Et meget spøjst problem.....
Fra : Lars Hansen

Dato : 24-08-10 13:09

Hejsa

Min moster har en mobiltelefon hos et selskab jeg ikke lige ved hvad er.
Mine forældre har hver sin mobiltelefon, begge hos TDC. Stort set samme
nummer, blot sidste ciffer er forskelligt.

Det skal lige siges at hverken mine forældre eller min moster er at betegne
som tekniske genier, så der er med garanti ikke lavet spærring af nogle
numre i telefonbogen.

Problemer er:
Når min moster ringer til min mor smutter den direkte på telefonsvareren,
men ringer hun til min far eller mine forældres fastnetnummer er der ingen
problemer.
Heller ingen problemer ved opkald til andre numre, det er KUN min mors
nummer der driller.

Min far har så ringet til TDC i dag for at høre om de havde en forklaring,
og det havde de.....
De sagde at der på min mosters telefonabbonement er spærret for opkald til
det givne nummer og derfor ryger den direkte på telefonsvareren.... Den tror
jeg ikke helt på, men supporteren havde sagt det uden at grine..

Er der nogen af jer der har en mere fornuftigt forklaring???

PFT
Lars Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-10 14:17

Lars Hansen skrev:

> [...]
> jeg ikke helt på, men supporteren havde sagt det uden at grine..

> Er der nogen af jer der har en mere fornuftigt forklaring???

Har din moster fået mobilnummeret for nylig?

Min datter fik engang et nyt mobilnummer - og vips kom der 10-15
sms'er om dagen til en takst af 1 kr. pr. stk. Adskillige opkald
til TDC hjalp ikke før hun snakkede med mig om det og jeg
forklarede hende at hun skulle tale med meget store bogstaver og
forlange at få fat i chefen. Det hjalp. De fik slukket for det og
ført pengene tilbage.

Problemet var at de ikke havde 'renset' nummeret før de solgte
det videre. Den tidligere indehaver af nummeret havde tilmeldt
det til et hav af betalingstjenester.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-08-10 21:27

> Problemet var at de ikke havde 'renset' nummeret før de solgte
> det videre. Den tidligere indehaver af nummeret havde tilmeldt
> det til et hav af betalingstjenester.

Problemet skyldes nærmere at selvom nummeret har været nedlagt og i
karantæne i 3-6 måneder, har betalingstjenesten ikke registreret
nummeret som dødt. Om de får en brugbar besked tilbage om, at nummeret
ikke findes, eller ej, skal jeg dog ikke kunne sige. Jeg ved dog at de
har mulighed for at undersøge det.

Der er desværre mange betalingstjenester der laver det nummer, men det
er bestemt ikke noget man kan klandre teleselskabet for, med mindre de
har solgt nummeret igen, inden karantæne perioden var ophørt.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-10 23:55

Chano Andersen skrev:

> Problemet skyldes nærmere at selvom nummeret har været nedlagt og i
> karantæne i 3-6 måneder, har betalingstjenesten ikke registreret
> nummeret som dødt.

TDC fjernede et hak (eller måske flere), og så døde alle
sms-aftalerne.

> Der er desværre mange betalingstjenester der laver det nummer, men det
> er bestemt ikke noget man kan klandre teleselskabet for

Jo da. De må ikke sælge et telefonnummer der ikke er i orden.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 26-08-10 23:32

> TDC fjernede et hak (eller måske flere), og så døde alle
> sms-aftalerne.

Næppe, de har nok nærmere blokeret for den slags tjenester...

> Jo da. De må ikke sælge et telefonnummer der ikke er i orden.

Hvordan skulle de kunne vide, hvorvidt nummeret optræder i databaser hos
3. part?

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-10 09:34

Chano Andersen skrev:

> Næppe, de har nok nærmere blokeret for den slags tjenester...

Det ville blot indføre en anden mangel ved nummeret. Så ville min
datter jo ikke kunne benytte den slags.

> Hvordan skulle de kunne vide, hvorvidt nummeret optræder i databaser hos
> 3. part?

Hvorfor i alverden skulle en køber dog bekymre sig om det? Enten
er en vare i orden, eller også er den ikke. Og det er sælger der
skal sørge for at den er i orden.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 30-08-10 06:58

> Hvorfor i alverden skulle en køber dog bekymre sig om det? Enten
> er en vare i orden, eller også er den ikke. Og det er sælger der
> skal sørge for at den er i orden.

Så du mener, at hvis jeg køber en SMS tjeneste af en eller anden
tilfældig udbyder, så er det mit teleselskabs ansvar, at sikre den er
afmeldt?

Hvordan skulle de overhovedet have en chance for at vide hvilke
tjenester jeg tilmelder mig, og hvilke jeg husker at afmelde når jeg
skifter nummer?

Karantæne perioden på nedlagte numre, er indført for at få folk til at
fatte at nummeret er nedlagt, at der så er nogle firmaer der ikke kan
håndtere en "Nummeret er nedlagt" besked når de udsender SMS'er, er vel
på ingen måde teleselskabets fejl?

