Buddhismen gir gode impulser til Vesten
Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-10 01:07

Buddhismen gir gode impulser til Vesten
Hinduisme er mangeguderi, der står på skuldrene af forfaderdyrkelse og
som nåede frem til smukke idealer om selvrealisation - dog ikke
overdreven selvopgivelse når krig med Islam.
I dele af Indien som ikke truedes af muslim-erobring, forfinede en
kongesøn, Gotaina Buddha, den abstrakte tro til en filosofi uden
guder - men med statuer af magre eller fede Buddhatyper og med megen
meditation med mantraer, der giver struktur i livet og hjælpe de
usikre - som kristen bøn.
Der er idealer om etik med empati med de svage - og med dyr - og visse
buddhismesekter har lidt dødekult og tro på reinkarnation med straf
for de uetiske.
Vandrende munke bragte buddhismen til Kina, Japan og Korea og i
århundrede 12, 14 hhv 16 opponerede adelen mod munkes
kristendomsagtige magt-nykker og en uverdslig, spirituel tro blev
langt populærere i de tre lande end i Indien
Schopenhauer og Nietzsche så store fordele ved buddhisme frem for
kristendom bl.a. mindre nagfølelse(misundelse, hævnlyst, forurettelse,
bitterhed)Det er ikke kun hippier der har haft glæde af inspiration
fra buddhismen - men de fleste vesterlændinge er for dynamiske og
resultatsøgende til at gå op i meditation og nirvana.

Buddha (B.C. 568-488)Indian - Founder of ism

Kongesøn,ikke-gud Buddha, død 483 før Krist, prædikede i Nordindien
"Ligesom moderen drager omsorg for sit barn, sålænge hun lever, skal
mennesket føle en altfavnende kærlighed til alle mennesker. Det bør
føle en bundløs kærlighed til hele verden, over, under og på tværs,
uden begrænsninger, uden fjendskab. Stående, gående, siddende eller
liggende…skal det være urokkeligt og i sin opmærksomhed på kærlighed.
For dette er, hvad mennesker kalder den Sublime Sindstilstand"
Tilværelse betyder lidelse, og lidelse skyldes trang. Buddha
On a long journey of human life, faith is the best of companions; it
is the best refreshment on the journey; and it is the greatest
property. it gives one power to overcome temptation; faith enables one
to keep one's deeds bright and pure; and it enriches the mind with
wisdom. keep one's deeds bright and pure; <and it enriches the mind
with wisdom.Gotama Buddha (B.C. 568-488)Indian - Founder of Buddhism
When a man has pity on all living creatures then only is he
noble.Buddha
Pain is the outcome of sin.Buddha (B.C. 568-488)Indian - Founder of
Buddhism
You should respect each other and refrain from disputes; you should
not, like water and oil, repel each other, but should, like milk and
water, mingle together.Buddha
Den, som intet elsker her på jorden og intet hader og intet attrår,
kun han har ingen lænker og er uden frygt.Buddha'
Philosophers cannot lead to purity, they praise onlythemselves and
stigmatise others. But a Buddha has overcome all dispute, he is
indifferent to learning, he is appeased.Buddhist
"Livet er ikke et problem der skal løses.Det er en tilstand der skal
erfares" buddhist, måske buddha, men det minder om "min sjæl kan ikke
følge med, når jeg rejser hurtigt".

Et kulturmenneske tænker ikke meget på døden, for han lever i noget,
der ikke kan dø.       Gustav Adeling
Den skønneste sjælevandring er at se sig selv opstå i et andet
menneske Goethe
Hovedkilden til de alvorlige onder, der rammer mennesket er mennesket
selv, homo hominis lupus, Den som ser dette i øjnene, ser verden som
et helvede, der overtræffer Dantes deri, at det ene menneske må blive
det andets djævel. Schopenhauer.
Jo mindre viljen ophidses, des mindre lidelse. Schopenhauer
"Monoteistiske religioner alene har skabt religionskrige, religiøse
forfølgelser, kætter-domstole, ødelæggelse af afgudsbilleder, og
destruktion af gudebilleder, udslettelse af indianske templer og
ægyptiske kæmpestatuer, som havde set på solen i 3000 år, blot fordi
en jaloux gud havde sagt "Du må ikke gøre dig noget udskåret
billede"Arthur Schopenhauer
"Hverken elske eller hade" indeholder halvdelen af al verdensklogskab;
"intet sige og intet tro" den anden halvdel. Schopenhauer

Fra : Ole Kreiberg

Dato : 28-09-10 20:55

On Fri, 24 Sep 2010 02:06:43 +0200, Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

>meditation med mantraer, der giver struktur i livet og hjælpe de
>usikre

Kunne du ikke selv trænge til lidt struktur i livet?

Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-10 18:32

On Tue, 28 Sep 2010 20:54:57 +0100, Ole Kreiberg
<olekreiberg@yahoo.dk> wrote:

>Kunne du ikke selv trænge til lidt struktur i livet?

Ring 35861000 og lad mig høre dine forslag

jeg har mistet dit nummer