Sortering
Fra : Ole J. Hansen

Dato : 14-09-10 21:44

Hej alle her!

Jeg har lavet en database i Access, og den kører som den skal, den bliver
opdateret
af et program jeg har skrevet i VB6.0.
Programmet starter med en form, her vises en post ved start, og fra formen
kan men
bevæge sig rundt til alle poster i databasen.
Mit problem er, at jeg gerne vil sortere databasen på et kort datofelt når
programmet
åbnes, således at det starter med den ældste post og at posterne derefter
kommer
i datoorden til den nyeste og sidste.
Det samme problem er ved udskrivning på rapport, der vil jeg også gerne
sortere
på datofeltet.
Men også i rapporten kommer posterne i en vil uorden, hvorledes kan dette
klares.
Hvis det drejer sig om at sortere med SQL, da hvorledes får jeg programmet
til
at forstå, at det skal tage sig af den SQL sætning.
Jeg håber, at der er en venlig sjæl der kan klare dette for mig.
Med venlig hilsen
Ole J. Hansen

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-09-10 12:07

Den 14-09-2010 22:44, Ole J. Hansen skrev:
> [...]
> programmet
> åbnes, således at det starter med den ældste post og at posterne derefter

ORDER BY <datofeltnavn> ASC

finn

Fra : PTR

Dato : 09-11-10 06:29

On 15 Sep., 12:06, cykelsmeden <n...@not2old.dk> wrote:

> ORDER BY <datofeltnavn> ASC
>
> finn

Come on, finn.

Manden stiller det interessante spørgsmål, om hvordan man kan flette
sql-kommandoer ind i vb (jeg var i øvrigt ikke klar over, at sql kunne
bruges på Access) - og så fyrer du en lakonisk sql-sentens af. Det
siger jo ikke meget om vejret i afrika.

Kan du ikke ledsage med lidt forklaring også?

Hilsen Peter

Fra : cykelsmeden

Dato : 09-11-10 17:52

Den 09-11-2010 14:28, PTR skrev:
> [...]
> siger jo ikke meget om vejret i afrika.
>
> Kan du ikke ledsage med lidt forklaring også?

jo, men det er vel ret enkelt, som jeg forstår problemet.
Jeg forstår således at det ikke har noget med fletningen i vb at gøre,
men at databasen står i native order. Dette kan så vidt jeg kan se,
løses lettest ved umiddelart efter åbning (select) at sætte order til
datofeltet.

tror iøvrigt OP har fået løst sit problem, ellers havde han nok givet
lyd fra sig nu.

//finn

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 09-11-10 22:24

Hej
Lige en lille bemærkning om dette med Sortering.
Tak til PTR, for du er netop inde på det problem jeg havde, og jeg må jo
sige,
at cykelsmeden reelt svarede helt rigtigt, og i hans nye bemærkning påpeger
han netop dette.
Jeg forsøger at svare på dette lidt kryptiske skriveri fra mig.
Jeg havde en database som blev opdateret fra VB6.0, og rapporterne kom ikke
ud srteret som jeg ønskede, det var spørgsålet, en venlig sjæl har hjulpet
mig,
og jeg er ikke meget for at indrømme det, men det var - selvfølgelig - en 40
cm fejl.
Jeg har 100 gange gjort som sykelsmeden ganske rigtigt skriver, netop
sorteret
databasen, men en amatør som jeg er, så sorterede jeg een database, og når
jeg
så udskrev min rapport, så brugte jeg en anden database.
Og derfor er/var problemet hel min egen fejl.

M.v.h.
Ole