http://fpn.dk/motor/bil/article2182643.ece
Af KURT HEDEVANG
Offentliggjort 14.09.10 kl. 11:54
25 år gammel bil banker i mange tilfælde de nye, når det drejer sig om
udsyn, viser tysk undersøgelse.
Den skal være sikker at køre i, og så skal den helst også se godt ud,
den nye bil.
Og bilfabrikkerne leverer varen. Nye biler bliver stadig bedre, når det
drejer sig om både aktiv og passiv sikkerhed. Elektroniske støttehjul i
form af ABS-bremser, antispin-systemer, kameraer og sensorer hjælper
bilisterne til både at holde en forsvarlig afstand til de forankørende,
og systemerne er også klar til at bremse bilen, hvis føreren skulle være
uopmærksom. Samtidig er bedre sikkerhedsseler, deformationszoner og
airbags med til at begrænse personskaderne, når der sker ulykker.
Designmæssigt er der også sket store fremskridt. Selv om smag kan
diskuteres, vil de fleste nok være af den mening, at dagens biler
generelt ser bedre ud end forgængerne.
Ringere udsyn
Men design og sikkerhed kan paradoksalt nok også været med til at gøre
en parkering mere besværlig, selv om mange nye biler har
parkeringssensorer - eller kameraer. Ja, nogle biler kan faktisk parkere
af sig selv.
Men hvis bilen ikke kan parkere sig selv, kan en parallelparkering være
en vanskelig sag, fordi moderne bildesign i mange tilfælde har givet
dårligere udsyn rundt om bilen. Kraftigere tagstolper gavner
sikkerheden, men bagude tager de brede stolper ofte en store del af
udsynet. Dermed er det blevet sværere at overskue bilens hjørner, når
den skal kantes ind mellem to andre biler.
Et af de bedste - eller værste - eksempler på dette er ifølge det tyske
Auto Motor und Sport Hondas lille CR-Z model. Føreren har stort set ikke
noget udsyn bagud, så derfor er han eller hun i den grad afhængig af
parkeringssensorerne bag.
Den gamle bil bedst
Det tyske motormagasin har sammenlignet bl.a. Audi A1, VW Touran, Toyota
Prius, Opel Insignia, Porsche Panemera og Peugeot 5008 med en 25 år
gammel BMW 3, og når det drejer sig om udsyn, sætter den alle de nye
biler på plads.
Det er bilens smalle tagstolper, de overskuelige hjørner og førerens
forholdsvis høje siddeposition, der giver det gode udsyn, som gør bilen
hurtigere at parkere end de moderne biler.
Til gengæld skal man ikke sammenligne sikkerheden.