Dagen i dag 17.09. 2010. Folke Bernadotte.
Fra : Patruljen

Dato : 17-09-10 01:00

Folke Bernadotte, 1895-1948, svensk Røde Kors-leder og FN-mægler;
sønnesøn af Oscar 2., greve af Wisborg. I 1943 blev Bernadotte som
næstformand i Svensk Røde Kors leder af udvekslingen af tyske og
allierede krigsfanger. Efter henvendelser fra dansk og norsk side samt
fra jødiske organisationer blev han leder af en storstilet Røde Kors-
hjælpeaktion i februar-maj 1945. Efter forhandlinger med bl.a.
Heinrich Himmler lykkedes det Bernadotte at befri ca. 30.000
koncentrationslejrfanger og transportere dem i hvide busser fra
Tyskland til Sverige. Hovedparten var danske og norske, men det
lykkedes også at redde en del jødiske kvinder af andre nationaliteter.
Af det samlede antal befriede var ca. 11.000 jøder.

Bernadotte blev i 1946 formand for Svensk Røde Kors, og som følge af
sin internationale anseelse blev han sammen med Ralph Bunche fra maj
1948 FN's mægler i Palæstina under Den Første Arabisk-israelske Krig.
Bernadottes første fredsforslag, fremlagt i slutningen af juni 1948,
blev forkastet af både jøder og arabere. Efter hemmelige drøftelser
med Storbritannien og USA fremlagde han derfor den 16. september den
såkaldte Bernadotte-plan, der anerkendte staten Israels eksistens samt
foreslog oprettelsen af en arabisk stat i Palæstina og at sætte
Jerusalem under FN's kontrol. Dagen efter blev Bernadotte myrdet af
jødiske terrorister. Mordet er aldrig blevet fuldt opklaret, og
Bernadotte-planen blev skrinlagt efter at være blevet nedstemt i FN.

Kilde:
http://www.denstoredanske.dk/

Fra : Bo Warming

Dato : 20-09-10 02:04

On Thu, 16 Sep 2010 23:59:49 -0700 (PDT), Patruljen
<Patruljen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>jødiske terrorister. Mordet er aldrig blevet fuldt opklaret, og
>Bernadotte-planen blev skrinlagt efter at være blevet nedstemt i FN.

Bernadottes hvide busser var ikke 100¤ hans fortjeneste - andre
skandinaver og Himmler mm i Tyskland havde stor ære af projektet.

Bernadotte skrev en fremragende aforismesamling som min onkel i USA
gav mig i julegave.

Det har skadet ortodoksjødiske israelere meget at de følte sig så
truet af ham, hans omdømme og integritet, at de myrdede ham.