Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digitalt arkiv, formater?
Fra : bo

Dato : 06-08-01 20:47

Vi er ved at udvikle software til et digitalt foto-arkiv. Foto og tekst
lagres i en database.
I første omgang kan programmet læse billeder fra gif, bmp og jpg.
Er der andre formater vi skal tænke på???

mvh
Bo

www.boekelund.dk

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 06-08-01 21:32

tiff og RAW er brugt af canon og nikon...

Mvh Jan

Fra : Frank Larsen

Dato : 06-08-01 21:45

Psd er der også en del brugere af
Frank

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-08-01 21:56

"Frank Larsen" <frankhel@image.dk> wrote in message
> Psd er der også en del brugere af

Hvad er det for et format?

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 06-08-01 22:30

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en

> "Frank Larsen" <frankhel@image.dk> wrote in message
>

> Hvad er det for et format?

Det er Photoshops eget format, som bl.a. har den funktion at de lag man
arbejder med i programmet gemmes, så når billedet åbnes en anden gang
eksisterer de stadigvæk. Det gør de ikke hvis man gemmer det som f.eks.
jpeg.

--
// Søren Hjelholt

- Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den !!!

Fra : Mads Pedersen

Dato : 06-08-01 21:31

"bo" <bo@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Er der andre formater vi skal tænke på???

TIFF, ville jeg nok personligt tage med.

Mvh Mads

Fra : Pia

Dato : 06-08-01 21:51

psd og andre billedbehandlingsprogrammers egne formater, jeg gemmer ofter
versioner af mine billeder sammen med originalen med lag osv.

:Pia

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 06-08-01 22:22

Hej Bo

TIFF ,RAW,EPSog PIC (til macintosh)
mvh
Lasse

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-08-01 23:13

bo wrote:

> Er der andre formater vi skal tænke på???

Til Mac findes der et herligt shareware program, der hedder
GrapihConverter, med det kan man åbne stort set alle
billed-fill-formater, fra alle eksisterende platforme, i kan jo i
prioteret rækkefølge brug GC's liste...

GC kan på no-time lave en preview oversigt med thumbnails over alle de
billeder, der ligger i et givent direktory, harddisk eller CD, og det
betyder ikke noget at billederne er i forskellige fill-formater.

GraphicConverter kan importere flg. formater:

PICT
Startup-Screen
MacPaint
TIFF (uncompressed, packbits, CCITT3/4 and lzw)
RIFF
PICS
8BIM
8BPS/PSD
JPEG/JFIF
GIF
PCX/SCR
GEM-IMG/-XIMG
BMP (RLE compressed BMP´s also)
ICO/ICN, PIC (16 bit)
FLI/FLC
TGA
MSP
PIC (PC Paint), SCX (ColoRIX)
SHP
WPG
PBM/PGM/PPM
CGM (only binary)
SUN
RLE
XBM
PM
IFF/LBM
PAC
Degas
TINY
NeoChrome
PIC (ATARI)
SPU/SPC
GEM-Metafile
Animated NeoChrome
Imagic
ImageLab/Print Technic
HP-GL/2
FITS
SGI
DL
XWD
WMF
Scitex-CT
DCX
KONTRON
Lotus-PIC
Dr. Halo
GRP
VFF
Apple IIgs
AMBER
TRS-80
VB HB600
ppat
QDV
CLP
IPLab
SOFTIMAGE
GATAN
CVG
MSX
PNG
ART
RAW
PSION
SIXEL
PCD
ST-X
ALIAS pix
MAG
VITRONIC
CAM
PORST
NIF
TIM
AFP
BLD
GFX
FAX
SFW
PSION 5
BioRad
JBI
QNT
DICOM
KDC
FAXstf
CALS
Sketch
qtif
ElectricImage
X-Face
DJ1000
NASA Raster Metafile
Acorn Sprite
HSI-BUF
FlashPix (with QuickTime 4).