Men du mener altså, at hvis jeg laver en database med samtlige
mobilnumre i Danmark, og sender SMS'er til dit nye nummer, så er det
teleselskabets skyld?

Du beder måske også Post Danmark om at afmelde aviser, tidsskrifter og
andet, som forrige beboer måtte have tilmeldt, når du flytter ind et nyt
sted?

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-10 08:03

Chano Andersen skrev:

> Så du mener, at hvis jeg køber en SMS tjeneste af en eller anden
> tilfældig udbyder, så er det mit teleselskabs ansvar, at sikre den er
> afmeldt?

Jeg foretrækker selv at udtrykke min mening. Den bliver noget
forplumret af den måde du forsøger at forvanske den med dine
spørgsmål. Den kan ikke udtrykkes klarere end de øverste tre
linjer. Læs evt. købelovens § 75a om en vares egenskaber.

Jeg kan dog gentage at det tog TDC ganske få sekunder at ordne
problemet uden at min datter oplevede nogen problemer med
nummeret. Det har du vist glemt.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 31-08-10 05:50

> spørgsmål. Den kan ikke udtrykkes klarere end de øverste tre
> linjer. Læs evt. købelovens § 75a om en vares egenskaber.

Jeg går ud fra du lige kort kan opsummere omtalte paragraf?

> Jeg kan dog gentage at det tog TDC ganske få sekunder at ordne
> problemet uden at min datter oplevede nogen problemer med
> nummeret. Det har du vist glemt.

I så fald har det været TDC der var udbyderen af tjenesten, ellers kan
de på ingen måde gøre det uden at blokere for betalingstjenester generelt.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-10 07:30

Chano Andersen skrev:

> Jeg går ud fra du lige kort kan opsummere omtalte paragraf?

Den er nem at læse:

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet
    og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen
    skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger
    med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og
    vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal
    salgsgenstanden

1)    have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt
    emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og
    forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,
    [...]

Man forventer ikke af et nyindkøbt telefonnummer at man bliver
bombarderet med sms'er der koster penge, og det var bestemt ikke
en del af den aftale der blev indgået ved købet.

Hvor svært kan det være?

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 31-08-10 19:29

> Man forventer ikke af et nyindkøbt telefonnummer at man bliver
> bombarderet med sms'er der koster penge, og det var bestemt ikke
> en del af den aftale der blev indgået ved købet.

Det er sandt, men jeg vil nu mere betragte telefonnummeret som en
serviceydelse, ikke en salgsgenstand.

> Hvor svært kan det være?

Svært, fordi det er UMULIGT at kontrollere databaser hos 3. part.
Alternativet er at alle numre kun anvendes en gang, og derefter aldrig
må bruges igen.

Teleselskabet har, for mig at se, ingen ansvar for hvad andre sender til
dit nye nummer, det eneste de SKAL være behjælpelige med, er at finde
frem til hvem du skal kontakte for at få det stoppet. Eneste undtagelse
er, hvis teleselskabet også selv står bag tjenesten.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-10 07:06

Chano Andersen skrev:

> Det er sandt, men jeg vil nu mere betragte telefonnummeret som en
> serviceydelse, ikke en salgsgenstand.

Det gør intet til sagen. En aftale er en aftale.

> Svært, fordi det er UMULIGT at kontrollere databaser hos 3. part.

Du misforstår. Hvor svært kan det være at fatte at sælger enten
må sælge en vare der er i orden eller også finde noget andet at
sælge eller skifte job?

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-09-10 16:40

> Du misforstår. Hvor svært kan det være at fatte at sælger enten
> må sælge en vare der er i orden eller også finde noget andet at
> sælge eller skifte job?

I det her tilfælde vil jeg anse nummeret for værende iorden, hvis du kan
ringe fra det, og sende og modtage SMSer mm.

Intet teleselskab kan kontrollere, om et nummer optræder i en 3. parts
database, hvilket er hvad du egentligt forlanger de skal gøre.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-10 22:29

Chano Andersen skrev:

> I det her tilfælde vil jeg anse nummeret for værende iorden, hvis du kan
> ringe fra det, og sende og modtage SMSer mm.

Vi to har forskellige krav til hvordan et mobilnummer skal opføre
sig. Min datter var ret træt af at mobilen bimlede 15 gange om
dagen til ingen nytte og en pris af 15 kr. Men sådan er vi jo så
forskellige.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 02-09-10 18:54

> Vi to har forskellige krav til hvordan et mobilnummer skal opføre
> sig. Min datter var ret træt af at mobilen bimlede 15 gange om

Nej, det tror jeg ikke, vi har bare forskellig mening om ansvars
fordelingen...

>Min datter var ret træt af at mobilen bimlede 15 gange om
> dagen til ingen nytte og en pris af 15 kr. Men sådan er vi jo så
> forskellige.

