Fra forelskelse til psykose
Fra : Bo Warming

Dato : 11-09-10 16:23

Fra forelskelse til psykose
Ulykkelig kærlighed lagde op til sindsyge hos både Kierkegaard og
Grundtvig

"Mangen mand blev gal, blev helt, blev forfatter, blev filosof pga.
den pige han aldrig fik
Søren Kierkegaard

"Jeg må vel kalde det en lykke, at min kærlighed var ulykkelig, siden
den gjorde mig virksom og bidrog til mine kundskabers forøgelse.
N.F.S. Grundtvig (om Egelykke-adelsdamen der lærte ham
Rousseau-børneopdragelse men kun gav narrefisse)
En italiensk snusfornuftig populærfilosof har skrevet fremragende
bøger om at forelskelse gir psykose, her et citat som forlaget bruger
som resume på omslaget
"   Man forelsker sig ikke , hvis man bare er nogenlunde tilfreds
med sig selv og sin tilværelse. Forelskelsen udspringer af en
depressiv overbelastning, som igen skyldes manglende mulighed for at
finde noget af værdi i den daglige tilværelse       Citat fra
Francesco Alberoni Forelskelse og Kærlighed.