Glem alt om øget velfærd
Fra : Mark Jensen

Dato : 11-09-10 11:19

Alle dem der tror og regner med at velfærden som en naturlig ting vil
øges i de kommende år vågner op brat nu. Bare det at holde nulvækst i
det offentlige (der nærmest betragtes som en umulighed grundet danskerne
konstante krav om mere velfærd) vil blive en bedrift.

Vækstforum som har sat de skarpeste økonomiske hoveder sammen konstaterer
ærligt:

"Bombe under budgettet

Men der, hvor Danmark for alvor løber panden mod en mur, er i de
offentlige budgetter. Her vil underskuddene løbe løbsk inden for relativt
få år, hvis der ikke tages alvorligt fat om de økonomiske problemer.

»Får vi ikke flere i arbejde og flere ud på arbejdsmarkedet, vil de
offentlige underskud blive meget store. Det er tilmed et problem, som vi
er tvunget til at løse. Ellers vil Danmark blive straffet på
finansmarkedet med meget høje renter. Så ryger vi ud i noget, der minder
om det, der ses i Grækenland nu. De store underskud vil derfor tvinge os
til enten at lave offentlige besparelser eller at sætte skatten op.
Sættes skatten op, vil det dæmpe væksten yderligere og gøre os endnu
fattigere, så vi kommer ind i en ond spiral,« siger Jan Rose Skaksen.

Af samme grund er der ingen vej udenom at gennemføre reformer af den ene
eller anden slags herhjemme, som får flere til at tage fat og færre til
at slappe af, lyder vurderingen fra Jan Rose Skaksen.

24 mia. batter ikke meget

Cheføkonom Jacob Graven fra Sydbank er enig i, at Danmark er på vej mod
både at blive fattigere, mere forgældet og et samfund med højere skatter
og dårligere offentlig service, hvis der blot køres videre i det aktuelle
spor.

»Hvis der intet gøres, vil underskuddene på de offentlige finanser blive
meget voldsomme. Den genopretningsplan, som regeringen har søsat, og som
skal hente 24 mia. kr., batter ikke ret meget i den sammenhæng. Det er et
helt kortsigtet indgreb, som slet ikke løser Danmarks langsigtede
problemer,« siger Jacob Graven.

Benhård kur

De økonomiske vismænd har påvist, at der som minimum blot for at
stabilisere den offentlige gældsætning er brug for at afskaffe
efterlønnen, fastfryse de offentlige udgifter på nulvækst i ti år og
ophæve den del af skattestoppet, som låser skatter og afgifter fast på et
bestemt beløb i kroner og øre."

Så hvis man har en idé om at man bare skal stemme på rød blok og så får
man højere overførselsindkomster, flere penge til det offentlige, etc, så
får man sig nok et chok, for ingen ansvarlige partier kan gennemføre
noget sådant mere. Tværtimod er der behov for at stemme på partier der
tør gennemføre de meget hårde reformer som der er brug for.

Hvis der stadig er nogen der holder fast i et forsvar for efterlønnen, så
burde disse partier straffes i meningsmålingerne - at få reformeret denne
efterlønsordning VOLDSOMT er det mindste man kan forlange af de politiske
partier, ellers bliver det kun endnu værre alle de andre områder som også
skal igennem sparekur. Alle de ressourcer der kan arbejde, skal arbejde.
Sådan er det bare - og det gælder altså i høj grad de ældre som gerne vil
på efterløn, men som ikke er fysisk/psykisk nedslidt.

Nulvækst en absolut nødvendighed, og vi kan ikke hæve skatterne uden at
dette kun vil ramme Danmark endnu hårdere i form af lav vækst.

Det er noget af en kattepine, og det er nu vi skal se politikere komme
væk fra den populistiske ånd, der bare handler om at punge penge ud, og i
stedet tilbage til Schlüters hårde men nødvendige reformkur for at få et
samfund i demografisk ubalance til at hænge sammen.

Jeg har svært ved at se SF være bannerførere for den hestekur der er
nødvendig, og selvom man kan laste Fogh-regeringen for ikke at lave de
skrappe reformer men i stedet ligge under for venstrefløjens pres om
øgede offentlige udgifter, så tror jeg på at en borgerlig regering er den
eneste der har evnen til at være "hård hund" - sådan som det bliver
påkrævet de næste mange år.

Det er også regeringens forslag til den øjeblikke krise, der er den mest
ambitiøse (i forhold til 12minutter fra oppositionen), men som artiklen
påpeger er det slet ikke nok på den lange bane. 10'erne bliver et barskt
årti hvor vi skal indstille os på at vi ikke får vækst, og at stilstand
næsten er succes fordi alternativet hedder minusvækst.

Først og fremmest handler det dog om at få alle til at forstå
virkeligheden, og ikke bilde sig selv ind at der er plads til
velfærdsforøgelse de næste mange år(velfærd forstået som en større
offentlig sektor)

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-09-10 12:40

On 2010-09-11 12:19, Mark Jensen wrote:
> [...]
> offentlige budgetter. Her vil underskuddene løbe løbsk inden for relativt
> få år, hvis der ikke tages alvorligt fat om de økonomiske problemer.

Ja, det er /stenende/ sikkert at vi i de kommende år *for alvor* vil se
regningerne tikke ind for velmenernes islamofili-hobby.

Mvh
Martin