On Aug 10, 12:06 am, "Rasmus Jensen" <no...@nogetandet.us> wrote:
> Leo Jensen wrote:
>
> > Hvad er du nu så sur over ? Hvad mener du der har været af
> > ekstraordinære udgifter, som ikke findes på langt de fleste biler ??
> > Hvad er det for en bil du har, som gør det samme job bedre til færre
> > kr/km ??
>
> hvem har sagt at jeg er sur? jeg undres blot...
> skoda octavia her...!
OK
Octavia er jo irriterende fornuftig og formentlig også mere
økonomisk på alle fronter end Mazda 5.
>
> > Dæk bliver slidt. Bilen er leveret med dårlige dæk, ikke heldigt.
>
> var den nu leveret med kvalitetsdæk så havde problemet jo ikke været der..
Enig, det giver ikke point at levere med møgdæk.
>
> > Bremser bliver slidt. 80000 km er vel OK ?? Man kan måske undre sig
> > over at bagskiverne ikke kunne klare et sæt klodser mere.
>
> her er vi på 105.000 og der er masser af km tilbage
Slid på bremser er voldsomt afhængigt af chaufførens køremønster, men
bilen betyder da også noget. Jeg ligger normalt på 40-60000 km på
forreste klodser (BX, 405, Civic), men den nuværende slæde klarede
100000 km.
>
> > Service for hver 20000 km er mere end hvis man kører VAG, BMW e.l og
> > kører pænt, men nok meget almindeligt alligevel.
>
> det har nu da alligevel betydning for om det er ved 30, 60, 90 kkm eller 20,
> 40, 60...
Ingen diskusion om det, men det kan jo ikke komme som en overraskelse
for dem der har bilen. Hvis man fokuserer på uforudsete udgifter ved
denne Mazda 5 kan jeg kun få øje på dækkene. Resten er enten uheld
eller til at forudsige, og at skulle ofre 4000 kr på dæk før tid er da
en behersket udgift. Dækkene var halvslidt, så værdien af det der er
kasseret er måske 1000 kr.
>
> > En støjende blæser ordnet på garantien
> > Et par skader
> > 2 x undervognsbehandling. Det er frivilligt om man vil investere
> > (eller spilde) de penge
>
> fair nok - de 3 ovenstående punkter kan bilen ikke lastes for...
>
> > Mener du at en Scenic, Picasso, Touran, Corolla (hvaddennuhedder)
> > ville have gjort det bedre ? Touran kunne måske have sparet ejeren for
> > 1-2 service, men det ville jeg ikke betale 100000 kr mere for...
>
> nu vil jeg så tillade mig at påstå at der er ret stor forskel på Touran og
> så en Mazda 5...
> passat f.eks. er nu oppe på 50.000 km serviceinterval...!
Det er der da, men den er så også så tilpas meget dyrere at den skal
være betydeligt bedre. Så længe Mazda'en ikke fejler mere end
beskrevet må det være subjektive værdier, der gør at man foretrækker
Touran'en.
>
> > Og lige for at få det på plads: Jeg vil heller ikke have en Mazda 5,
> > men det er da ikke pga ovenstående liste.
>
> ok...
Jeg synes ganske enkelt 5'eren er for 'flimsy', kunne ikke lide
sæderne og motorrummets afdækninger virkede meget tynde og dårligt
fastgjorte, men det ser jo ud til at det fungerer alligevel. Jeg
valgte en gammel Jaguar i stedet for... ;o )
MVH Leo