"-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i meddelelsen
news:4c6d531f$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 18-08-2010 09:30, Keld Nygaard skrev:
>> "KASO"<SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:4c6ad370$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>> "Martin Bak"<fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:4c6a4878$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Med udbredelsen af dæktryksmålerne på biler, er der for første gang for
>>>> alvor en systematiseret anvendelse af trådløs overførsel til bilers
>>>> computere.
>>>>
>>>> Det er lykkedes nogle forskere at blande sig i computeren i en kørende
>>>> bil, ved at sende falske signaler til den om dæktryksfejl. Samme
>>>> forskere
>>>> har tidligere via et program de kalder "Carshark", fuldstændig
>>>> overtaget
>>>> funktionerne i en bil, således at føreren f.eks. ikke kunne bremse.
>>>> Dette
>>>> skete dog via en fysisk forbindelse, og de har endnu ikke opnået
>>>> tilsvarende "resultater" via de trådløse dæktrykssignaler. Men de
>>>> advarer
>>>> om, at det meget vel kan være muligt helt at overtage diverse
>>>> funktioner
>>>> via den trådløse "bagdør" til bilernes computer.
>>>>
>>>>
http://www.csmonitor.com/USA/2010/0813/Scientists-hack-into-cars-computers-control-brakes-engine
>>>>
>>>> --
>>>> Martin
>>>>
www.martinbak.dk/
>>>
>>> De har kunnet sende et signal med et forkert dæktryk - det er nok ikke
>>> den
>>> store katastrofe, og jeg tvivler ærligt talt på, at de vil kunne komme
>>> længere af den vej....
>>
>> Jeg ville nu være træt af at min bil pludselig gjorde noget at det her:
>> "demonstrate the ability to adversarially control a wide range of
>> automotive
>> functions and completely ignore driver input - including disabling the
>> brakes, selectively braking individual wheels on demand, stopping the
>> engine, and so on,"
>>
>> Når først der er etableret en kommunikationskanal (trådløs net), så vil
>> det
>> være en evig katten-efter-musen kamp mellem hackere og bilproducenter.
>> Lige
>> som det er inden for alt anden IT...
>> Vi kan nok se frem til den dag, hvor vores bil hver morgen skal downloade
>> softwareupdates, antivirus definitioner osv...
>>
> Det er noget fundamentalt sludder.
> Der er himmelvid forskel på at programmere en enhed der er dedikeret til
> en bestemt funktion, som fx. en motor(mm)computer, og så en
> universalcomputer som en PC. Jeg kunne også godt programmere en PC til
> ikke at kunne modtage nogen form for virus, men den ville så heller ikke
> kunne opdateres med nye programmer.
> Det er indlysende at hvis man kobler et kabel til bilens computer, kan man
> også programmere noget andet ind i den, fx. noget der ser ud som en virus,
> men det vil ikke kunne brede sig, for der er ikke noget det kan brede sig
> til. Men det er jo netop for at kunne opdatere computerprogrammet at man
> har en ledning. (diagnosestik)
> Bemærk; jeg påstår ikke at man ikke kan opleve programmeringsfejl på en
> autocomputer, blot for at komme kværulanter i forkøbet. Jeg siger heller
> ikke at man ikke ville kunne fremstille en autocomputer der ville være
> modtagelig for virus, man skulle blot udstyre den med Windows.
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1391558.ece
Hackede sig ind i 100 biler
Over hundrede amerikanske bilejere fik sig en forskrækkelse, da deres biler
ikke ville starte og begyndte at dytte ukontrolleret.
16:59 - 16. aug. 2010 | Anders Berner
Forklaringen blev sporet til en tidligere medarbejder hos det bilfirma, der
havde solgt bilerne.
Manden forsøgte sig i vrede som hacker og havde faktisk held med at
fjernstyre kundernes biler, skriver Wired.com.
Bilforhandleren i Texas installerer nemlig en boks fra Webtech Plus i
bilerne, som gør det muligt at afbryde tændingen via internettet. Funktionen
bliver brugt, hvis kunderne ikke betaler af på deres lån til bilen i tide.
Det er også muligt at få bilerne til at larme, som en lille reminder til de
dårlige betalere.
Ifølge Webtech Plus-firmaet er det dog kun muligt at sætte hornet i gang
mellem klokken 9 og 21, så naboerne ikke bliver generet om natten.
Den tidligere medarbejder blev hurtigt sporet og anholdt, da politiet fandt
ham gennem hans ip-adresse, som han ikke havde skjult.
Fjernstyringsboksen, der har været brugt i 10 år i USA, kommunikerer via
mobilnetværket.
Konceptet har vakt debat og bliver beskyldt for at udstille de dårlige
betalere og give problemer, hvis bilisten er i en nødsituation.
Omvendt mener fortalerne, at systemet giver sikkerhed ved usikre lån, så
flere end ellers får mulighed for at købe bil.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.