Smagsdommeri pga snobbe-jungleloven
Fra : Bo Warming

Dato : 23-09-10 04:11

Smagsdommeri pga snobbe-jungleloven
Enhver tænkende bavian (dvs alle) efteraber haremsejeren for han kan
lide at blive smigret ved at blive kopieret
Snobberi er at adlyde de uskrevne love om hvad afføder respekt - dvs
at hygge til de toneangivende.
Vore følelser er langt mere intuitivt intelligente end vort logiske
intelekt så smag er så kompliceret - fra kropssprog til verbal "stil"
- at de kloge afviser at der er regler for smag.
Sfæli er der det, men de er uskrevne og titusind kunstanmeldere famler
sig frem mod dem med ringe held.

"Vi har kun afsmag for andres forfængelighed, når vor egen
forfængelighed har afsmag for den. Nietzsche

"   Hvorvidt filosofferne omfattede livet med kærlighed eller med
ligegyldighed,
beror kun på den smagsretning, deres forfængelighed havde taget.Duc de
La Rochefoucauld

   "Optræde nøgen på scenen? Det synes jeg er usmageligt. Men
hvis jeg var tyve år og havde en fantastisk figur, ville det være
kunstnerisk, smagfuldt, patriotisk og en udviklende religiøs
oplevelse.      Shelley Winters

   Almindelige mennesker skal ikke acceptere ekspertudtalelser
som det sidste udsagn og den skinbarlige sandhed, for så snævres den
offentlige debat ind og bliver til sidst en debat mellem eksperter.
Anders Fogh Rasmussen
sm   "Enhver sandhed passerer gennem tre stadier, før den erkendes
sm   "Befolkningen skal ikke finde sig i løftede pegefingre fra
såkaldt eksperter, der mener at vide bedst. Eksperter kan være gode
nok til at formidle faktisk viden. Men når vi skal træffe personlige
valg, er vi alle eksperter Anders Fogh Rasmussens første nytårstale
Sm   A grain of wrong pertains even to good taste. Nietzsche
Sma   Taste has no system and no proofs.       Susan Sontag
smb   En søn ænser ikke, at hans moder ikke er smuk, saa lidt, som
en hund, at dens herre er fattig.      Ordsprog
Smb   How good bad music and bad reasons sound when we march against
an enemy! Nietzsche
smC   All of life is a dispute over taste and tasting. Nietzsch e
Smc   Enhver finder det, han ikke er vant til, barbarisk. Michel de
Montaigne
smc   Happiness is in the taste, and not in the things. La
Rochefoucauld
smc   Ikke tingene påvirker menneskene, men deres mening om tingene.
Epiktet
smd    Gør endelig ikke mod andre, hvad du ønsker de skal gøre mod
dig Deres smag behøver jo ikke være den samme.      George Bernard
Shaw
Smd   Between good sense and good taste there is the difference
between cause and effect.      Bruyere (1645-1696)French
Classical Writer
Smd   Enhver generation finder forældrenes smag rædselsfuld.
Frithiof Brandt
md   Mode er for kvinder uden smag, etikette for mennesker uden
opdragelse.    Maria af Rumænien
ff   Vi har kun afsmag for andres forfængelighed, når vor egen
forfængelighed har afsmag for den. Nietzsche
si   Alle mennesker er lidt mærkelige, undtagen du og jeg, og selv
du er lidt mærkelig. Robert Owen
smd   In Boston they ask, How much does he know? In New York, How
much is he worth? In Philadelphia, Who were his parents?Mark Twain
smd   Kunstværker inddeler jeg i to kategorier: dem, som jeg kan
lide, og dem, som jeg ikke kan lide. Jeg kender ikke andre kriterier.
Anton Checkov
Smd   One is roused by this, another finds that fit: each loves the
play for what it brings to it.       Goethe
smf   Is it progress if a cannibal uses knife and fork? Stanislaw J.
Lec
smf   Man har ofte indvendinger mod en opfattelse, hvis det bare er
måden, den præsenteres på, der er usympatisk.      Friedrich
Nietzsche
Smf   På Ny Guinea har jeg truffet en indfødt kok, der i fuld alvor
hævdede, at han kunne smage forskel på japanere og europæere.    Jens
Bjerre
SMf   There is no accounting for tastes, as the woman said when
somebody told her her son was wanted by the police.      Frank
P. Adams
smf   Troen, der bygger på autoritet, er dommer over det
overnaturlige og åbenbarede. Pascal
Smn   Der er for meget vuffelivov, en lille båd der gynger,
strømpebukser og discotango i Danmark. Der er for meget halvdumt plat
tjald i Danmark. Det kalder jeg dofo. Lad os få den hørm ud af landet.
Kim Larsen
smn   There should be a police des moeurs in charge of bad pianists
who play Beethoven. . Nietzsche
sms   The world is governed by opinion.      Thomas Hobbes
Smx   ComposerTaste is, so to speak, the microscope of judgment..
Rousseau (1712-1778)French Philosopher, Author,