Float-klir-div-div-div-div-div-float-klir-~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-10 14:30

Jeg er ved at køre sur i opdatering af "min" hjemmeside (Danacord). At
benytte CSS i videst mulig udstrækning, med henblik på lettere
vedligeholdelse fremover, har for mig været et sandt mudderskred af
div-inden-i-en div, inden-i-en div, inden-i-en div, float mig her og
float mig der og clear til højre og vestre i et væk.

Det er muligt at det er nemmere, når det først er færdigt, men for
hunnan da ... hvor er det dog uendeligt nemmere at sætte lortet op i
en tabel!

Findes der en letfattelig tutorial på dansk, som kommer hele vejen
rundt om "float"?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-10-10 17:16

On 22-10-2010 15:29, Kurt Hansen wrote:
> [...]
> en tabel!
>
> Findes der en letfattelig tutorial på dansk, som kommer hele vejen

Jeg medgiver dig, at den hjælp du har fået her, er temmelig uoverskuelig.

Jeg tror desværre også du læser svarene, som en vis herre læser bibelen

Hvis du er god til at sælge cd'er, så vær glad og tilfreds med det

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-10-10 19:46

On Fri, 22 Oct 2010 18:15:52 +0200, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

>Jeg medgiver dig, at den hjælp du har fået her, er temmelig uoverskuelig.

Det vil jeg ikke sige. Jeg tager skam alle svar og løsningsforslag
alvorligt og prøver dem af, men jeg må indrømme, at det sætter mig på
prøve. Jeg har måttet erkende, at mange års tornerosesøvn har sløvet
min indføling med HTML og CSS. Hver gang strander jeg på, at pokker
skulle da stå i at starte helt forfra med at læse om grundlæggende
kodning, "for det kender jeg jo", men hver gang må jeg så også
erkende, at jeg ikke altid kan overskue at omsætte de gode råd til
praksis.

>Jeg tror desværre også du læser svarene, som en vis herre læser bibelen

Jeg gør mig meget umage med at kapere og forstå de svar jeg får, men
det lykkes ikke altid i første hug. Heldigvis har folk her vist sig
meget tålmodige og jeg er meget taknemmelig for den hjælp jeg får.

>Hvis du er god til at sælge cd'er, så vær glad og tilfreds med det

Tø-hø, jeg har ikke noget med biksen at gøre til hverdag. Jeg er en
stor elsker af klassisk musik, men slår mine triller i en helt anden
boldgade, når jeg skal tjene min månedsløn

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-10-10 21:50

Den 22-10-2010 15:29, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> div-inden-i-en div, inden-i-en div, inden-i-en div, float mig her og
> float mig der og clear til højre og vestre i et væk.

Det går allerede galt, når du kan skrive
"div-inden-i-en div, inden-i-en div, inden-i-en div,
float mig her og float mig der".

KISS er et godt princip, når man skal lave et webdesign.

Her er nogle simple principper:
1.
Lav en papirtegning for hver type af sider,
du har brug for. Husker jeg ret er der tale
om lidt forskellige layouts. Skriv mål
på elementerne. Giv div'erne klasse eller
id efter deres funktion (#navpanel, #indhold,
#sidefod, #sidehoved, #container osv.
2.
Visse ting bør være uforanderlige fra
side til side - eventuelt inden for hver
sektion. Det gælder sidehoved, navigations-
apparat og sidefod.
3.
Et grundlayout kunne være dette:
http://webdesign101.dk/www/layout/eks/eksempel_3.html
4.
Bemærk i eksemplet at dit operationsområde
for sidens egentlige indhold er det hvide artikel-
areal. Det er det der kaldes for "containing block",
der danner referenceramme for alt indhold, uanset
om du bruger tabeller eller anden formatering.
5.
Fsv angår de fleste af de eksempelsider du
har linket til er de efter hukommmelsen velegnede
til at layoute /indholdet/ i operationsområdet
vha. en tabel eller flere.
6.
Det sidste kræver så nogle overvejelser om
måde at lave HTML-tabeller på. Kig i en håndbog
om HTML for at læse op på dette. Du kan snildt
lave tabellerne separat fra dine skabelonsider,
blot du holder dig til de rammer, der er givet
ved din "containing block".
7.
Og hold dig til følgende enkle regler:
a) Et HTML blokelement bliver så bredt
som "containing block" tillader, eller
så bredt som den bredde, elementet på-
trykkes.
b) Et HTML-element af en given bredde
bliver så højt, som indholdet tilsiger.
c) Et element der er påtrykt en bredde
må ikke også påtrykkes en højde.
d) Brug din logiske sans og sunde for-
nuft. Du vil blive forbavset hvis du
vidste hvor mange der faldt i vandet på
at lægge 35 og 75 procent sammen,
eller lægge nogle pixel til 100 procent.

