Sverigesdemokraternes udvandring
Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-10 17:08

På:

<http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=638708>

kan man se den prædiken som Stockholms biskop holdt for den nye rigsdag
i Storkyrkan. Og jeg citerer fra prædikenen det afsnit, der fik
sverigesdemokraterne til at udvandre:

==
Vi som tror på människors värdighet och lika värde, oavsett vilket land
vi är födda i, oavsett vilket kön eller vilken ålder vi har, oavsett hur
vår sexuella orientering tar sig uttryck, vi tror och hoppas att ni har
den fortsatta förmågan att säga: Jag vill tala med dig, och den
fortsatta längtan att ställa frågan: Vad vill du att jag ska göra för
dig? Och känna den stora glädjen i de förändringar som detta kan göra.

Igår kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika
delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot
det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du är inte
lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag. Du
är inte värd ett liv i frihet. Och detta av en enda grund - att vi råkar
vara födda i olika delar av vår värld. Det är inte värdigt en demokrati
som vår att göra skillnad på människor. Det är inte möjligt för troende
människor att göra skillnad på människor. Det är inte värdigt människor
att göra skillnad på människor. Här räcker det inte att vi ger några
hundra människor mandat att föra vår talan. Här har vi ett gemensamt
uppdrag. Och om någon tystnar eller tystas i kampen för människovärde,
måste vi se till att också stenarna ropar. Vi gör det med Guds hjälp.
==

De demonstrationer der var tale om var demonstrationer vendt imod de
vælgere, der havde stemt Sverigesdemokraterne ind i rigsdagen, og
demonstranterne forlangte at partiets ledere landsforvistes.

I København forgik folketingets åbning derimod som sædvanligt ganske
udramatisk, og oppositionslederen Helle Thorning-Schmidt mødtes da også
med Pia Kjærsgaard i en fredelig debat på Deadline 17:00.

Ja, selv Enhedslistens folketingsmedlemmer arbejder til dagligt sammen
med DFerne, også for på enkeltområder at få en anden politik igennem,
end den regeringen ønsker. Og det sker da også jævnt hen ad vejen.

Hvorfor er svenskerne egentlig så hysteriske?

Og til svenskerne: Enhedslisten ligger til venstre for Vänsterpartiet.

FUT dk.politik [så kan svenskerne diskutere det selv].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 05-10-10 19:15

On Tue, 5 Oct 2010 18:07:35 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>vælgere, der havde stemt Sverigesdemokraterne ind i rigsdagen, og
>demonstranterne forlangte at partiets ledere landsforvistes.

Moralen er:
Læg mere vægt på markedsmekanismernes budskab at den fabrikant der
leverer populære, gode, billige varer er SÆRLIG VÆRDIFULD
og bør have ekstra stemmeret vedr parlamenter og andre bestyrelser

Fra : M.O.B. i L.

Dato : 05-10-10 22:31

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> Og til svenskerne: Enhedslisten ligger til venstre for Vänsterpartiet.
>
> FUT dk.politik [så kan svenskerne diskutere det selv].

Skillnaden är att alla nazister avrättades i Danmark efter kriget men
här finns alla kvar och de är främst medlemmar i SD. Detta är den
grundläggande skillnaden mellan DF och SD. DF har inte haft någon
möjlighet att få in nazister i partiet eftersom det helt enkelt inte
finns några danska nazister -- dock finns det en dansktalande tysk
nazist (i Tyskland). När man bedömer ett parti får man se till vilka
åsikter de accepterar att medlemmarna har. Vissa medlemmar i SD har så
extrema åsikter att de själva inser att de inte kan vara officiella
företrädare men de har ändå intern rösträtt ty de utesluts inte. Detta
framgår bl.a. av SD:s intresseanmälningsdatabas som läckt ut.

Förövrigt, när SD lämnar kyrkan under predikan mot rasism så intygar de
att de är för rasism. SD:arna klarar ej av att höra en predikan mot
rasism, liksom vampyrer ej klarar av att se ett kors.

SD hade även en hög företrädare som skar ut ett hakkors i pannan på sig
själv och sedan skyllde på invandrare. Innan det blev klarlagt att det
var SD-företrädaren själv som skurit sig så uttnyttjande SD detta mycket
i valrörelsen. Vissa SD-företrädarna är de största samhällsparasiterna
eftersom de orsakar stora polispådrag och sjukvårdskostnader med skador
de tillfogar sig själva i syfte att manipulera valrörelser. Det är inte
första gången det inträffar.