GraphicConverter kan eksportere flg. formater:

PICT
Startup-Screen
MacPaint
TIFF (uncompressed, packbits and lzw)
GIF
PCX
GEM-IMG/-XIMG
BMP
IFF/LBM
TGA
PSD
JPEG/JFIF
HP-GL/2
EPSF
Movie (QuickTime)
SUN
PICS
PICT in Resource
PBM/PGM/PPM
SGI
TRS-80
ppat
SOFTIMAGE
PNG
PSION
RAW
WMF
XWD
XBM
XPM
System 7 Clip
PAC
Icon
RTF
VPB
Psion
X-Face.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-08-01 22:26

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen <3B6F167A.EC82BE47@niels-ebbesen.net>...
>Til Mac findes der et herligt shareware program, der hedder
>GrapihConverter, med det kan man åbne stort set alle
>billed-fill-formater, fra alle eksisterende platforme, i kan jo i
>prioteret rækkefølge brug GC's liste...

Hvis nogle gerne vil have et nemt og lille og smart og dejligt ( uha :)
program til at vise billeder på en computer med windows, så findes ACDSee,
som er fedt :)

Kan nærmest det samme som det til Mac'en

--
Anders Houmark

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-08-01 23:18

Anders Houmark wrote:

> [...]
> som er fedt :)
>
> Kan nærmest det samme som det til Mac'en

Ja man skal ikke kimse af billig shareware, noget af det er nogen gange
bedre end de dyre købe programmer.

GrapihConverter kan alle de basalle billedbehandlings funktioner, det
kan lave et hurtigt preview med thumbnails af alle billederne i et
direktory, det kan vise alle billeder i et directory som et
"lysbilledeshow", og så kan det konvertere og batch-konvertere et utal
af fill-formater - det er da temmelig godt gået af et program til ca.
300,- kr.

Og så fylder GrapihConverter kun 4,3 Megabyte på harddisken..

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-08-01 23:32

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen <3B70690E.38F928A4@niels-ebbesen.net>...

>Ja man skal ikke kimse af billig shareware, noget af det er nogen gange
>bedre end de dyre købe programmer.

Jeps, det er bare om at lede :)

> [...]
>300,- kr.
>
>Og så fylder GrapihConverter kun 4,3 Megabyte på harddisken..

Tror endda at ACDsee er billigere.. og fylder det samme, og har samme smarte
funktioner :). letter altså det at se billeder en hel del, hvis men har et
bibliotek med tusind billeder.

--
Anders Houmark

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 08-08-01 14:55

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> GC kan på no-time lave en preview oversigt med thumbnails over alle de
> billeder, der ligger i et givent direktory, harddisk eller CD, og det
> betyder ikke noget at billederne er i forskellige fill-formater.

Hov, det lyder spændende. Hvordan gør man det?

Mvh

Tom

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-08-01 19:40

Tom Søgaard-Jensen wrote:

> Hov, det lyder spændende. Hvordan gør man det?

Vælg browse folder i arkiv menu'en

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 07-08-01 07:44

"bo" <bo@dadlnet.dk> wrote in news:3JCb7.316$yh.6284@news.get2net.dk:

> I første omgang kan programmet læse billeder fra gif, bmp og jpg.
> Er der andre formater vi skal tænke på???

PNG
Tabsfrit, med kompression og uden de samme restriktioner der er med LZW-
TIFF, hvad angår licens.

http://www.libpng.org/pub/png/

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Per F Andersen

Dato : 07-08-01 11:29

Nu fremgår det ikke hvem målgruppen er og hvilket formål programmet skal
tjene.
Der er kommet et nyt format jpeg 2000 .jp2 , som formentlig vil afløse jpg i
løbet af et par år, da det har bedre komprimeringsegenskaber end jpg
Der er kommet en plug-in til PhotoShop
Der kan læses mere her: http://www.luratech.com/

mvh Per

--
Fjern zer
perfa@zzsol.dk

Fra : bo

Dato : 07-08-01 21:59

Tak for jeres svar.
Programmet vil være en blanding af foto og medicinske data, som diagnose og
behandling. Tanken er at kunne dokumenterer et forløb på en nem måde.
Der findes en del arkiv-programmer, men jeg har ikke kunne finde noget
tilsvarende, der kombinerer tekst og billeder på en overskuelig måde, og
samtidig har en søgefunktion. Måske kan programmet udbygges til mere
almindelige formål, feks opbygget efter emner og undergrupper med
forklarende tekst.
Det ser ud som om JPEG er verdensstandard når man ikke direkte vil
manipulere med billeder.

mvh
Bo
www.boekelund.dk