Venskab:Bedre end kærlighed. Dog opreklame~
Fra : Bo Warming

Dato : 07-08-10 01:37

Vi har en syg kultur der gejler op til overdreven tro på empati og
opofrelse som vej til et bedre samfund.
Derfor ævler biblen om Gud er kærlighed.
Der er anderledes bæredygtig giv og tag i venskab.
Men også her bør man være på vagt, for venner der ikke tåler at høre
sandheden blir man let uvenner med og vi spilder tid på venskabsfacade
fordi det påstås at være godt med mange venner - selv på facebook.

Anybody can say charming things and try to please and to flatter, but
a true friend always says unpleasant things, and does not mind giving
pain,
Indeed if he is a really true friend he prefers it, for he knows that
then he is doing good. Oscar Wilde
vn    Der er ingen, som jeg har specielt lyst til at være sammen
med. Mine venner er hvem som helst, der står foran mig. Andy Warhol
vn    Der er kun lidt venskab i verden, og mindst mellem ligemænd.
Francis Bacon
vn    Det er en større skam at nære mistro til sine venner end at
blive skuffet af dem. Francois de la Rochefoucauld (1613-1680)
vn      A friend should be a master at guessing and keeping
still. "En ven skal være ekspert i at gætte og tie stille." Nietzsche
vn      Friend . Shared joy, not compassion, makes a
friend.Nietzsche
vn   Af sine venner lærer den vise meget. Aristotles
vn   At have mange venner er ikke at have nogen venner. Aristoteles
Vn   But what is the good of friendship if one cannot say exactly
what one means?
vn   De fleste foretrækker selskab fremfor ensomhed, fordi det er
lettere at snakke end at tænke. Christian Kjellerup
vn   Den anvendte Misundelse er Kappelysten, Sjælen i
Kammeratskabet. Vilh. Andersen
vn   Den eneste måde at finde ud af, om en person er til at stole
på, er ved at stole på ham Ernest Hemingway
vn   Den som holder sig gode venner med alle er ikke ven med nogen
Dronning Kristina
vn   Den, der er din ven, elsker dig, men den, der elsker dig, er
ikke altid din ven. Således gør venskab altid godt, men kærlighed
undertiden ondt. Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)
vn   Der findes tre trofaste venner: en gammel hustru, en gammel
hund og rede penge Benjamin Franklin
vn   Desværre omgås man næsten aldrig med folk på gund af deres
moralske egenskaber. Edvard Brandes
vn   Det bedste antal til et selskab er to. Mig selv og en helvedes
god tjener. Nubar Gulbenkian
vn   Det bedste spejl er en gammel ven. George Herbert
vn   Det er godt at have få venner og mange bekendte - og at vide,
hvem er der er hvad. Lis Byrdal
Vn   Det er ikke mangel på kærlighed, men mangel på venskab, der
skaber ulykkelige ægteskaber. Friedrich Nietzsche
vn   Det er lettere at tilgive en fjende end en ven. Friedrich
Nietzsche
vn   Det mest infame er en vens misbrug af en vens tillid. Henrik
Ibsen
vn   Du behøver ikke at være gift for at have en god ven som
partner for livet. Greta Garbo
Vn   Essays A friend is person with whom I may be sincere. Before
him I may think aloud. Ralph Waldo Emerson 1803-1882
vn   Fortæl aldrig dine venner, hvilke fejl de begår i
selskabslivet. De retter fejlene og tilgiver dig aldrig. Logan
Pearsall Smith
Vn   God evidently does not intend us all to be rich, or powerful,
or great, but He does intend us all to be friends. R.W.Emerson
Vn   Gode venner kan lave alting sammen - men kun de bedste venner
er i stand til at lave ingenting sammen. A.A. Milne
vn   Gud bevare mig for mine venner, mine fjender skal jeg nok selv
få bugt med. Antigonos
Vn   Gå ikke foran mig. Måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke
bagved mig. Måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær
blot min ven. Albert Camus
vn   He liked to like people, therefore people liked him. . Mark
Twain
Vn   Hvad er en ven? En enkelt sjæl bosat i to kroppe. Aristotles
vn   Hver gang en ven har succes, dør jeg en lille smule. Gore
Vidal
vn   Hvis vi vil behage vores omgivelser, må vi accepterer, at vi
vil blive belært om meget, som vi vidste i forvejen, af folk, som
ingenting ved. Chamfort
vn   Indeed if he is a really true friend he prefers it, for he
knows that then he is doing good. Oscar Wilde
Vn   Indimellem har vi en ven på grund af den lykkelige
omstændighed, at vi ik ke giver ham nogen grund til misundelse.
Friedrich Nietzsche
vn   Indtil nu synes Bernard Shaw ikke at være berømt nok til at
have virkelige fjender. Men ingen af hans venner bryder sig om ham.
Oscar Wilde
vn   Jeg har oplevet på mine rejser, at et land eller en kreds af
venner har begyndt at antage samme tyngdefri udseende, det er, når man
snart skal skilles fra dem. Karen Blixen
vn   Lad os give hinanden en margin til at morse lidt fra ensomhed
til ensomhed. Ebbe Rode
vn   Man er ikke en kvindes ven, hvis man kunne være hendes elsker
Honoré de Balzac
vn   Mellem venner er der ikke behov for retfærdighed. Aristoteles
Vn   Mere indviklet er livet ikke, end at venner fortrinsvis
erhverves ved venlighed, fjender ved fjendtlighed. Mikael Rode
Vn   Never contract friendship with a man that is not better than
thyself.Confucius (B.C. 551-479)Chinese Ethical Teacher - Founder of
