”Misrøgt” skabte Astrid Lindgrens genialit~
Fra : Bo Warming

Dato : 21-09-10 11:25

"Misrøgt" skabte Astrid Lindgrens genialitet
I vor tid hvor madpakker og institutionsbespisning og firmafrugt
gøres obligatorisk er det misrøgt med en så afslappet opdragelse som
Astrid Lindgren fik på Smålands-gården 1909-29
"Jeg havde selv verdens
lykkeligste barndom, for når jeg kom sent til maden efter legen, så
tog jeg
selv noget i køkkenskabet "
Hendes selvtillid blomstrede, fordi hun blev tvungen til at være
selvhjulpen

Hun modstod gruppepres om at give kæresteri en stor plads i
ungdomslivet, så hun slog sig på at skrive populært og nåede HC
Andersenske højder
" Teenageårene er en tilstand, en tonløs og livløs tid.
"Jeg var melankolsk, og som andre piger troede jeg at jeg var grim.
Jeg var aldrig forelsket, som de andre var det hele tiden.Astrid
Lindgren "Klogebog"
"Jeg har aldrig været forelsket i almindelig forstand. Jeg har altid
elsket
børn højere end mænd" oplyses i den fine biografi af M Strömstedt,
"Når jeg skrev var jeg uimodtagelig for alle sorger. Astrid Lindgren
"Klogebog"
"Det er bedst at skrive så enkelt at ethvert barn kan forstå det.
Skriv det, fjern det halve og omskriv det. Astrid Lindgren "Klogebog"

Hun går ikke ind for frihed for pligter - forældrene til Emil gør ham
ansvarlig pr straf og Pippi indser af kaptajnsfaderens eksempel at er
man stærk bør man også være generøs (Generøse mennesker bliver aldrig
sindsyge, siger Oscar Wilde klogt)

"De, der altid lader børn gøre, hvad de vil, har fuldstændig
misforstået frihedsbegrebet. Det er simpelthen fejt at sige til sine
børn: I kan gøre, hvad I vil.       Astrid Lindgren
Med næsten samme ord som Hitlers viser hun indsigt i, at kvindemagt
styrer hjem og partnervalg"
Vigtigst for en pige er ikke at være populær hos drengene, men at ens
eget køn kan lide en. Astrid Lindgren "Klogebog"

Hun er gammeldags ved at hade skat og elske at folk gør gavn
"At jeg skriver om tjenestepiger er ikke fordi jeg er blevet
samfundsorienteret, men fordi jeg er fortrolig med dem. Astrid
Lindgren "Klogebog"