Mindst mulig selvhad for flest mulig menne~
Fra : Bo Warming

Dato : 21-09-10 00:26

Mindst mulig selvhad for flest mulig mennesker
Min far talte med Radiometers lærlinge. som var det ingeniører,
ligemænd. Han var uden snobberi (men konverserede ikke for at snobbe
nedad, kun når firmaopgave hørte jeg ham i snak med dem)
Jeg arbejder på selv ikke at vedblive at være som min snobbede mor,
men som min far - og Glistrup, Goethe, Nietzsche, Oscar Wilde og andre
der pga minimalt selvhad ikke foragtedede noget menneske

Nietzsche så som livsopgave for et overmenneske at udrydde selvhad
Og aldrig få nogen til at skamme sig.

"Man bør frygte et menneske, der hader sig selv. For vi bliver let
offer for hans vrede og hævn. Lad os friste ham til at elske sig
selv". Nietzsche
   "Det grusomste grusomme er at forlede een, der holder af os,
til at gøre noget som han skammer sig ved , overfor os og overfor sig
selv" Nietzsche
"   Hvad er slet? At få andre til at føle skam. Hvad er gavnligt ?
At befri andre for skamfølelse. Nietzsche

"   Guddommelige skal alle væsener være mig - alle dage skal være
mig hellige. Nietzsche
" Jeg har aldrig forstået den kunst at vende andre imod mig - også det
kan jeg takke min uforlignelige far for. (Faderen Carl Ludwig
Nietzsche improviserede på klaver for sin 1-5 årige søn.) Nietzsche
"For digteren og vismanden er alle ting som"venner og indviede" -
alle oplevelser er nyttigealle dage er hellige, alle mennesker er
guddommelige
sådan skrev den amerikanske filosof Ralph Waldo Emerson
"   Der skal ikke findes et menneske som jeg ledes ved eller hader
"   Nietzsche