mACHIAVELLI
Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-10 11:22

Den forkælede unge kejser Caligula har nok haft en spindokter til at
sammenfatte som som slogan for sit diktatur

Lad dem hade mig, så længe de bare også frygter mig.

Renaissancens klogeste intellektuelle, Machiavelli, gentog de men at
jeg kun nævner ham der tusind år tidligere prioriterer pøblens frygt
og nedprioriterer pøblns had/kærlighed kalder Martin Larsen at jeg
desavouerer

Kan nogen opleve desavouerende ringeagt i at kronologi afgør hvem
anføres forfatter.
Skriver jeg
at i en krig bør man ikke frygte frygten, kun fjenden s¨desavouerer
jeg ikke Thoreau og FDRoosewelt fordi jeg anfører Wellingdom som
forfatter. Han kom først

"Det enese vi har at frygte er frygten#, var vistnok hertug Wellesley
peptalk før Waterloo

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-10-10 13:09

On 2010-10-29 12:22, Bo Warming wrote:
> [...]
> jeg kun nævner ham der tusind år tidligere prioriterer pøblens frygt
> og nedprioriterer pøblns had/kærlighed kalder Martin Larsen at jeg

Det slog mig at du tog afstand fra din forgudede Machiavelli, ved i et
anfald af hyggesnakkende bedsteborgelig sleskhed at påstå at dit motto
var "esse non videre" (som betyder at være, ikke se , som er en
forvanskning af Ciceros esse quam videri (være ikke synes), og det stik
modsatte af fystespejls-pusherens videri quam esse.

Mvh
Martin

Fra : Vidal

Dato : 29-10-10 14:21

Den 29-10-2010 14:08, Martin Larsen skrev:

> [...]
> videre" (som betyder at være, ikke se , som er en forvanskning af Ciceros
> esse quam videri (være ikke synes), og det stik modsatte af

Ville det ikke være mere korrekt at oversætte det til
- at være, ikke at synes (at være) -

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-10 15:45

On Fri, 29 Oct 2010 15:20:57 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Ville det ikke være mere korrekt at oversætte det til
>- at være, ikke at synes (at være) -

Min latinlærer Fox Maule på Metropolitanskolen sagde at
esse-non-videre betød at være ikke at synes, men der er nok
forskellige måder at sige det samme og når essenonvidere står på et
våbenskjold - hvad mange andre end den danske asronom valgte
så fremgår det af ordknaphed og sammenhæng at der menes IKKE AT VÆRE
SNOB

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-10-10 15:50

On 2010-10-29 15:20, Vidal wrote:

> Ville det ikke være mere korrekt at oversætte det til
> - at være, ikke at synes (at være) -

Det sker at jeg telegramskriver for at holde fokus på det centrale

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-10 19:46

On Fri, 29 Oct 2010 16:49:41 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>>> videre" (som betyder at være, ikke se , som er en forvanskning af

>Det sker at jeg telegramskriver for at holde fokus på det centrale
Ja Jefferson mente veltalenhed er at bruge et ord i stedet for to og
The Rest i Silence i Hamlet
kan jo siges med The End

Esse non videre har jeg set på forgyldt indrammet våbeskjold, bl.a.
på Frederigssborg Slots Museum i Hillerød

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-10 16:07

On Fri, 29 Oct 2010 14:08:59 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>forvanskning af Ciceros esse quam videri (være ikke synes), og det stik
>modsatte af fystespejls-pusherens videri quam esse.

At den kloge cicero står bag VÆR OG LA VÆR MED BARE AT SE UD
er et antisnobberi der passer fint med følgende

Men hans demagogi mod korrupte fjender ku godt være lidt kejsernyklær
agtig med brug af snu sprogglidning så modparten fik lagt en mening i
munden hvis vanvid alle ku forstå

Alle vore sympatier skyldes hvad vi blev tiltrukket af ved de
mennesker der lærte os opCicero
Venskab er uendelig meget bedre end venlighed. Cicero
Jeg tror, det er en kendsgerning, at hvad man ikke kan lære hurtigt,
kan man slet ikke lære. Cicero
Vanen er som en anden natur.Cicero
Natural ability without education has more often raised a man to glory
and virtue than education without natural ability. Cicero
What is dignity without honesty? Cicero
Philosophy is the true mother of science.Cicero (B.C. 106-43)Great
Roman Orator, Politician, and Philosopher

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-10-10 16:41

On 2010-10-29 17:06, Bo Warming wrote:

> [...]
>
> Men hans demagogi mod korrupte fjender ku godt være lidt kejsernyklær
> agtig med brug af snu sprogglidning så modparten fik lagt en mening i

Kan det passe at Ciceros BW-motto er modsat Machiavellis?
(Prøv at svare ærligt med egne ord)