> [...]
> en tabel!
>
> Findes der en letfattelig tutorial på dansk, som kommer hele vejen

Jeg får nok skældud for dette, men bogen
"Webdesign med stylesheets" har et helt kapitel
om dette emne. Webdesign - illustreret håndbog
(2. udg.) har et kapitel om konstruktion af
HTML-tabeller.
Begge bøger kan lånes på biblioteket.

En sidste bemærkning er at i hvert fald nogle af
dine sider har en masse eksterne stylesheets.
Jeg ville ikke kunne holder styr på hvilke stylesheets
der gjorde hvad, og jeg mebner jeg har en del erfaring.

Når jeg laver skabelonsider bruger jeg altid et sektions-
opdelt dokumentindlejret stylesheet, sektioneret
efter globale layout deklarationer (Hovedelementernes
placering) navigations-apparatets deklarationer,
tekstformatering og så videre.
Når så tingene er i orden, kopierer jeg det ud i et
eller to eksterne stylesheets alt efter omstændighederne.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : scootergrisen

Dato : 07-11-10 18:35

Bare sæt lortet i en <table>. Du siger jo selv at det er lettere og det
er også min erfaring.
Du kan stadig styre dine <table>'s fra css.

At lave <table>'s om til <div>'s har heller ikke givet mig andet end
problemer.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-11-10 22:10

scootergrisen wrote:
> Bare sæt lortet i en <table>. Du siger jo selv at det er lettere og
> det er også min erfaring.

Når man laver en ny side, er det en dårlig ide at bruge tabeller til andet
end netop tabulære data.

> Du kan stadig styre dine <table>'s fra css.

Nej, en tabel er låst fast i sin skemaform. Med opbygning i div kan man let
og ubesværet flytte om på sidens elementer blot ved at ændre i css:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/aspdesignskift.php
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/designskift.php
http://csszengarden.com/

> At lave <table>'s om til <div>'s har heller ikke givet mig andet end
> problemer.

Ja, omlægning fra table til div kan være trælst, indtil man får fat i det.
Men det er ikke nogen undskyldning for at lokke andre i den fælde at være
fastlåst i tabeller.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-11-10 23:02

scootergrisen skrev:

> Bare sæt lortet i en <table>.

Det kan du da ikke mene i fulde alvor?

> Du kan stadig styre dine <table>'s fra css.

Ja, men det giver fortsat designeren en masse
besvær med tabeller i tabeller i tabeller.

Du kan ikke flytte en enkelt tabelcelle rundt på
skærmen - det kan du med en <div>.

> At lave <table>'s om til <div>'s har heller ikke
> givet mig andet end problemer.

Det har til gengæld givet mig mange flere
muligheder, som man ikke kan lave med et
tabeldesign - jo, man kan sætte en <div> ind
i en tabelcelle - så er den låst fast her

Prøv at se hvad de kan på:

http://csszengarden.com - så vil du sikkert have
en anden opfattelse når du har sat dig ind i hvad
det hele drejer sig om.

Her går det KUN ud på at kunne ændre et design
udelukkende ved hjælp af css - det kan du ikke
når det hele er lagt fast i tabelceller - så er du
nødt til at ændre 1000 sider.

Det er jo netop det Kurt frygter - og derfor vi gør
så meget for at få ham til at elske den nyeste og
mest elegante måde at gøre den slags på.

Kurt er i gang med at lave danacord.dk om til
moderne kode - væk fra frames, tabeller og
javascriptmenuer - og så kommer du med et
indspark om at gå tilbage til det gammeldags,
det kan du ikke være bekendt.

