Weekendens oplevelser med CV bagefter - og~
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-10-10 16:46

Hej NG folket,

Jeg har i weekenden været i Fredericia med campingvogn efter lånt bil, min
mors Fiat Tipo 1.6 SX Sicura fra 1995. Opgivet til 75 hk/125 nm, og 12.3
km/l.

Campingvognen er en Kip Deluxe KL-390 fra 1984, totalvægt 800 kg, egenvægt
650 - et bud på aktuel vægt ca. 750 kg.

Hvad tror I sådan en Tipo gik på literen med CV bagefter? Inkl. 4
opvarmninger i ca. 15 minutter i tomgang fra koldstart så motoren ikke
skulle slæbe CV helt kold. Kom frisk, 2 decimaler kører vi med Hastighed
på motorvej typisk 85 km/t. I alt er der kørt 550 km. med CV bagefter, ingen
kørsel uden CV i måleperioden.

(Ingen jokes om olie - der var absolut intet forbrug, heller ej af
elektroniske stumper

Udover quizzen, følgende erfaringer:

Det er rart med en hilsen fra lastbilchaufførerne, hvis man lige giver et
hurtigt blink med overhalingslyset, når der er plads til de kan trække ind.
Det er så hyggeligt en sen aften

Det er synd for førnævnte med overhalingsforbudet fra Århus og forbi
Randers, når Tipoen prøver at få en CV over bakkerne...

På den anden side er de ikke ret gode til at holde afstand mellem bil/CV og
vogntog, når de overhaler. Det kan hurtigt blive ubehageligt i en lille let
bil med CV bagefter, når man er uerfaren med CV. (Hvor skulle de dog også
vide det fra...)

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-10-10 18:04

> Campingvognen er en Kip Deluxe KL-390 fra 1984, totalvægt 800 kg, egenvægt
> 650 - et bud på aktuel vægt ca. 750 kg.

Den lille vogn påvirker nok ikke det helt store - med modvind/medvind kan
betyde en hel del.
Mit bud: 9,83 km/l

Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-10-10 21:13

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i meddelelsen

> Den lille vogn påvirker nok ikke det helt store - med modvind/medvind kan
> betyde en hel del.
> Mit bud: 9,83 km/l

endnu en uerfaren campist :)

8,12 km/l

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-10-10 22:03

Den 25-10-2010 17:45, Troels [around 9000] skrev:
> [...]
> Hastighed på motorvej typisk 85 km/t. I alt er der kørt 550 km. med CV
> bagefter, ingen kørsel uden CV i måleperioden.

Den kørte 8.56 km/l. Andre resultater beror på en regnefejl
Uden at iøvrigt at kommentere din kære moders valg af ........
.... (lad os holde husfreden) "bil".

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-10-10 23:10

> Den kørte 8.56 km/l. Andre resultater beror på en regnefejl
> Uden at iøvrigt at kommentere din kære moders valg af ........
> ... (lad os holde husfreden) "bil".

Imponerende tæt på... 8.39 gik den i snit

Fiat'en er iøvrigt en fin lille bil, imod forventning naturligvis. Kostede
8.500 i indkøb, et synsgebyr på 350 kr. og nummerplader, og så bare ud at
køre. Der var intet at bemærke til syn - var selv til syn med den.

Den står super flot, ikke en eneste rustbobbel, kørt 205.000 km, og snurrer
bare perfekt i motor-gear. Den har (7-9-13) ikke kostet en øre i
reparationer endnu, efter 1½ år!

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-10-10 22:31

> Hvad tror I sådan en Tipo gik på literen med CV bagefter?

7,65 km/l ?

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : KASO

Dato : 26-10-10 20:24

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad tror I sådan en Tipo gik på literen med CV bagefter? Inkl. 4
> opvarmninger i ca. 15 minutter i tomgang fra koldstart så motoren ikke

Så du lader bilen stå og ose i tomgang i en time??????

1: Det er forbudt i mange politikredse
2: Det er noget svineri
3: Det slider uforholdsmæssigt meget på motoren.

Alt i alt meget tåbeligt!

