>> Jeg har intet imod at handle privat, men prisen skal værer derefter, dvs
>> for en bil til
>> ca 50kilo skal jeg da sparer ca 10kilo hvis jeg skal fraskrive mig ½ års
>> garanti.
Forhandlere der reklamerer med 6måneders garanti skal måske lige udfordres
på hvordan deres garanti adskiller sig fra købelovens reklamationsret ...
(der ikke kan fraviges ved aftale når køber er forbruger - så der er 2år
reklamationsret på en brugt bil)
> Forhandlerne er noget mere realistiske i deres prissætning, selv om
> jeg nu synes, at brugte småbiler prissættes rigeligt højt både hos
> forhandlere og private
Hvis forhandleren skal have en margin på 30kkr på en 100kkr bil - skal der
nok stadig være en margin på mindst det halve på en bil til 50kkr.
Private forsøger nok at prissætte efter forhandlerens udsalgspriser med
plads til forhandling. Selvom man har annonceret en brugt køretøj til f.eks
15000kr FAST PRIS, afholder det ikke folk for at ville købe den for det
halve, eller komme og kigge på den, tage en prøvetur for dernæst igen at
ville prutte om prisen...
Btw solgte jeg skoda'en på 2 dage i 2007 til den udbudte pris på 100kkr. Fra
forhandler ville den nok koste ~115-120kkr og jeg kunne kun få 85-90kkr for
den i byttepris. Fik så også en bedre pris på den nye bil da han slap for at
tage skodaen i bytte.
> Jeg ville bestemt også gå efter en ny, hvis
> det skulle komme så vidt...
Alternativt en halvgammel, halvtræls
> og billig, en mellemting er for dyr i min verden.
Den konklusion er jeg også nået frem til - men det forudsætter så at den nye
beholdes i "mange" år for at økonomien ser fordelagtig ud. Ændrede behov
kan jo så ødelægge den plan, som skodaen der blev skudt af i utide... Men
ved at sælge den privat holdt jeg afskrivningen nede på 1kr/km
I 2007 kiggede vi på nyere brugt stor stationcar. Ser jo fint ud at man kan
spare 50-75kkr på listeprisen på en 2år gammel bil - men på den nye kunne
der hentes 25000kr i rabat på listeprisen og den brugte stod uden
fabriksgaranti, på halv slidte dæk og formentlig skulle have nye bremser
indenfor de nærmeste 20000km*. Så var den brugte ikke så billig alligevel.
Eller afskrivningen+service på den nye ville de kommende år ikke være dyrere
end hvad der kunne forudses på den brugte. I mellemtiden har priserne i
firmabilklassen ifølge bilbasen dykket noget mere end forventet, men det har
også rettet sig lidt igen. Havde noteres deres vurdering i 04-2009 og her
10.2010 har de kun sat den yderligere 5000kr ned. Det viser tydeligt at
markedet var helt i bund i foråret 09 og der kunne gøres rigtig gode
handler. Men den har så tabt 40% / ~125kkr på 3,5år.
* Kunne også være beskrivelsen af skoda'en jeg solgte. Solgt på vinterhjul
og sommerhjulene var færdige. Skulle sikkert have ordnet bremser ved næste
eftersyn (indenfor 10000km)