On Sep 27, 9:32 am, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:
> On Tue, 21 Sep 2010 19:31:04 +0200, Jens <Skriv-i-grup...@tak.invalid>
> wrote:
>
> >Hvordan er det nu det er med fælge til biler-
> >Må jeg kun benytte fælge og dæk som har samme mål som de i
> >typegodkendelsen angivet?
>
> Ja det er jo lige som ideen med typegodkendelsen.
> Har du fundet din typegodkendelse
http://www.fstyr.dk/koretojer/Typegodkendelser/Find%20typegodkendelse...
> ?
> Der kan jo godt være flere størrelser fælge og dæk nævnt på
> typegodkendelsen.
>
> >Min bil er typegodkendt med 7x16 fælge, men jeg kunne godt tænke mig at
> >benytte en 6,5x16 fælg til mine vinterdæk
> >Kan den synes med sådan nogle fælge?
>
> Ja og nej, det kommer an på hvad du mener med "Kan", er det chancen
> for at den bliver kasseret, eller risikoen for at de opdager "fejlen",
> eller er det du gerne vil vide om monteringen er helt efter bogen ?
>
> Til de to første er svaret, går den, så går den, og gik den ikke så må
> du hjem og skifte hjul. Er det det sidste du er bekymret for så må man
> sige at du skal følge typegodkendelsen (ellers har denne jo ingen
> værdi)
> Dog siges det at man altid kan gå et nummer op/ned i dækbredde ift.
> typegodkendelsen, om det er noget der er nedskrevet eller om det bare
> er noget der ses i gemmen fingerne med ved jeg ikke.
>
> Har du set i denne, afs. 8.02, 8.02.003 ?
http://www.fstyr.dk/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files...
>
> /Hans
Der står jo det jeg skriver, nemlig ikke et ord om at man ikke må
afvige fra de typegodkendte dimensioner på fælge og dæk (bortset fra
regler ang. ET), så det må man gerne. For 10-20 år siden var sagen en
anden, men idag må man gerne køre med eksempelvis 225/35R18 på sin
Golf 3, bare reglerne omkring rulleomkreds, sporvidde og afskærmning
er overholdt.
MVH Leo
8.02.003 Fælge
På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de
bolte, der sammenholder
de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til
fælgpladen.
Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages
i overensstemmelse
med køretøjsfabrikantens forskrifter.
(1) Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type
og dimension,
såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller
bremsernes
funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
1. Ændringer, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses
ikke
som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og
registrering:
1.1 Generelt gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende
krav om
belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se
Detailforskrifter
for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
justeringer/
kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må
forskellen
i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
og 2% større bagdæk).
- Hvis typegodkendelsen indeholder særlige bemærkninger om specielle
krav til dækstørrelse, skal disse krav opfyldes. Der kan også være
angivet
tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for
“Maks. afvigelse til fordæk” er anført en tankestreg “-”, betyder det,
at
alle kombinationer af dækrulleomkreds anført under “Min./maks.
rulleomkreds
fordæk og bagdæk” kan godkendes.
1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
opfylde pkt. 1.2.
1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog
pkt.
1.7.
1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
- Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
- Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som
godkendes
af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/40R18).
1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt
totalvægt
på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977
eller
senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
»M+S«-mærkning) på alle hjul.
1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/
original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på
typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af
alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til
den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant
på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den
af køretøjsfabrikanten
oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for
personbiler,
der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på
fælgene
med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
sporvidde.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til
fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af
bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så
korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres.
2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive
ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en
synsvirksomhed,
hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på
køretøjet.
Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
2.2 Ved synet skal foreligge:
- Anmeldelsesblanket MO2A med afkrydsning i rubrikken »ja« til
teksten:
»Der er foretaget konstruktive ændringer på køretøjets styreapparat,
bremser, motor eller bærende konstruktion«. Anmeldelsesblanketten
skal afleveres ved et motorkontor, så ændringen kan blive registreret
i
Centralregisteret for Motorkøretøjer. Det anbefales, at ejeren efter
godkendelse
hos synsvirksomheden tager en kopi af for- og bagside af
anmeldelsesblanketten, idet den i påkommende tilfælde kan
overflødiggøre politiets eller synsvirksomhedens henvendelse til
Centralregisteret
for at få oplysning om hvilke ændringer, der er godkendt (ændringerne
bliver nærmere angivet af synsvirksomheden på bagsiden af
anmeldelsesblanketten
og registreret i Centralregisteret men ikke angivet på
bilens registreringsattest af EDB-tekniske årsager).
og
- Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af
køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten
eller
dennes repræsentant.
eller
- Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
praksis TÜV-godkendelse eller udenlandsk registreringsattest på brugt
importeret bil med angivelse af hjulmontering). Montering af fælge,
der
forøger sporvidden med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende
TÜV-godkendelse, kan endvidere godkendes.
Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet
foreligge:
- Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i
dækomkreds
overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og
bagdæk
overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
og 1% mindre bagdæk).
2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal
væresåledes, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og
afskærmning
er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og
taxameter.
3. Specielt for quadricykel og tre-hjulet motorcykel
Quadricykel er godkendt som bil på specielt lempelige vilkår, og
enhver
ændring i dæk- og fælgstørrelse på quadricykel anses som en
konstruktiv
ændring, der kun kan godkendes, hvis der fremlægges dokumentation for,
at den alternative dæk-/fælgstørrelse indgår i e-godkendelsen.
Tilsvarende gælder for tre-hjulet motorcykel, hvor enhver ændring i
dæk- og
fælgstørrelse anses som konstruktiv ændring, der kun kan godkendes,
hvis
der fremlægges dokumentation fra motorcykelfabrikanten herom,
eventuelt
i form af fremlæggelse af en e-godkendelse, hvor den alternative dæk-
/fælgstørrelse er angivet.
(2) Nav- og hjulmøtrikker skal ligge inden for dækkets yderside eller
være afskærmet
ved hjulkapsel eller lignende.
Der må ikke findes udragende dele, fx hjulattrapper, hvis disse er
sådan udformede,
at de kan være til fare for andre trafikanter. Vingemøtrikker kan ikke
godkendes.