| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Erhvervslejeloven - er der nogle advoka Fra : Sika | 
  Dato :  21-10-10 15:53 |  
  |   
            Hej gruppe,
 
 Jeg og min makker sidder i den situation, at vi har et erhvervslejemål, 
 dvs. vi er lejere, som vi ikke er tilfreds med. Har man som lejer nogen 
 mulighed for at klage, søge nedslag i lejen, ophæve lejemålet eller 
 andet ud fra følgende beskrivelse?
 
 Lejekontrakten (hvor der ikke står noget om efterfølgende) blev skrevet 
 under for 1 år siden, og vi rykkede ind med den mundtlige aftale fra 
 udlejer om, at den gamle/rådne/ikke-lukkede kælder under bygningen ville 
 blive indstandsat og isoleret hurtigst muligt.
 
 Vi rykker ind i lokalerne, da vi har brug for pladsen, og sidste vinter 
 er RIGTIG kold... I alle lokaler var vi heldige, hvis vi kom over 20 
 grader, selvom radiatorerne bragede derudaf, og på lageret, hvor der 
 ingen radiator er overhovedet, var der (og er der) pissekoldt altid.
 
 Vi påpeger mundtligt overfor udlejer, at der er koldt, og da 
 varmeregnskabet gøres op til 1. juni, er udlejer klar over, at vi har 
 brugt ekstraordinært mange penge på varme pga den manglende 
 isolering/aflukning af kælderen, og han tilbyder at betale halvdelen af 
 varmeudgifterne. Det bliver aftalen.
 
 Efterfølgende sker der ikke yderligere i en periode, og selv henover 
 sommeren har vi dørene åbne ud mod solen/varmen for at få varme lukket 
 ind i lokalerne (der i øvrigt kun har vinduer mod nord bortset fra nogle 
 få vinduer i en port til lageret, der vender mod vest).
 
 Allerede midt i august er her kun 18 grader indenfor, og vi fryser. Midt 
 i september er temperaturen indendøre nede på 16 grader, men vi kan ved 
 hjælp af en gasovn og fyrfadslys komme op på 18-19 grader. Vi ønsker 
 ikke at tænde for radiatorerne, da vi er erfaring fra sidste vinter ved, 
 at der bliver endnu koldere, og at radiatorerne kun kan varme de to små 
 kontorer op - og det koster dyrt hver gang.
 
 I starten af oktober måtte vi overgive os og tænde for radiatorerne på 
 de to kontorer, hvor vi opholder os mest, for her var kun 13-15 grader 
 indendøre.
 
 Ved at have radiatorerne kørende kan vi i de to lokaler nu nå 21-22 
 grader, men på lageret, i gangene, i showroom m.m. er der stadig koldt 
 (og vi taler her de der 13-15 grader som udgangspunkt). Vi kan naturligt 
 nok ikke gøre noget ved den manglende varme i de lokaler, hvor der ikke 
 er radiator.
 
 Vi har dog en fornemmelse af, at en stor del af den varme, der kommer 
 fra radiatorerne forsvinder ud i "intetheden" af flere grunde:
 
 1: Over alle vinduer sidder store plastikplade-partier på ½ m. højde og 
 ca. 16 meters længde i alt. Disse plastikplader er ca. 1 cm tykke, og 
 der er ikke anden form for afskærmning/isolering mellem lokalerne og 
 udenfor.
 
 2: Der er ingen radiatorer eller andre varmekilder på lageret, som ikke 
 kan "lukkes" af (dørene fra begge kontorrum fører direkte ud til 
 lagerdelen, og man skal herigennem for at nå til resten af lokalerne).
 
 3: Hele vestvæggen af lageret er en port - af samme grund med begrænset 
 isolering.
 
 4: Kælderen under bygningen er stadig ikke lukket af, og der er ikke 
 andet end beton mellem vores gulv og den tomme kælder nedenunder 
 (udlejer er dog nu gået i gang med at lukke kælderen af, men det tager 
 selvfølgelig sin tid).
 
 5: De to yderdøre i hver sin ende af bygningen lukker ikke helt tæt. 
 Dette er påpeget overfor udlejer for 2 måneder siden, men der er ikke 
 blevet gjort noget ved det endnu.
 
 Derudover har vi mundtligt påpeget et par andre ting overfor udlejer - 
 desværre har vi intet på skrift...
 
 1: Der er problemer med låsene i begge dører - de glider ikke, som de 
 skal (hakker meget i det og virker lidt som om, nogen har ødelagt dem i 
 et forsøg på at bryde ind eller sådan noget).
 
 2: Der er ingen tagrender overhovedet. Vi har, allerede da vi lejede et 
 andet lokale i samme bygning for fire år siden, påpeget overfor lejer, 
 at der mangler tagrender, og at vi bliver drivvåde, når det regner - 
 hvilket vi ikke ønsker at byde hverken os selv eller vores kunder. På en 
 "god" dag skal man nærmest gennem et vandfald for at komme ind, og man 
 kan nå at blive RIGTIG våd, inden man får låst op, hvis døren ikke i 
 forvejen er åben, og man kan næsten løbe igennem.
 
 3: Visse steder i bygningen kan man mærke "kuldebroer" - særligt mod den 
 vestvendte væg (hele bygningen er egentlig en gammel staldbygning, der 
 er renoveret, men ydervæggene er de originale).
 
 Vi har ca. 200 kvm, hvoraf de ca. 80 er uden opvarmningsmuligheder. 
 Resten er fordelt på 2 kontorlokaler, et lille køkken, 2 toiletter, en 
 gang, et 40 kvm. showroom og et "mellemlokale", hvortil man ikke kan 
 lukke dørene. På 8 måneder har vi betalt ca. 19.000 kr i forbrug, ekskl. 
 moms og ekskl. udlejerens frivillige betaling på varmeregnskabet på ca. 
 6.200 kr. Dvs. reel udgift for 8 måneder har været ca. 25.000 kr. Vi har 
 ingen store maskiner, der bruger en masse strøm, vi har nogle computere 
 og printere, men det meste er varmeregnskab - vi har dog ikke nogen 
 konkret specifikation på, hvad der har kostet hvad.
 
 Nå, men det endelige spørgsmål er, som vi også skrev i indledningen:
 
 Har vi nogen som helst mulighed for enten at få nedslag i huslejen, 
 ophæve aftalen eller noget som helst i den stil?
 
 Det skal måske lige tilføjes, at vi i sidste måned fik nok af kulde, har 
 fundet et andet lejemål og har opsagt vores lejemål, der dog har 6 
 måneders opsigelse, hvilket vil sige, at vi hænger på lejen til og med 
 marts 2011, selvom vi reelt kan flytte nu, hvis vi vil (det nye lejemål 
 kan overtages med det samme).
 
 Nogen, der har nogle kommentarer eller andet?
 
 Og nej.. I behøver ikke påpege, at det er dumt, at vi ikke har noget på 
 skrift. Det ved vi godt nu, men man kan jo altid være bagklog...
 
 /Sika
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sika (22-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sika | 
  Dato :  22-10-10 10:43 |  
  |   
            > Derudover har vi mundtligt påpeget et par andre ting overfor udlejer - 
 > desværre har vi intet på skrift...
 > 
 > 1: Der er problemer med låsene i begge dører - de glider ikke, som de 
 > skal (hakker meget i det og virker lidt som om, nogen har ødelagt dem i 
 > et forsøg på at bryde ind eller sådan noget).
 > 
 > 2: Der er ingen tagrender overhovedet. Vi har, allerede da vi lejede et 
 > andet lokale i samme bygning for fire år siden, påpeget overfor lejer, 
 > at der mangler tagrender, og at vi bliver drivvåde, når det regner - 
 > hvilket vi ikke ønsker at byde hverken os selv eller vores kunder. På en 
 > "god" dag skal man nærmest gennem et vandfald for at komme ind, og man 
 > kan nå at blive RIGTIG våd, inden man får låst op, hvis døren ikke i 
 > forvejen er åben, og man kan næsten løbe igennem.
 > 
 > 3: Visse steder i bygningen kan man mærke "kuldebroer" - særligt mod den 
 > vestvendte væg (hele bygningen er egentlig en gammel staldbygning, der 
 > er renoveret, men ydervæggene er de originale).
 
 Vi har lige en tilføjelse, pkt 4, som vi glemte i går:
 
 Inden vi skrev under på lejekontrakten, fortalte udlejer (under 
 istandsættelsen af bygningen), at der ville komme et repos med trappe og 
 rampe ud mod den tilhørende parkeringsplads, så folk kunne komme direkte 
 ind fra parkeringspladsen i stedet for at skulle rundt om bygningen og 
 ind på bagsiden.
 
 Udlejer har også lavet denne finde indgangsdør, men reposet mangler 
 stadig her 1 år efter (dvs. der blot er et MEGET højt trin ned... lad os 
 bare kalde det et trin på ca. 2-3 meter). Der er ikke skærmet af på 
 nogen måde, så hvis vi låser døren op, kan man faktisk træde direkte ud 
 og falde ned...
 
 Vi har selvfølgelig også her anmodet udlejer om at få sat reposet op, så 
 vi kunne begynde at få kunder ind den vej, men udlejers svar er nu, at 
 det skal vi selv betale for. Det ville vi ikke, så han svarede, at vi jo 
 lige kunne vurdere, hvor meget vi ville betale for det, så skulle han 
 nok sætte det op (dvs. betalingen kun skulle dække materialerne). Vi 
 tilbød ham 500 kr og en kasse øl (for ligesom at understrege, at vi ikke 
 havde tænkt os at betale noget til det, eftersom vi blev lovet det før 
 underskriften), men det har blot resulteret i, at udlejer ikke vil lave 
 noget repos/nogen trappe.
 
 /Sika
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (22-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  22-10-10 11:50 |  
  |   
            Sika <vilikkeh@vespam.nu> skrev :
 
 >Vi har lige en tilføjelse, pkt 4, som vi glemte i går:
 
 I har nok glemt al snusfornuft i jeres handlen,  det bedste i kan gøre
 er at tage kontakt til en advokat, og lade ham finde hovede og hale i
 tingene 
 
 Jeg tror ikke nogen her fra gruppen kan/eller vil røre sådan en sag ,
 som den er fremstillet.  
 
 ( sagt på en anden måde -  for mig, ser det ud som i har en
 ualmindeligt dårlig sag, og måske også har omgivet jer med nogle
 temmeligt dårlige rådgivere ( om nogen )
 
 -- 
 Jan_stevns
 ....det er satme svært at smække med en svingdør !
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Maria Frederiksen (25-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  25-10-10 21:10 |  
  |   
            >> 2: Der er ingen tagrender overhovedet. Vi har, allerede da vi lejede et 
 >> andet lokale i samme bygning for fire år siden, påpeget overfor lejer,
 
 > Inden vi skrev under på lejekontrakten, fortalte udlejer (under 
 > istandsættelsen af bygningen), at der ville komme et repos med trappe og 
 > rampe ud mod den tilhørende parkeringsplads, så folk kunne komme direkte 
 > ind fra parkeringspladsen i stedet for at skulle rundt om bygningen og ind 
 > på bagsiden.
 
 
 I har kendt til bygningens stand i 4 år. I har tegnet en ny lejekontrakt med 
 nogle relativt favorable vilkår - det er meget usædvanligt at man kan komme 
 ud af en erhvervslejekontrakt blot 1½ år efter man flyttede ind.
 Se at komme ud, så I ikke skal betale for varmen her i vinter på lejemålet, 
 og sørg for at aflevere nøglen med skriftlig kvittering hurtigst muligt.
 
 Mvh Maria 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Sika (26-10-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sika | 
  Dato :  26-10-10 11:28 |  
  |   
            > Se at komme ud, så I ikke skal betale for varmen her i vinter på 
 > lejemålet, og sørg for at aflevere nøglen med skriftlig kvittering 
 > hurtigst muligt.
 
 Ja, det er også vores umiddelbare tanke... Vi har dog ikke kendt til 
 bygningens stand i 4 år, da udlejer først renoverede den sidste år og 
 p.t. arbejder på renoveringen af kælderen, men vi burde nok - set i 
 bagklogskabens lys - ikke være flyttet ind, før alting var 100%, som vi 
 havde fået mundtlig lovning på.
 
 /Sika
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |