tekst på side
Fra : jan kristensen

Dato : 13-10-10 00:29

hej ng.

Er der nogen der ved hvordan, og kan man ? indsætte en tekst på
en side fra en fil eller loade en stump tekst ind på en side.
Det er jo nemmest at lave om i en tekst fil eller tilføje..
end at lave om på en hel webside.

jeg bruger dreamweaver.

mange tak.

jan kristensen

Fra : scootergrisen

Dato : 12-10-10 19:52

Kan du bruge PHP ?
Hvis du kan det så er det rigtig nemt.

Men du ved godt at HTML filer er ren tekst ik ? Du behøver ikke åbne
dreamweaver til at redigere i filerne. Du kan bruge notesblok for
eksempel.

Fra : jan kristensen

Dato : 13-10-10 08:37

Den 13-10-2010 03:52, scootergrisen skrev:
> [...]
>
> Men du ved godt at HTML filer er ren tekst ik ? Du behøver ikke åbne
> dreamweaver til at redigere i filerne. Du kan bruge notesblok for

hej.

PHP - har set det, men kan ikke.

man bliver som det første præsenteret for index.html når man kommer ind
på en hjemmeside, hvis man forestiller sig at der er en box på denne
side hvor der kan være noget tekst i, men teksten skal ikke stå på
selve siden men hentes ind, jeg tænker på om der ikke er en komando
i html som henter extern tekst ind.
grunden til at den skal være extern er at så kan man lige forny teksten
uden at gøre andet, og næste gang nogen kommer på siden så er teksten
opdateret.

mvh jan

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-10-10 12:57

Den 13-10-2010 09:36, jan kristensen skrev:

> hej.
>
> PHP - har set det, men kan ikke.

Det behøver man heller ikke at kunne -
ret meget.

> [...]
> teksten skal ikke stå på
> selve siden men hentes ind, jeg tænker på om der ikke er en

Det er der ikke. Og det du ønsker kan ikke udføres med HTML-
markører på en HTML-side.

Du skal navngive din index-fil index.php og
dernæst indsætte den ønskede tekstfil med følgende
kode
<?php include("[sti]indhold.inc");?>

[sti] er stien fra index.php til indhold.inc.
Filnavneudvidelsen "inc" står for include,
men kan være så meget andet.

Hvis ikke du har en lokal webserver
og PHP installeret på din computer er
du nødt til at uploade siden for at
se effekten. (Tror jeg da).

Jeg kender ikke noget webhotel, der
ikke har PHP installeret. Oplysninger
om den slags er tilgængelig på webhotellets
hjemmeside.

Vil du gerne have en lokal webserver, php
og mySql installeret på din computer kan
jeg anbefale XAMPP til Windows. Den er
forrygende let at installere og kræver kun
en enkelt rettelse i en enkelt konfigurations-
fil for at finde den mappe, du har dine HTML-
dokumenter i.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-10-10 08:32

Den 13-10-2010 01:28, jan kristensen skrev:
> [...]
> en side fra en fil eller loade en stump tekst ind på en side.
> Det er jo nemmest at lave om i en tekst fil eller tilføje..

Teknikken hedder Server Side Includes (SSI)
og er beskrevet i artiklen
http://html-faq.dk/2014.asp

> jeg bruger dreamweaver.

Og jeg bruger HomeSite; hvad mener du det har med
sagen at gøre

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : scootergrisen

Dato : 13-10-10 12:18

Du kan gøre det med <iframe src="tekst.txt"></iframe>.
Så kan du eventuelt style din iframe med CSS sådan at der ikke er
nogen ramme.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-10-10 19:27

scootergrisen frembragte:
> Du kan gøre det med <iframe src="tekst.txt"></iframe>.
> Så kan du eventuelt style din iframe med CSS sådan at der ikke er
> nogen ramme.

iframe er deprecated, så den holder ikke i strict.

Man kan da også gå endnu længere gammeldags, og bygge det hele op i
frames...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-10-10 14:21

On 13 Okt., 20:27, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> scootergrisen frembragte:

> iframe er deprecated, så den holder ikke i strict.
>
> Man kan da også gå endnu længere gammeldags, og bygge det hele op i
> frames...

Ja i strict, men ikke som standard, der er iframes langt fra uddødt.
Iframes findes skam i nyeste standard HTML5. Det kan man jo så takke
Google for - og Facebook, som lever af bl.a. iframes mulighederne for
at udnytte deres services.

Bevares, det har fået lidt "pynt" i form af f.eks. sand boxing, men
ellers er det iframe:
http://www.whatwg.org/specs/web-apps/current-work/multipage/the-iframe-element.html

Frames derimod, tror jeg ikke man vil se ofte mere. det skal vidst
være meget specielle tilfælde så.

Dette mere som en hentydning, hvis man nu går og tror, at iframes
uddør, for det tvivler jeg stærkt på med de (penge)interesser, som
ligger bag det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-10-10 22:24

Rune Jensen skrev:

> Dette mere som en hentydning, hvis man nu
> går og tror, at iframes uddør, for det tvivler jeg
> stærkt på med de (penge)interesser, som
> ligger bag det.

Det bør ikke være pengeinteresser der styrer
hvad der dør eller lever - det har vi en ganske
udmærket organisation til at styre.

Ja, en <iframe> er ganske fin til at hive en
reklame ind fra en fremmed side - det er vist
også det det bliver brugt mest til.

Ligger teksten på eget domæne, vil jeg klart
anbefale at bruge "include" - det kan gøres på
mange måder, enten med asp, php, ssi eller
javascript.

Se i øvrigt:
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.php

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-10-10 16:17

On 13 Okt., 23:24, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Ja, en <iframe> er ganske fin til at hive en
> reklame ind fra en fremmed side - det er vist
> også det det bliver brugt mest til.

Nej, hvad jeg tænkte på, var bl.a. Google Maps. Sådan en "hook" til et
map, som bruges i en Iframe på egen side, det hedder SVJV en API, og
APIer, de er fremtiden. I hvert fald, hvis man spørger Google, som
anbefaler man bruger dem til "Mash-ups".

Jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg mener om det, selve servicen er
da fin nok, i og med det giver ikke-teknisk mindede nogle helt nye
muligheder, og Google skal have credit for at være innoverende
absolut, men kendetegnende ved disse Iframe/JS-services det er, de er
pisselangsomme. Og så ryger en del af festen.

Hvis hastigheden var i top, ville jeg kunne forstå det, jeg ville
måske endda selv bruge dem. Men min erfaring er, de sløver en side
helt enormt. Specielt Googles services (kan jo være, at Facebooks,
Twitter, MySpace osv. er hurtigere, ved det ikke).

Nogle af disse findes også til inkludering serverside, men igen, så er
man afhængig af en fremmed server, og i at deres teknik altid fungerer
tip-top.

Nu bragte jeg så lige Google på bane, men OK, der skal nok være valide
undskyldninger for at bruge Iframe også. Det er jo HTMLs svar på AJAX
for så vidt. Det er da heller ikke fordi jeg hader dem, de skal bare
bruges med - meget - omtanke.

MVH
Rune Jensen

Fra : Leif Neland

Dato : 04-11-10 06:52

> [...]
> en side fra en fil eller loade en stump tekst ind på en side.
> Det er jo nemmest at lave om i en tekst fil eller tilføje..

Gammel tråd, men jeg så at ingen havde nævnt SSI, ServerSide Includes
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Server_Side_Includes

<!--#include virtual="../quote.txt" -->

Leif

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-11-10 10:32

To ting.
Parent pathing bør altid undgås. Nogle servere tillader det ikke. Brug
root relative pathing i stedet.
Desuden skal det i dit eksempel være include file da stien ike starter
med et virtuelt bibliotek men er en ren fil sti.

Regards Jens Peter Karlsen.