Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad betyder SLR egentlig?
Fra : Mads Pedersen

Dato : 06-08-01 13:31

Kender I det, at man sidder med et spørgsmål som man egentlig synes er lidt
pinligt at stille?

Nu har jeg fotograferet med større og mindre ihærdighed igennem de sidste
12-15 år, men det går pludselig op for mig at jeg i grunden ikke _aner_ hvad
SLR står for.
Jeg ved godt at det er et spejlreflekskamera, menæææh.....hvad er
bogstaverne en forkortelse(?) for?

Mvh Mads

Fra : Kim Østrup

Dato : 06-08-01 21:15

Mads Pedersen <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
> [...]
_aner_ hvad
> SLR står for.
> Jeg ved godt at det er et spejlreflekskamera, menæææh.....hvad er

Hej Mads

Der findes ikke pinlige spørgsmål - SLR betyder Single Lens Reflex og
det betyder blot at der kun er et objektiv på som man både ser motivet
gennem og fotograferer motivet med - at det er reflex har at gøre med at
det rent teknisk er et spejl der bruges til at muliggøre det.

Der findes også 2-øjede.

Mvh

Kim

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 06-08-01 21:17

Hej Mads,

Single Lens Reflex

--
Tue Vestergaard
Brabrand

Fra : Bo Armand Nielsen

Dato : 06-08-01 21:33

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> SLR står for.
> Jeg ved godt at det er et spejlreflekskamera, menæææh.....hvad er

Hej Mads
SLR = Single Lens Reflex.
Oversat til vort modersmål er det så Spejlrefleks.
Begge ord er lige rigtige. Så om man siger det ene
eller det andet. Er lige rigtig.
Underforstået, du ikke siger Spejlreflekskamera i USA
eller England

BA.

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 06-08-01 21:59

Så blev det da vist opklaret...

Tue

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 08-08-01 16:59

.... har endda hørt den fordansket som ESR= enøjet spejlrefleks...

Tim