"Næste"-funktion i fotogalleri
Fra : Marcia Bossen Braddy

Dato : 12-10-10 20:39

Hej

Er der nogen der har en god idé til, hvordan man laver en
funktion med en "næste"-knap og en "forrige"-knap uden at skulle
lave samme antal html-sider som der er billeder og linke
individuelt til hver?

Hvis opgaven bør klares med andet end html og css, så modtager
jeg gerne forslag til hvilken nyhedsgruppe jeg skal spørge om
gode idéer hos.

På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-10-10 21:51

Marcia Bossen Braddy frembragte:
> [...]
>
> Hvis opgaven bør klares med andet end html og css, så modtager
> jeg gerne forslag til hvilken nyhedsgruppe jeg skal spørge om

Lidt afhængigt af hvordan du har referance til dine billeder, gøres det
relativt enkelt i javascript.
Den rigtige gruppe vil derfor være dk.edb.internet.webdesign.clientside

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-10-10 21:56

On 12-10-2010 21:38, Marcia Bossen Braddy wrote:
> [...]
>
> Hvis opgaven bør klares med andet end html og css, så modtager
> jeg gerne forslag til hvilken nyhedsgruppe jeg skal spørge om

Du kan tegne nogle knapper på din skærm, med feks. en tush, men det er
ikke sikkert de fungerer

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-10-10 08:50

On 12 Okt., 22:56, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Du kan tegne nogle knapper på din skærm, med feks. en tush, men det er
> ikke sikkert de fungerer

Det er helt fint med jokes, men men, det hjælper jo ikke brugeren ;)
Man (denne gruppe) ville stå bedre tror jeg hvis man hjalp ifht.
spørgsmålet samtidig med, fordi det viser interesse for spørgsmålet..
Man kan godt gå off-topic og hjælpe samtidig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-10-10 20:39

On 13-10-2010 16:49, Rune Jensen wrote:

> [...]
> spørgsmålet samtidig med, fordi det viser interesse for spørgsmålet.
> Man kan godt gå off-topic og hjælpe samtidig.

Spørgsmålet er vel mere hvorvidt de svar Marcia har fået - dine 4!!!
inklusive, overhovedet hjælper hende en disse.

Alle har travlt med at spinde mere eller mindre fantasifulde ideer, som
vil kræve uforholdmæssige kundskaber, som intet tyder på at en spørger
der stiller et sådant spørgsmål, har.

Marcia har da også takket for indlæggene, men ikke bedt om uddybelse af
nogen.

Kun en!! har spurgt til, hvad spørgeren ønsker at opnå - alle andre (mig
selv inklusive), giver ikke Marcia noget konstruktivt.

Jeg har vurderet at en løsning vil være umulig ift. spørgsmålets
karakter - derfor joken.

Karl Erik.

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-10-10 14:00

On 13 Okt., 21:39, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Spørgsmålet er vel mere hvorvidt de svar Marcia har fået - dine 4!!!
> inklusive, overhovedet hjælper hende en disse.

Som udgangspunkt forventer jeg da, at en spørger vender tilbage med et
svar på, om det er brugbart eller ej, og et plus er det klart, hvis
der vises interesse for videreudvikling mere end bare forvente "ready-
to-install" løsninger.

Webdesigngrupperne er ikke lavet for færdige løsninger, men for man
sammen kan finde løsninger. Det involverer også spørgeren. I mange
tilfælde, hvis man viser stor interesse, så er viljen til (næsten
fuldt færdige) løsninger også stor - er min erfaring fra clientside.

> Alle har travlt med at spinde mere eller mindre fantasifulde ideer, som
> vil kræve uforholdmæssige kundskaber, som intet tyder på at en spørger
> der stiller et sådant spørgsmål, har.

