/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
fjerne skrivebeskyttelse på alle diskens
Fra : Heine Svendsen


Dato : 29-09-10 09:54

Jeg har sat en harddisk i min Windows 7 Ultimate (engelsk)
maskine. Harddisken kommer fra en Windows XP Pro (dansk).
Det er en Sata-harddisk, filsystemet er NTFS.
Alle filer lader til at være skrivebeskyttede, jeg kan åbne
filerne, men ikke gemme eller slette dem. Jeg kan godt gemme
filer under et nyt navn, så det er ikke selve harddisken,
der er skrivebeskyttet.

Går jeg ind i egenskaber for en af de filer, som ikke kan
slette, så er der ikke sat flueben ud for "Skrivebeskyttet".

Har nogen været ude for noget lignende, og hvordan fjerner
man lettest skrivebeskyttelsen for mange tusinde filer på én
gang?


--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030
Musik & Computer finder du på www.indigo2.dk


 
 
Jens Peter Karlsen (29-09-2010)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 29-09-10 10:45

Du skal tage ejerskab af filerne. Du kan gøre det for en hel folder
ved at højreklikke på den, vælge Egenskaber og på sikkerheds tab'en
klik Avanceret og på Ejer tab'en indsætte dig selv som ejer.
OK hele vejen ud (meget vigtigt). Herefter kan du gå ind igen og
tildele dig selv fulde rettigheder.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Wed, 29 Sep 2010 10:53:40 +0200, Heine Svendsen
<hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

>Jeg har sat en harddisk i min Windows 7 Ultimate (engelsk)
>maskine. Harddisken kommer fra en Windows XP Pro (dansk).
>Det er en Sata-harddisk, filsystemet er NTFS.
>Alle filer lader til at være skrivebeskyttede, jeg kan åbne

Benny Andersen (29-09-2010)
Kommentar
Fra : Benny Andersen


Dato : 29-09-10 07:27

On 29 Sep., 10:53, Heine Svendsen <h...@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> Har nogen været ude for noget lignende, og hvordan fjerner
> man lettest skrivebeskyttelsen for mange tusinde filer på én
> gang?

attrib -r *.* /s

hvor cmd boksens 'current directory' er roden for det undertræ hvori
alle filer skal have clearet readonly flaget.

Bertel Lund Hansen (29-09-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-09-10 16:10

Benny Andersen skrev:

> attrib -r *.* /s

Heine skrev:

   Går jeg ind i egenskaber for en af de filer, som ikke kan
   slette, så er der ikke sat flueben ud for "Skrivebeskyttet".

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Benny Andersen (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Benny Andersen


Dato : 30-09-10 00:25

On 29 Sep., 17:09, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:
> Benny Andersen skrev:
>
> > attrib -r *.* /s
>
> Heine skrev:
>
> Går jeg ind i egenskaber for en af de filer, som ikke kan
> slette, så er der ikke sat flueben ud for "Skrivebeskyttet".
>
> --
> Bertelhttp://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:http://fiduso..dk/

nåh! - fjerne det der er ikke er der, er IKKE hvad der spørges efter!
Gad vide om fejlmeddelelsen i den danske win 7 virkelig har brugt
ordet skrivebeskyttet i denne situation, når filer forsøges gemt.

cykelsmeden (29-09-2010)
Kommentar
Fra : cykelsmeden


Dato : 29-09-10 16:23

Den 29-09-2010 10:53, Heine Svendsen skrev:
> Jeg har sat en harddisk i min Windows 7 Ultimate (engelsk) maskine.
> Harddisken kommer fra en Windows XP Pro (dansk). Det er en
> Sata-harddisk, filsystemet er NTFS.
> Alle filer lader til at være skrivebeskyttede, jeg kan åbne filerne, men
> ikke gemme eller slette dem. Jeg kan godt gemme filer under et nyt navn,
> så det er ikke selve harddisken, der er skrivebeskyttet.
>
> Går jeg ind i egenskaber for en af de filer, som ikke kan slette, så er
> der ikke sat flueben ud for "Skrivebeskyttet".
>
> Har nogen været ude for noget lignende, og hvordan fjerner man lettest
> skrivebeskyttelsen for mange tusinde filer på én gang?
>
>
Tag ejerskab:
eks.
Overtag ejerskab af mappen "x:\Myfiles"
Start -> kør -> cacls "x:\Myfiles" /E /G brugernavn:F

finn

Jens Peter Karlsen (29-09-2010)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 29-09-10 17:04

cacls er deprecated. Det anbefales i stedet at anvende icacls.
Endnu bedre er det måske at bruge takeown.exe som er specielt beregnet
på at tage ejerskab.
takeown /? for syntax

Regards Jens Peter Karlsen.

On Wed, 29 Sep 2010 17:23:05 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>Overtag ejerskab af mappen "x:\Myfiles"
>Start -> kør -> cacls "x:\Myfiles" /E /G brugernavn:F

Mogens (29-09-2010)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 29-09-10 17:26

cykelsmeden wrote:

>>
> Tag ejerskab:
> eks.
> Overtag ejerskab af mappen "x:\Myfiles"
> Start -> kør -> cacls "x:\Myfiles" /E /G brugernavn:F
>
> finn

Man kan også formattere sin disk som FAT32, så er man ude over brugen af
security descriptors. Ved godt at det nok er en low-tech løsning, som
også kræver at man sikkerhedskopierer inden omformattering, men eks. til
bærbare drev er det en god løsning idet en disk der bruges skiftevist på
flere forskellige W7 maskiner hurtigt bliver "messet up".

Bertel Lund Hansen (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-09-10 00:06

Mogens skrev:

> Man kan også formattere sin disk som FAT32, så er man ude over brugen af
> security descriptors.

Et FAT32-drev kan ikke være større end 32 Gbyte.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ole C (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 30-09-10 00:32

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Et FAT32-drev kan ikke være større end 32 Gbyte.

Jo.
De 32 Gb er Windows' begrænsning, men trediepartsprogrammer kan formattere
større drev, for eksempel:
http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?fat32format.htm

--
vh
Ole C


Bertel Lund Hansen (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-09-10 01:13

Ole C skrev:

> > Et FAT32-drev kan ikke være større end 32 Gbyte.

> Jo.
> De 32 Gb er Windows' begrænsning,

Okay.

>men trediepartsprogrammer kan formattere større drev, for eksempel:
> http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?fat32format.htm

Det kikker jeg på. Det løser et par prob^Wuhensigtsmæssigheder
jeg har.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kerim Ellentoft (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Kerim Ellentoft


Dato : 30-09-10 01:18

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev :

>
>Et FAT32-drev kan ikke være større end 32 Gbyte.

Vel kan det så.

Jeg har et på 1 TB, som det største.

Men Windows kan ikke formatere det større end 32 GB, så der skal
bruges et tredjepartsprogram.

Det kan være op til 8 TB.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

cykelsmeden (30-09-2010)
Kommentar
Fra : cykelsmeden


Dato : 30-09-10 17:57

Den 30-09-2010 02:18, Kerim Ellentoft skrev:
> Vel kan det så.
>
> Jeg har et på 1 TB, som det største.
>
> Men Windows kan ikke formatere det større end 32 GB, så der skal
> bruges et tredjepartsprogram.
>
> Det kan være op til 8 TB.
enig.
til gengæld er der problemer med filer (læs film) over 4gb

//finn

Kerim Ellentoft (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Kerim Ellentoft


Dato : 30-09-10 18:58

cykelsmeden <news@not2old.dk> skrev :

>til gengæld er der problemer med filer (læs film) over 4gb

Øhh, ja.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Bertel Lund Hansen (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-10-10 00:31

cykelsmeden skrev:

> til gengæld er der problemer med filer (læs film) over 4gb

Hvis DOS skal kunne læse filerne, må de ikke være over 2 Gbyte.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste