On 24 Sep., 17:33, "Tom" <nospam> wrote:
> ?
>
> "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsennews:4c9cbe59$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> > Den 23-09-2010 20:17, alexbo skrev:
>
> >> "Tom" <nospam> skrev
>
> >>> hvad er egentlig dens formål ud over at genere mig når den skal løsnes?
>
> >> At modvirke krængning.
> >> Den sidder fast i begge bærearme over drejelige led, så hvis bilen
> >> trykkes ned eller løftes op lige meget i begge sider følger den med.....
>
> > Jup!
> > Gavnen er at man udemærket kan montere fjedre der er så stramme at bilen
> > dårligt vil krænge, men i så fald vil de være ulideligt hårde under alm.
> > kørsel lige ud af landevejen.
>
> > Krængnings-stabilisatoren gør at man kan montere komfortable fjedre,
> > samtidig med at bilen ikke vil krænge i forhold dertil!
>
> Lyder som noget 2CV
Ja og nej...
2CV'ens svingarme er jo ikke forbundet og kan derfor bevæge sig
uafhængigt af hinanden i højre og venstre side. Forestil dig 2CV'ens
svingarme forbundet af en torsionsstav, så har du et par svingarme,
som vil gøre modstand mod at bevæge sig forskelligt og dermed vil de
stritte imod ved krængning, men frit vil lade hjulene følges ad f.eks
ved kørsel over et et stillevejsbump.
Og lidt nørderi: 2CV har ikke krængningstabilisator, men nogle af
varianterne på A-modellen har: Ami har en på forakslen, og Ami Super
har en kraftigere foran samt en på bagakslen. Jeg har haft en Ami-
stabilisator monteret på min 2CV, og det giver bare understyring og
hjulspind i sving, da den løfter det indvendige forhjul ret tidligt.
Duer ikke, et par friske støddæmpere er meget bedre
MVH Leo