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-10-10 21:52

> Så du lader bilen stå og ose i tomgang i en time??????

I alt, en time, ja.

> 1: Det er forbudt i mange politikredse

Meld mig.

> 2: Det er noget svineri

Okay Mon ikke det sviner mere bare at lægge ud med at trække CV på
kold motor = den HÆLDER benzin ind...

> 3: Det slider uforholdsmæssigt meget på motoren.

Men mindre end, igen, at lægge ud med at trække CV på iskold motor.

--
/// Troels
BMW - Freude am Fahren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-10-10 21:55

"Troels [around 9000]" skriver:

> Okay Mon ikke det sviner mere bare at lægge ud med at trække CV på
> kold motor = den HÆLDER benzin ind...

Nej, den bliver huurtigere varm og dermed bruger mindre brændstof.

Klaus

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-10-10 22:05

> Nej, den bliver huurtigere varm og dermed bruger mindre brændstof.

I min verden er det bare sejtræk på kold motor der er "farlig"...

--
/// Troels
BMW - Freude am Fahren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-10-10 22:14

"Troels [around 9000]" skriver:

> I min verden er det bare sejtræk på kold motor der er "farlig"...

Så må man slappe af med speederen og køre i et lidt lavere gear end
til at sejtrække de første 3 km.

Tomgangsopvarmning er den ringeste løsning.

Klaus

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-10-10 23:08

> Tomgangsopvarmning er den ringeste løsning.

Men vel næppe specielt skadeligt.

--
/// Troels
BMW - Freude am Fahren

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-10-10 23:20

On Wed, 27 Oct 2010 00:08:07 +0200, "Troels [around 9000]"
<denne.fjern@computer.dk> wrote:

>Men vel næppe specielt skadeligt.

Do ka bli wæ, men dæ æ guer.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 26-10-10 23:35

>Men vel næppe specielt skadeligt.
Jo for miljøet, og hvis du gør det for tit og ikke får kørt motoren
ordentligt igemmen bagefter, slammer/soder
forbrændingskammer/tændrør/dyser til, som igen giver dårlig
motorgang/økonomi.

Største reelle problem er nok de naboer der bliver generet af larmen
hver morgen man lige skal "forvarme".

/Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-10 05:02

"Troels [around 9000]" skriver:

> Men vel næppe specielt skadeligt.

Ikke ud over forureningen, dårlig udnyttelse af brændstoffet og en
langsom opvarmning af olien.

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-10-10 10:21

> Men vel næppe specielt skadeligt.

Hvis der er en bil der er lang tid om at blive 90 grader, så er det min Golf
IV. Jeg kan køre 20 km med omdrejninger under 1500, svarende til 80 km/t ved
lave plusgrader, før temperaturen når 90. Men kører jeg med campingvogn
bagefter, er temperaturen deroppe langt hurtigere.

Min rekord er 1,3km fra kold. Det er dokumenteret i denne historie:
http://campingogbil.dk/2010_nurburgring.html

Jeg er 100% sikker på at bilen har meget bedre af den behandling end af en
langsom tomgangs"opvarmning".

Fra : KASO

Dato : 27-10-10 17:28

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://campingogbil.dk/2010_nurburgring.html
>
> Jeg er 100% sikker på at bilen har meget bedre af den behandling end af en

Præcis - og samtidig forurener du mindre og undlader at genere dine naboer!

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-10-10 17:42

> Præcis - og samtidig forurener du mindre og undlader at genere dine naboer!

De vil nok skide på om jeg lader bilen stå i tomgang. Nærmeste nabo er
knapt 1 kilometer væk

--
/// Troels
BMW - Freude am Fahren

Fra : KASO

Dato : 27-10-10 17:29

> I alt, en time, ja.

> Meld mig.

God idé!

> Okay Mon ikke det sviner mere bare at lægge ud med at trække CV på
> kold motor = den HÆLDER benzin ind...

Nej - tværtimod!

> Men mindre end, igen, at lægge ud med at trække CV på iskold motor.

Nej - det er direkte tåbeligt uanset, hvordan du vender og drejer det!