Jeg er meget forundret

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-11-10 23:33

scootergrisen:
> [...]
> Du kan stadig styre dine <table>'s fra css.
>
> At lave <table>'s om til <div>'s har heller ikke givet mig andet end
8X

Hvor har du din erfaring fra, og hvad bruger du den til?

At opfordre andre til at bruge forrige århundredes teknologi, i stedet
for dagens - og at bruge den som det præcis frarådes at bruge den - kan
ikke opfattes seriøst.

Syntes måske du skal få hold på din egen side, og få den fejlfri, før
du begynder at fortælle andre at de skal bare blæse på standarderne.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 01:24

Hvad er det for nogle fejl du mener der er på min side ?

Hvorfor kæmpe med at få noget til at virke på en kringlet måde når der
findes en lettere måde at gøre det på.
Så kan man jo altid lave det om hvis man senere finder ud af at det er
en god ide.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-11-10 01:10

scootergrisen wrote:

> Hvorfor kæmpe med at få noget til at virke på en kringlet måde når der
> findes en lettere måde at gøre det på.

Netop. Design med div og css er den lette måde. Design med tabeller er
kringlet og besværligt.

> Så kan man jo altid lave det om hvis man senere finder ud af at det er
> en god ide.

Hvorfor ikke lave det rigtigt med det samme? Med css er det enkelt at ændre
designet, hvis siden er opbyget med div.

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 02:25

Hvordan ville i lave denne kode med <div>'s istedet for ?

x'erne kunne være alt muligt fra tekst til billeder i størrelser vi ikke
kender.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-11-10 02:23

scootergrisen kom med følgende:
> Hvordan ville i lave denne kode med <div>'s istedet for ?

> x'erne kunne være alt muligt fra tekst til billeder i størrelser vi ikke
> kender.

Det må være derfor du har stille tså mange spørgsmål om det...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-11-10 08:44

Den 08-11-2010 02:25, scootergrisen skrev:
> Hvordan ville i lave denne kode med <div>'s istedet for ?

> x'erne kunne være alt muligt fra tekst til billeder i
> størrelser vi ikke kender.

Med div'er i stedet for td'er, hvis det ikke var
tabeldata.

Bortset fra at det /er/ forkert at bruge tabeller
til andet end tabeldata, er et også et helvede at
lave mere end én side med samme layout. Been There,
Done That.

Plus at man fraskriver sig at få råd fra nogen der
er klogere end en selv.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-11-10 02:26

scootergrisen forklarede den 08-11-2010:
> Hvad er det for nogle fejl du mener der er på min side ?
8X

Da jeg skrev det var der 3 fejl - en manglende </form> bl.a. - som
måske skyldtes at der var anbrat noget i <form> som ikke må vaære der.
Ville lige checke nu - og så er der 147 fejl.
Tjuhej hvor du kan det hele...
scootergrisen.dk

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 04:19

Nu handler tråden ikke om min hjemmeside.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-11-10 09:50

scootergrisen har bragt dette til os:
> Nu handler tråden ikke om min hjemmeside.

Nej. Men nu var det dig selv der spurgte efter den..
Jeg spurgte efter din erfaring. Og det må man vel kunne se på din
hjemmeside?

Tråden handler om fornuftig velorganiseret HTML.
Og det kan man ikke se eksempler på, på din hjemmeside.
Til gengæld, kan man se, at du har bygget den op uden table (desuden
ved vi det jo fra de spørgsmål du har stillet).
Jeg er ikke sikker på hvorfor du er stoppet, og nu mener at kunne
rådgive andre om ikke at gøre det sammen.
Fordi du ikke kan finde ud af det, kan det jo godt være, andre kan.
De fleste af de 147 er så vidt jeg kan se, banale langt de fleste (har
ikke gennemgået minutiøst), dobbelt title på links, syntes at være en
gennemgående, og (tomme) div indeni span.
Men det er jo ikke til at vide når man ikke gider validere. Hvis du
havde gjort det, ville de være enkle at rette.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 13:07

Du går vist alt for meget om i validering.
Om koden er valid har jo intet med om hjemmesiden er god/brugbar/virker
at gøre.
Som sagt før så validere google og yahoo for eksempel heller ikke men
det lader at der er mange som bruger deres hjemmeside alligevel uden
problemer.

Nu laver jeg rettelser på min hjemmeside heletiden og retter på det jeg
har rettet og hvis jeg så skulle validere koden hvergang før jeg
uploadede noget så kunne jeg jo ikke lave lavet.

Jeg vælger i stedet at validere en gang i mellem også tage alle fejlene
på en gang.

Syns altså du går alt for meget om i det validering som om det bare er
løsningen på alt.

Og jo jeg bruger <table> diverse steder på mine sider blandet andet her
:
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/omregn.php#enheder_og_forkortelser

Fordi efter utallige forsøg med <div>'s der ikke ville som jeg ville
endte jeg med det.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 08-11-10 14:33

scootergrisen <scootergrisen@gmail.com> wrote:

>Nu laver jeg rettelser på min hjemmeside heletiden og retter på det jeg
>har rettet og hvis jeg så skulle validere koden hvergang før jeg
>uploadede noget så kunne jeg jo ikke lave lavet.

Hvis du brugte den rigtige editor...
....så tar det mindre end 1 sekund at validere siden.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.webdillen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 16:27

Det kan godt være men jeg er holdt op med at stræbe efter at alt skal
kunne valideres.

Tag for eksempel <textarea wrap="off">
Det valideres ikke men der findes ikke nogen css kode som kan gøre det
samme. Så kunne jeg fjerne wrap="off" og min kode vil validere men hvad
kan jeg bruger det til hvis min side ikke bliver vist som ønsket.

Det udemærket at bruge w3c html validatoren men jeg er lidt træt af at
høre det som en løsning på alt.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-11-10 16:40

On 08-11-2010 16:27, scootergrisen wrote:
> [...]
> samme. Så kunne jeg fjerne wrap="off" og min kode vil validere men hvad
> kan jeg bruger det til hvis min side ikke bliver vist som ønsket.

Synes du skulle undersøge sagen, inden du udtaler dig.

Der er flere måder at opnå det du ønsker, med css.

Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 18:23

Syns du skal komme med koden og bevise din påstand.
Det jo svært for mig at bevise noget som ikke findes.

Hvis du mener white-space:nowrap; så glem det jeg får 3 forskellige
resultater i 3 forskellige browsere og har også prøve white-space:pre;
og hvad de ellers hedder det giver ikke det samme resultat.

Hvis du kan komme med en kode der gør det samme som <textarea
wrap="off"> så vil jeg gerne bruge benytte mig af den.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-11-10 23:39

On 08-11-2010 18:22, scootergrisen wrote:
> [...]
>
> Hvis du kan komme med en kode der gør det samme som <textarea
> wrap="off"> så vil jeg gerne bruge benytte mig af den.

Jeg må indrømme at jeg ikke gider dissikrere dine sider, for at finde ud
af hvad du laver - og hvorfor.

Hvad vil du med et textarea med no-wrap?

Det må vel i sidste ende være et spørgsmål om at bruge de redskaber der
er egnede.

Somme tider gælder det om at være kreativ.

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-11-10 00:00

Karl Erik Christensen skrev:

> Hvad vil du med et textarea med no-wrap?

Jeg kan heller ikke lige se formålet med det,
det giver bare en vandret scrollbar, så brugeren
ikke kan læse hele teksten på en gang.

Det fungerer i øvrigt forskelligt i IE 8 og FF 3.6,
så den ultimative løsning er altså ikke fundet
endnu.

Nå, David har fjernet funktionen - det viser da at
han lytter og forsøger at valide sin kode, det er da
positivt, ikke?

Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-10 01:06

Jeg bruger en textarea med wrap="off" til at vise en fil ligesom den
bliver vist i et tekst redigeringsprogram.

Ligesom når du ser en fil i notesblok med tekstombrydning slået fra.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-11-10 00:14

scootergrisen kom med denne ide:
> Jeg bruger en textarea med wrap="off" til at vise en fil ligesom den bliver
> vist i et tekst redigeringsprogram.
8X
Hvorfor et textarea til visning af filindhold?
form-element, som er beregnet til at sende tekst den anden vej?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-10 01:17

Fordi jeg skal sende tekst den anden vej når jeg er færdig med at
redigere i textarea.

Det fungere ligesom et tekst redigeringsprogram.
Filen indlæsen i en textarea og når man er færdig mere at redigere
trykker man på en gem knap også gemmen indholdet fra textarea i filen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-11-10 00:44

Efter mange tanker skrev scootergrisen:
> [...]
> Filen indlæsen i en textarea og når man er færdig mere at redigere trykker
> man på en gem knap også gemmen indholdet fra textarea i filen.

Kun dig selv fohåbentlig. Eller lader du besøgende redigere filer på
din server?

Er det til dig selv, er det da i orden med kode der ikke validerer - og
du bruger formentlig samme browser hver gang, der tolker rigtigt.

Ellers gør man den slags serverside. Brugerinput skal altid valideres.
Og det skulle vel være muligt at ombryde en tekst serverside også.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-10 01:56

Birger jeg tror du er ved at være træt.

Hvad skulle det hjælpe at ombryde teksten serverside ?
Det vises jo stadig ikke rigtigt i <textarea> med mindre man bruge
wrap="off".

Men nok om det jeg kan hører du ikke har en valid løsning.
Du påstår bare at det kan lade sig gøre men du har ingen løsning.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-11-10 10:39

> [...]
>
> Men nok om det jeg kan hører du ikke har en valid løsning.
> Du påstår bare at det kan lade sig gøre men du har ingen løsning.

Lige præcis den med wrap="off", er der vist ingen der har løst endnu.
Bruger selv en input for hver linie, eller specialtegn hvor der skal
være tvungne lineiskift, afhængigt af omstændighederne.

Du svarer ikke på spørgsmål, og det er tidsspilde at vejlede dig.
Du har bestemt hvordan tingene er, og hvordan du vil have dem.
Og fint med mig - jeg er revnende lige glad med om *du* kan få tingene
til at fungere, og om *du* har forstået hvordan tingene hænger sammen.

Jeg protesterer egentlig blot mod at du *vildleder* andre.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-10 17:11

Jeg syns da jeg svare og mener ikke jeg vildleder andre jeg syns bare
hvad jeg oplever. Altså at jeg har haft store problemer med at få
som at vildlede.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-11-10 19:14

scootergrisen formulerede spørgsmålet:
> Jeg syns da jeg svare og mener ikke jeg vildleder andre jeg syns bare hvad
> jeg oplever. Altså at jeg har haft store problemer med at få <div>'s til at
> opfører sig som <table>'s. Det vil jeg da ikke betragte som at vildlede.

Ja - som du skriver :
"Bare sæt lortet i en <table>."
Fornuftigt og sagligt, og helt efter dagens standarder.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-11-10 00:19

On 09-11-2010 01:06, scootergrisen wrote:
> Jeg bruger en textarea med wrap="off" til at vise en fil ligesom den
> bliver vist i et tekst redigeringsprogram.
>
> Ligesom når du ser en fil i notesblok med tekstombrydning slået fra.

PHP-funktioner lever deres eget liv - dem kan du godt opgive at style.

Prøv at vise din egen css-fil på samme måde - du får brug for
linielængder på flere km.

Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-10 01:34

php-funktioner.... style.... hvad fanden snakker du om ?
Nej selvfølgelig kan man ikke style en php funktion... er du ved at
falde i søvn ?

Og hvad så om linielængden bliver flere km. Den vises på samme måde i et
tekstredigerings program.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-11-10 00:06

On 08-11-2010 18:22, scootergrisen wrote:
> Syns du skal komme med koden og bevise din påstand.
> Det jo svært for mig at bevise noget som ikke findes.

Og du gør livet svært for dig selv, når du er så vægelsindet mht. font-size:

font-size : 120%;
font-size : 11px;
font-size : small;

De sidste 2 deklarationer endda i samme class!

Brug i stedet feks.:

* {font-size: 14px;} - eller lad helt være med at sætte size på, du kan
alligevel ikke ændre ved brugerens opsætning af sin browser.

Du styler derefter size med em.

Din css trænger gevaldigt til en kraftig aflusning.

Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-10 01:12

vægelsindet. Der var et ord man ikke hører tit.

Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-10 01:15

Hvad skulle fordelen være ved at sætte 14px først også em derefter ?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-11-10 18:04

scootergrisen formulerede mandag:
> Tag for eksempel <textarea wrap="off">

textarea har ikke nogen attribut der hedder wrap.
Altså er du ude i noget der måske eller måske ikke virker i nogen
browsere, og måske eller måske ikke i de andre...

white-space : pre;
overflow : auto;

skulle gøre det samme - har ikke testet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 19:34

> white-space : pre;
> overflow : auto;
>
> skulle gøre det samme - har ikke testet.

Det gør ikke det sammen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-11-10 17:40

scootergrisen forklarede den 08-11-2010:
> Du går vist alt for meget om i validering.
> Om koden er valid har jo intet med om hjemmesiden er god/brugbar/virker at
> gøre.

Den lader vi stå et øjblik.
Der er een måde at vide om ens kode er korrekt - den hedder
*validering*. Det er den eneste måde at være sikker på, at alle
browsere læser koden ens.

> Som sagt før så validere google og yahoo for eksempel heller ikke men det
> lader at der er mange som bruger deres hjemmeside alligevel uden problemer.

Der også mange der kører for hurtigt, og går over gaden for rødt lys.
Det bliver det ikke rigtigt af, og der er vel næppe nogen der ligefrem
vil anbefale det som en brugbar løsning til andre.

> Nu laver jeg rettelser på min hjemmeside heletiden og retter på det jeg har
> rettet og hvis jeg så skulle validere koden hvergang før jeg uploadede noget
> så kunne jeg jo ikke lave lavet.

Åbenbart de forkerte rettelser de forkerte steder.

> Jeg vælger i stedet at validere en gang i mellem også tage alle fejlene på en
> gang.

Det må være derfor der kun er 147 fejl tilbage...

> Syns altså du går alt for meget om i det validering som om det bare er
> løsningen på alt.

Så prøv at læs, hvad ikke kun jeg men temmelig mange andre svarer:
Det *færste* skridt i fejlfinding er validering.
Ofte er det sådan, at fejlene på mystisk vis forsvinder, når
validerings fejl rettes. Men ikke altid - og så tager vi den derfra.

> [...]
>
> Fordi efter utallige forsøg med <div>'s der ikke ville som jeg ville endte

Jeg har hverken tid eller lyst at gennemgå alle dine sider.
At du ikke kan få tingene til at virke som du havde tænkt dig, er ikke
ensbetydende med at andre ikke kan.
Og det er slet ikke nogen god begrundelse for at anbefale andre at
blæse på moderne design og validering.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 18:50

> Det må være derfor der kun er 147 fejl tilbage...

Nu har jeg for din skyld rettet det til kun 1 fejl så nu kan du ånde
lettede op og sove trygt i nat.

Og det min elskede wrap="off" der laver fejl.
Må den hjemsøge dig i dine drømme. haha.

Men finder du en løsning til wrap="off" så kom bare med den.

Fra : jopa

Dato : 08-11-10 19:03

Birger Sørensen kom med følgende:

> Der er een måde at vide om ens kode er korrekt -
> den hedder *validering*. Det er den eneste måde
> at være sikker på, at alle browsere læser koden
> ens.

Validering er fint nok, når vi snakker sider der
opfører sig underligt.

Om tante Annas side om strikkeopskrifter validerer
er bedøvende hvis ellers den ses fint i gængse
Browsere.

Det samme gælder alle os andre halvstuderendes
makværk som vi ikke kan bruge til meget andet end
at imponere hinanden med herinde. lol

Webdesigngrupperne er ikke løftet en meter de
sidste mange år. Snakken om Validering er stadig
alfa og omega

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-11-10 19:14

jopa wrote:

> Om tante Annas side om strikkeopskrifter validerer
> er bedøvende hvis ellers den ses fint i gængse
> Browsere.

Rigtigt mange spørgsmål i gruppen begynder med: "Jeg kan ikke forstå at
min side ikke vises korrekt i Firefox/Chrome/Opera/Safari (vælg selv)".
Hvor tror du man skal lede for at finde sådan en fejl?

Bevares, hvis man altid kun ser sine sider i IE, opdager man det nok
ikke. Validering er først of fremmest interessant for den der gerne vil
have sine sider vist rigtigt i alle browsere.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : jopa

Dato : 08-11-10 19:24

Erik Olsen:

> Rigtigt mange spørgsmål i gruppen begynder med:
> "Jeg kan ikke forstå at min side ikke vises
> korrekt i Firefox/Chrome/Opera/Safari (vælg
> selv)". Hvor tror du man skal lede for at finde
> sådan en fejl?

Mit svar var en anelse OT og gik nærmere ud på at
gruppen kører i ring, og nærmest i selvsving, båret
af få faste kompetente personer, samt en tosse :')

Validering er nøgleordet i grupperne, og intet nyt
under solen.
Derfor er disse grupper ved at lide selvdøden.
Tiden er rendt fra dem.

Sorry det var blot et opstød over bla at man
plonker folk kun fordi man er uenig.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-11-10 19:37

jopa wrote:

> Sorry det var blot et opstød over bla at man
> plonker folk kun fordi man er uenig.

Hvis du hentyder til min egen plonkning af scootergrisen, så er det som
jeg skrev: Han er ulidelig at høre på. Det er ikke kun et spørgsmål om
uenighed, men også om hans tone. Det bidrager sikkert også at min
tolerancetærskel er lavere overfor anonyme indlæg.

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 20:56

Du kan jo bare lade være med at læse det jeg skriver og undlade at svare
på det jeg skriver.

Der står jo hvem der har skrevet beskeden så det skulle være let for dig
at undgå bestemte personers beskeder.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-11-10 22:17

scootergrisen skrev:

> Du kan jo bare lade være med at læse det
> jeg skriver og undlade at svare på det jeg
> skriver.

Det sker helt automatisk når dine indlæg ikke
kommer ind i hans indbakke

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 20:55

Kan du ik afholde dig fra at kalde personer for tosse fordi det tjener
da intet formål.
Kan du ikke lide debatten kan du jo blot undlade at deltage.
At du mener nogle er tosset har jo sådan cirka ingen ting med webdesign
at gøre.

Så ja dit svar kan man roligt kalde OT.

Fra : jopa

Dato : 08-11-10 20:09

scootergrisen har bragt dette til os:
> Kan du ik afholde dig fra at kalde personer for
> tosse fordi det tjener da intet formål.

De faste i gruppen ved hvem jeg hentyder til, og ja
han er en tosse

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 22:04

Ja men du vil sikkert ikke bryde dig om at blive kaldt tosse selv så lad
være med det.

Fra : jopa

Dato : 08-11-10 21:07

scootergrisen skrev den 08-11-2010:
> Ja men du vil sikkert ikke bryde dig om at blive
> kaldt tosse selv så lad være med det.

Jeg er en tosse :D

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 08-11-10 20:35

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev :

>Bevares, hvis man altid kun ser sine sider i IE, opdager man det nok
>ikke. Validering er først of fremmest interessant for den der gerne vil
>have sine sider vist rigtigt i alle browsere.

Ikke destomindre er Firefox og Chrome mere fejltolerante på nogen
punkter.

I de sidste par uger har der været eksmpler, hvor folk ikke så
siden i IE, men gjorde det i andre browsere.

I disse to tilfælde drejede det sig om at <title> ikke var
angivet korrekt/lukket.

Der har også været andre tidligere, husker dog ikke, hvad det var
her.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-11-10 19:04

scootergrisen wrote:
> Du går vist alt for meget om i validering.
> Om koden er valid har jo intet med om hjemmesiden er
> god/brugbar/virker at gøre.

Du er ulidelig at høre på - plonk.

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 20:11

Så skal du nu også til at kalde folk for øgenavne.
Det var ikke pænt af dig bare fordi du ikke kan lide det der bliver skrevet.
Der er vel ingen der tvinger dig til at læse det.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-11-10 21:08

scootergrisen formulerede mandag:
> Så skal du nu også til at kalde folk for øgenavne.
> Det var ikke pænt af dig bare fordi du ikke kan lide det der bliver skrevet.
> Der er vel ingen der tvinger dig til at læse det.

Plonk er ikke et øgenavn.
Det betyder at han sætter dig på listen af personer han ignorer.
Er nok nødt til at indrømme, at du er temmelig tæt på at komme på min
også.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 08-11-10 22:55

Sæt mig bare på listen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-11-10 22:39

scootergrisen skrev:

> Sæt mig bare på listen.

Jamen, hvis alle udlukker dig, taler du til sidst
for døve ører. Er det fedt når du selv vil stille
spørgsmål?

Jeg er helt enig i at man naturligvis skal validere
sin kode, undtade tabeller til design - og i det
hele taget undlade forældede ting - her er det
standarderne der styrer.

Her er masse dygtige personer der bruger en
masse tid på at sætte sig ind i de nyeste ting i
denne branche - og så foreslår du at bruge
forældet teknoligi, og skider på validering - det
kan du ikke være bekendt.

Det er som om at du bare VIL konfrontation, og
du skaber flere fjender end venner - hvorfor er
det det du vil opnå?

Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-10 01:29

Hvad fanden hjælper det at bruge ny teknologi når lortet ikke virker.
Tag alle de smarte funktioner i CSS3 og HTML5... ja det lyder skide
smart men hvad fanden nytte det når diverse browsere ikke understøtte
det eller kun delvist.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-11-10 00:40

On 09-11-2010 01:29, scootergrisen wrote:
> [...]
> Tag alle de smarte funktioner i CSS3 og HTML5... ja det lyder skide
> smart men hvad fanden nytte det når diverse browsere ikke understøtte

Diverse browsere = IE

CSS3 og HTML5 er "pre" - altså på eksperiment niveau.

Nogle mener at de først bliver standart i 2020.

Udviklingen stopper jo ikke, blot fordi nogle er tilfredse med tingene
som de er nu.
Ellers var der jo ikke brug for din (glimrende) side. Skulle udviklingen
være stoppet da Ellehammer opfandt "Røvskubberen"?

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-11-10 01:35

scootergrisen skrev:

> [...]
> funktioner i CSS3 og HTML5... ja det lyder skide
> smart men hvad fanden nytte det når diverse
> browsere ikke understøtte det eller kun delvist.

Tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed.

Der gik også et stykke tid før Netscape 4 var
udfaset - du er nødt til at være lige så tålmodig
som alle andre.

Det hjælper ikke en skid at en browser ikke
understøtter dit eller dat - du er nødt til at vente
på udviklingen - sådan har det altid været -
uanset hvor meget du brokker dig

Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-10 17:13

Det jo derfor der er diverse fixes til forskeliige browsere og versioner.
Hvis folk har brug for en funktion så sidder de da ikke og vente på alle
browserne understøtter det. Så bruger de fixes i stedet for.

Nu har jeg så valgt at undlade at bruge fixes på min side fordi det syns
jeg er en dårlig ide.
Hvis diverse browsere ikke understøtte det som for eksempel text-shadow
så undlader jeg at bruge det.

Jeg vil hellere have det ser ens ud i forskellige browsere end at det
der rigtig godt ud i en men anderledes ud i andre.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-11-10 20:56

scootergrisen skrev:
> [...]
>
> Jeg vil hellere have det ser ens ud i forskellige browsere end at det
> der rigtig godt ud i en men anderledes ud i andre.

Hvorfor dog det? Regner du med at dine
læsere hver for sig bruger forskellige
browsere?

Jeg kender ikke andre end webdesign nørder
som bruger mere end en browser. Så ingen
lægger rigtig mærke til om det ser ligedan
ud i Opera og Internet Explorer 6.

Jeg siger lissom alle de andre, at det
der betyder noget er logisk og semantisk
korrekt HTML og CSS, der sikrer at
siden vises i henhold til /gældende/
standarder og i overensstemmelse med
konsensus om adskillelse af form og indhold.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-10 22:27

Jeg vil gerne have at folk får den samme "oplevelse" når de besøger min
hjemmeside. Altså at tingene ser ens ud lige meget om de bruger opera,
firefox, safari eller hvad de nu bruger.

De fleste folk har måske nok en farvorit browser også er der jo dem der
ikke aner at der findes andre programmer til at vise internettet end
internet explorer.

Måske bruger folk firefox på deres computer også har de en mobil med
opera mini også vil jeg da gerne have det ser ens ud.

Jeg prøvede engang at bruge text-shadow fordi det var da flot men endte
med at fjerne det fordi jeg hellere vil ha det ser ens.