| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Har jeg krav på servicekontrakt til "gamme~ Fra : Ukendt | 
  Dato :  30-10-10 20:04 |  
  |   
            Jeg køber fabriksny bil i slutningen af maj 2010.
 Den 3. juni går jeg til min lokale forhandler af mærket, ikke den forhandler 
 som solgte mig bilen, for at tegne en servicekontrakt på bilen.
 Jeg modtager på min mail, en mail med ansøgning om servicekontrakt, som er 
 dateret den 3.juni og jeg kan også se at mailen er sendt til en xx hos 
 mærkets importør.
 Denne xx er garantiadministrator hos importøren.
 
 Efter noget tid hvor jeg ikke modtager noget fra impotøren, kontakter jeg 
 telefonisk xx for at hører på staus på kontrakten.
 Jeg får så den besked, at impotøren havde sendt papirene på kontrakten til 
 den forhandler som havde solgt mig bilen.
 Denne forhandler havde så meldt tilbage, at de kun havde solgt bilen, og at 
 den nu kørte andet steds i landet.
 xx lovede mig så at importøren ville sende papirene til min lokale 
 forhandler.
 
 Den 16. juli kontakter jeg så min lokale forhandler, for at hører om de har 
 modtaget noget fra importøren. Det havde de ikke.
 I august (har ikke noteret dato) kontakter jeg igen min lokale forhandler 
 for at hører om de har modtaget noget, igen havde de ikke modtaget noget.
 Men de havde forsøgt at kontakte xx, men vedkomende var taget på ferie, men 
 min lokal forhandler ville selvfølgelig kontakte xx med det samme vedkomende 
 kom hjem fra ferie.
 3. september mailer jeg så til xx for at hører hvorfor der intet sker. 5. 
 september svarer xx tilbage at vedkomende vil tage fat i min lokale 
 forhandler.
 Og at xx gerne ville vide besked i fald der ikke skete noget i sagen.
 
 Da jeg intet hører vender jeg selv forbi forhandleren for at høre til 
 kontrakten, og får svaret, at de bestemt ikke har glemt mig, men at de vil 
 være sikker på at det bliver gjort rigtigt
 og at de arbejder på kontrakten.
 
 12. oktober mailer jeg så igen xx for at lade xx vide at jeg altså stadig 
 ikke har fået kontrakten op at stå.
 22. oktober modtager jeg svar fra xx som er meget forbavset over intet er 
 sket, og xx kontakter nu igen forhandleren. Men igen hører jeg intet fra 
 forhandleren.
 25. oktober er jeg hos forhandleren, som glad fortæller mig at _nu_ ved de 
 lige hvordan sådan en kontrakt skal laves, og at de har en nung mand som vil 
 hjælpe mig med det.
 
 Vi aftaler så at jeg skal komme forbi den 28. oktober, hvor jeg alligevel 
 skal have skiftet til vinterdæk.
 Så den 28. oktober kommer jeg forbi, og stor bliver min overraskelse da det 
 viser sig, at en af sælgerne er den unge mand som skal hjælpe mig.
 For det viser sig, at alt han gør er at på computeren indtaster han varighed 
 og antal km, printer ud, og wupti er kontrakten klar til underskrivelse.
 Så meget ballade for noget der tog 10 minutter.
 Men, og her kommer men'et. Da jeg tilbage i juni ville tegne kontrakten, 
 kostede kontrakten 0,2778 kr. pr. km. Men nu koster det 0,2904 kr. pr. km.
 Det bliver jeg selvfølgelig ikke glad for, og siger at jeg da helt klart bør 
 have kontrakten til "gammel" pris. Det ved sælgeren ikke rigtig hvad han 
 skal sige til.
 Så jeg underskriver ikke kontrakten. Sælger vil kontakte xx for at høre hvad 
 vi gør i denne situation.
 
 Men mit spørgsmål er, har jeg krav på at få kontrakten til de 0,2778 kr. pr. 
 km. ?
 Jeg mener, jeg har jo gjort hvad jeg kunne for at holde gryden i kog, samt 
 jeg har en mail med anmodning om oprettelse af kontrakten dateret 3. juni.
 Jeg er godt klar over, at det er pebernødder det drejer sig om, helt præcis 
 1.701 kr. men det er mere pricippet det drejer sig om.
 
 Mvh
 
 Thomas
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Andersen (30-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Andersen | 
  Dato :  30-10-10 13:45 |  
  |   
            On 30 Okt., 21:03, "T. R." <thrATmail-onlineDOTdk> wrote:
 > Jeg k ber fabriksny bil i slutningen af maj 2010.
 > Den 3. juni g r jeg til min lokale forhandler af m rket, ikke den forhandler
 > som solgte mig bilen, for at tegne en servicekontrakt p bilen.
 > Jeg modtager p min mail, en mail med ans gning om servicekontrakt, som er
 > dateret den 3.juni og jeg kan ogs se at mailen er sendt til en xx hos
 > m rkets import r.
 > Denne xx er garantiadministrator hos import ren.
 
 >
 > Men mit sp rgsm l er, har jeg krav p at f kontrakten til de 0,2778 kr. pr..
 > km. ?
 
 Priserne er steget på al ting fra juni, og kan du bevise en bevidst
 forhaling i forløbet?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (30-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  30-10-10 20:54 |  
  |  
 
            Anders Andersen skrev:
 > Priserne er steget på al ting fra juni, og kan du bevise en bevidst
 > forhaling i forløbet?
 Hvorfor skulle han dog det? Udgangspunktet er at et tilbud binder
 tilbudsgiver i det øjeblik det kommer til købers kundskab (bliver
 læst).
 Jeg tør imidlertid ikke kloge i om der foreligger et tilbud i
 denne lidt indviklede affære. Og vi kender ikke tilbuddets ordlyd
 - det kunne indeholde forbehold.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jet (30-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jet | 
  Dato :  30-10-10 13:48 |  
  |   
            On 30 Okt., 22:03, "T. R." <thrATmail-onlineDOTdk> wrote:
 > Jeg k ber fabriksny bil i slutningen af maj 2010.
 > Den 3. juni g r jeg til min lokale forhandler af m rket, ikke den forhandler
 > som solgte mig bilen, for at tegne en servicekontrakt p bilen.
 > Jeg modtager p min mail, en mail med ans gning om servicekontrakt, som er
 > dateret den 3.juni og jeg kan ogs se at mailen er sendt til en xx hos
 > m rkets import r.
 > Denne xx er garantiadministrator hos import ren.
 >
 > Efter noget tid hvor jeg ikke modtager noget fra impot ren, kontakter jeg
 > telefonisk xx for at h rer p staus p kontrakten.
 > Jeg f r s den besked, at impot ren havde sendt papirene p kontrakten til
 > den forhandler som havde solgt mig bilen.
 > Denne forhandler havde s meldt tilbage, at de kun havde solgt bilen, og at
 > den nu k rte andet steds i landet.
 > xx lovede mig s at import ren ville sende papirene til min lokale
 > forhandler.
 >
 > Den 16. juli kontakter jeg s min lokale forhandler, for at h rer om de har
 > modtaget noget fra import ren. Det havde de ikke.
 > I august (har ikke noteret dato) kontakter jeg igen min lokale forhandler
 > for at h rer om de har modtaget noget, igen havde de ikke modtaget noget.
 > Men de havde fors gt at kontakte xx, men vedkomende var taget p ferie, men
 > min lokal forhandler ville selvf lgelig kontakte xx med det samme vedkomende
 > kom hjem fra ferie.
 > 3. september mailer jeg s til xx for at h rer hvorfor der intet sker. 5.
 > september svarer xx tilbage at vedkomende vil tage fat i min lokale
 > forhandler.
 > Og at xx gerne ville vide besked i fald der ikke skete noget i sagen.
 >
 > Da jeg intet h rer vender jeg selv forbi forhandleren for at h re til
 > kontrakten, og f r svaret, at de bestemt ikke har glemt mig, men at de vil
 > v re sikker p at det bliver gjort rigtigt
 > og at de arbejder p kontrakten.
 >
 > 12. oktober mailer jeg s igen xx for at lade xx vide at jeg alts stadig
 > ikke har f et kontrakten op at st .
 > 22. oktober modtager jeg svar fra xx som er meget forbavset over intet er
 > sket, og xx kontakter nu igen forhandleren. Men igen h rer jeg intet fra
 > forhandleren.
 > 25. oktober er jeg hos forhandleren, som glad fort ller mig at _nu_ ved de
 > lige hvordan s dan en kontrakt skal laves, og at de har en nung mand som vil
 > hj lpe mig med det.
 >
 > Vi aftaler s at jeg skal komme forbi den 28. oktober, hvor jeg alligevel
 > skal have skiftet til vinterd k.
 > S den 28. oktober kommer jeg forbi, og stor bliver min overraskelse da det
 > viser sig, at en af s lgerne er den unge mand som skal hj lpe mig.
 > For det viser sig, at alt han g r er at p computeren indtaster han varighed
 > og antal km, printer ud, og wupti er kontrakten klar til underskrivelse.
 > S meget ballade for noget der tog 10 minutter.
 > Men, og her kommer men'et. Da jeg tilbage i juni ville tegne kontrakten,
 > kostede kontrakten 0,2778 kr. pr. km. Men nu koster det 0,2904 kr. pr. km..
 > Det bliver jeg selvf lgelig ikke glad for, og siger at jeg da helt klart b r
 > have kontrakten til "gammel" pris. Det ved s lgeren ikke rigtig hvad han
 > skal sige til.
 > S jeg underskriver ikke kontrakten. S lger vil kontakte xx for at h re hvad
 > vi g r i denne situation.
 >
 > Men mit sp rgsm l er, har jeg krav p at f kontrakten til de 0,2778 kr. pr..
 > km. ?
 > Jeg mener, jeg har jo gjort hvad jeg kunne for at holde gryden i kog, samt
 > jeg har en mail med anmodning om oprettelse af kontrakten dateret 3. juni..
 > Jeg er godt klar over, at det er pebern dder det drejer sig om, helt pr cis
 > 1.701 kr. men det er mere pricippet det drejer sig om.
 >
 > Mvh
 >
 > Thomas
 
 Du betaler altså for 135.000 km ?
 Har du fået et underskrevet papir (kontraktforslag/tilbud) på, at du
 er lovet service kontrakten til 0,2778 dkk/km vil det være gældende,
 er der taget forbehold for prisstigninger, det står gerne med småt -
 er der ikke noget at komme efter.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (31-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  31-10-10 10:20 |  
  |   
            
 "Jet" <jetrotte@gmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:4d231772-f4ff-44dc-b53a-33caa7be0882@l17g2000yqe.googlegroups.com...
 >Du betaler altså for 135.000 km ?
 >Har du fået et underskrevet papir (kontraktforslag/tilbud) på, at du
 >er lovet service kontrakten til 0,2778 dkk/km vil det være gældende,
 >er der taget forbehold for prisstigninger, det står gerne med småt -
 >er der ikke noget at komme efter.
 >
 >
 
 Ja, 135.000 km og 6 år.
 Det jeg har er en mail med følgende ordlyd dateret 3.juni:
 
 Kære: Thomas Xxxxxxx
 
 Vi har modtaget nedenstående anmodning, og vender tilbage snarest
 
 Med venlig hilsen
 Xxxxxx Danmark A/S
 
 
 
 --------------------------------------------------------------------------------
 
 Ja tak, jeg vil gerne modtage et uforpligtende tilbud på Xxxxxxx 
 serviceaftale:
 
       Navn:  Thomas Xxxxxx
       Adresse:  Xxxxx xx, xx. xx.
       Postnr og By:  7600 Struer
       Telefon:  xxxxxxxxx
       E-mail:  xxxx@xxxxxx.dk
       Regnr:  BF5x xxx
       Bilens kørte km:  700
       Varighed:  6 år
       Km:  135.000 km
       Betalingsterminer pr år:  4
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Andersen (30-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Andersen | 
  Dato :  30-10-10 15:30 |  
  |   
            On 30 Okt., 21:54, Bertel Lund Hansen
 <splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:
 > Anders Andersen skrev:
 >
 > > Priserne er steget p al ting fra juni, og kan du bevise en bevidst
 > > forhaling i forl bet?
 >
 > Hvorfor skulle han dog det? Udgangspunktet er at et tilbud binder
 > tilbudsgiver i det jeblik det kommer til k bers kundskab (bliver
 > l st).
 >
 Det har jeg lidt problem med. Det er et tilbud om køb som ikke binder
 sælger til een køber.
 Det må være som en blomsterbutik. Du spørger hvad det bundt roser
 koster og det er 100 kr. Det får allet vide der spørger på det samme
 bundt roser. Ugen efter kommer du så for at købe bundet af roser og nu
 koster det 102 kr.
 Du kan da ikke få dem til 100 kr, bare fordi du fik at vide det var
 prisen en uge før. Sælger er ikke bundet af sin pris (tilbud) og der
 skal ikke være et skilt i butikken at priser kan stige uden varsel.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Kousgaard (31-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Kousgaard | 
  Dato :  31-10-10 08:17 |  
  |   
            "Anders Andersen" <aa90180@gmail.com> wrote in message
 news:e0150686-bda7-489a-8bdf-
 
 > Ugen efter kommer du så for at købe bundet af roser og nu
 > koster det 102 kr.
 
 Sammenligningen holder ikke for OP har jo bestilt varen for lang tid siden
 og ikke først "ugen efter".
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (31-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  31-10-10 10:05 |  
  |  
 
            Anders Andersen skrev:
 > > Hvorfor skulle han dog det? Udgangspunktet er at et tilbud binder
 > > tilbudsgiver i det jeblik det kommer til k bers kundskab (bliver
 > > l st).
 > Det har jeg lidt problem med.
 Ja.
 > Det er et tilbud om køb som ikke binder sælger til een køber.
 Det sagde jeg heller ikke. Jeg sagde at sælger er bundet af sit
 tilbud når det kommer til købers kundskab. Du ved ikke hvad der
 ligger i "bundet" - fair nok - men sådan ligger landet altså.
 Det betyder at han ikke kan løbe fra sit tilbud hvis køber
 meddeler ham at han vil acceptere det.
 > Det må være som en blomsterbutik.
 Nej, det må det ikke.
 > Du spørger hvad det bundt roser
 > koster og det er 100 kr. Det får allet vide der spørger på det samme
 > bundt roser. Ugen efter kommer du så for at købe bundet af roser og nu
 > koster det 102 kr.
 Ja. Mundlige tilbud skal accepteres på stedet. Ellers er de
 automatisk bortfaldet. Og i dit eksempel fremsatte kunden ikke
 noget ønske om at købe. Han bad blot om en oplysning.
 Hvis han straks havde meddelt at han ville købe varen da han fik
 at vide at den kostede 100 kr., så forelå der en færdig aftale.
 Om han så ville kunne komme et par uger efter og købe til samme
 pris, er tvivlsomt alligevel. Som udgangspunkt hart sælger ikke
 pligt til at opbevare varer som er bestilt af køber men ikke
 betalt. Hvis køber ønsker det, må han lave en konkret aftale med
 butikken. Den går de næppe med til uden kontant betaling.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           alexbo (31-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  31-10-10 10:34 |  
  |   
            "T. R."  skrev
 > Jeg køber fabriksny bil i slutningen af maj 2010.
 > Så den 28. oktober kommer jeg .
 > For det viser sig, at alt han gør er at på computeren indtaster han 
 > varighed og antal km, printer ud, og wupti er kontrakten klar til 
 > underskrivelse.
 > Så meget ballade for noget der tog 10 minutter.
 > Men, og her kommer men'et. Da jeg tilbage i juni ville tegne kontrakten, 
 > kostede kontrakten 0,2778 kr. pr. km. Men nu koster det 0,2904 kr. pr. km.
 
 På Mitsubishi side hvor man kan beregne prisen på servicekontrakter, kan man 
 se at der kan beregnes start fra et km. tal forskelligt fra nul og prisen er 
 afhængig af postnummer.
 
 Dette kan have indflydelse også på din pris, om du er flyttet til et dyrere 
 område eller starter fra et andet km. tal.
 Det må logisk blive dyrere fra 7.000 km til 142.000 end fra 0 Km til 135.000 
 Km.
 Det var ikke hvad du spurgte om, men jeg kan nu heller ikke se at du har et 
 tilbud til en bestemt pris, du har skrevet en ansøgning om en 
 servicekontrakt, men det er ikke det samme som at du har accepteret et 
 tilbud om en kontrakt til en bestemt pris.
 
 Man kunne forestille sig at forhandleren havde givet dig en kontrakt med 
 pris og betingelser, at du havde underskrevet den og sendt den til 
 importøren, i så fald er den bindende, men at du skriver en ansøgning er 
 ikke bindende for modtageren.
 
 Man kan heller ikke på Mitsubishi side bestille en kontrakt, man kan beregne 
 prisen og sende en anmodning om at få tilsendt en kontrakt.
 
 mvh
 Alex Christensen
 Alex Christensen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (31-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  31-10-10 14:51 |  
  |   
            
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4ccd380f$0$23754$14726298@news.sunsite.dk...
 > På Mitsubishi side hvor man kan beregne prisen på servicekontrakter, kan 
 > man se at der kan beregnes start fra et km. tal forskelligt fra nul og 
 > prisen er afhængig af postnummer.
 >
 > Dette kan have indflydelse også på din pris, om du er flyttet til et 
 > dyrere område eller starter fra et andet km. tal.
 > Det må logisk blive dyrere fra 7.000 km til 142.000 end fra 0 Km til 
 > 135.000 Km.
 
 Jeg er ikke flyttet i mellem tiden, og kontrakten løber under alle 
 omstændigheder fra 0-135.000 km.
 Uanset tidspunktet for tegnelse.
 
 
 > Det var ikke hvad du spurgte om, men jeg kan nu heller ikke se at du har 
 > et tilbud til en bestemt pris, du har skrevet en ansøgning om en 
 > servicekontrakt, men det er ikke det samme som at du har accepteret et 
 > tilbud om en kontrakt til en bestemt pris.
 >
 
 Nej, har ikke et tilbud på en bestemt pris.
 Kun en sandsynliggjort pris pr. km pr. juni 2010.
 
 > Man kunne forestille sig at forhandleren havde givet dig en kontrakt med 
 > pris og betingelser, at du havde underskrevet den og sendt den til 
 > importøren, i så fald er den bindende, men at du skriver en ansøgning er 
 > ikke bindende for modtageren.
 >
 
 Ja, det ville jo have været det bedste.
 Det der nager mig mest er, at jeg egentlig tror at forhandleren med vilje 
 har forhalet hele situationen
 da han før indsendelse af ansøgningen talte meget varmt for at jeg skulle 
 droppe MMc's servicekontrakt
 da den ville koste ham en procent-sats hver måned, og i stedet tegne en 
 servicekontrakt som forhandleren
 selv stod bag. Dette var jeg ikke interesseret i, men min mening er så, at 
 han med vilje har trukket tiden
 i håb om at jeg blev træt, og så alligevel ville tegne hans egen.
 Nå, jeg må jo bare falde til patten, og betale ved kasse ét.
 
 Mvh
 
 Thomas
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus H (31-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus H | 
  Dato :  31-10-10 16:31 |  
  |   
            Det er med autoforhandlere som med læger og tandlæger.
 Det er ikke afstanden til dem der er afgørende, men om man stoleer på dem.
 Gør man ikke det, så find en anden.
 
 Klaus H
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            alexbo (31-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  31-10-10 18:20 |  
  |   
            "T. R." skrev
 
 >men min mening er så, at  han med vilje
 >har trukket tiden i håb om at jeg blev træt, og så alligevel ville tegne
 >hans egen.
 
 Det er vel næppe den "nye" forhandler der har foranlediget at kontrakten
 blev sendt til den forhandler der har solgt bilen.
 
 Det var dette med at bilen kører andetsteds i landet der fik mig til at tro
 du var flyttet, men du har bare flyttet forhandler.
 
 mvh
 Alex Christensen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (31-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  31-10-10 21:42 |  
  |   
            
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4ccda55d$0$23761$14726298@news.sunsite.dk...
 > "T. R." skrev
 >
 >>men min mening er så, at  han med vilje
 >>har trukket tiden i håb om at jeg blev træt, og så alligevel ville tegne
 >>hans egen.
 >
 > Det er vel næppe den "nye" forhandler der har foranlediget at kontrakten
 > blev sendt til den forhandler der har solgt bilen.
 >
 
 Nope, det har du ret i, men efterfølgende "nøl" kan kun tilskrives min 
 lokale forhandler.
 I hvert fald vurderet ud fra sælgerens udtalelse om, at det bare lige var at 
 proppe nogle informationer
 ind på en MMC hjemmeside, udprinte, skrive under og wupti så var kontrakten 
 lavet, og
 "betalingskort" samt opkrævning ville blive sendt med posten.
 
 > Det var dette med at bilen kører andetsteds i landet der fik mig til at 
 > tro
 > du var flyttet, men du har bare flyttet forhandler.
 >
 
 Ja, det kunne jeg godt have præciseret bedre.
 
 Mvh
 
 Thomas 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Andersen (31-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Andersen | 
  Dato :  31-10-10 06:10 |  
  |   
            On 31 Okt., 10:04, Bertel Lund Hansen
 <splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:
 > Anders Andersen skrev:
 >
 >
 > > Det må være som en blomsterbutik.
 >
 > Nej, det må det ikke.
 >
 > > Du spørger hvad det bundt roser
 > > koster og det er 100 kr. Det får allet vide der spørger på det samme
 > > bundt roser. Ugen efter kommer du så for at købe bundet af roser og nu
 > > koster det 102 kr.
 >
 > Ja. Mundlige tilbud skal accepteres på stedet. Ellers er de
 > automatisk bortfaldet. Og i dit eksempel fremsatte kunden ikke
 > noget ønske om at købe. Han bad blot om en oplysning.
 >
 > Hvis han straks havde meddelt at han ville købe varen da han fik
 > at vide at den kostede 100 kr., så forelå der en færdig aftale.
 >
 > Om han så ville kunne komme et par uger efter og købe til samme
 > pris, er tvivlsomt alligevel. Som udgangspunkt hart sælger ikke
 > pligt til at opbevare varer som er bestilt af køber men ikke
 > betalt. Hvis køber ønsker det, må han lave en konkret aftale med
 > butikken. Den går de næppe med til uden kontant betaling.
 >
 Jeg siger tak for svaret Bertel.
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |