/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Ups! UPS....!
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 02-10-10 13:31


Jeg fik i forrige uge en pakke fra OWC - sendt med UPS Saver Intl. - og
forventede så en told&moms opgørelse som sædvanlig, men den kom bare
ikke... - Først i går fik jeg så en opgørelse, og jeg studsede temmelig
meget over, at jeg skulle betale ca. 400kr. mere i moms end købsbeløbet
fordrede...

Jeg ringede så til UPS Danmark for at høre, hvordan det kunne være. I
første omgang nægtede de ganske enkelt at se på sagen, men da jeg
skruede bissen lidt på og i lidt barske vendinger krævede, at han
kiggede på sagen, og i tilfælde af, han stadig nægtede, ville jeg gå
direkte til både SKAT og til Forbrugerstyrelsen, kunne han sagtens finde
både det ene og det andet.

Men han ville stadig ikke rette for sagen, da han påstod, at der ikke
var opgivet et forsendelsesbeløb på den følgefaktura, han sad med, og at
UPS i sådanne tilfælde pålagede en fast pris svarende til den pris, det
vil koste at sende en tilsvarende pakke fra Danmark _til_ USA - altså et
beløb på 1760kr., og at man så skulle betale moms OG told af det beløb,
- og det til trods for, at jeg sidder med både pakkeliste, følgefaktura
og OWCs rigtige faktura i PDF, hvor der er et beløb på $93,89USd (kurs
5,68), men han ville stadig ikke rette for det.

Han 'tilbød' dog at stille mig om til fortoldningsafdelingen, og i
første omgang var hun lige så stædig og ville ikke rette for noget. -
Igen efter at have truet med både SKAT og Forbrugerstyrelsen blev hun
lige så samarbejdsvillig... Og selvfølgelig tilbød jeg at sende en mail
med en vedhæftet kopi af faktura over til hende, hvilket hun da også tog
imod, men samtidig 'nævnte' hun lige, at de nok ville kræve 600kr. for
at 'rette fejlen', hvilket jeg pure nægtede, da de jo én gang har taget
de lovlige 120kr. for at ordne told- og momspapirer.

Det er jo desværre ikke første gang, man hører den slags svindel fra
UPS's side. Da jeg stadig selv var importørregistreret var jeg ude for
3-4 lignende tilfælde, hvor de ville opkræve pengene, trods det at det
er noget importøren selv skal ordne med daværende Told&Skat. Der er også
mange - tusindvis - tilfælde, hvor en pakke afsendt med UPS enten er
bortkommet eller ødelagt ved fromkomst, og hvor UPS har nægtet at betale
erstatning, selvom man har forsikret pakken som international forsendelse.

...At det så slet ikke var UPS, der kom med pakken til mig, men DHL, er
så en helt anden sag. Papirerne er gået via UPS som aftalt med OWC, men
jeg kan forestille mig, at OWC lige præcis har haft et 'hul' i en
container til Europa, hvor min forsendelse lige præcis har passet ind og
så derfor har fyldt op. - Det gjorde blot, at jeg fik pakken to dage før
T&T angav..-)

- Men det, jeg også kan se, er, at pakken ar været åbnet for kontrol.
Hvem, der så har gjort det, véd jeg ikke, - det er ihvertfald ikke DHL,
da de har deres egen tape, de sætter over, når de kontrolåbner en pakke.
SKAT er det heller ikke, - de har også deres egen tape, som de lukker
med igen... Men uanset det, lå både pakkeliste og følgefaktura frit
synlige øverst, så der er ingen undskyldning for en sådan 'fejlskrivning'.

En enkelt ting ved forsendelsen undrer mig en smujle... Pakken var ikke
forsynet med hverken en rød eller grøn toldseddel, hvilket jo betyder,
at en sådan pakke hverken må momses eller fortoldes - og kun åbnes, hvis
der er begrundet mistanke om enten narko eller kopiprodukter...

Derfor vil jeg på det kraftigste fraråde andre fremover at bruge UPS
Saver Intl., når/hvis I køber hjem fra USA - så hellere give de få
ekstra dollars, det vil koste med enten USPS Overseas Intl. eller med
FedEx. Det er ihvertfald sidste gang, /jeg/ nogensinde bruger UPS! - Og
hvis de vedbliver med at ville kræve en ekstra betaling og en
portoafgift, der er ca. 4x så høj som det, jeg allerede har betalt,
bliver de ganske enkelt meldt til politiet for dokumentfalsk og sagen
vil blive overgivet til min sagfører! - Hvilket jeg også gjorde hende
det meget klart i et sprog, som selv en UPS ansat burde forstå.

Nå, men jeg skulle nok have beholdt mit CVR nr. og importørregistrering,
da jeg lukkede mit firma. - Det tilbød SKAT mig faktisk, at jeg kunne...
Og hvis jeg så senere - som nu - igen købte noget hos OWC, skulle jeg
bare - som altid - tage fakturaen med ned til SKAT og sige sådan og
sådan, jeg vil gerne betale momsen af det beløb, - og så betalte man ved
kasse 1, og så var det afsluttet... - Nå, men jeg orker ikke igen at
skulle igennem en ny registrering og alt, hvad deraf følger, når jeg
måske køber noget hjem en gang hvert andet eller tredie år...