Det ville jeg også være, men inden det kom så vidt, ville jeg have
forsøgt at kontakte tjeneste udbyderen for at få det stoppet, og hvis
ikke det virkede, få blokeret for betalings tjenester, samt få mit
teleselskab til at spille med musklerne overfor tjenesteudbyderen.

- Chano Andersen

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 01-09-10 21:30

> Hvor svært kan det være at fatte

Nu er du simpelthen nødt til at begynde at læse hvad Chano skriver. Et
teleselskab kan IKKE på nogen mulig måde sikre sig mod at et mobilnummer de
sælger ikke er tilmeldt SMS-tjenester ved en fejl eller fra en tidligere
bruger.

-Ganske ligesom en udlejer af en lejlighed ikke kan sikre sig mod at en ny
lejer modtager den årlige udgave af et magasin den tidligere lejer havde
bestilt.
-og ligesom DK-hostmaster ikke kan sikre sig mod at der ikke sendes spam til
mailadresser på et domæne de sælger der måske tidligere har været i brug.

Teleselskabet kan gøre en del for at mindske generne, f.eks. øget
karantæneperiode, hjælpe kunderne med at kontakte afsenderen der kan afmelde
tjenesterne (som det skete i dit tilfælde) etc. - men de kan IKKE gardere
sig 100% på forhånd, og det er uanset hvor mange gange du her i tråden
bliver ved med stædigt at holde på dit.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-10 22:35

Michael Kjærsgård skrev:

> Nu er du simpelthen nødt til at begynde at læse hvad Chano skriver.

Har du læst hvad jeg skriver?

> Et teleselskab kan IKKE på nogen mulig måde sikre sig mod at et mobilnummer de
> sælger ikke er tilmeldt SMS-tjenester ved en fejl eller fra en tidligere
> bruger.

Det tog ikke TDC mange sekunder at ordne problemet da først
chefen var blevet involveret.

> -Ganske ligesom en udlejer af en lejlighed ikke kan sikre sig mod at en ny
> lejer modtager den årlige udgave af et magasin den tidligere lejer havde
> bestilt.

Det koster ikke lejeren penge.

> -og ligesom DK-hostmaster ikke kan sikre sig mod at der ikke sendes spam til
> mailadresser på et domæne de sælger der måske tidligere har været i brug.

Korrekt, men det er mediets natur at man ikke kan spærre for det
uden at nedlægge mailserveren - og det koster heller ikke
modtageren penge medmindre vi er oppe i en størrelsorden hvor det
bliver til DoS..

> Teleselskabet kan gøre en del for at mindske generne, f.eks. øget
> karantæneperiode, hjælpe kunderne med at kontakte afsenderen der kan afmelde
> tjenesterne (som det skete i dit tilfælde)

Det skete ikke i min datters tilfælde. Hun havde adskillige
samtaler med knægtens mor. Knægten selv havde ingen interesse i
at snakke med min datter, og moderen var i praksis revnende
ligeglad.

> etc. - men de kan IKKE gardere
> sig 100% på forhånd, og det er uanset hvor mange gange du her i tråden
> bliver ved med stædigt at holde på dit.

Hvis de på forhånd havde gjort hvad der tog ekstremt kort tid da
der var blevet snakket med store bogstaver, så havde problemet
aldrig eksisteret.

--
Bertel

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 24-08-10 20:51

> Er der nogen af jer der har en mere fornuftigt forklaring???

Hvis ikke andre der ringer til din mor oplever det vil jeg påstå at din
"garanti" om at der ikke er lavet en spærring på din mors mobiltelefon ikke
holder vand.
Det er vel i hvert fald hurtigt gennemtestet ved at lade din mor teste sit
simkort i din fars telefon?

Fra : Lars Hansen

Dato : 25-08-10 19:50

"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke holder vand.
> Det er vel i hvert fald hurtigt gennemtestet ved at lade din mor teste sit

Ingen andre oplever problemet, og SIM-kortet er nu testet i en anden telefon
med nøjagtigt samme resultat.........

Lars Hansen

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 26-08-10 21:13

> Ingen andre oplever problemet, og SIM-kortet er nu testet i en anden
> telefon med nøjagtigt samme resultat.........

Så har din moster kodet din mors nummer forkert ind i telefonbogen og bliver
ved med at ringe til en helt anden telefon der er slukket....

-ellers er det ved at være en sag for X-files :)

Fra : Lars Hansen

Dato : 27-08-10 06:04

> [...]
> bliver ved med at ringe til en helt anden telefon der er slukket....
>
> -ellers er det ved at være en sag for X-files :)

Enig, vi må vist overdrage sagen til X-files.........
For et øjeblik efter at min moster har ringet på nummeret får min mor en
besked om at der er besked på telefonsvareren.......
En dag bliver jeg vist nødt til at sætte mig ned med begge telefoner og selv
se præcist hvad der sker!

Takker for hjælpen til alle sammen

Lars Hansen