|
| Hvad sker der med min gearkasse? Fra : Martin Bak |
Dato : 12-09-10 14:34 |
|
Deoen opfører sig underligt...
Det har den nu gjort hele tiden, men nu er jeg nervøs for, om den pludselig
står helt af. Vi taler om en 1995 1.8 med aut., kørt omkring 170kkm.
Den har i al den tid jeg har haft den (de sidste ca. 8kkm) haft lyst til at
give et ordentligt brag, hvis den bliver sat i D direkte når den er startet
som kod. Mellemlander man i R er problemet mindre. Når den er varm er
problemet der ikke. Desuden har den hele tiden haft en tendens til at "file"
mellem 2 og 3, hvis den får besked om at lave noget. Ved "morfar-kørsel" er
problemet der ikke.
Men nu filer den sku voldsomt, selv ved morfar, vist nok stadig mellem 2 og
3. Den går altså voldsomt op i omdrejninger, og har svært ved at "fange"
gearet.
Jeg har ikke målt olie på den lige nu, men tidligere, og der har været det
der skal være.
Nogen aut.-specialister her der kan have en mening om hvad der er galt med
kassen? Den skulle jo nødigt stå helt af pludselig :-/
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
alexbo (12-09-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-09-10 19:30 |
|
"Martin Bak" skrev
> Jeg har ikke målt olie på den lige nu, men tidligere, og der har været det
> der skal være.
Jeg vil foreslå dig at kontrollere igen og navnlig se på farven, lugte til
olien og måske ligefrem smage på den.
Den skal være ren, lad et par dråber olie løbe ned af et spejl der må ikke
ligge en grusbunke tilbage, den må hverken lugte eller smage af friture.
mvh
Alex Christensen
| |
Martin Bak (13-09-2010)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 13-09-10 12:55 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4c8d1c2c$0$50441$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Martin Bak" skrev
>
>> Jeg har ikke målt olie på den lige nu, men tidligere, og der har været
>> det der skal være.
>
> Jeg vil foreslå dig at kontrollere igen og navnlig se på farven, lugte til
> olien og måske ligefrem smage på den.
> Den skal være ren, lad et par dråber olie løbe ned af et spejl der må ikke
> ligge en grusbunke tilbage, den må hverken lugte eller smage af friture.
>
Nu har jeg kontrolleret olien efter alle kunstens regler. Og der er altså
alt for meget på! Olien ser fin ud, og har ingen nævneværdig lugt, andet end
af nåh ja -olie
Oliepinden har et skraveret område, og er præget med advarsler om ikke at
fylde mere på end til dette område. Men olien når 3-4 gange højere op end
det skraverede område.
Det er målt umiddelbart efter en køretur på omkring 15 km, og efter at have
bevæget gearvælgeren rundt i samtlige stillinger 3-4 gange. Målt i tomgang
med gearvælgeren i P.
Olien er iflg. en faktura jeg er i besiddelse af skiftet i december 09. Der
er faktureret 5 liter. Intruktionsbogen siger at der kan være 8,6 liter med
oliekøler, 5,5 liter uden.
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
alexbo (13-09-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 13-09-10 16:58 |
|
"Martin Bak" skrev
> Nu har jeg kontrolleret olien efter alle kunstens regler. Og der er altså
> alt for meget på! Olien ser fin ud, og har ingen nævneværdig lugt, andet
> end af nåh ja -olie
"Jeg har ikke målt olie på den lige nu, men tidligere, og der har været det
der skal være."
Så er spørgsmålet om der er mere olie nu end før, eller målemetoden er
anderles,
den målemetode du har beskrevet lyder helt rigtig, man skal bare være
opmærksom på at det kan snyde, at man nærmest trækker olie op i målerøret så
ved næste træk ser det ud som om olien går højere op på pinden.
Prøv at måle den kold men gående.
> Oliepinden har et skraveret område, og er præget med advarsler om ikke at
> fylde mere på end til dette område. Men olien når 3-4 gange højere op end
> det skraverede område.