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 
 
Henrik 8600 (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik 8600


Dato : 03-10-10 19:34



"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i meddelelsen
news:4ca725ff$0$50446$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg fik i forrige uge en pakke fra OWC - sendt med UPS Saver Intl. - og
> forventede så en told&moms opgørelse som sædvanlig, men den kom bare
> ikke... - Først i går fik jeg så en opgørelse, og jeg studsede temmelig
> meget over, at jeg skulle betale ca. 400kr. mere i moms end købsbeløbet
> fordrede...
>
> Jeg ringede så til UPS Danmark for at høre, hvordan det kunne være. I
> første omgang nægtede de ganske enkelt at se på sagen, men da jeg skruede
> bissen lidt på og i lidt barske vendinger krævede, at han kiggede på
> sagen, og i tilfælde af, han stadig nægtede, ville jeg gå direkte til både
> SKAT og til Forbrugerstyrelsen, kunne han sagtens finde både det ene og
> det andet.
>
> Men han ville stadig ikke rette for sagen, da han påstod, at der ikke var
> opgivet et forsendelsesbeløb på den følgefaktura, han sad med, og at UPS i
> sådanne tilfælde pålagede en fast pris svarende til den pris, det vil
> koste at sende en tilsvarende pakke fra Danmark _til_ USA - altså et beløb
> på 1760kr., og at man så skulle betale moms OG told af det beløb, - og det
> til trods for, at jeg sidder med både pakkeliste, følgefaktura og OWCs
> rigtige faktura i PDF, hvor der er et beløb på $93,89USd (kurs 5,68), men
> han ville stadig ikke rette for det.
>
> Han 'tilbød' dog at stille mig om til fortoldningsafdelingen, og i første
> omgang var hun lige så stædig og ville ikke rette for noget. - Igen efter
> at have truet med både SKAT og Forbrugerstyrelsen blev hun lige så
> samarbejdsvillig... Og selvfølgelig tilbød jeg at sende en mail med en
> vedhæftet kopi af faktura over til hende, hvilket hun da også tog imod,
> men samtidig 'nævnte' hun lige, at de nok ville kræve 600kr. for at 'rette
> fejlen', hvilket jeg pure nægtede, da de jo én gang har taget de lovlige
> 120kr. for at ordne told- og momspapirer.
>
> Det er jo desværre ikke første gang, man hører den slags svindel fra UPS's
> side. Da jeg stadig selv var importørregistreret var jeg ude for 3-4
> lignende tilfælde, hvor de ville opkræve pengene, trods det at det er
> noget importøren selv skal ordne med daværende Told&Skat. Der er også
> mange - tusindvis - tilfælde, hvor en pakke afsendt med UPS enten er
> bortkommet eller ødelagt ved fromkomst, og hvor UPS har nægtet at betale
> erstatning, selvom man har forsikret pakken som international forsendelse.
>
> ...At det så slet ikke var UPS, der kom med pakken til mig, men DHL, er så
> en helt anden sag. Papirerne er gået via UPS som aftalt med OWC, men jeg
> kan forestille mig, at OWC lige præcis har haft et 'hul' i en container
> til Europa, hvor min forsendelse lige præcis har passet ind og så derfor
> har fyldt op. - Det gjorde blot, at jeg fik pakken to dage før T&T
> angav..-)
>
> - Men det, jeg også kan se, er, at pakken ar været åbnet for kontrol.
> Hvem, der så har gjort det, véd jeg ikke, - det er ihvertfald ikke DHL, da
> de har deres egen tape, de sætter over, når de kontrolåbner en pakke. SKAT
> er det heller ikke, - de har også deres egen tape, som de lukker med
> igen... Men uanset det, lå både pakkeliste og følgefaktura frit synlige
> øverst, så der er ingen undskyldning for en sådan 'fejlskrivning'.
>
> En enkelt ting ved forsendelsen undrer mig en smujle... Pakken var ikke
> forsynet med hverken en rød eller grøn toldseddel, hvilket jo betyder, at
> en sådan pakke hverken må momses eller fortoldes - og kun åbnes, hvis der
> er begrundet mistanke om enten narko eller kopiprodukter...
>
> Derfor vil jeg på det kraftigste fraråde andre fremover at bruge UPS Saver
> Intl., når/hvis I køber hjem fra USA - så hellere give de få ekstra
> dollars, det vil koste med enten USPS Overseas Intl. eller med FedEx. Det
> er ihvertfald sidste gang, /jeg/ nogensinde bruger UPS! - Og hvis de
> vedbliver med at ville kræve en ekstra betaling og en portoafgift, der er
> ca. 4x så høj som det, jeg allerede har betalt, bliver de ganske enkelt
> meldt til politiet for dokumentfalsk og sagen vil blive overgivet til min
> sagfører! - Hvilket jeg også gjorde hende det meget klart i et sprog, som
> selv en UPS ansat burde forstå.
>
> Nå, men jeg skulle nok have beholdt mit CVR nr. og importørregistrering,
> da jeg lukkede mit firma. - Det tilbød SKAT mig faktisk, at jeg kunne...
> Og hvis jeg så senere - som nu - igen købte noget hos OWC, skulle jeg
> bare - som altid - tage fakturaen med ned til SKAT og sige sådan og sådan,
> jeg vil gerne betale momsen af det beløb, - og så betalte man ved kasse 1,
> og så var det afsluttet... - Nå, men jeg orker ikke igen at skulle igennem
> en ny registrering og alt, hvad deraf følger, når jeg måske køber noget
> hjem en gang hvert andet eller tredie år...
>
> mvh. Erik Richard
> --
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
> NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tak for info.

Hvem er det Apple.dk / Apple.com bruger når de sender noget?

H.


Thomas von Hassel (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-10-10 19:43

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> Hvem er det Apple.dk / Apple.com bruger når de sender noget?

DHL, Post Danmark ... lidt forskelligt da de shopper rundt alt efter
hvad der bedst kan betale sig.

Men det kan være lidt ligemeget da Apple har styr på told&moms ....

/thomas

Erik Richard Sørense~ (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 03-10-10 20:18


Thomas von Hassel wrote:
> Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
>> Hvem er det Apple.dk / Apple.com bruger når de sender noget?
>
> DHL, Post Danmark ... lidt forskelligt da de shopper rundt alt efter
> hvad der bedst kan betale sig.

Primært DHL og FedEx - som regel i samarbejde med PostDanmark, men det
kan også ske, at det er USPS (United States Parcel Service - en del af
USAs postvæsen). De få gange, jeg har handlet hos AppleStore blev
varerne leveret med FedEx...

> Men det kan være lidt ligemeget da Apple har styr på told&moms ....

Just präcis.!

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Henrik Münster (05-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 05-10-10 12:14

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
> >> Hvem er det Apple.dk / Apple.com bruger når de sender noget?
> >
> > DHL, Post Danmark ... lidt forskelligt da de shopper rundt alt efter
> > hvad der bedst kan betale sig.
>
> Primært DHL og FedEx - som regel i samarbejde med PostDanmark, men det
> kan også ske, at det er USPS (United States Parcel Service - en del af
> USAs postvæsen). De få gange, jeg har handlet hos AppleStore blev
> varerne leveret med FedEx...
>
> > Men det kan være lidt ligemeget da Apple har styr på told&moms ....
>
> Just präcis.!

Det skyldes vel ikke så meget Apple, men mere at man handler indenfor
EU. Når jeg køber tennisudstyr i Tyskland eller fodboldstøvler i
England, så foregår det lige så let hvad told og moms angår.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (05-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 05-10-10 12:23

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>
> > Thomas von Hassel wrote:
> > > Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
> > >> Hvem er det Apple.dk / Apple.com bruger når de sender noget?
> > >
> > > DHL, Post Danmark ... lidt forskelligt da de shopper rundt alt efter
> > > hvad der bedst kan betale sig.
> >
> > Primært DHL og FedEx - som regel i samarbejde med PostDanmark, men det
> > kan også ske, at det er USPS (United States Parcel Service - en del af
> > USAs postvæsen). De få gange, jeg har handlet hos AppleStore blev
> > varerne leveret med FedEx...
> >
> > > Men det kan være lidt ligemeget da Apple har styr på told&moms ....
> >
> > Just präcis.!
>
> Det skyldes vel ikke så meget Apple, men mere at man handler indenfor
> EU. Når jeg køber tennisudstyr i Tyskland eller fodboldstøvler i
> England, så foregår det lige så let hvad told og moms angår.

Korrekt .. men Apple kan godt finde på at sende, især computere, direkte
fra f.eks. Kina ...

/thomas

Henrik Münster (05-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 05-10-10 16:31

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Det skyldes vel ikke så meget Apple, men mere at man handler indenfor
> > EU. Når jeg køber tennisudstyr i Tyskland eller fodboldstøvler i
> > England, så foregår det lige så let hvad told og moms angår.
>
> Korrekt .. men Apple kan godt finde på at sende, især computere, direkte
> fra f.eks. Kina ...

Jeg synes nu altid, de kommer omkring deres "hub" i Arnhem, når man
tracker sin computer undervejs. Jeg regnede med, at når man så modtog
den her i Danmark, så regnedes det for en forsendelse fra et EU-land. Nu
har jeg ikke købt vildt mange computere på Apple store, da jeg også
gerne vil støtte fysiske butikker. 2-3 stykker er det vel blevet til, og
det er over to år siden sidst. Min erfaring er derfor ikke så stor.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408866
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste