N2O,Davy og over-bedøvelse
Fra : Bo Warming

Dato : 02-11-10 02:15

N2O,Davy og over-bedøvelse
Humphrey Davy døde i 1829 som UKs kemiprofessor nr 1, adlet for
grundstofopdagelser og mine-sikkerhedslampe. Mentor for geniet
Faraday.
Ether havde længe været "recreational drug" a la hash . men
bivirkningsbefængt (hvilket ikke hindrede universitetslærere på min
1.del at lade os stribevis af kemistuderende få engangs-nedtur pga
ether, lidt a la malersyndrom).
Davy opdagede lattergas, kvælstofdioxid, N2O, som virker tilsvarende
bedøvende, men med færre bivirkninger. Wells, Morton, Prescot og
Simpson i USA og og andre   eksperimenterede vildt med
bedøvelsesgasserne til tandudtrækning og fødsler og skadede ofte sig
selv ved idealistisk selvafprøvning og stadig optræder kronisk sygdom
efter overbedøvelse og ingen forstår det.
Synapser forbinder nerver og har membraner af flydende protein- og
fedt-blanding og puslespilshuller heri blokeres af de vandskyende
bedøvelsesmidler.
Eventyrerne der var pionerer var nok psykisk ustabile,
opmærksomhedssøgende, barnlige og megalomane og skiftede karrierer og
hobbies, optrådte med dresserede kanariefugle, smed syre i hovedet på
prostituerede o.lign.
Halothan er i dag en respekteret anæstesi-gas , ubrandbar som
kloroform og mindre giftig.
At den stålsat puritanske dronning Victoria påstod at have glæde af
smertestillende gas ved fødsler, er et indicium på 1.individuelle
forskelle, 2. at hun startende 1841 fødte børn som andre smutter
mandler, 3. at hun er blevet underdoceret idet man vidste at hun var
stærk og havde prøvet fødsler før.
I dag opleves stadig, at halothan gir kronisk sygdom, og lattergas
bruges mest i børnetandpleje, hvor der underdoseres af
sikkerhedsgrunde og som dyr placebo mod rent psykisk tandlægefobi.
Indsprøjtninger med lidocain er langt at foretrække i tandpleje i dag,
hvor lokalbedøvelse er perfektioneret og uden mysterier.
Min far havde i sit job adgang til lattergas og tømte en masse ud i
stuen ved en fest uden resultat - fortynding betød underdosering. Men
nogle bliver leende og fjollede, når dosis er høj og langvarig nok.