Skuffende udvikling i Tyrkiet
Fra : Mark Jensen

Dato : 12-08-10 09:02

For alle der er yderst skeptiske med hensyn til om muslimsk dominerede
lande kan oparbejde et samfund præget af frihed og demokrati har
Tyrkiet været en af de få semi-solstrålehistorier.

Der findes rigtig mange muslimske lande, men praktisk talt ingen
velfungerende, hvilket der kan være mange årsager til.

Men Tyrkiet har haft en grundlægger med så meget fornuft at han fik
sørget for at religion ikke kunne få lov at ødelægge endnu et muslimsk
land og derfor har Tyrkiet faktisk kunne have stor økonomisk fremgang
og egentlig også på mange områder kunne ligne vesten - i hvert fald
mere end det har lignet sine formørkede muslimske nabolande.

Det er derfor meget bedrøveligt at læse hvorledes censuren stikker sit
vamle ansigt frem i Tyrkiet. Alle lande har forskellige censurregler -
selv Danmark censurerer vel i praksis børneporno? og så også ulovlige
musiktjenester, hvilket, i hvert fald for sidstnævntes vedkommende,
også er kritisabelt - i dén grad.

Men det er altså intet imod den censur der hersker i Tyrket. Tænk sig
at hele Youtube er blokeret pga få kritiske videoer. Det her jo helt
gak.

"Tyrkiet i drift
Forbudssagerne har fået Tyrkiet til på det punkt at ligne Iran og
Saudi-Arabien.

Men det kommer netop i en periode, hvor en voksende skare i ind- og
udland mistænker den tyrkiske regering for at være ved at trække
landet ud af den vestlige sfære og over i en mere mellemøstlig. "

Jeg er ikke alt for optimistisk med fremtiden på vores planet - jeg
kan fornemme at vi styrer mod mere religiøs ufred. Men hvis vi skal
undgå det, så kræver det i hvert fald et Tyrkiet der peger klart mod
vesten, insisterer på vestlige værdier og bliver rollemodel for de
formørkede nabolande, og hvis man har det håb så er den nuværende
udvikling i Tyrkiet skræmmende.

Naivister som Tøger Seidenfaden og andre nærmest jubler når ledelsen
af landet kæmper for at tillade tørklæder i institutionerne - men det
sidste der er brug for er mere religion i området, og landets
grundlæggende kamp mod religiøse symboler har gjort at landet trods
alt har kunne være en lille semi-solstrålehistorie som har haft fokus
på vestlig værdier og tankegang.

Men det går den helt forkerte vej i disse år.

(Også selvom det er lidt komisk at artiklen refererer til at lederen
af landet, som jeg er meget skeptisk overfor grundet dennes mere
religiøse tilgang, fortæller om proxy-undgåelse af blokeringerne :) )

Fra : Bo Warming

Dato : 13-08-10 17:34

On Thu, 12 Aug 2010 10:01:40 +0200, Mark Jensen <jjk@it.dk> wrote:

> [...]
>af landet, som jeg er meget skeptisk overfor grundet dennes mere
>religiøse tilgang, fortæller om proxy-undgåelse af blokeringerne :) )

Atatyrk var tysk-trænet og troede at nul-slør ville gøre landet
europæisk, men nu da taquia ikke gir EU-medlemskab blir de
saudiarabiske mht sharia-extremisme- ingen bør omgås tyrkere, de er så
muhamedanske som palæstinensere , dvs farlige