Det lyder ikke godt, måske har man fyldt rigeligt med olie på for at
modvirke glideriet, en converter kan faktisk glide som en slidt kobling, men
den vil så glide i alle gear.
Nu føles det selvfølgelig ikke så tydeligt som i en manuel gearkasse, men
prøv at lægge mærke til det.
Ud over lyden ved koldstart skriver du ikke noget om at bilen hopper frem,
måske fordi du sidder med foden på bremsen..
Hvis den har lockup, altså kan låse i det høje gear så prøv det, kan den
glide i lockup er der næppe converteren men inde i gearkassen, der sidder
nogle bremser der kan slides, men det afslidte går i olien, der så lugter af
brændt friture.
Nu er automatgear ikke min stærkeste side, måske skulle du prøve
teknikgruppen og der sidder en automatmand.
mvh
Alex Christensen
| |
Martin Bak (13-09-2010)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 13-09-10 17:57 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4c8e5027$0$50449$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Martin Bak" skrev
>
>> Nu har jeg kontrolleret olien efter alle kunstens regler. Og der er altså
>> alt for meget på! Olien ser fin ud, og har ingen nævneværdig lugt, andet
>> end af nåh ja -olie
>
> "Jeg har ikke målt olie på den lige nu, men tidligere, og der har været
> det
> der skal være."
>
> Så er spørgsmålet om der er mere olie nu end før, eller målemetoden er
> anderles,
> den målemetode du har beskrevet lyder helt rigtig, man skal bare være
> opmærksom på at det kan snyde, at man nærmest trækker olie op i målerøret
> så
> ved næste træk ser det ud som om olien går højere op på pinden.
> Prøv at måle den kold men gående.
>
>> Oliepinden har et skraveret område, og er præget med advarsler om ikke at
>> fylde mere på end til dette område. Men olien når 3-4 gange højere op end
>> det skraverede område.
>
> Det lyder ikke godt, måske har man fyldt rigeligt med olie på for at
> modvirke glideriet, en converter kan faktisk glide som en slidt kobling,
> men
> den vil så glide i alle gear.
> Nu føles det selvfølgelig ikke så tydeligt som i en manuel gearkasse, men
> prøv at lægge mærke til det.
>
> Ud over lyden ved koldstart skriver du ikke noget om at bilen hopper frem,
> måske fordi du sidder med foden på bremsen..
>
> Hvis den har lockup, altså kan låse i det høje gear så prøv det, kan den
> glide i lockup er der næppe converteren men inde i gearkassen, der sidder
> nogle bremser der kan slides, men det afslidte går i olien, der så lugter
> af
> brændt friture.
>
> Nu er automatgear ikke min stærkeste side, måske skulle du prøve
> teknikgruppen og der sidder en automatmand.
>
Tak for hjælpen Aksel. Det er meget tænkeligt at der også har været for
meget olie på da jeg målte tidligere. Der har min agenda nok bare været at
sikre mig, at der i hvert fald ikke var for lidt
Nu har jeg læst lidt om olie og automatgear, og det lyder fra mange steder,
at for meget olie faktisk næsten kan udgøre et større problem end for lidt.
Samtidig har jeg også forstået, at man ikke sådan bare lige kan dræne
gearkassen, -kun en mindre del af olien kommer ud ved en simpel aftapning.
Der tales typisk om 2-3 liter.
Når jeg nu ved at der er faktureret 5 liter olie i december, så får jeg en
mistanke om, at værkstedet har begået en fejl, og altså simpelthen hældt for
meget olie på.
Jeg vil i morgen prøve at aftappe olie til jeg kan måle den til at stå i
normalområdet, og se om ikke den kommer til at virke lidt bedre, og ellers
prøve at sørge i teknikgruppen.
NB... Olien er ikke rød, men gylden?
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
alexbo (13-09-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 13-09-10 18:05 |
|
"Martin Bak" skrev
>
> NB... Olien er ikke rød, men gylden?
Automatolie er ikke længere altid rød, hvad farve har olien i servoen?
Og hvilken olie er der kommet på, fremgår det af fakturaen?
Automat olie er til gengæld altid noget tyndt pjask, den skal helst være
væsenligt tyndere end din motorolie.
mvh
Alex Christensen
| |
Martin Bak (13-09-2010)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 13-09-10 18:17 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4c8e59a8$0$50454$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Martin Bak" skrev
>
>>
>> NB... Olien er ikke rød, men gylden?
>
> Automatolie er ikke længere altid rød, hvad farve har olien i servoen?
> Og hvilken olie er der kommet på, fremgår det af fakturaen?
>
> Automat olie er til gengæld altid noget tyndt pjask, den skal helst være
> væsenligt tyndere end din motorolie.
>
Servoolien er rød. På fakturaen står der bare "automatgearolie, 5 liter".
Det har kostet 85/l + moms. Instruktionsbogen foreskriver olie der opfylder
Fords specifikation ESP-M2C 166-H
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
alexbo (13-09-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 13-09-10 18:52 |
|
"Martin Bak" skrev
> Servoolien er rød. På fakturaen står der bare "automatgearolie, 5 liter".
> Det har kostet 85/l + moms. Instruktionsbogen foreskriver olie der
> opfylder Fords specifikation ESP-M2C 166-H
FORD ESP-M2C166-H Document Information:
Title
FLUID, AUTOMATIC TRANSMISSION, FRICTION MODIFIED, RED ***TO BE USED WITH
FORD WSS-M99P1111-A***
Ford Motor Company
Publication Date:
Aug 30, 2004
Den er rød, jeg vil foreslå at du skifter så meget af olien som det nu er
muligt.
Køb olien hos Ford, de er normalt heller ikke så dyrere.
Det bedste er selvfølgelig at skifte det hele og filteret også, men i mange
tilfælde skal bundkarret af gearkassen for at gøre det.
mvh
Alex Christensen
| |
Brian (15-09-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 15-09-10 21:34 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> Servoolien er rød. På fakturaen står der bare "automatgearolie, 5 liter".
> Det har kostet 85/l + moms. Instruktionsbogen foreskriver olie der
> opfylder Fords specifikation ESP-M2C 166-H
Jeg havde på et tidspunkt en Mondeo V6 fra 94 med aut. kasse. Den havde også
en del problemer med skiftene, så jeg forsøgte med et olieskift.
Min olie var brun og lugtede brændt ( problemet på dén, var størst når
kassen var varmet godt op med motorvej) så jeg købte en 20 liters Mobil 1
olie der opfyldte kravene - den kostede ikke andet end 700 ved Auto G.
Min havde oliekøler, så jeg tappede af den vej, fyldte på igen til mærket
var nået, og lod skidtet køre lidt og en tur igennem gearene, for så at
gentage proceduren til mine 20 liter var brugt
Jeg forsøgte i første omgang at bruge en af de her oliesugere fra Harald
Skrald, men jeg fik mere af ad gangen, ved at tappe ved oliekøleren.
Anyway, olieskiftet fik bilen til at køre ordentligt igen i de 3-4 måneder
jeg havde den efter olieskiftet.
/Brian
| |
oz3bto (13-09-2010)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 13-09-10 12:10 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4c8cd6b3$0$50447$14726298@news.sunsite.dk...
> Deoen opfører sig underligt...
>
> Det har den nu gjort hele tiden, men nu er jeg nervøs for, om den
> pludselig står helt af. Vi taler om en 1995 1.8 med aut., kørt omkring
> 170kkm.
>
> Den har i al den tid jeg har haft den (de sidste ca. 8kkm) haft lyst til
> at give et ordentligt brag, hvis den bliver sat i D direkte når den er
> startet som kod. Mellemlander man i R er problemet mindre. Når den er varm
> er problemet der ikke. Desuden har den hele tiden haft en tendens til at
> "file" mellem 2 og 3, hvis den får besked om at lave noget. Ved
> "morfar-kørsel" er problemet der ikke.
>
> Men nu filer den sku voldsomt, selv ved morfar, vist nok stadig mellem 2
> og 3. Den går altså voldsomt op i omdrejninger, og har svært ved at
> "fange" gearet.
>
> Jeg har ikke målt olie på den lige nu, men tidligere, og der har været det
> der skal være.
>
> Nogen aut.-specialister her der kan have en mening om hvad der er galt med
> kassen? Den skulle jo nødigt stå helt af pludselig :-/
>
>
>
> --
> Martin
> www.martinbak.dk/
>
>
Sukien gjore det samme .. En omgang ny olie så kørte den perfekt igen
| |
Martin Bak (13-09-2010)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 13-09-10 12:58 |
|
"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse
news:FdKdnXNDgPYemxPRnZ2dnUVZ87-dnZ2d@telenor.com...
>
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
> news:4c8cd6b3$0$50447$14726298@news.sunsite.dk...
>> Deoen opfører sig underligt...
>>
>> Det har den nu gjort hele tiden, men nu er jeg nervøs for, om den
>> pludselig står helt af. Vi taler om en 1995 1.8 med aut., kørt omkring
>> 170kkm.
>>
>> Den har i al den tid jeg har haft den (de sidste ca. 8kkm) haft lyst til
>> at give et ordentligt brag, hvis den bliver sat i D direkte når den er
>> startet som kod. Mellemlander man i R er problemet mindre. Når den er
>> varm er problemet der ikke. Desuden har den hele tiden haft en tendens
>> til at "file" mellem 2 og 3, hvis den får besked om at lave noget. Ved
>> "morfar-kørsel" er problemet der ikke.
>>
>> Men nu filer den sku voldsomt, selv ved morfar, vist nok stadig mellem 2
>> og 3. Den går altså voldsomt op i omdrejninger, og har svært ved at
>> "fange" gearet.
>>
>> Jeg har ikke målt olie på den lige nu, men tidligere, og der har været
>> det der skal være.
>>
>> Nogen aut.-specialister her der kan have en mening om hvad der er galt
>> med kassen? Den skulle jo nødigt stå helt af pludselig :-/
>>
>
>
> Sukien gjore det samme .. En omgang ny olie så kørte den perfekt igen
>
Tak, -det lyder jo lovende Havde den også det med at give et ordentligt
brag når den blev sat i D?
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
oz3bto (13-09-2010)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 13-09-10 16:41 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4c8e11a0$0$50449$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse
> news:FdKdnXNDgPYemxPRnZ2dnUVZ87-dnZ2d@telenor.com...
>>
>> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4c8cd6b3$0$50447$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Deoen opfører sig underligt...
>>>
>>> Det har den nu gjort hele tiden, men nu er jeg nervøs for, om den
>>> pludselig står helt af. Vi taler om en 1995 1.8 med aut., kørt omkring
>>> 170kkm.
>>>
>>> Den har i al den tid jeg har haft den (de sidste ca. 8kkm) haft lyst til
>>> at give et ordentligt brag, hvis den bliver sat i D direkte når den er
>>> startet som kod. Mellemlander man i R er problemet mindre. Når den er
>>> varm er problemet der ikke. Desuden har den hele tiden haft en tendens
>>> til at "file" mellem 2 og 3, hvis den får besked om at lave noget. Ved
>>> "morfar-kørsel" er problemet der ikke.
>>>
>>> Men nu filer den sku voldsomt, selv ved morfar, vist nok stadig mellem 2
>>> og 3. Den går altså voldsomt op i omdrejninger, og har svært ved at
>>> "fange" gearet.
>>>
>>> Jeg har ikke målt olie på den lige nu, men tidligere, og der har været
>>> det der skal være.
>>>
>>> Nogen aut.-specialister her der kan have en mening om hvad der er galt
>>> med kassen? Den skulle jo nødigt stå helt af pludselig :-/
>>>
>>
>>
>> Sukien gjore det samme .. En omgang ny olie så kørte den perfekt igen
>>
> Tak, -det lyder jo lovende Havde den også det med at give et
> ordentligt brag når den blev sat i D?
>
> --
> Martin
> www.martinbak.dk/
>
>
Ikke et barg men man kunne tydeligt mærke når den koblede til
Den tøvede meget med at gå fra 2-3 gear og når den tog fat så gav det et ryk
i hele bilen
| |
|
|