Racisten Karen Blixen
Fra : Bo Warming

Dato : 05-10-10 19:34

Racisten Karen Blixen
Hun var baronesse og hendes far der var fanatisk jæger og idealist
begik selvmord, og da hun var meget knyttet til ham blev hun mærket af
stress-sygdomme og blev pille-narkoman

Jeg har besøgt hende godsejer-pragtvilla i Kenya og har været turist i
omegnen, hvor der nu kun er masai-krigere -
- for mau-mau-opstanden som Keyatta ledede da briterne blev smidt ud i
1958 var folkemord mod de stammer der dyrkede kaffe for Blixen.
Hendes geniale bøger "Min afrikanske farm" og "Skygger i Afrika"
beskriver muslim-stammer der arbejdede for hende som ædle vilde og
helt anderledes end hvide - så hun var kulturracist, hvilket jeg er
straffet for at være. Hun gad kun omgås danskere og briter der var så
aristokratiske som hende selv.

   KAREN BLIXEN 1885-1962 alias Isac Dinesen
"En vis kærlighed til det store, som ikke kunne give sig, har holdt
sammen på mig, har været "min dæmon" Karen Blixen
En bog behøver ikke være forståelig for alle - det kan være en
kvalitet at den bør læses to gange

"Livet er et spørgsmål om at blive forelsket i sin skæbne. Karen
Blixen

"Jeg synes den allerstørste lykke er, at mødes og forenes med et andet
menneske i kærligheden til et ideal eller til idealer. Karen Blixen

"The truth is for shoe-makers and tailors. The Lord, who already knows
the truth, has a weakness for the masquerade.      Karen Blixen

"Jeg har aldrig været mere deprimeret, end at det kunne kureres ved
tanken om en ny hat.      Karen Blixen

"Børn af meget forelskede forældre lærer en frygtløshed over for
livet, som en dødbiderslægt undfanget halvt i søvne ikke kender til.
Livets vældige, farlige magter har stået vagt omkring deres vugge.
Karen Blixen

"Hvis vi i noget enkelt øjeblik af vort liv, selv i sådanne øjeblikke,
som vi kalder livets lykkeligste, fik at vide, at dette nu skulle vare
evigt, da ville vi med forfærdelse føle, at vi var viede, ikke til
evig salighed, men til evig fordømmelse.       Karen Blixen
"Lad lykkeligt anlagte mennesker formere sig, så må menneskeslægten jo
engang blive lykkelig.      Karen Blixen

"Menneskets opgave her i livet er at komme med en replik Karen Blixen

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver Først
laver jeg en kladde.      Karen Blixen
Der er mange veje til sandheden - en af dem er Bourgogne."
Karen Blixen

Der er ikke nogen dårlig egenskab ved en fortælling, at man kun
forstår halvdelen.    Karen Blixen
   Kvindens hele væsen er en hemmelighed som bør bevares. Karen
Blixen

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-10-10 02:27

On 2010-10-05 20:33, Bo Warming wrote:
> Racisten Karen Blixen
> Hun var baronesse og hendes far der var fanatisk jæger og idealist
> begik selvmord, og da hun var meget knyttet til ham blev hun mærket af
> stress-sygdomme og blev pille-narkoman

Hvordan kan du overskrifte dette - er det provokation?

Kaffe Karen var den mest elskede af alle hvide farmere i Kenya.

Hendes chef de cuisine Kamanta Gatura sagde at han kun levede pga Karen.

Kamante:
"She was indeed an excellent woman, because she never hated anybody or
doctrine, even Mohammedans."

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 06-10-10 17:35

On Wed, 06 Oct 2010 03:27:14 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Hvordan kan du overskrifte dette - er det provokation?

Når hun lovpriste sin muslimske hovmester Kamante i sine bøger så
indeholdt det kritik af hvide, som IKKE er ædle vilde
Altså er hendes kulturracisme helt så extrem som, hvad jeg er blevet
straffet for 3 gange