Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt automatisk kamera
Fra : Aino

Dato : 07-08-01 08:17

Hej her i gruppen

Vi har et gammelt spejlrefleks Konika 100% manuelt med metalhus uden
ekstra objektiver. Det tager gode billeder, men jeg er lidt træt af, at
inden jeg er færdig med at indstille blænde, lukketid, fokus og evt. få
sat blitz på, så er motivet for længst væk (nej, jeg er ingen
superfotograf ;0) )

Jeg vil derfor supplere det med et lille automat-kamera (ikke-digital
til alm. film). Her har vi bl.a. fået præsenteret et Olympus my 2 med
zoom til 2000,- u. batteri og et Leika 2x til 2400,- m. batteri.

Da sælgeren hørte, at vi planlagde en Afrika-safari, fik vi imidlertid
at vide, at vi ikke kunne klare os uden en min. 300 mm linse, og han
fandt fluks et spejlrefleks automatisk Minolta Dynax 303si til 2000,-
frem (sidste eksemplar!), hvortil han tilfældigvis havde en 300 mm linse
uden æske han ville smide i nakken på os for 2000,-. Han ville lægge det
til side i et par dage, men vi skulle svare hurtigt osv.

Er det en smart sælger, der lige fordobler sin avance, eller har han
ret? Har vi brug for en 300 mm linse? Bør vi i så fald istedet købe en
til vores Konika? Hvad koster sådan en? Bør jeg holde mig til et
supplerende lille compact, og er de omtalte så de rigtige? Eller er det
smartere at få det samlet i et nyt spejlrefleks? Er Minoltaen i så fald
et godt tilbud?

Vi er mildest talt lidt i vildrede, og håber på hjælp her fra gruppen-

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-08-01 11:34

Aino skrev
> [...]
> inden jeg er færdig med at indstille blænde, lukketid, fokus og evt. få
> sat blitz på, så er motivet for længst væk (nej, jeg er ingen

Superfotografer tager 600 billeder for hvert billede
de viser offentligheden...
Det eneste der er Super er deres ego.

> Jeg vil derfor supplere det med et lille automat-kamera (ikke-digital
> til alm. film). Her har vi bl.a. fået præsenteret et Olympus my 2 med
> zoom til 2000,- u. batteri og et Leika 2x til 2400,- m. batteri.

Begge udmærkede til familiefotos.
Der er ingen grund til at betale ekstra for Leica-navnet.

> [...]
det
> til side i et par dage, men vi skulle svare hurtigt osv.

303Si er Minoltas mindste model. Jeg kender ikke kvaliteten,
men Minolta plejer at lave udmærkede ting. Besøg et par andre
fotohandlere og spørg hvad de i givet fald vil sælge dig
det samme kamera for. Kun på den måde kan du gennemskue et
evt. "godt tilbud". Umiddelbart lyder det ikke dyrt, men prisen er
vel inklusive standardobjektiv (50mm)?
Hvis 300mm'eren er det eneste objektiv du får med, er
du ilde stedt.

> [...]
> supplerende lille compact, og er de omtalte så de rigtige? Eller er det
> smartere at få det samlet i et nyt spejlrefleks? Er Minoltaen i så fald

Hvis det var en rigtig smart sælger, havde du allerede
kameraet stående på hylden...
Har han ret? Ja og nej. En fast tele på 300mm er i visse situationer
det rigtige. Problemet opstår hvis du har et motiv i søgeren, og
du liiige skal ha' lidt mere med på billedet. Den store brændvidde
gør at du er nødt til at bevæge dig _langt_ væk fra motivet
for at ændre på udsnittet. En zoomoptik er mere fleksibel.
F.eks 75-300mm laves af alle mulige "piratoptik"-fabrikanter,
og burde kunne findes temmeligt billigt rundt omkring.
Hvis du istedet køber en tele eller zoom til Konica'en, er du jo stadig
nødt til at fedte med fokus og lukkertid/blænde, og mig bekendt
er Konica's bajonet deres egen, så du får nok svært ved at
finde et godt tilbud på et objektiv til netop dette kamera.
Du vil helt sikkert savne en lang brændvidde på savannen.
Hvis du skal deltage i cocktailparties vil du helt
sikkert savne et kompaktkamera. Det afhænger af omstændigheden.
Hvis du senere skal fotografere "seriøst" (gud, hvor jeg dog
hader det udtryk, Serious=alvorlig=det modsatte af glad
=jeg er sur når jeg fotograferer) vil jeg nok anbefale et
spejlreflekskamera, som f.eks. Minolta'en idet det giver dig lidt
bedre kontrol med motivet.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 07-08-01 12:05

> [...]
> uden æske han ville smide i nakken på os for 2000,-. Han ville lægge det
> til side i et par dage, men vi skulle svare hurtigt osv.

Jeg har selv et Minolta Dynax 300si, som er forgængeren til 303'eren. Det
tager nogle gode billeder, men efterhånden som jeg har fået mere erfaring
savner jeg nogle manuelle indstillingemuligheder.
Umiddelbart synes jeg at det ltyder dyrt, men hvis det er en fast 300 mm er
det måske ikke så slemt endda. Jeg købte min 300si incl. en Voigtländer
28-80/f. 3.5-5.6 og en Voigtländer 100-300/f. 5.6-6.7 for 3000 kr. Det er
ikke super optikker, men de fungere fint til mit brug, så længe jeg husker
at specielt den store linse sluger en del lys. Jeg bruger næsten aldrig
nogen filkm under 400 ASA.

> [...]
> supplerende lille compact, og er de omtalte så de rigtige? Eller er det
> smartere at få det samlet i et nyt spejlrefleks? Er Minoltaen i så fald

Jeg har været meget glad for de øgede muligheder jeg har haft med Minoltaen
i forholdet til mit gamle compact kamera, og specielt den store linse, har
givet mig nogle billeder som jeg aldrig kunne have taget med et alm. kompact
kamera.
Man skal dog huske at man betaler prisen i form af et noget tungere udstyr,
selvom minoltaen er meget let af et SLR kamera at være.
Alt i alt vil jeg dog anbefale at købe et spejlrefleks med en ekstra
zoomlinse til, da det som sagt giver noget større udfoldelses muligheder.
Dog ville jeg nog ikke vælge 303'eren, men derimod f.eks. en 404si eller
måske en 505si.
404'eren er ca 500 kr dyrere, så vidt jeg husker, men giver også nogle flere
manuelle indstillingmuligheder. Men det afhænger jo også af budgettet.
Hvis i skulle vælge et SLR kamera igen, specielt hvis i går efter 303'eren,
vil jeg med det samme anbefale at anskaffe en ekstern blitz, da den gør
meget for de indendørs billeder, specielt i store rum.

--
// Søren Hjelholt

- Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den !!!

Fra : Pia

Dato : 07-08-01 12:28

jeg ville gerne have en fast 300 til Minoltaen istedet for min 75-300 zoom..

Men en kort linse ville nok være et must ved siden af. Vælg hellere 50 mm
fremfor 35 synes jeg.

:Pia

Fra : KASO

Dato : 07-08-01 15:13

Jeg var (lidt) i samme situation: jeg havde et gammelt, manuelt SLR og
et lille "point and shoot" kamera (mju:1). Begge tog fremragende
billeder - men jeg ville alligevel gerne kombinere. Mit SLR krævede -
udover indstilling - også at man fra tid til anden skiftede optik - og
det tager også tid.

Løsningen blev et nyt SLR (Nikon F50 - nu udgået), der kunne bruges
såvel manuelt som fuldautomatisk med en 28-200mm Tamron optik. Nu kunne
jeg bruge kameraet både "seriøst" og som snapshot-kamera - endda uden at
skifte optik. Jeg har stadig mit lille mju:1 - bagerst i et skab (det er
ikke blevet brugt siden).

Jeg forhandlede mig frem til en samlet pris for hus + Tamron (inkl. en
ekstern blitz) - jeg havde jo intet at bruge f.eks. en 28-70 optik, der
normalt følger med i div. tilbud til.

Jeg kan på det varmeste anbefale løsningen - det bedste af 2 verdener
(selv om det fylder mere end et mju:2). Om du har behov for en 300 mm,
ved jeg ikke - det er mange penge for noget, man kun sjældent har brug
for. Find evt. en brugt.

Jeg kender ikke Minoltas kameraer, men almindeligvis klarer de sig
dårligere i tests end Canon og Nikon.

Vælger du en 28-200, så vær opmærksom på, at nogle fabrikater ikke kan
stille skarpt nærmere end 2 meter - Tamrons dog 50-60 cm.

Vælger du compact kamera, kan jeg varmt anbefale Olympus. Før vores
mju:1 røg bagerst i skabet, tog det i gennemsnit 1 rulle (36 billeder)
om måneden i flere år - og altid med godt resultat. God batteriøkonomi,
skarpe billeder og aldrig fejl! Den beskedne blitz kræver dog brug af
400 iso film for gode indendørs billeder - men det er intet reelt
problem idag (og gælder formentlig alle små kameraer).

http://www.kandu.dk/

Fra : Aino

Dato : 10-08-01 07:18

Hej igen

Tak for jeres hjælp.

Vi har nu tygget lidt på jeres svar og diskuteret det igennem, og svaret
bliver at vi tager skridtet fuldt ud og i stedet køber et nyt
spejlrefleks der kan indstilles både manuelt og automatisk, og hertil 2
zoomlinser frem for faste.

Valget er (vistnok endeligt) faldet på et Canon EOS300 med tilhørende
28-90 mm linse (pt på tilbud i Bingo-foto til 3000,-) og hertil en
Tamron 75-300 mm linse (ca. 1800,-).

Så har vi forhåbentlig et kamera til både safari, hurtige 'pletskud' og
gennemtænkte 'tekniske' billeder. Eneste minus er vægten (og prisen).

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-08-01 09:00

Aino <aij@topsoe.dk> wrote in news:3B737CAE.CF53441E@topsoe.dk:

> Valget er (vistnok endeligt) faldet på et Canon EOS300 med tilhørende
> 28-90 mm linse (pt på tilbud i Bingo-foto til 3000,-) og hertil en
> Tamron 75-300 mm linse (ca. 1800,-).

Gode valg til at starte med, dog vil jeg kraftigt anbefale at du køber
Canons 75-300 f/4.0-5.6 i stedet for Tamron. Du får ganske enkelt en bedre
kvalitet til næsten samme pris. Den koster 2095,- hos Kamerahuset - det
burde du også kunne få den til hos Bingo hvis du prutter lidt om prisen.
Ellers koster Eos300 med 28-90 2895,- hos Kamerahuset.dk (de har en butik)

> Så har vi forhåbentlig et kamera til både safari, hurtige 'pletskud' og
> gennemtænkte 'tekniske' billeder. Eneste minus er vægten (og prisen).

Husk en taske! Det er noget rod at have kamera og objektiv liggende i en
alm. taske mens man rejser - det er ikke ordentligt beskyttet med mindre
man selv laver nogle puder mm.

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Aino

Dato : 10-08-01 10:24

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> [...]
> Ellers koster Eos300 med 28-90 2895,- hos Kamerahuset.dk (de har en butik)

Tak for tippet!

> Husk en taske!

Klart! Og et UV-filter? Hvad koster sådan et?

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-08-01 11:05

Aino <aij@topsoe.dk> wrote in news:3B73A83B.76736F75@topsoe.dk:

> Klart! Og et UV-filter? Hvad koster sådan et?

http://www.foto-steen.dk/foto-steen-import.htm

Jeg bruger selv Hoya Multi-Coatede (Hoya HMC) filtre når jeg køber nyt. Der
er nogen der mener det er en stor videnskab - jeg forsøger bare ikke at
købe de billigste og så gerne et multi-coated. Tiffen og Canon er i
nogenlunde samme klasse som Hoya, B+W er topklasse, HAMA er lavklasse. Jeg
bruger primært UV filtre som beskyttelse mod stød og slag på fronten af
objektivet, men det sidder altid på, så det er rimelig vigtig at glasset
som filteret er lavet af er af en ordentlig kvalitet.

Til beskyttelse mod stød og uheld er en modlysblænde rigtig god. Den
hjælper selvfølgelig mod modlys

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-08-01 10:35

Aino wrote:

> [...]
>
> Valget er (vistnok endeligt) faldet på et Canon EOS300 med tilhørende
> 28-90 mm linse (pt på tilbud i Bingo-foto til 3000,-) og hertil en

af: <http://www.bingofoto.dk/reklame.pdf>

EOS-300 2979,-
Tamron AF 70-300mm 1589,-

Man kan faktisk osse få et Nikon F-65 med en 28-80mm og en 70-300mm for
4779,-

Hmmm

Mvh
Roberto

Fra : KASO

Dato : 10-08-01 15:08

> EOS-300 2979,-
> Tamron AF 70-300mm 1589,-
>
> Man kan faktisk osse få et Nikon F-65 med en 28-80mm og en 70-300mm
for
> 4779,-

Hmm - prøv begge kameraer. Læg mærke til, hvor hurtigt de stiller skarpt
(det er ikke alle dyrene på savannen, der venter ) - med begge
objektiver og hvor brugervenlige de er. Umiddelbart ville jeg nok gå
efter Nikon - de plejer at være meget robuste, og F65 er (såvidt jeg
ved) meget nyere konstruktion end EOS300.

Prisen på filtre er meget afhængig af størrelsen - end såkaldt superzoom
(f.eks. 28-200) har typisk en diameter på 72mm, hvilket gør filtre
dyrere end til faste optikker på f.eks. 52mm. Husk et filter pr.
objektiv - de kan også blive ridsede når de ikke er monteret!!

Overvej, om du kunne få brug for en ekstern blitz. Den indbyggede rækker
sjældent over 3-4meter - i bedste fald. Der findes forskellige
alternativer til de originale. Sigma laver f.eks. en glimrende blitz til
ca. 1500 kr. Prøv den på kameraet. Nogle kamerahuse kan give signal til
blitzen om at zoome, når du zoomer ind. D.v.s. at hvis du tager et
billede med 28mm, spreder blitzen lyset, zoomer du til 80 mm, zoomer
blitzen også og samler lyset lidt - derved rækker den længere.

Husk gode batterier! Til ekstern blitz er opladelige NiMh meget
hurtigere end Duracell og Co.. Med de bedste, jeg har prøvet er min
Sigma klar (fra helt slukket) på 16 sekunder m. Duracell (nye) og på 6
sek. med GP's 1600mAh NiMh. Spørg dog først om blitzen tåler opladelige
batterier - ikke alle kan! Batterier er typisk MEGET dyrere hos
fotohandleren!!!!

Check iøvrigt priser hos: http://www.photoshop.dk/ (også på batterier)

Og iøvrigt på batterier: http://www.greenstep.dk/Prislist.htm
og http://www.t-hansen.dk/product.asp?c=1456107&n=343679346&pn=343683300

Husk at "prutte" om prisen - batteri, filtre og/eller taske kan måske
følge med i prisen, hvis du også køber blitz ? (det virkede for mig).

http://www.kandu.dk/