Had bedre end empati?
Fra : Bo Warming

Dato : 11-09-10 17:18

Empati, ynk, medfølelse og medlidenhed er næsten det samme

Had er stimulans der får os til at leve, men medlidenhed dræber og gør
svag.Balzac

   Når en tibetansk bjergged har fået en torn i foden, er det
ikke et dansk problem. " Mogens Glistrup.

   Skal jeg endelig være medlidende, da helst på afstand.
Nietzsche(lad ikke højre hånd vide de gode gerninger venstre hånd gør)
meag

   Hjælp mig ikke op,før jeg er faldet. Ordsprog

   Slem egenskab ved medlidenhed. Medlidenheden har tit ledsager
en særegen uforskammethed: thi da den for enhver pris vil hjælpe, er
den hverken i forlegenhed med helbredelsesmidlerne eller med
sygdommens beskaffenhed og årsag, men kvaksalvererer modig løs på sin
patients sundhed og gode navn. Nietzsche

   Uden en eneste undtagelse har fattigdom og elendighed altid
øget i takt med mængden af kritikløs velgørenhed" Thomas Malthus 1793
i "An Essay on the principle of Population"

Demokratiets ondeste led er dem, der sidder i vores
revalideringscentre. De gør skade for de socialt handicappede.
Glistrup
Meg      "Har vi en menneskeret - krav på arbejde, krav på at
blive lykkelige. Nej, en sådan ret har hverken mennesket eller den
laveste orm." Nietzsche

En ven, hvis håb vi ikke kan gavne, vil vi hellere have som fjende.
Nietzsche

   Had er der L Æ N G S T fornøjelser ved - man elsker i hast,
men afsky lever man med. Lord Byron

   Hadet giver geniblik, ligesom kærlighed.       Poul
Martin Møller