Kommer vel an på, hvor ivrig man er efter de funktioner. Hvis man
virkelig gerne vil, så skal det være meget svært, og man skal virkelig
have dårlig hjælp for det ikke lykkedes. Rigtigt, man kan betegne dem
som fantasifulde for en fuldstændig begynder, men bestemt mulige med
den rigtige hjælp til. Alt afhænger i sidste ende EMM hvor meget man
selv gider. Frameworks er lavet for dem uden tid til at sætte sig ind
i sagerne, det bliver også nævnt.

> Jeg har vurderet at en løsning vil være umulig ift. spørgsmålets
> karakter - derfor joken.

Det normale er vel at spørge ind til, hvad man vil opnå. Det er
sjældent en begynder har et klart billede, men noget må der da være
lavet på forhånd, så kan man tage den derfra.

MVH
Rune Jensen

Fra : scootergrisen

Dato : 12-10-10 15:28
Fra : Rune Jensen

Dato : 13-10-10 09:06

On 12 Okt., 21:38, Marcia Bossen Braddy <marci...@email.dk> wrote:
> [...]
> funktion med en "næste"-knap og en "forrige"-knap uden at skulle
> lave samme antal html-sider som der er billeder og linke

Hvis billederne er fortløbende nummererede eller alternativt følger en
albafetisk struktur, burde det kunne laves med JS. Men det
forudsætter, man kender første og sidste billedes navn/nummer, så det
derefter kan udregnes.

> Hvis opgaven bør klares med andet end html og css, så modtager
> jeg gerne forslag til hvilken nyhedsgruppe jeg skal spørge om
> gode idéer hos.

Et alternativ kunne være en AJAX-funktion, som er en blanding af
serverside og JS. Serverside scriptet kaldes med JS, og serverside-
scriptets opgave vil være at finde de billeder, som skal vises.

For at det kan være brugervenligt, skal man huske, der skal også være
et virksomt link til selve billedet uden JS.

Et yderligere alternativ er at have en grundside, som dannes dynamisk
via serverside, og så lade JSen cykle igennem de billeder med en egen
side til hver. Når siden dannes dynamisk, får hvert billede sin egen
side, men siden laves kun fysisk én gang.

Måske hvis du kan definere lidt nærmere, hvad du vil, det vil være
lettere at være specifik.

Der findes frameworks til dette med billedgallerier, lige frameworks
er godt nok ikke lige i mine vådeste drømme, men prøv at kigge på
lightbox.
http://www.huddletogether.com/projects/lightbox2/

....hvis du ikke har mod på en egen serverside løsning.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-10-10 09:20

On 13 Okt., 17:06, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Hvis billederne er fortløbende nummererede eller alternativt følger en
> albafetisk struktur, burde det kunne laves med JS.

Her er et eksempel hvor der godt nok ikke er forrige/næste, men hvor
det vises automatisk:
http://www.webdesigngruppen.dk/scriptsamlng/clientside/slideshow_creator.asp

Funktionen med at finde ud af automatisk hvilke billeder der skal
bruges, kan godt overføres til JS, men det kræver nogle unødige
requests til serveren for hver bruger, i forhold til at finde ud af på
forhånd (via serverside som i eksemplet), hvilke billeder det drejer
sig om.

> [...]
> side til hver. Når siden dannes dynamisk, får hvert billede sin egen
> side, men siden laves kun fysisk én gang.

Eksempel på dette er her:
http://www.webdesigngruppen.dk/galleri/thebigpicture.asp?medlem=allan+vebel&year=2010&layout=galleri&id=0

Der er kun én side, som hedder thebigpicture.asp. Det er variablene
efter ? som afgør hvilke billeder, som vises.

Kombinationen af de to er mulige, man kan f.eks. via JS indsætte både
billede og tekst i ovenstående, det hele afhænger af, hvad man vil, så
kan man lave alt. Hvis du har et link til dit galleri f.eks. vil det
være lettere at hjælpe.

MVH
Rune Jensen

Fra : Marcia Bossen Braddy