/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
fra vhs til MAc
Fra : Hans Houmøller


Dato : 26-10-10 16:49

Jeg har nogle gamle vhs-videobånd, jeg gerne vil have overspillet til
min Mac.

Jeg har kablet fra vhs-maskinen til min iMac, men hvilket program skal
jeg bruge?

Hans

 
 
Per Jensen (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Per Jensen


Dato : 26-10-10 17:11

On 26/10/10 17.48, Hans Houmøller wrote:
> Jeg har nogle gamle vhs-videobånd, jeg gerne vil have overspillet til
> min Mac.
>
> Jeg har kablet fra vhs-maskinen til min iMac, men hvilket program skal
> jeg bruge?
>
> Hans

iMovie ? Det skulle gerne følge med din (nyere iMac)

// Per.

Niels Jørgen Kruse (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 26-10-10 17:27

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Jeg har nogle gamle vhs-videobånd, jeg gerne vil have overspillet til
> min Mac.
>
> Jeg har kablet fra vhs-maskinen til min iMac, men hvilket program skal
> jeg bruge?

Kabel? Der skal jo ske en digitalisering af signalet.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Hans Houmøller (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Houmøller


Dato : 26-10-10 18:16

Den 26/10/10 18.26, Niels Jørgen Kruse skrev:

> Kabel? Der skal jo ske en digitalisering af signalet.
>

Jeg har skartstik i den ene ende og usb i den anden, MEN når jeg kobler
det sammen, finder Mac'en ikke umiddelbart noget - ???

Hans

Jon (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 26-10-10 19:26

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Den 26/10/10 18.26, Niels Jørgen Kruse skrev:
>
> > Kabel? Der skal jo ske en digitalisering af signalet.
> >
>
> Jeg har skartstik i den ene ende og usb i den anden, MEN når jeg kobler
> det sammen, finder Mac'en ikke umiddelbart noget - ???

Fordi du sender et analogt signal, vil jeg anta. Du må på en eller annen
måte få det digitalisert. Det kan jeg 0 om.
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Niels Jørgen Kruse (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 26-10-10 20:24

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Den 26/10/10 18.26, Niels Jørgen Kruse skrev:
>
> > Kabel? Der skal jo ske en digitalisering af signalet.
> >
>
> Jeg har skartstik i den ene ende og usb i den anden, MEN når jeg kobler
> det sammen, finder Mac'en ikke umiddelbart noget - ???

Hvad hedder dette kabel?

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

nospamtoMike [8000 C~ (26-10-2010)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 26-10-10 20:51


>> Kabel? Der skal jo ske en digitalisering af signalet.
>>
>
> Jeg har skartstik i den ene ende og usb i den anden, MEN når jeg kobler
> det sammen, finder Mac'en ikke umiddelbart noget - ???

SCART til USB - den har jeg ikke hørt om før.
Det som kommer ind i SCART (dvs. ud af VHS maskinen) er et analog signal.
USB er digitalt.
Hvor sker analog til digital konversionen?

- Mikael


Thomas von Hassel (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-10-10 21:05

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

>
> >> Kabel? Der skal jo ske en digitalisering af signalet.
> >>
> >
> > Jeg har skartstik i den ene ende og usb i den anden, MEN når jeg kobler
> > det sammen, finder Mac'en ikke umiddelbart noget - ???
>
> SCART til USB - den har jeg ikke hørt om før.
> Det som kommer ind i SCART (dvs. ud af VHS maskinen) er et analog signal.
> USB er digitalt.
> Hvor sker analog til digital konversionen?

I kablet ... der følger garanteret drivere og software med til windows.

Hvis man er heldig er signalet det samme som f.eks. fra USB
videokamera/webcams, i så fald kan iMovie måske se det... men det er nok
usandsynligt.

/thomas

Erik Richard Sørense~ (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 26-10-10 23:50


nospamtoMike [8000 C] wrote:
>>> Kabel? Der skal jo ske en digitalisering af signalet.
>>
>> Jeg har skartstik i den ene ende og usb i den anden, MEN når jeg kobler
>> det sammen, finder Mac'en ikke umiddelbart noget - ???
>
> SCART til USB - den har jeg ikke hørt om før.
> Det som kommer ind i SCART (dvs. ud af VHS maskinen) er et analog signal.
> USB er digitalt.
> Hvor sker analog til digital konversionen?

Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække lydspor ud
fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
indgang. De bruges også til nogle ADAT maskiners monitor signal. De
findes også med SCART->4xRCA, SCART->4x6,3mm jack stik og SCART->4xXLR
stik.

Nogle af de større VHS maskiner kunne jo bruges som lydoptagere. De
fleste havde en automatisk niveauregulering (ALC), der ikke var særlig
godt, men en del dyre maskiner fra både Panasonic, Sony og Pioneer har
manuel indspille regulering, der er næsten på højde med alm. købe CD og
væsentlig bedre end alm. computer baseret optagelse.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans Houmøller (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Houmøller


Dato : 27-10-10 00:08

Den 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen skrev:
>
> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække lydspor ud
> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
> indgang. De bruges også til nogle ADAT maskiners monitor signal. De
> findes også med SCART->4xRCA, SCART->4x6,3mm jack stik og SCART->4xXLR
> stik.
> mvh. Erik Richard
>

Det kunne godt lyde sådan, ja.
Hans

Erik Richard Sørense~ (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-10-10 00:57


Hans Houmøller wrote:
> Den 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen skrev:
>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække lydspor ud
>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
>> indgang. De bruges også til nogle ADAT maskiners monitor signal. De
>> findes også med SCART->4xRCA, SCART->4x6,3mm jack stik og SCART->4xXLR
>> stik.
>
> Det kunne godt lyde sådan, ja.

Jeg har prøvet at google lidt på fejlnummeret, - Her kommer der intet,
men bruger jeg det hele fra parantesen, kommer der en del, men ikke med
det fejlnr.. Fælles er dog, at de omhandler muligheden genkendelse af et
input-signal, og alle svarene går på, at det er softwaren, der ikke kan
genkende det signal, der føres _til_ softwaren.

Så det tyder meget på, at det omhandler en 'forkert' signaltype.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nospamtoMike [8000 C~ (27-10-2010)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 27-10-10 08:20

>>
>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække lydspor ud
>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
>> indgang. De bruges også til nogle ADAT maskiners monitor signal. De
>> findes også med SCART->4xRCA, SCART->4x6,3mm jack stik og SCART->4xXLR
>> stik.
>> mvh. Erik Richard
>>
>
> Det kunne godt lyde sådan, ja.

SCART->USB lydkabel - der er altså A/D konverter indbygget i kablet? Hvis
ja, kræver det USB-driver/software.
De andre SCART->4xRCA, SCART->4x6,3mm jack stik og SCART->4xXLR er helt
almindelige adaptere, alt er analog og der sker ingen bearbejdning af
signalet.

Hvad står der på kablet?
Hvor kommer det fra?
Hvilken producent?
Model?
Var der software med?

- Mikael


Henrik Münster (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 27-10-10 12:24

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> SCART->USB lydkabel - der er altså A/D konverter indbygget i kablet? Hvis
> ja, kræver det USB-driver/software.

Er der ikke analog lyd i USB? Man kan da sætte mikrofoner og højttalere
til. Apples 24" og 27" LED Cinema Display f.eks. får lyden til de
indbyggede højttalere via USB.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Per Jensen (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Per Jensen


Dato : 27-10-10 17:38

On 27/10/10 13.24, Henrik Münster wrote:
>
> Er der ikke analog lyd i USB? Man kan da sætte mikrofoner og højttalere
> til. Apples 24" og 27" LED Cinema Display f.eks. får lyden til de
> indbyggede højttalere via USB.

USB er udelukkende 100 % digitalt.

De gamle Cinema display + højttalere indeholdte et "USB-lydkort" som
faktisk bare et én lille chip der agerer lydkort.

// Per.

Per Jensen (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Per Jensen


Dato : 27-10-10 17:40

On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:

>
> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække lydspor ud
> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
> indgang.

Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.

USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....

// Per.

Erik Richard Sørense~ (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-10-10 23:54


Per Jensen wrote:
> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække lydspor ud
>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
>> indgang.
>
> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
>
> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....

Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
analogt!

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jonas Jalling (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Jonas Jalling


Dato : 28-10-10 07:55

Den 28/10/2010 00:54, Erik Richard Sørensen skrev:
>
> Per Jensen wrote:
>> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
>>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
>>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække lydspor ud
>>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
>>> indgang.
>>
>> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
>>
>> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
>
> Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
> digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
> PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
> skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
> analogt!
>
> mvh. Erik Richard
>

Af ren nysgerrighed, hvilke VHS maskiner har digital audio i SCART-stikket?

Mvh Jonas

Thomas von Hassel (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-10-10 11:34

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Den 28/10/2010 00:54, Erik Richard Sørensen skrev:
> >
> > Per Jensen wrote:
> >> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
> >>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
> >>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække lydspor ud
> >>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
> >>> indgang.
> >>
> >> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
> >>
> >> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
> >
> > Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
> > digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
> > PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
> > skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
> > analogt!
> >
> > mvh. Erik Richard
> >
>
> Af ren nysgerrighed, hvilke VHS maskiner har digital audio i SCART-stikket?
>

Ingen ....

/thomas

Jonas Jalling (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Jonas Jalling


Dato : 28-10-10 11:56

Den 28/10/2010 12:33, Thomas von Hassel skrev:
> Jonas Jalling<jonas@jalling.dk> wrote:
>
>> Den 28/10/2010 00:54, Erik Richard Sørensen skrev:
>>>
>>> Per Jensen wrote:
>>>> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
>>>>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
>>>>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække lydspor ud
>>>>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
>>>>> indgang.
>>>>
>>>> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
>>>>
>>>> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
>>>
>>> Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
>>> digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
>>> PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
>>> skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
>>> analogt!
>>>
>>> mvh. Erik Richard
>>>
>>
>> Af ren nysgerrighed, hvilke VHS maskiner har digital audio i SCART-stikket?
>>
>
> Ingen ....
>
> /thomas

Nej præcis.

/Jonas

Erik Richard Sørense~ (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-10-10 15:34


Jonas Jalling wrote:
> Den 28/10/2010 00:54, Erik Richard Sørensen skrev:
>> Per Jensen wrote:
>>> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
>>>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
>>>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække
>>>> lydspor ud
>>>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
>>>> indgang.
>>>
>>> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
>>>
>>> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
>>
>> Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
>> digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
>> PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
>> skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
>> analogt!
>
> Af ren nysgerrighed, hvilke VHS maskiner har digital audio i SCART-stikket?

Det havde to af Panasonics professionelle S-VHS maskiner, - de laves
ikke mere, - begge var uden TV tuner. Sansui lavede også en sådan
optager med PCM ind-/udgange. Modsat Panasonics var Sansuis beregnet til
optagelse/gengivelse af DTS/AC3 sorround lyd. UDover SCART havde
Sansui'en også CompoSite in/out via RCA phonoplugs.

- Jeg kan ikke huske modelnumre, da alle mine gamle kataloger ligger et
eller andet sted i kælderen i en kasse, men jeg kan huske, jeg lettede
et par meter ved priserne på de ca. 22.000kr. hhv. 28.000kr. for de to
Panasonic modeller og ca. 70.000kr. for Sansui'en. - Forrige år
ovevejede jeg kraftigt at byde ind på en Sansui på eBay.us, men den gik
for næsten $1200USd, hvilket jeg fandt /for/ meget, da der med al
sandsynlighed skulle skiftes tromler i den, og det alene vil kostee ca.
8.500kr....

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jonas Jalling (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Jonas Jalling


Dato : 28-10-10 15:45

Den 28/10/2010 16:33, Erik Richard Sørensen skrev:
>
> Jonas Jalling wrote:
>> Den 28/10/2010 00:54, Erik Richard Sørensen skrev:
>>> Per Jensen wrote:
>>>> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
>>>>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
>>>>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække
>>>>> lydspor ud
>>>>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
>>>>> indgang.
>>>>
>>>> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
>>>>
>>>> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
>>>
>>> Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
>>> digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
>>> PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
>>> skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
>>> analogt!
>>
>> Af ren nysgerrighed, hvilke VHS maskiner har digital audio i
>> SCART-stikket?
>
> Det havde to af Panasonics professionelle S-VHS maskiner, - de laves
> ikke mere, - begge var uden TV tuner. Sansui lavede også en sådan
> optager med PCM ind-/udgange. Modsat Panasonics var Sansuis beregnet til
> optagelse/gengivelse af DTS/AC3 sorround lyd. UDover SCART havde
> Sansui'en også CompoSite in/out via RCA phonoplugs.
>
> - Jeg kan ikke huske modelnumre, da alle mine gamle kataloger ligger et
> eller andet sted i kælderen i en kasse, men jeg kan huske, jeg lettede
> et par meter ved priserne på de ca. 22.000kr. hhv. 28.000kr. for de to
> Panasonic modeller og ca. 70.000kr. for Sansui'en. - Forrige år
> ovevejede jeg kraftigt at byde ind på en Sansui på eBay.us, men den gik
> for næsten $1200USd, hvilket jeg fandt /for/ meget, da der med al
> sandsynlighed skulle skiftes tromler i den, og det alene vil kostee ca.
> 8.500kr....
>
> mvh. Erik Richard
>
Hvad model-nr er det?

Mvh Jonas

Jonas Jalling (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Jonas Jalling


Dato : 28-10-10 15:47

Den 28/10/2010 16:44, Jonas Jalling skrev:
> Den 28/10/2010 16:33, Erik Richard Sørensen skrev:
>>
>> Jonas Jalling wrote:
>>> Den 28/10/2010 00:54, Erik Richard Sørensen skrev:
>>>> Per Jensen wrote:
>>>>> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
>>>>>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
>>>>>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække
>>>>>> lydspor ud
>>>>>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
>>>>>> indgang.
>>>>>
>>>>> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
>>>>>
>>>>> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
>>>>
>>>> Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
>>>> digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
>>>> PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
>>>> skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
>>>> analogt!
>>>
>>> Af ren nysgerrighed, hvilke VHS maskiner har digital audio i
>>> SCART-stikket?
>>
>> Det havde to af Panasonics professionelle S-VHS maskiner, - de laves
>> ikke mere, - begge var uden TV tuner. Sansui lavede også en sådan
>> optager med PCM ind-/udgange. Modsat Panasonics var Sansuis beregnet til
>> optagelse/gengivelse af DTS/AC3 sorround lyd. UDover SCART havde
>> Sansui'en også CompoSite in/out via RCA phonoplugs.
>>
>> - Jeg kan ikke huske modelnumre, da alle mine gamle kataloger ligger et
>> eller andet sted i kælderen i en kasse, men jeg kan huske, jeg lettede
>> et par meter ved priserne på de ca. 22.000kr. hhv. 28.000kr. for de to
>> Panasonic modeller og ca. 70.000kr. for Sansui'en. - Forrige år
>> ovevejede jeg kraftigt at byde ind på en Sansui på eBay.us, men den gik
>> for næsten $1200USd, hvilket jeg fandt /for/ meget, da der med al
>> sandsynlighed skulle skiftes tromler i den, og det alene vil kostee ca.
>> 8.500kr....
>>
>> mvh. Erik Richard
>>
> Hvad model-nr er det?
>
> Mvh Jonas
Fik sendt for hurtigt - beklager. SCART standarden understøtter _IKKE_
digital lyd for hverken billede eller lyd. De eneste digitale signaler
er til kommunikation imellem enheder.

Mvh Jonas

Thomas von Hassel (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-10-10 16:48

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Den 28/10/2010 16:44, Jonas Jalling skrev:
> > Den 28/10/2010 16:33, Erik Richard Sørensen skrev:
> >>
> >> Jonas Jalling wrote:
> >>> Den 28/10/2010 00:54, Erik Richard Sørensen skrev:
> >>>> Per Jensen wrote:
> >>>>> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
> >>>>>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
> >>>>>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække
> >>>>>> lydspor ud
> >>>>>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
> >>>>>> indgang.
> >>>>>
> >>>>> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
> >>>>>
> >>>>> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
> >>>>
> >>>> Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
> >>>> digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
> >>>> PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
> >>>> skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
> >>>> analogt!
> >>>
> >>> Af ren nysgerrighed, hvilke VHS maskiner har digital audio i
> >>> SCART-stikket?
> >>
> >> Det havde to af Panasonics professionelle S-VHS maskiner, - de laves
> >> ikke mere, - begge var uden TV tuner. Sansui lavede også en sådan
> >> optager med PCM ind-/udgange. Modsat Panasonics var Sansuis beregnet til
> >> optagelse/gengivelse af DTS/AC3 sorround lyd. UDover SCART havde
> >> Sansui'en også CompoSite in/out via RCA phonoplugs.
> >>
> >> - Jeg kan ikke huske modelnumre, da alle mine gamle kataloger ligger et
> >> eller andet sted i kælderen i en kasse, men jeg kan huske, jeg lettede
> >> et par meter ved priserne på de ca. 22.000kr. hhv. 28.000kr. for de to
> >> Panasonic modeller og ca. 70.000kr. for Sansui'en. - Forrige år
> >> ovevejede jeg kraftigt at byde ind på en Sansui på eBay.us, men den gik
> >> for næsten $1200USd, hvilket jeg fandt /for/ meget, da der med al
> >> sandsynlighed skulle skiftes tromler i den, og det alene vil kostee ca.
> >> 8.500kr....
> >>
> >> mvh. Erik Richard
> >>
> > Hvad model-nr er det?
> >
> > Mvh Jonas
> Fik sendt for hurtigt - beklager. SCART standarden understøtter _IKKE_
> digital lyd for hverken billede eller lyd. De eneste digitale signaler
> er til kommunikation imellem enheder.

Jeg tror ERS blander VHS og ADAT sammen i og med de bruger samme
båndtype men ellers intet har med hinanden at gøre ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-10-10 18:51


Thomas von Hassel wrote:
> Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:
>> Den 28/10/2010 16:44, Jonas Jalling skrev:
>>> Den 28/10/2010 16:33, Erik Richard Sørensen skrev:
>>>> Jonas Jalling wrote:
>>>>> Den 28/10/2010 00:54, Erik Richard Sørensen skrev:
>>>>>> Per Jensen wrote:
>>>>>>> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
>>>>>>>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
>>>>>>>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække
>>>>>>>> lydspor ud
>>>>>>>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
>>>>>>>> indgang.
>>>>>>> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
>>>>>>>
>>>>>>> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
>>>>>> Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
>>>>>> digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
>>>>>> PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
>>>>>> skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
>>>>>> analogt!
>>>>> Af ren nysgerrighed, hvilke VHS maskiner har digital audio i
>>>>> SCART-stikket?
>>>> Det havde to af Panasonics professionelle S-VHS maskiner, - de laves
>>>> ikke mere, - begge var uden TV tuner. Sansui lavede også en sådan
>>>> optager med PCM ind-/udgange. Modsat Panasonics var Sansuis beregnet til
>>>> optagelse/gengivelse af DTS/AC3 sorround lyd. UDover SCART havde
>>>> Sansui'en også CompoSite in/out via RCA phonoplugs.
>>>>
>>>> - Jeg kan ikke huske modelnumre, da alle mine gamle kataloger ligger et
>>>> eller andet sted i kælderen i en kasse, men jeg kan huske, jeg lettede
>>>> et par meter ved priserne på de ca. 22.000kr. hhv. 28.000kr. for de to
>>>> Panasonic modeller og ca. 70.000kr. for Sansui'en. - Forrige år
>>>> ovevejede jeg kraftigt at byde ind på en Sansui på eBay.us, men den gik
>>>> for næsten $1200USd, hvilket jeg fandt /for/ meget, da der med al
>>>> sandsynlighed skulle skiftes tromler i den, og det alene vil kostee ca.
>>>> 8.500kr....
>>>
>>> Hvad model-nr er det?
>>
>> Fik sendt for hurtigt - beklager. SCART standarden understøtter _IKKE_
>> digital lyd for hverken billede eller lyd. De eneste digitale signaler
>> er til kommunikation imellem enheder.
>
> Jeg tror ERS blander VHS og ADAT sammen i og med de bruger samme
> båndtype men ellers intet har med hinanden at gøre ...

Nej, det gør jeg ikke. ADAT bruger S-VHS bånd og ikke alm. VHS bånd.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-10-10 19:48

fErik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:
> >> Den 28/10/2010 16:44, Jonas Jalling skrev:
> >>> Den 28/10/2010 16:33, Erik Richard Sørensen skrev:
> >>>> Jonas Jalling wrote:
> >>>>> Den 28/10/2010 00:54, Erik Richard Sørensen skrev:
> >>>>>> Per Jensen wrote:
> >>>>>>> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
> >>>>>>>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
> >>>>>>>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække
> >>>>>>>> lydspor ud
> >>>>>>>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
> >>>>>>>> indgang.
> >>>>>>> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
> >>>>>>>
> >>>>>>> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
> >>>>>> Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
> >>>>>> digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
> >>>>>> PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
> >>>>>> skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
> >>>>>> analogt!
> >>>>> Af ren nysgerrighed, hvilke VHS maskiner har digital audio i
> >>>>> SCART-stikket?
> >>>> Det havde to af Panasonics professionelle S-VHS maskiner, - de laves
> >>>> ikke mere, - begge var uden TV tuner. Sansui lavede også en sådan
> >>>> optager med PCM ind-/udgange. Modsat Panasonics var Sansuis beregnet til
> >>>> optagelse/gengivelse af DTS/AC3 sorround lyd. UDover SCART havde
> >>>> Sansui'en også CompoSite in/out via RCA phonoplugs.
> >>>>
> >>>> - Jeg kan ikke huske modelnumre, da alle mine gamle kataloger ligger et
> >>>> eller andet sted i kælderen i en kasse, men jeg kan huske, jeg lettede
> >>>> et par meter ved priserne på de ca. 22.000kr. hhv. 28.000kr. for de to
> >>>> Panasonic modeller og ca. 70.000kr. for Sansui'en. - Forrige år
> >>>> ovevejede jeg kraftigt at byde ind på en Sansui på eBay.us, men den gik
> >>>> for næsten $1200USd, hvilket jeg fandt /for/ meget, da der med al
> >>>> sandsynlighed skulle skiftes tromler i den, og det alene vil kostee ca.
> >>>> 8.500kr....
> >>>
> >>> Hvad model-nr er det?
> >>
> >> Fik sendt for hurtigt - beklager. SCART standarden understøtter _IKKE_
> >> digital lyd for hverken billede eller lyd. De eneste digitale signaler
> >> er til kommunikation imellem enheder.
> >
> > Jeg tror ERS blander VHS og ADAT sammen i og med de bruger samme
> > båndtype men ellers intet har med hinanden at gøre ...
>
> Nej, det gør jeg ikke. ADAT bruger S-VHS bånd og ikke alm. VHS bånd.
>

Fair nok, men så er vi tilbage til at et enkelt SCART kabel ikke kan
bære digital audio ... det er muligt der er lavet "bundlede" kabler med
hhv. scart og optisk/coax til lyd samlet i et fysisk kabel ..

/thomas

Per Jensen (29-10-2010)
Kommentar
Fra : Per Jensen


Dato : 29-10-10 11:26

On 28/10/10 00.54, Erik Richard Sørensen wrote:
>
> Per Jensen wrote:
>> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
>>
>> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
>
> Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
> digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
> PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
> skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
> analogt!
>

Ja, men hvem har misbrugt det velkendte USB stik til PCM data ? det gad
jeg godt at se. USB er et protokolbaseret bidirektionelt data-interface,
og ikke bare en port til serielt PCM-data.

Erik Richard Sørense~ (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 26-10-10 23:26


Hans Houmøller wrote:
> Den 26/10/10 18.26, Niels Jørgen Kruse skrev:
>> Kabel? Der skal jo ske en digitalisering af signalet.
>
> Jeg har skartstik i den ene ende og usb i den anden, MEN når jeg kobler
> det sammen, finder Mac'en ikke umiddelbart noget - ???

Hm, i 'gamle dage' skulle man bruge et video grabber kort for at få det
til at virke - eller et af de rigtig dyre grafikkort med VHS/S-VHS
IN/OUT. Men efter, hvad jeg har fået at vide hos min radioforhandler,
skal man have en ekstern DVB-B/C TV tuner med fuld SCART underswtøttelse
og med enten USB 2.0 eller FW400/800 tilslutning til computer.

Softwaremæssigt skulle iMovie HD eller nyere iMovie fra enten indb.
software eller fra iLife kunne finde og optage til harddisk. - Og såvidt
jeg kan se, kan VLC til Intel-baserede Mac også gøre det samme...

Jeg har selv nogle ganske få film og TV uds. på VHS liggende, jeg gerne
vil have overført. - Ellers har jeg temmelig meget lyd liggende på VHS,
men skal lige have renset VHS maskinen, inden jeg kan gå igang med det.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Per Jensen (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Per Jensen


Dato : 27-10-10 17:39

On 26/10/10 18.26, Niels Jørgen Kruse wrote:
> Hans Houmøller<hanshoumoller@mail.dk> wrote:
>
>> Jeg har nogle gamle vhs-videobånd, jeg gerne vil have overspillet til
>> min Mac.
>>
>> Jeg har kablet fra vhs-maskinen til min iMac, men hvilket program skal
>> jeg bruge?
>
> Kabel? Der skal jo ske en digitalisering af signalet.
>

Ja, nemlig. Uden en dims i stil men den her http://easycap.co.uk/ virker
det ikke!

// Per.

Thomas von Hassel (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-10-10 19:53

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Jeg har nogle gamle vhs-videobånd, jeg gerne vil have overspillet til
> min Mac.
>
> Jeg har kablet fra vhs-maskinen til min iMac, men hvilket program skal
> jeg bruge?

Det kommer jo meget an på hvad signal der kommer ind igennem dit USB
stik ... det kan jo være alt mellem himmel og jord.

/thomas

Hans Houmøller (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Houmøller


Dato : 26-10-10 21:35

Den 26/10/10 20.52, Thomas von Hassel skrev:
> Det kommer jo meget an på hvad signal der kommer ind igennem dit USB
> stik ... det kan jo være alt mellem himmel og jord.
>
> /thomas

Når jeg prøver i VMwareFusion, reagerer maskinen, når jeg sluttet kablet
til, men jeg kan ikke komme videre.

Når jeg forsøger mig med QuicktimePlayer på iMac'en, får jeg denne
fejlmeddelese: "Handlingen kunne ikke udføres. (OSStatus fejl
-536870212.)". Det tyder jo på, at noget sker, men ved nogen, hvad den
fejl betyder?

Hans

Thomas von Hassel (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-10-10 21:36

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Den 26/10/10 20.52, Thomas von Hassel skrev:
> > Det kommer jo meget an på hvad signal der kommer ind igennem dit USB
> > stik ... det kan jo være alt mellem himmel og jord.
> >
> > /thomas
>
> Når jeg prøver i VMwareFusion, reagerer maskinen, når jeg sluttet kablet
> til, men jeg kan ikke komme videre.
>

har du installeret softwaren ?

> Når jeg forsøger mig med QuicktimePlayer på iMac'en, får jeg denne
> fejlmeddelese: "Handlingen kunne ikke udføres. (OSStatus fejl
> -536870212.)". Det tyder jo på, at noget sker, men ved nogen, hvad den
> fejl betyder?

nej, men det er 99.9% sikkert at du aldrig får det til at virke på mac
...

Hans Houmøller (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Houmøller


Dato : 26-10-10 21:43

Den 26/10/10 22.35, Thomas von Hassel skrev:
>> Når jeg forsøger mig med QuicktimePlayer på iMac'en, får jeg denne
>> fejlmeddelese: "Handlingen kunne ikke udføres. (OSStatus fejl
>> -536870212.)". Det tyder jo på, at noget sker, men ved nogen, hvad den
>> fejl betyder?
>
> nej, men det er 99.9% sikkert at du aldrig får det til at virke på mac

Altså skal jeg forsøge mig på min VMwareFusion i stedet?

Hans


Thomas von Hassel (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-10-10 21:43

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Den 26/10/10 22.35, Thomas von Hassel skrev:
> >> Når jeg forsøger mig med QuicktimePlayer på iMac'en, får jeg denne
> >> fejlmeddelese: "Handlingen kunne ikke udføres. (OSStatus fejl
> >> -536870212.)". Det tyder jo på, at noget sker, men ved nogen, hvad den
> >> fejl betyder?
> >
> > nej, men det er 99.9% sikkert at du aldrig får det til at virke på mac
>
> Altså skal jeg forsøge mig på min VMwareFusion i stedet?

bingo

/thomas

Hans Houmøller (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Houmøller


Dato : 27-10-10 00:15

Jeg har opdaget noget sært: når jeg starter programmet VMwareFusion,
forsvinder min TM-disk's ikon på skirvebordet. Den kører jo på et
usb-kabel, men hvorfor forsvinder den mon?

Hans

Jon (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 27-10-10 06:14

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Jeg har opdaget noget sært: når jeg starter programmet VMwareFusion,
> forsvinder min TM-disk's ikon på skirvebordet. Den kører jo på et
> usb-kabel, men hvorfor forsvinder den mon?

Forsvinner den også sett fra Mac OS X? Hvis den kun ikke er synlig under
et "fremmed OS", så er det vel neppe merkeligere enn at den er formatert
HFS+?
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

(Thorbjørn Ravn (27-10-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 27-10-10 07:51

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Jeg har nogle gamle vhs-videobånd, jeg gerne vil have overspillet til
> min Mac.
>
> Jeg har kablet fra vhs-maskinen til min iMac, men hvilket program skal
> jeg bruge?

Det program leverandøren anbefaler dig at bruge.

USB-dimser skal have noget software for at virke. For de mest
almindelige dimser følger det med operativsystemet - det er ikke en
almindelig dims du har.

Alternativt kan fx en EyeTV hybrid det du gerne vil.

Bemærk: kopibeskyttelsen på købebånd generer også her.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (27-10-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 27-10-10 07:51

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Jeg har opdaget noget sært: når jeg starter programmet VMwareFusion,
> forsvinder min TM-disk's ikon på skirvebordet. Den kører jo på et
> usb-kabel, men hvorfor forsvinder den mon?

Fusion er sat op til at tildele dine USB-ting til den virtuelle maskine.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Lyrik (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 27-10-10 02:37

On 26 Okt., 17:48, Hans Houmøller <hanshoumol...@mail.dk> wrote:
> Jeg har nogle gamle vhs-videobånd, jeg gerne vil have overspillet til
> min Mac.
>
> Jeg har kablet fra vhs-maskinen til min iMac, men hvilket program skal
> jeg bruge?
>
> Hans

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Stod jeg med en sådan opgave ville jeg investere i denne:
http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/us/Products/Consumer+Products/Home+Video/Studio+Family/Instant+Video+Recorder.htm

Den er uafhængig af styresystem.
En bekendt købte en "Macudgave" som kostede det samme. Det fungerede
som hvis man ville prøve at presse en banan gennem nøglehullet på en
Rukolås!

MvH
Jens

(Thorbjørn Ravn (27-10-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 27-10-10 18:50

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Er der ikke analog lyd i USB? Man kan da sætte mikrofoner og højttalere
> til. Apples 24" og 27" LED Cinema Display f.eks. får lyden til de
> indbyggede højttalere via USB.

Nej. Det er kun etter og nuller der suser over kablet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Ukendt (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-10-10 19:34

On 2010-10-26 17:48:51 +0200, Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> said:

> Jeg har nogle gamle vhs-videobånd, jeg gerne vil have overspillet til min Mac.
>
> Jeg har kablet fra vhs-maskinen til min iMac, men hvilket program skal
> jeg bruge?
>
> Hans

elgato har det du mangler..


Hans Houmøller (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Houmøller


Dato : 27-10-10 23:54

Den 27/10/10 20.34, Jesper Nielsen skrev:
>
> elgato har det du mangler..

Jeg har netop over nettet investeret i sådan en fyr.

Tak til jer alle for gode og hjælpsomme svar. Jeg sloges med min
VMware's WindowsXP og kunne simpelthen ikke få det til at spille sammen,
så nu glæder jeg mig til at komme i gang med elgato.

Hans

Hans Houmøller (29-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Houmøller


Dato : 29-10-10 12:32

Den 27/10/10 20.34, Jesper Nielsen skrev:

> elgato har det du mangler..
>

Så ankom posten med min elgato, og jeg kan med glæde fortælle, at nu kan
jeg overspille mine gamle VHS-bånd til min iMac. Jeg bruger det
medfølgende scartstik med et "gult", et "rød" og et "hvidt" stik, og et
virker.

Tak for alle gode råd, men især til Jesper her.

Hans

(Thorbjørn Ravn (28-10-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 28-10-10 15:58

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Jonas Jalling wrote:
>> Den 28/10/2010 00:54, Erik Richard Sørensen skrev:
>>> Per Jensen wrote:
>>>> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
>>>>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
>>>>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække
>>>>> lydspor ud
>>>>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
>>>>> indgang.
>>>>
>>>> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
>>>>
>>>> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
>>>
>>> Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
>>> digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
>>> PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
>>> skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
>>> analogt!
>>
>> Af ren nysgerrighed, hvilke VHS maskiner har digital audio i SCART-stikket?
>
> Det havde to af Panasonics professionelle S-VHS maskiner, - de laves
> ikke mere, - begge var uden TV tuner. Sansui lavede også en sådan
> optager med PCM ind-/udgange. Modsat Panasonics var Sansuis beregnet
> til optagelse/gengivelse af DTS/AC3 sorround lyd. UDover SCART havde
> Sansui'en også CompoSite in/out via RCA phonoplugs.
>
> - Jeg kan ikke huske modelnumre, da alle mine gamle kataloger ligger
> et eller andet sted i kælderen i en kasse, men jeg kan huske, jeg
> lettede et par meter ved priserne på de
> ca. 22.000kr. hhv. 28.000kr. for de to Panasonic modeller og
> ca. 70.000kr. for Sansui'en. - Forrige år ovevejede jeg kraftigt at
> byde ind på en Sansui på eBay.us, men den gik for næsten $1200USd,
> hvilket jeg fandt /for/ meget, da der med al sandsynlighed skulle
> skiftes tromler i den, og det alene vil kostee ca. 8.500kr....

Og derfor mener du at det kabel Hans har overfører digital lyd fra
SCART-stikket?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørens~ (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 28-10-10 16:31


Thorbjørn Ravn Andersen, 20101028 wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>> Jonas Jalling wrote:
>>> Den 28/10/2010 00:54, Erik Richard Sørensen skrev:
>>>> Per Jensen wrote:
>>>>> On 27/10/10 00.49, Erik Richard Sørensen wrote:
>>>>>> Jeg kender godt den kabeltype. - Det kabel, Hans har, er med al
>>>>>> sandsynlighed et SCART->USB lydkabel - beregnet til at trække
>>>>>> lydspor ud
>>>>>> fra VHS maskiner og til input på (ofte sorround) forstærkere med USB
>>>>>> indgang.
>>>>> Analog lyd via USB ? bullshit, det eksisterer sku ikke.
>>>>>
>>>>> USB-stikket bagi er ikke til analog lyd.....
>>>> Og du klipper, som vinden blæser. Faktisk er der nogle VHS maskiner med
>>>> digitale signaler i SCART stikket, (på de modeller hedder det bare en
>>>> PCM udgang!). - Og så klipper du let og elefant det væk, hvor jeg
>>>> skriver, at samme kabel også bruges til ADAT, som i særdeleshed ikke er
>>>> analogt!
>>> Af ren nysgerrighed, hvilke VHS maskiner har digital audio i SCART-stikket?
>> Det havde to af Panasonics professionelle S-VHS maskiner, - de laves
>> ikke mere, - begge var uden TV tuner. Sansui lavede også en sådan
>> optager med PCM ind-/udgange. Modsat Panasonics var Sansuis beregnet
>> til optagelse/gengivelse af DTS/AC3 sorround lyd. UDover SCART havde
>> Sansui'en også CompoSite in/out via RCA phonoplugs.
>>
>> - Jeg kan ikke huske modelnumre, da alle mine gamle kataloger ligger
>> et eller andet sted i kælderen i en kasse, men jeg kan huske, jeg
>> lettede et par meter ved priserne på de
>> ca. 22.000kr. hhv. 28.000kr. for de to Panasonic modeller og
>> ca. 70.000kr. for Sansui'en. - Forrige år ovevejede jeg kraftigt at
>> byde ind på en Sansui på eBay.us, men den gik for næsten $1200USd,
>> hvilket jeg fandt /for/ meget, da der med al sandsynlighed skulle
>> skiftes tromler i den, og det alene vil kostee ca. 8.500kr....
>
> Og derfor mener du at det kabel Hans har overfører digital lyd fra
> SCART-stikket?

Ja, hvis lyden er digitalt fra en digitalt PCM/SCART udgang.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nospamtoMike [8000 C~ (30-10-2010)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 30-10-10 10:28



> Ja, hvis lyden er digitalt fra en digitalt PCM/SCART udgang.

Så er spørgsmålet hvor PCM (Pulse Code Modulation) konverteringen fra analog
til digital foregår. Det er IKKE i kablet og næppe i Hans´ VHS maskine.
Det næste spørgsmål er naturligvis, hvor/hvordan det bliver til USB.


- Mikael


(Thorbjørn Ravn (28-10-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 28-10-10 17:25

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

>> Og derfor mener du at det kabel Hans har overfører digital lyd fra
>> SCART-stikket?
>
> Ja, hvis lyden er digitalt fra en digitalt PCM/SCART udgang.

Skal vi vædde på at det er det ikke?

Jeg går naturligvis ud fra du er sikker i din sag, så du vil gerne sætte
noget seriøst på højkant.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørens~ (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 28-10-10 19:00


Thorbjørn Ravn Andersen, 20101028 wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>> Og derfor mener du at det kabel Hans har overfører digital lyd fra
>>> SCART-stikket?
>> Ja, hvis lyden er digitalt fra en digitalt PCM/SCART udgang.
>
> Skal vi vædde på at det er det ikke?
>
> Jeg går naturligvis ud fra du er sikker i din sag, så du vil gerne sætte
> noget seriøst på højkant.

Jeg har ikke skrevet et eneste ord om, at Hans' VHS maskine afgiver et
digitalt udgangssignal. Der findes /ingen/ VHS maskiner, der har
digitale udgange - kun S-VHS, - og det som allerede skrevet, kun ganske
få, - de var ganske enkelt for dyre. Men USB<->SCART kabler blev/bliver
en del brugt på ADAT opsætninger.

Og ja, jeg er sikker, men glem alt om væddemål, - jeg har det princip,
jeg aldrig vædder. - Det ville være blevet dyrt for dem, jeg væddede med.-)

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-10-10 19:48

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Men USB<->SCART kabler blev/bliver
> en del brugt på ADAT opsætninger.

dvs. ADAT maskiner har en SCART udgang ?

hvad skulle dens funktion være ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (29-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 29-10-10 00:26


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Men USB<->SCART kabler blev/bliver
>> en del brugt på ADAT opsætninger.
>
> dvs. ADAT maskiner har en SCART udgang ?

Nogle topprofessionelle modeller har - ikke de halvbillige, der blev
brugt til amatørbrug i ministudier og radiostationer.

> hvad skulle dens funktion være ?

Tilkobling af andre enheder.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (29-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 29-10-10 08:48

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Men USB<->SCART kabler blev/bliver
> >> en del brugt på ADAT opsætninger.
> >
> > dvs. ADAT maskiner har en SCART udgang ?
>
> Nogle topprofessionelle modeller har - ikke de halvbillige, der blev
> brugt til amatørbrug i ministudier og radiostationer.

Har du et eksempel .. jeg brugte lidt tid på google i går uden at finde
nogen med SCART ...

>
> > hvad skulle dens funktion være ?
>
> Tilkobling af andre enheder.

det er godt nok bredt ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (29-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 29-10-10 12:56


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>> Men USB<->SCART kabler blev/bliver
>>>> en del brugt på ADAT opsætninger.
>>> dvs. ADAT maskiner har en SCART udgang ?
>> Nogle topprofessionelle modeller har - ikke de halvbillige, der blev
>> brugt til amatørbrug i ministudier og radiostationer.
>
> Har du et eksempel .. jeg brugte lidt tid på google i går uden at finde
> nogen med SCART ...

Som allerede skrevet, orker jeg ikke at skulle trævle hele kælderen
igennem for at finde mine kataloger. Men to af dem, jeg med sikkerhed
véd, jeg også har materiale om, er Akai og Ampex. - Ikke de færdiglavede
systemer, man kan/kunne købe, men systemer, man ganske enkelt bestilte
som komponenter - i millionklassen pr. modul - i dollars altså.

>>> hvad skulle dens funktion være ?
>> Tilkobling af andre enheder.
>
> det er godt nok bredt ...

Tja, måske, men du kunne jo begynde ved compressors, limiters,
sequencers, vocoders, equalizers, oscilators, effektenheder, wave
generators, line amps, m.m.m. - kort sagt, alt man kalder auxilary units.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas Bjorn Anderse~ (29-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 29-10-10 13:21

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Den 27/10/10 20.34, Jesper Nielsen skrev:
>
>> elgato har det du mangler..
>>
>
> Så ankom posten med min elgato, og jeg kan med glæde fortælle, at nu
> kan jeg overspille mine gamle VHS-bånd til min iMac. Jeg bruger det
> medfølgende scartstik med et "gult", et "rød" og et "hvidt" stik, og
> et virker.
>
> Tak for alle gode råd, men især til Jesper her.

Hvis du bruger s-vhs (stikket med flere ben) fremfor composite (det gule
RCA stik), så får billedekvaliteten forhåbentligt et lille løft.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

(Thorbjørn Ravn (29-10-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 29-10-10 18:15

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20101028 wrote:
>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>>> Og derfor mener du at det kabel Hans har overfører digital lyd fra
>>>> SCART-stikket?
>>> Ja, hvis lyden er digitalt fra en digitalt PCM/SCART udgang.
>>
>> Skal vi vædde på at det er det ikke?
>>
>> Jeg går naturligvis ud fra du er sikker i din sag, så du vil gerne sætte
>> noget seriøst på højkant.
>
> Jeg har ikke skrevet et eneste ord om, at Hans' VHS maskine afgiver et
> digitalt udgangssignal. Der findes /ingen/ VHS maskiner, der har
> digitale udgange - kun S-VHS, - og det som allerede skrevet, kun
> ganske få, - de var ganske enkelt for dyre. Men USB<->SCART kabler
> blev/bliver en del brugt på ADAT opsætninger.

Du husker vist ikke så godt mere.

Tillad mgi at minde dig om at du skrev:

>>>> Og derfor mener du at det kabel Hans har overfører digital lyd fra
>>>> SCART-stikket?
>>> Ja, hvis lyden er digitalt fra en digitalt PCM/SCART udgang.

Og DET vil jeg godt vædde på at det ikke gør. Altså overfører digital
lyd uanset om det kommer fra en digital PCM/SCART udgang eller ej.

> Og ja, jeg er sikker, men glem alt om væddemål, - jeg har det princip,
> jeg aldrig vædder. - Det ville være blevet dyrt for dem, jeg væddede
> med.-)

I betragtning af at der undertiden er nogen ting du har fuldstændig
misforstået er det nok meget godt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (29-10-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 29-10-10 18:20

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Som allerede skrevet, orker jeg ikke at skulle trævle hele kælderen
> igennem for at finde mine kataloger. Men to af dem, jeg med sikkerhed

Har vi hørt DEN plade før?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (29-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 29-10-10 18:59

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101029 <nospam0002+20101029@gmail.com> wrote:

> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>
> > Som allerede skrevet, orker jeg ikke at skulle trævle hele kælderen
> > igennem for at finde mine kataloger. Men to af dem, jeg med sikkerhed
>
> Har vi hørt DEN plade før?

Den er på repeat ...

/thomas


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409068
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste