"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4ccf347f$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "Tom" wrote in message
>> news:4ccf3190$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Tja jeg har 2 x 6 Km til arbejde og hjem. Kører også en 20.000 Km i året.
>> Min mondeo 1.8 benziner lå på ca. 10-11 Km/l ved de korte ture, hvor min
>> BMW diesel ligger på 16-17 Km/l ved de korte ture til arbejde. På lange
>> ture gik deo'en ca. 14 Km/l og Bimmeren 18-19 Km/l.
>> Muligt hvis man regner hver en øre med at den ene motor kan spare lidt
>> mere end den anden, men jeg tror de ligger meget lige.
>
> Nu er der ikke kun tale om brændstoføkonomi, men også løbende
> vedligeholdelse, som ér dyrere på en diesella.
Se det tror jeg så ikke rigtig på. Muligt hvis FDM skal regne på det, men
mine
egne beregninger viser ikke at det er dyrere at vedligeholde en diesel.
>> Jeg tror levetid på motor kontra korte ture er gamle skrøner. Jeg har i
>
> Tro kan du gøre om søndagen i kirken...
Lad os nu se om ikke jeg får ret alligevel.
>> til den ikke kan mere. Lur mig om ikke min bimmer også kan køre > 500.000
>> Km uden motorproblemer selv om der er korte ture ind imellem.
>
> Motoren kan sikkert trille langt, men faktum er, at dieselmotorer med
> mange "kolde" ture, kokser mere til, hvilket medfører øget
> slid/udskiftning af bl.a. gløderør, dyser m.v.
Blah, den kører jo IKKE kun korte ture, men får også lov at løbe lange ture
og
den køres heller ikke som en morfar bil.
Vil gerne se det koks i min bimmer
>> Man kan så spørge hvorfor jeg valgte diesel frem for benzin, når
>> regnskabet ca. er det samme. Det som gjorde udslaget i mit tilfælde var
>> at en diesel har noget mere moment og dermed er noget mere frisk i
>> trafikken fremfor en benziner. Skal en benziner køres så den rykker lige
>> så hårdt som en diesel, skal der godt nok omdrejninger på og så ryger
>> benzinregnskabet da først ad h. til.
>
> *Grrrrr....* For fanden Tom, du om nogen, ved at ovenstående er noget
> vrøvl! Det er ikke brændstoffet som giver moment.
selv grrrr. Ved da begge at laaangt de fleste benzinere er sugemotorer og
laaaangt de fleste dieselbiler er med turbo. At SAAB så laver nogen benziner
med
turbo og golf 1 diesel findes uden turbo osv. giver temmelig lidt mening at
diskutere
med mindre man bare søger efter undtagelsen i reglen.
Desuden fremgår det ganske klart og tydeligt hvilke biler jeg omtaler.
>> Der er også en lille detalje med at HVIS nu man gerne vil ha lidt flere
>> heste, så er det noget lettere med en diesel hvor det stort set er en
>> umuligt opgave med en benziner sugemotor.
>
> Godt du lige fik det sidste med der...
Jeg kemder jo gruppen. Her søger man jo bare efter undtagelserne, for
ligesom
at skyde folks indlæg ned.
>> Men ok, en diesel lyder som en spand rustne skruer, i tomgang med kold
>> motor
>
> Næææh, dét er blot én af ulemperne ved dieselmotorens finktionsfacon...
Ja
--
Tom