Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede til kritik uge 32-2001
Fra : S.V.Nielsen

Dato : 07-08-01 17:23

http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2001&week=32

Jeg vil ikke påstå at jeg forstår dette billede
Det har en vis dekorativ kvalitet må jeg
sige. Men jeg forstår ikke det er nødvendigt at
anvende en dyr SLR (SingleLensRefleks) for at
tage det og slet ikke forstår jeg at man presser
en film til hele 2400 ISO når man ønsker at opnå
en bevægelses uskarphed. Det er da næsten
umuligt med så hurtig en film

Hej Mikkel! kom igen!

--
Søren Videbæk Nielsen, Søndergade 31C, DK7600
Struer, Danmark.

....in all eyes shining...

Fra : Pia

Dato : 07-08-01 17:40

sådan nogen kan jeg lave med farvekridt på et stykke sort karton... Hvis der
dog blot havde været et eller andet genkendeligt på billedet!

:Pia

Fra : \"Jensen\"

Dato : 07-08-01 19:58

Kan det ikke med nogen velvilje bruges til baggrund for en eller anden
publikation, hvis man ikke er for kritisk
Nå undskyld, men jeg kan ikke finde noget at sige om billedet, det er ikke
min smag.

Jensen

Fra : Jeppe Møller

Dato : 07-08-01 20:22

On Tue, 07 Aug 2001 18:23:12 +0200, "S.V.Nielsen" <s.v.nielsen@c.dk>
wrote:

interessant billede, men er der nogen der kan uddybe 'at presse
filmen' - Jeg har prøvet et par gange uden dog at kunne se nogen
bemærkelsesværdig forskel på billederne?!
Hvor meget kan man 'presse' og hvor meget påvirker det lukketiden på
dit kamera?

/Jeppe

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-08-01 07:47

Jeppe Møller skrev
> [...]
> bemærkelsesværdig forskel på billederne?!
> Hvor meget kan man 'presse' og hvor meget påvirker det lukketiden på

At "presse filmen" er at eksponere en f.eks. 100asa film
som om den var en 400asa film. Det meddeler man
så fotohandleren når man afleverer filmen til
fremkaldelse, så laboratoriet kan forlænge fremkaldetiden
tilsvarende.
Fidusen er ikke så stor i nævnte eksempel, medmindre man
lige står og mangler et par blænder eller skal bruge en hurtigere
lukkertid og kun har en 100asa film.
Hver gang du fordobler asa-tallet kan du bruge en dobbelt
så hurtig lukkertid.
F.eks ved 100asa 1/30sek bliver ved 400asa 1/125sek
eller tilsvarende antal blændetrin (eet blændetrin = fordobling
eller halvering af belysningen) og det kan godt gøre en
forskel i en snæver vending.
Generelt skal man regne med at filmens kvalitet
forringes ved presning, kontrasten forringes, der
kan opstå farvestik, osv.
Der er stor forskel på de enkelte typer / fabrikaters
tolerance overfor presning og der er også stor forskel
på hvor meget man kan over- eller undereksponere en
film uden kvalitetstab.
Enkelte amatørfilm kan faktisk tåle at blive eksponeret
plus / minus 3 blænder (!) uden nævneværdigt kvalitetstab.
Jvnf. test i "Amateur Photographer"
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-08-01 20:03

Det er da en meget sjov textur.. Ligner umiddelbart nogle træer,
fotograferet ud af sideruden på en bil der kører meget hurtigt.. ?!

Jeg skal på ingen måde prøve at forsvare Mikkel.. men... (betyder vel: og så
alligevel

Men skal et godt billede nødvendigvis forestille en dame på en motorcykel
eller en blomst? Umiddelbart lever billedet jo fint op til sin titel??!
synes jeg da.. Jeg har ikke noget imod abstrakte billeder hvis de ses i
sammenhæng med noget så det gir en form for mening. I dette tilfælde en
titel.

I øvrigt behøver et billede vel heller ikke tages med et dyrt kamera for at
kvalificeres til denne gruppe?

Men i har ganske ret. Det ligner ikke noget ved vi er vant til at se. Det er
der da også en slags humor i må jeg sige

eller hva?

Henrik

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 07-08-01 21:49

> Men skal et godt billede nødvendigvis forestille en dame på en motorcykel
> eller en blomst?

Nej, det skal det ikke.

> Umiddelbart lever billedet jo fint op til sin titel??!

Undertiden har jeg en fornemmelse af at nogle fotografer giver deres
billeder en eller anden fancy titel, ofte noget større filosofisk. Jeg ser
det som en slags undskyldning, når nu man har taget et halvdårligt billede.
Kald billedet for "eluminerende nattestriber", så dækker det fint over at du
i virkeligheden havde glemt at tænde for din flash, og filmen blev exponeret
i 10 sek i stedet den 125/sek du havde planlagt. "Hovsa", siger man.
Jeg tror ikke det er i den dur det er foregået med dette billede, men stadig
siger det mig bare ikke noget. Måske fordi det mangler dybde. Havde man nu
kunne se de svage konturer af et smukt ansigt (eller måske endda et grimt,
for at øge mystikken...), dobbelteksponering, eller bare lidt fusk i
Photoshop, så havde jeg nok været en anelse mere fascineret af det billede.
Beklager. Men jeg vil meget godt se dette billede igen, men som baggrund i
en dobbelteksponering...

Prøv at lægge en forbedret udgave af det ind på dk.binaer, for jeg vil
rigtig gerne se det igen, bare bedre...

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-08-01 07:18

Det kan jo også være en forklaring

Men jeg holder nu fast ved at det stadig er en meget sjov textur.. Som man
for eksempel ku bruge som baggrund som du selv nævnte.

Henrik

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 08-08-01 12:49

Det er rigtigt. Men sjov er måske nok lige det ord jeg vil trække lidt
på.....

Henrik Pedersen <Henrik@terminal1[NOSPAM].net> skrev i en

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 07-08-01 22:50

Det er et meget spændende billede, meget mystisk og flotte farver.
Er det ikke dobbelt eksponeret ?
Dejligt at se "noget andet" end de sædvanlige billeder til kritik.

Venlig hilsen

Peter

Fra : Aagaard

Dato : 08-08-01 07:32

"S.V.Nielsen" <s.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse
> http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2001&week=32

[SNIP]
> Jeg vil ikke påstå at jeg forstår dette billede
> Det har en vis dekorativ kvalitet må jeg
> sige.
[SNIP]

Er det et billede som nærmer sig kunst, vækker associationer, får
hjernecellerne op at køre..?
Jeg må sige, at jeg godt kan lide det, men jeg bliver nødt til at se bort
fra de tekniske specifikationer fra Mikkel, for i den sammenhæng er de evig
ligegyldige.
Jeg ved ikke hvad det er der gør, at jeg synes det er et godt billede, men
det tiltaler mig.

Med venlig hilsen
Aagaard
--