/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Forskel på dæk?
Fra : Henning


Dato : 16-10-10 10:02

Hvad er forskellen på dette dæk;

215/55 R16 93H GRNX

215/55 R16 97H XL GRNX

Hvad dækker 93H og 97H XL over?

(Der er tale om Michelin Alpine A4 vinterdæk.)
De skal sidde på en Mercedes E320 stationcar.




 
 
Niels Bengaard (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 16-10-10 10:54

> Hvad er forskellen på dette dæk;
>
> 215/55 R16 93H GRNX
>
> 215/55 R16 97H XL GRNX
>
> Hvad dækker 93H og 97H XL over?
>
> (Der er tale om Michelin Alpine A4 vinterdæk.)
> De skal sidde på en Mercedes E320 stationcar.

93 og 97 er belastningsindex.
http://www.appa.dk/hvad-betyder-belastningsindex-for-daek/

Mvh Niels



Mogens \(K\) (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 16-10-10 11:59

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen
news:4cb9761b$0$23757$14726298@news.sunsite.dk...

> 93 og 97 er belastningsindex.

Og ubetydelig for de fleste kunder !


Ib Jakobsen (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-10-10 12:14

Den 16-10-2010 12:59, Mogens (K) skrev:

>> 93 og 97 er belastningsindex.
>
> Og ubetydelig for de fleste kunder !

Og hvorfor er det så det?.


--
MVH
Ib Jakobsen

Mogens \(K\) (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 16-10-10 14:42

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4cb988de$0$23757$14726298@news.sunsite.dk...

> Og hvorfor er det så det?.

Citat fra linket:
"I langt de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt at beskæftige sig med
belastningsindex, da dæk i de givne størrelser næsten altid kan bære mere
end der er behov for..."


Ib Jakobsen (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-10-10 15:24

Den 16-10-2010 15:42, Mogens (K) skrev:

>
> Citat fra linket:
> "I langt de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt at beskæftige sig med
> belastningsindex, da dæk i de givne størrelser næsten altid kan bære
> mere end der er behov for..."


Tænkte det nok. Men desværre afspejler det ikke virkeligheden. En god
del af de varevogne der kører med smarte alu-fælge skider på dette.
Oftest ser folk kun på økonomien. F.eks købte jeg min Omega med nye dæk
der lå langt under. At det så tilmed var noget kineserlort gjorde det
ikke bedre.

Klassikere er også Partner/Berlingo Van der kører på personvogndæk. Det
kan man bare ikke forklare folk at de skal købe dem der er dyrere. En
bekendt der driver et dækcenter møder rigtigt mange med forkert lastindeks.




--
MVH
Ib Jakobsen

Kent Friis (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 16-10-10 15:42

Den Sat, 16 Oct 2010 16:24:20 +0200 skrev Ib Jakobsen:
> Den 16-10-2010 15:42, Mogens (K) skrev:
>
> Klassikere er også Partner/Berlingo Van der kører på personvogndæk. Det
> kan man bare ikke forklare folk at de skal købe dem der er dyrere.

Har du forsøgt med kombinationer som "ulovligt", "livsfarligt",
"forsikringen dækker ikke"...

Måske et job for synsmanden, det kan da ikke tage lang tid at checke
et bogstav på dækket.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Ib Jakobsen (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-10-10 16:00

Den 16-10-2010 16:41, Kent Friis skrev:
> Den Sat, 16 Oct 2010 16:24:20 +0200 skrev Ib Jakobsen:
>> Den 16-10-2010 15:42, Mogens (K) skrev:
>>
>> Klassikere er også Partner/Berlingo Van der kører på personvogndæk. Det
>> kan man bare ikke forklare folk at de skal købe dem der er dyrere.
>
> Har du forsøgt med kombinationer som "ulovligt", "livsfarligt",
> "forsikringen dækker ikke"...

Eller omtanke og sund fornuft. Du glemmer noget. Når ordet "kroner" en
gang er nævnt i en sætning, så udelukkes de andre. Meget ofte. I stedet
kommer sætninger som "det vil jeg skide på" ind i samtalen.

>
> Måske et job for synsmanden, det kan da ikke tage lang tid at checke
> et bogstav på dækket.

Ikke forstået. Hvorfor skal det lige netop være ham der ser
bogstaverne?. Vi kan da stort set alle læse.

--
MVH
Ib Jakobsen

Kent Friis (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 16-10-10 16:16

Den Sat, 16 Oct 2010 17:00:20 +0200 skrev Ib Jakobsen:
> Den 16-10-2010 16:41, Kent Friis skrev:
>> Den Sat, 16 Oct 2010 16:24:20 +0200 skrev Ib Jakobsen:
>>> Den 16-10-2010 15:42, Mogens (K) skrev:
>>>
>>> Klassikere er også Partner/Berlingo Van der kører på personvogndæk. Det
>>> kan man bare ikke forklare folk at de skal købe dem der er dyrere.
>>
>> Har du forsøgt med kombinationer som "ulovligt", "livsfarligt",
>> "forsikringen dækker ikke"...
>
> Eller omtanke og sund fornuft. Du glemmer noget. Når ordet "kroner" en
> gang er nævnt i en sætning, så udelukkes de andre. Meget ofte. I stedet
> kommer sætninger som "det vil jeg skide på" ind i samtalen.
>
>> Måske et job for synsmanden, det kan da ikke tage lang tid at checke
>> et bogstav på dækket.
>
> Ikke forstået. Hvorfor skal det lige netop være ham der ser
> bogstaverne?. Vi kan da stort set alle læse.

Fordi han har en måde at overbevise folk på, som vi andre ikke har:

"Kasseret".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Ib Jakobsen (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-10-10 16:52

Den 16-10-2010 17:15, Kent Friis skrev:

>
> Fordi han har en måde at overbevise folk på, som vi andre ikke har:
>
> "Kasseret".

Det er jo det. Men når de nu ikke vil tro på hvad man siger, så kan man
sælge dem et sæt dæk. Med rigtigt indeks.



--
MVH
Ib Jakobsen

Mogens \(K\) (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 16-10-10 16:57

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4cb9b592$0$23765$14726298@news.sunsite.dk...

> Tænkte det nok. Men desværre afspejler det ikke virkeligheden. En god del
> af de varevogne der kører med smarte alu-fælge skider på dette. Oftest ser
> folk kun på økonomien. F.eks købte jeg min Omega med nye dæk der lå langt
> under. At det så tilmed var noget kineserlort gjorde det ikke bedre.
> Klassikere er også Partner/Berlingo Van der kører på personvogndæk. Det
> kan man bare ikke forklare folk at de skal købe dem der er dyrere. En
> bekendt der driver et dækcenter møder rigtigt mange med forkert
> lastindeks.

Jeg taler om personbiler - og ikke om vans og trailere.
Og for personbiler er det således, at dækkene i de givne størrelser næsten
altid kan bære mere
end der er behov for...



Ib Jakobsen (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-10-10 17:54

Den 16-10-2010 17:57, Mogens (K) skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> news:4cb9b592$0$23765$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Tænkte det nok. Men desværre afspejler det ikke virkeligheden. En god
>> del af de varevogne der kører med smarte alu-fælge skider på dette.
>> Oftest ser folk kun på økonomien. F.eks købte jeg min Omega med nye
>> dæk der lå langt under. At det så tilmed var noget kineserlort gjorde
>> det ikke bedre.
>> Klassikere er også Partner/Berlingo Van der kører på personvogndæk.
>> Det kan man bare ikke forklare folk at de skal købe dem der er dyrere.
>> En bekendt der driver et dækcenter møder rigtigt mange med forkert
>> lastindeks.
>
> Jeg taler om personbiler - og ikke om vans og trailere.

Springet mellem Berlingo/Partner Van/personbil er nu ikke så stort. Og
kunden der har både van og personbil, kan ikke altid forstå han ikke må
sætte personbilens vinterdæk på gulpladebilen.


> Og for personbiler er det således, at dækkene i de givne størrelser
> næsten altid kan bære mere
> end der er behov for...


Der siger min erfaring så noget andet. Når vi snakker
gennemsnitsbilparken. Men snakker vi det lidt mere eksotiske med 18
tommer og 45 profil, så kan du have ret.


--
MVH
Ib Jakobsen

Leif Neland (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 16-10-10 16:05

Den 16-10-2010 15:42, Mogens (K) skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> news:4cb988de$0$23757$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Og hvorfor er det så det?.
>
> Citat fra linket:
> "I langt de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt at beskæftige sig med
> belastningsindex, da dæk i de givne størrelser næsten altid kan bære
> mere end der er behov for..."

Jeg skal have nye bagdæk på den 4-hjulede hestetrailer, der må laste
3500kg. Det håber jeg hjulcentret er opmærksom på.

Det er vel næppe nok at sige 3500/4 = 875kg? Der er større belastning på
den forreste end den bagerste aksel.

Leif


--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.

Peter Brandt Jørgens~ (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Jørgens~


Dato : 16-10-10 16:40

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
news:4cb9bf02$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Den 16-10-2010 15:42, Mogens (K) skrev:
>> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4cb988de$0$23757$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> Og hvorfor er det så det?.
>>
>> Citat fra linket:
>> "I langt de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt at beskæftige sig med
>> belastningsindex, da dæk i de givne størrelser næsten altid kan bære
>> mere end der er behov for..."
>
> Jeg skal have nye bagdæk på den 4-hjulede hestetrailer, der må laste
> 3500kg. Det håber jeg hjulcentret er opmærksom på.
>

Hvis de ikke er opmærksomme på dette, bør du finde et andet sted at købe
dine dæk!

På trailerens registreringsattest er der et felt der hedder 'Største
akseltryk', og det dividerer du med 2, så har du det som dækket skal kunne
bære.

--
Med venlig hilsen
Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)




Peter Brandt Jørgens~ (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Jørgens~


Dato : 16-10-10 11:03



"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
news:vppib61f4du58qbbgrk1sk0ma14gr3r4r2@4ax.com...
> Hvad er forskellen på dette dæk;
>
> 215/55 R16 93H GRNX
>
> 215/55 R16 97H XL GRNX
>
> Hvad dækker 93H og 97H XL over?
>
> (Der er tale om Michelin Alpine A4 vinterdæk.)
> De skal sidde på en Mercedes E320 stationcar.
>
>

Hej

Det er vægtindex og hastighedsindex:

http://sortedaek.dk/product-promo.asp?id=2

93 = 650 kg/dæk
97 = 730 kg/dæk

XL = eXtra Load

H = 210 km/t

--
Med venlig hilsen
Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)




Henning (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 16-10-10 11:19

On Sat, 16 Oct 2010 12:02:30 +0200, Peter Brandt Jørgensen
<peterFJERNES@peterbj.dk> wrote:

>
>
>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
>news:vppib61f4du58qbbgrk1sk0ma14gr3r4r2@4ax.com...
>> Hvad er forskellen på dette dæk;
>>
>> 215/55 R16 93H GRNX
>>
>> 215/55 R16 97H XL GRNX
>>
>> Hvad dækker 93H og 97H XL over?
>>
>> (Der er tale om Michelin Alpine A4 vinterdæk.)
>> De skal sidde på en Mercedes E320 stationcar.
>>
>>
>
>Hej
>
>Det er vægtindex og hastighedsindex:
>
>http://sortedaek.dk/product-promo.asp?id=2
>
>93 = 650 kg/dæk
>97 = 730 kg/dæk

Ok - jeg formoder Superdæk (eller hvem der nu skal levere og montere
dækkene) sælger mig den korrekte type...

Peter Brandt Jørgens~ (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Jørgens~


Dato : 16-10-10 11:29



"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
news:bpuib6pp34tifordpnd8idhsaeh9prk499@4ax.com...
> On Sat, 16 Oct 2010 12:02:30 +0200, Peter Brandt Jørgensen
> <peterFJERNES@peterbj.dk> wrote:
>
>>
>>
>>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
>>news:vppib61f4du58qbbgrk1sk0ma14gr3r4r2@4ax.com...
>>> Hvad er forskellen på dette dæk;
>>>
>>> 215/55 R16 93H GRNX
>>>
>>> 215/55 R16 97H XL GRNX
>>>
>>> Hvad dækker 93H og 97H XL over?
>>>
>>> (Der er tale om Michelin Alpine A4 vinterdæk.)
>>> De skal sidde på en Mercedes E320 stationcar.
>>>
>>>
>>
>>Hej
>>
>>Det er vægtindex og hastighedsindex:
>>
>>http://sortedaek.dk/product-promo.asp?id=2
>>
>>93 = 650 kg/dæk
>>97 = 730 kg/dæk
>
> Ok - jeg formoder Superdæk (eller hvem der nu skal levere og montere
> dækkene) sælger mig den korrekte type...

Hej

Ja, hvis du oplyser hvad det er for en bil de skal sidde på...

Når du skriver at det er 205/55-16 og en 320'er, så kan jeg gætte at det er
en model 210, og så er loadindex 93 nok.
MEN hvis det er sommerdæk, skal hastighedskoden være V, da din bil kan køre
mere end 210 (235!). Dette er ikke aktuelt ved vinterdæk.

--
Med venlig hilsen
Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)


Bjørn J. (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 16-10-10 11:43


"Peter Brandt Jørgensen" <peterFJERNES@peterbj.dk> skrev i en meddelelse
news:4cb97e5e$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> MEN hvis det er sommerdæk, skal hastighedskoden være V, da din bil kan
> køre mere end 210 (235!). Dette er ikke aktuelt ved vinterdæk.

Er der i grunden lovkrav om det i DK ?

Må man ikke montere de billigste slidbanedæk, der kan købes ?

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Hans Kjaergaard (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 16-10-10 11:54

On Sat, 16 Oct 2010 12:42:56 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>
>"Peter Brandt Jørgensen" <peterFJERNES@peterbj.dk> skrev i en meddelelse
>news:4cb97e5e$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>KLIP
>
>> MEN hvis det er sommerdæk, skal hastighedskoden være V, da din bil kan
>> køre mere end 210 (235!). Dette er ikke aktuelt ved vinterdæk.
>
>Er der i grunden lovkrav om det i DK ?
http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx
Afsnit 8.02.002 Dæk

>Må man ikke montere de billigste slidbanedæk, der kan købes ?
Jo med skyldig hensyntagen til ovennævnte.


/Hans

Bjørn J. (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 16-10-10 12:58


"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:nu0jb61i2grenk3n4kbavdgmru78bfiff7@4ax.com...

KLIP

>>> MEN hvis det er sommerdæk, skal hastighedskoden være V, da din bil kan
>>> køre mere end 210 (235!). Dette er ikke aktuelt ved vinterdæk.
>>
>>Er der i grunden lovkrav om det i DK ?
> http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx
> Afsnit 8.02.002 Dæk
>
>>Må man ikke montere de billigste slidbanedæk, der kan købes ?
> Jo med skyldig hensyntagen til ovennævnte.

Hvordan er det med de såkaldte vinterdæk. Skal de også overholde
hastighedsmærkningen i forhold til bilens opgivne tophastighed ?

Mine vinterdæk er ikke opgivet til over 240 km/t
--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



John N. H. (16-10-2010)
Kommentar
Fra : John N. H.


Dato : 16-10-10 13:07

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen:

> Hvordan er det med de såkaldte vinterdæk. Skal de også overholde
> hastighedsmærkningen i forhold til bilens opgivne tophastighed ?
>
> Mine vinterdæk er ikke opgivet til over 240 km/t

Hvis dækkene er M+S mærkede, er det lovligt at anvende dem, selv om de har
en mindre hastighedskode.
Føreren skal selvfølgelig være klar over dette og køre derefter.
I Tyskland f.eks. kræves der i dette tilfælde en mærkat i førerens synsfelt,
der oplyser om dækkenes tophastighed.

--
Med venlig hilsen
John N. H.
; -)


Bjørn J. (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 16-10-10 13:11


"John N. H." <ganske@invalid.dk> skrev i en meddelelse
news:4cb99584$0$23755$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> Hvordan er det med de såkaldte vinterdæk. Skal de også overholde
>> hastighedsmærkningen i forhold til bilens opgivne tophastighed ?
>>
>> Mine vinterdæk er ikke opgivet til over 240 km/t
>
> Hvis dækkene er M+S mærkede, er det lovligt at anvende dem, selv om de har
> en mindre hastighedskode.
> Føreren skal selvfølgelig være klar over dette og køre derefter.
> I Tyskland f.eks. kræves der i dette tilfælde en mærkat i førerens
> synsfelt, der oplyser om dækkenes tophastighed.

Der er vist ikke mange danskere, der er klar over (red. gider sætte sig ind
i) og sætte sig ind i deres vinterdæks mærkning, når de skal slides ned om
foråret.

Bare lortet er billigt.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !





Hans Kjaergaard (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 16-10-10 13:16

On Sat, 16 Oct 2010 13:57:46 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>
>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:nu0jb61i2grenk3n4kbavdgmru78bfiff7@4ax.com...
>
>KLIP
>
>>>> MEN hvis det er sommerdæk, skal hastighedskoden være V, da din bil kan
>>>> køre mere end 210 (235!). Dette er ikke aktuelt ved vinterdæk.
>>>
>>>Er der i grunden lovkrav om det i DK ?
>> http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx
>> Afsnit 8.02.002 Dæk
>>
>>>Må man ikke montere de billigste slidbanedæk, der kan købes ?
>> Jo med skyldig hensyntagen til ovennævnte.
>
>Hvordan er det med de såkaldte vinterdæk. Skal de også overholde
>hastighedsmærkningen i forhold til bilens opgivne tophastighed ?
Som udgangspunkt ja, men hvis du læste lidt videre ville du opdage:

8.02.020 Bil
(1) Bil kan være forsynet med terræn- og vinterdæk, der er beregnet
til mindst 160 km/h (hastighedsmærkning mindst Q), uanset bilens
tophastighed overstiger 160 km/h.

>Mine vinterdæk er ikke opgivet til over 240 km/t
Bare de så er opgivet til mindst 160 km/h så går det nok. Selvf. skal
du jo holde dig under dækkenes maks hastighed.


/Hans

Bjørn J. (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 16-10-10 13:23


"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:tm5jb65igklam5r9mujhn1h6dhckk761i2@4ax.com...

KLIP

>>Mine vinterdæk er ikke opgivet til over 240 km/t
> Bare de så er opgivet til mindst 160 km/h så går det nok. Selvf. skal
> du jo holde dig under dækkenes maks hastighed.

Det er jo en udfordring på en god tør vinterlig vej i Tyskland, når potten
er elektronisk låst til 250 km/t.

Nå, så er det godt man i samme land kan få et stort godylt klistermærke til
at sætte på ratemblemet som hjælper med at huske begrænsningen..

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !




Mcwm (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Mcwm


Dato : 16-10-10 13:55

Den 16-10-2010 14:23, Bjørn J. skrev:

> Det er jo en udfordring på en god tør vinterlig vej i Tyskland, når potten
> er elektronisk låst til 250 km/t.
>
Puha, tænk ikke at kunne køre mindre

Venligst
Mcwm
>


Bjørn J. (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 16-10-10 14:02


"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse
news:58udnRFzXrkNPSTRnZ2dnUVZ7q-dnZ2d@giganews.com...

KLIP

>> Det er jo en udfordring på en god tør vinterlig vej i Tyskland, når
>> potten
>> er elektronisk låst til 250 km/t.
>>
> Puha, tænk ikke at kunne køre mindre

Ja ikke, godt man ikke har monteret 160 km/t godkendte dæk og potten lige
kunne rende 170 km/t på vej ned at stå på ski i alperne..

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



ABJ (16-10-2010)
Kommentar
Fra : ABJ


Dato : 16-10-10 15:06


>
> Må man ikke montere de billigste slidbanedæk, der kan købes ?

Jo desværre.


Klaus G. (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 16-10-10 16:07

> Må man ikke montere de billigste slidbanedæk, der kan købes ?
Ja, men jeg mindes at der skal sidde et tydeligt skilt ved føren, at bilen
er monteret med dæk som kun har en given tophastighed, vinterdæk eller ej.

--
Klaus G.


Bjørn J. (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 16-10-10 16:16


"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
news:4cb9bf89$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...
>> Må man ikke montere de billigste slidbanedæk, der kan købes ?
> Ja, men jeg mindes at der skal sidde et tydeligt skilt ved føren, at bilen
> er monteret med dæk som kun har en given tophastighed, vinterdæk eller ej.

Mig bekendt findes den regel/lov kun i Tyskland.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Henning (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 16-10-10 12:39


>>
>> Ok - jeg formoder Superdæk (eller hvem der nu skal levere og montere
>> dækkene) sælger mig den korrekte type...
>
>Hej
>
>Ja, hvis du oplyser hvad det er for en bil de skal sidde på...

Det opdager de jo når de skal montere dem - men jeg skal nok gøre
opmærksom på det ved bestilling
>
>Når du skriver at det er 205/55-16 og en 320'er, så kan jeg gætte at det er
>en model 210, og så er loadindex 93 nok.
Korrekt Men hvis 97'eren kun koster ganske få kroner mere, vil jeg
da foretrække dem - eller er det bedøvende ligegyldigt?
>MEN hvis det er sommerdæk, skal hastighedskoden være V, da din bil kan køre
>mere end 210 (235!). Dette er ikke aktuelt ved vinterdæk.

Det mener jeg også at have læst et sted, men tak



Hans Kjaergaard (16-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 16-10-10 11:41

On Sat, 16 Oct 2010 12:18:30 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>>Det er vægtindex og hastighedsindex:
>>
>>http://sortedaek.dk/product-promo.asp?id=2
>>
>>93 = 650 kg/dæk
>>97 = 730 kg/dæk
>
>Ok - jeg formoder Superdæk (eller hvem der nu skal levere og montere
>dækkene) sælger mig den korrekte type...

Det kan du kun formode hvis du selv har informeret om dine behov .....


/Hans

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177553
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste