MS Windows
briani 27239
RAID 1 ???
Fra : Lars

Dato : 08-09-10 11:12

Hej !

Jeg har et kæmpe problem....
Jeg har en NAS-server med 2 diske som er DAID 1 for sikkerhedens
skyld.
Den ene disk er styret.

Tror jeg har fået trykket på noget forkert i NAS softwaren (Synologic)
så begge
diske er væk fra systemet. Den ene har jo en spejlingen.

Har prøvet at sætte den raske disk i en ekstern harddisk-kasse...

Problemet er at Windows XP forstår ikke harddisken... Da den er
Raidet.
Er der nogen der ved hvordan jeg reder mine data på den raske disk...

mvh Lars

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-09-10 18:24

On Wed, 8 Sep 2010 10:12:25 -0700 (PDT), Lars <lkj002@hotmail.com>
wrote:

>Problemet er at Windows XP forstår ikke harddisken.
Jo den forstår nok disken, men ikke filsystemet.

>.. Da den er Raidet.
Meget mere sandsynligt at det som nævnt er filsystemet.

>Er der nogen der ved hvordan jeg reder mine data på den raske disk...
Prøv at sætte disken direkte i en PC.
Dertil skal så lægges at disken er formateret i et eller andet
filsystem som linux forstår og det forstår XP jo ikke, så du skal
finde noget sw der kan gøre at linux filsystemer kan læses på din
windows maskine, der er mange forskellige at vælge imellem.

Bliv ikke overrasket over at der nok er flere partitioner på disken,
et godt bud er at dine data ligger fint på den største partition.

/Hans

Fra : Lars

Dato : 08-09-10 12:04

> [...]
>
> Bliv ikke overrasket over at der nok er flere partitioner på disken,
> et godt bud er at dine data ligger fint på den største partition.

Du har helt ret - Det er sådan jeg oplever det.

Men hvilket program skal jeg anvende???
Jeg har ikke prøvet det før...

mvh
Lars

Fra : cykelsmeden

Dato : 08-09-10 19:19

Den 08-09-2010 20:04, Lars skrev:
> Du har helt ret - Det er sådan jeg oplever det.
>
> Men hvilket program skal jeg anvende???
> Jeg har ikke prøvet det før...

en mulighed ville være at hente en linux live-cd, og sætte disken i en
usb-daps

finn

Fra : Lars

Dato : 08-09-10 12:35

On 8 Sep., 20:19, cykelsmeden <n...@not2old.dk> wrote:

> en mulighed ville være at hente en linux live-cd, og sætte disken i en
> usb-daps
>
> finn

Findes der ikke et windows program????

Fra : cykelsmeden

Dato : 08-09-10 20:36

Den 08-09-2010 20:35, Lars skrev:

> Findes der ikke et windows program????

Sikkert! - men så skal du til at sikre dig mod diverse risici, samt
undersøge for diverse diskformater.

Det, samt at installere ukendte programmer, undgår du ved nævnte model,
finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 09-09-10 16:33

Den 08-09-2010 21:35, cykelsmeden skrev:

> Sikkert! - men så skal du til at sikre dig mod diverse risici, samt
> undersøge for diverse diskformater.

http://www.diskinternals.com/linux-reader/

jeg har ikke specifik erfaring med den.

finn

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-09-10 21:20

Den 08-09-2010 20:35, Lars skrev:
> Findes der ikke et windows program????

Det gør der helt sikkert, men tør du prøve med et sådan? De fleste jeg
har set til at læse Linux filsystemer, har været eksperimentelle, og er
kommet med MASSER af advarsler om, at de ikke tog ansvar for eventuelle
datatab... Så det ville jeg ikke satse på..

Jeg kan dog godt gøre det for dig, hvis du har mulighed for at bringe
disken til Odense, sammen med en anden disk som dataene kan lægges over
på når de er blevet hentet ud.

- Chano Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-09-10 07:13

On Wed, 8 Sep 2010 11:35:19 -0700 (PDT), Lars <lkj002@hotmail.com>
wrote:

>Findes der ikke et windows program????
Jeg har brugt Ext2IFS, google er din ven.

/Hans

Fra : Ivar

Dato : 09-09-10 21:32

Hans Kjaergaard skrev:

> Jeg har brugt Ext2IFS, google er din ven.

Det hjælper vel ikke, hvis formatet er EXT3 eller EXT4.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 09-09-10 21:40

On Thu, 09 Sep 2010 22:32:12 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Det hjælper vel ikke, hvis formatet er EXT3 eller EXT4.

Det ved jeg ikke, det var det jeg brugte til at finde data på en
partition der var formateret ext3, og det lykkedes.

http://www.fs-driver.org/faq.html#acc_ext3

/Hans

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 09-09-10 22:13

On Fri, 10 Sep 2010 00:39:41 +0400, Hans Kjærgaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Det ved jeg ikke, det var det jeg brugte til at finde data på en
>partition der var formateret ext3, og det lykkedes.
>
>http://www.fs-driver.org/faq.html#acc_ext3

Det ser ud til at også ext4 supporteres, jeg har kun prøvet at læse,
men det er nok også fint nok til OP, han skal jo bare have adgang til
sine data.

/Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-09-10 16:34

Ivar wrote:

> Det hjælper vel ikke, hvis formatet er EXT3 eller EXT4.

Jo, de kan monteres som ext2.

--
Jesper Lund