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-10 19:40

On Fri, 29 Oct 2010 17:40:58 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Kan det passe at Ciceros BW-motto er modsat Machiavellis?
>(Prøv at svare ærligt med egne ord)

Alle de mange Cicero aforisme citater jeg bringer er skrevet før
BW-fødsel så ingen er BW-motto
Alle er min smag og som alle romerske senatorer var han ret
Machiavellisk

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-10-10 20:36

On 2010-10-29 20:40, Bo Warming wrote:

> Alle de mange Cicero aforisme citater jeg bringer er skrevet før
> BW-fødsel så ingen er BW-motto
> Alle er min smag og som alle romerske senatorer var han ret
> Machiavellisk

Du ser altså intet problem i at have to /modsatte/ mottoer
Det gør jo på en måde meget af dit skriv lidt klarere...

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-10 11:43

On Fri, 29 Oct 2010 21:36:29 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Du ser altså intet problem i at have to /modsatte/ mottoer
>Det gør jo på en måde meget af dit skriv lidt klarere...

Selvfølgelig har jeg ikke modsat rettede mottoer

Glem dit latinpjat

"At være, ikke at se ud", er det eneste motto jeg har anbefalet
Når du nu igen laver indlæg med overskrift om "BW og røde papirer"
så forklar hvor du øjner psykose hos mig mer end hos dig
Hvilken diagnose. Hvilken adfærd. Man har aldrig i psykiatrien
diagnosticeret alene på debatindlæg eller bøger

Selvmodsigelse kan alle udlede hos modparter i diskussion, men der
skal mere til førend sindsyge kan tales om af fagmand, ikke ?

Obama og Sarah Palin er coachet til at skuespille usindsyge. Men demo
idag er om "genetablering af den sunde fornuft" sanity=usindsyge

Urban skrev igår at en ny tøjkæde kun har ekspedienter der er smukke
Det er deres definition af usindsyge
Også din? Fortæl hvordan du definerer en person der bør på røde
papirer, selvom du foragter terminologi, som Sokrates kaldte nødvendig
sund fornuft

"    The beginning of wisdom is the definition of terms. Socrates

   Naturvidenskaberens udvikling har gang på gang belært os om,
at spiren til fremskridt netop ofte kan ligge i det rette valg af
definitioner.   Niels Bohr

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-10-10 13:17

On 2010-10-30 12:42, Bo Warming wrote:
> On Fri, 29 Oct 2010 21:36:29 +0200, Martin Larsen

> Selvfølgelig har jeg ikke modsat rettede mottoer
>
> Glem dit latinpjat
>
> "At være, ikke at se ud", er det eneste motto jeg har anbefalet

Du har ikke "anbefalet", du har sagt at det var *dit*

Altså tager du klart afstand fra Machiavelli - indrøm.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-10 12:36

On Sat, 30 Oct 2010 14:17:07 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Du har ikke "anbefalet", du har sagt at det var *dit*
>
>Altså tager du klart afstand fra Machiavelli - indrøm.
Det er ikke sorthvidt om man snobber eller med integritet vælger at
VÆRE mere end at SE UD SOM

Maciavelli måtte nok sleske lidt for sin chef, men er dog en fornyende
epokeskabende politisk sociolog som overgår Emile Durkheim og Max
Weber i betydning

Han beskrev fyrstepolitiks VIRKELIGHED

Som fagvidenskabsmand er han eksemplarisk mht at være og ikke se ud
som

Jeg tror ikke han som du blærede sig med at skifte til døde sprog helt
uden formål

Han skrev så rammende , præcist og interessant at han måske endda så
stort på stavefejl

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-10-10 13:31

On 2010-10-31 12:35, Bo Warming wrote:

> [...]
> uden formål
>
> Han skrev så rammende , præcist og interessant at han måske endda så

Nogle mener at han skrev satire bl.a fordi han ikke skrev på de lærdes
sprog, latin (som BW aldrig fatter).

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-10 13:57

On Sun, 31 Oct 2010 13:30:35 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Nogle mener at han skrev satire bl.a fordi han ikke skrev på de lærdes
>sprog, latin (som BW aldrig fatter).

Nietzsche og han historie-kolleger på Basel-universitetet, som
analyserede renaissancen ser Fyrsten-bogen som seriøs nøgtern præcis
oplysning af hvordan politik fungerede - og nogen mente SOM DEN BØR
FUNGERE.
DAntes og Decameron tiden var ikke til satire - vi skal tilbage til
Sofokles for at finde store humoristiske værker så det er søgt at
overveje satire i Fyrsten.
Det var et tiltrængt ærligt værk af en seriøs forsker med integritet
og vi skal frem til Clausewitz for at finde noget lignende

På dk.politk er dansk og engelsk de eneste relevante sprog - døde
sprog som latin - og fransk er forvirrende snobbeblær og uden
brugervenlighed.

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-10-10 15:23

On 2010-10-31 13:57, Bo Warming wrote:

> [...]
> DAntes og Decameron tiden var ikke til satire - vi skal tilbage til
> Sofokles for at finde store humoristiske værker så det er søgt at

Dante og Bocaccio var ikke /renæssance/ Sofokles Antigone Oedipus ?????
Satiren i renæssancen havde en mindre explicit form (af gode grunde,
ligesom dissidenterne i de røde katastrofelande måtte skrive i et
mystisk kodesprog). Satiren var meget om (kristen) moral, meget tydeligt
hos malere som fx Breughel
http://buffleheadcabin.com/post/374867082/peter-bruegel-a-fat-man-attacked-by-two-lean
Gud blev først så småt detroniseret med oplysningen (ca 1750).

På dk.politik bør det vigtige være at fakta er korrekte uanset sprog...

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-10 16:24

>På dk.politik bør det vigtige være at fakta er korrekte uanset sprog...

ENIG
Den legesyge mand ka li plankeværks-lir, men den seriøst-socialistike
kæmper med sin kæreste om hvad de skal mene
"Fuck hvor ha du det vild" skrev en autonom på min vægavis SKRIVSELV
sektion og det et mit livs bedste kompliment. Martin Larsen har lidt
ret i at jeg lefler for at synes og ikke at være.
Andre nørrebroere klynger deres selvtillid op på EL-partiparolen og
finder derfor min street art vederstyggelig "en losseplads".
Når socialismens grundideer om ynk med svage modsiges, er det
ligegyldigt om man lever efter Rifbjergs mors motto "Hellere u-kedelig
end ondskabsfuld".

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-10 22:34

<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:
> [...]
>forvanskning af Ciceros esse quam videri (være ikke synes), og det stik
>modsatte af fystespejls-pusherens videri quam esse.

Her opstod Martin Larsens komiske lodretløgn

Forresten -
Hvad er en "fystespejls-pusher"?

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-10-10 00:07

On 2010-10-30 23:33, Bo Warming wrote:

> Her opstod Martin Larsens komiske lodretløgn
>
> Forresten -
> Hvad er en "fystespejls-pusher"?

Det er fx en person der skriver Il Pricipe for at sleske for medicierne.
(Hvilket var forgæves)

Fra : Bo Warming

Dato : 02-11-10 21:14

On Sun, 31 Oct 2010 01:06:53 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Det er fx en person der skriver Il Pricipe for at sleske for medicierne.
>(Hvilket var forgæves)

Machiavelli overlevede det Borgia-giftmord-univers som denne fattigrøv
var låst fast i, så hans genialitet var på ingen måde forgæves

At Jan Lindhardt ser ham som optakt til den snu tyske Luther er der en
pointe i
Realpolitik er klog
Luther var - som den kloge Goethe - fyrstetjener, why not?
Borgerskabet fik først magt EFTER og PGA Luther
Machiavelli citeres ikke for kynisme er usexet men han kortlagde
virkeligheden gavnligt
Når Nietzsche ser machiavellisk politik som vej ud af
verdenskrig-ulykke, så er det ikke for at provokere.
Krig gør hævngerrig og hadefuld, men realpolitik er selvjusterende og
vi kan lære af tiden før verden gik af lave i 1914

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-11-10 22:13

On 2010-11-02 21:14, Bo Warming wrote:

> [...]
> var låst fast i, så hans genialitet var på ingen måde forgæves
>
> At Jan Lindhardt ser ham som optakt til den snu tyske Luther er der en

Men der var vel næppe forbindelse mellem dem?

> Luther var - som den kloge Goethe - fyrstetjener, why not?

Who cares?

> Borgerskabet fik først magt EFTER og PGA Luther

Den praktiske og uomtvistelige erkendelse af at Jorden er rund, tror jeg
satte tingene i skred. Man ser ofte eksempler på at folk ved en ting
uden at rigtigt turde tro på den.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 06-11-10 09:23

On Tue, 02 Nov 2010 22:12:34 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Den praktiske og uomtvistelige erkendelse af at Jorden er rund, tror jeg
>satte tingene i skred. Man ser ofte eksempler på at folk ved en ting

Det er kun i komediepjat som Erasmus Montanus at folk betvivler den
årtusindgamle sømandsbanalitet at jorden er rund

Sakser og Phalz fyrster som Luther røvslikkede havde mange købstæder
under sig og ønskede magt til disse og nedlæggelse af klostre vis
velfærdspjat modarbejdede borgermadammernes

Reformationen var socialbureaukratiets og sexsnerperiets fødsel

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-11-10 15:36

On 2010-11-06 09:22, Bo Warming wrote:

> ivers som denne fattigrøv

> Det er kun i komediepjat som Erasmus Montanus at folk betvivler den
> årtusindgamle sømandsbanalitet at jorden er rund

Nå, det forstod du heller ikke.