Confucianismkl
vn   Når en af dine egne giver dig tamp, så er det ingen krænkelse
men opdragelse! Af en fremmed skal du ikke tåle det, men er det en
slægtning, gør det ikke noget. Maxim Gorki
Vn   Når lykken ler, hvad skal man så med venner? Aristotles
vn   Samfund er lykke. Erik Johansen
Vn   To like and dislike the same things, that is indeed true
friendship. Sallust 86 - 34 BC
vn   To mennesker har så svært ved at forstå hinanden. Der er intet
så sørgeligt som to mennesker. Halldór Laxness
Vn   Tro ikke dine venner, når de beder dig sige din ærlige mening.
Alt, hvad de ønsker, er at blive bestyrket i den mening, de har om sig
selv. Albert Camus
vn   Vanskeligheden ligger ikke så meget i at dø for en ven som i
at finde en ven, der er værd at dø for. Homer
Vn   Venskab er det sværeste i verden at forklare. Det er ikke
noget du lærer i skolen. Men hvis du ikke har lært betydningen af
venskab, har du i virkeligheden ikke lært noget som helst. Muhammad
Ali
vn   Venskab er en stiltiende overenskomst mellem to fornuftige og
retskafne personer Francois de Voltaire
Vn   Venskab er uendelig meget bedre end venlighed. Marcus Tullius
Cicero
Vn   Venskab indebærer, at man på en næsten rørende måde tager ting
og sager for, hvad de giver sig ud for at være. Samuel Beckett
Vn   Venskab kan holde et helt liv, bare man ikke beder om at låne
penge. Mark Twain
Vn   Venskab skabes af fælles glæder, ikke af medlidenhed..
Nietzsche
vn   Venskabet er højere og varigere end kærligheden. August
Strindberg
Vn   Venskabets mest dødelige sygdom er et gradvist forfald, eller
en afsmag, som øges time for time af ting, som er for ubetydelige til
at klage over og for talrige til at fjerne. Samuel Johnson
vn**   Hvis du er naturlig venlig, tiltrækker du en masse mennesker,
som du ikke bryder dig om. William Faulkner Friends are to be
feared, not so much as for what they make us do, as for what they keep
us from doing. Pas på med venner, ikke så meget for hvad de får dig
til at gore, som hvad de forhindrer dig i at gore. Henrik Ibsen
vn1   Venskabet er højere og varigere end kærligheden.August
Strindberg
Vn1d   Livsklogskab: at være vennesæl. Nietzsche
VN1Hgmkh   Love is often a fruit of marriage. joyful, with
respect to each other's frailties and perfections, to the end of their
lives       Moliere (1622-1673)French Dramatist and Actor.
vn2      But what is the good of friendship if one cannot say
exactly what one means?
Vn2   Gå ikke foran mig. Måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke
bagved mig. Måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær
blot min ven.      Albert Camus
VN2hghmk   Ægteskabets har chancer, hvis det er baseret på ønsket
om intimt kammeratskab.       Jeanette MacDonald
vn2lø   Den bedste overenskomst, man kan træffe med et andet menneske,
er: 'Der skal i al fremtid være sandhed imellem os'.       Ralph
Waldo Emerson
Vn2ÅB   `A friend is a person with whom I may be sincere. Before him,
I may think aloud.'       Ralph Waldo Emerson (1803-1882)
Vn3   Samvær der ikke løfter mennesker, er undertrykkende. Nietzsche
vn3VENSÆLuehhmk   Hvis du vil elskes, vær elskelig.       Ovid
vn3VENSÆLufhhmk   At elske lidt er et sikkert middel til at blive
genelsket.       La Rochefoucauld
Vn5   A friend to all is a friend to none.      Thomas Fuller
Vn5   A profound man needs friends unless he has a God……..I have
neither God nor friends. Nietzsche(i brev til sin søster)
vn5   Du skal være dine venner et hårdt leje.      Nietzsche
Vn5a   Hvis du er naturligt venlig, tiltrækker du en masse mennesker,
som du ikke bryder dig om. -Willian Faulkner
vn5a   Pas på med venner, ikke så meget for hvad de får dig til at
gore, som hvad de forhindrer dig i at gore. Henrik Ibsen
Vn5b   Hvis du ønsker dig fjender, overgå andre; hvis du ønsker dig
venner, lad andre overgå dig. Charles Caleb Colton
Vn5g   Jeg ville gerne være ærlig over for dig, uden at vi bliver
uvenner: men det lader sig ikke gøre. Du opføre dig forkert og sætter
dig mellem to stole; tilhængere vinder du ingen af, og dine venner
mister du. Hvad skal det blive til!   Goethe
vn5løp    But what is the good of friendship if one cannot say exactly
what one means?
Vn6   Der gives vel her og der på jorden en slags fortsættelse af
kærligheden, ved hvilken dette grådige begær mellem to personer er
veget for en attrå og havesyge, en fælles højere tørst efter ideal,
der står over dem begge. Men hvem kender til sådan en kærlighed? Hvem
har oplevet den? Dens rette navn er venskab. Nietzsche
Vn6   Det er lettere at tilgive sin fjende end sin ven. Nietzsche
Vn6   Friendship is Love without his wings!      Byron
Vn6   Friendship is only a reciprocal conciliation of interests, and
an exchange of good offices;
vn6   Vore venner fortæller os, hvad vi skal gøre, vore fjender lære
os hvad vi skal gøre. -Johann Wolfgang Von Goethe
Vn6ahu   Blandt alle tyveknægtene er narrene de værste: de stjæler både
jeres tid og jeres stemning. Goethe
Vn7   Der findes ingen venner, der findes kun øjeblikke af venskab.
- Jules Renard
vn7   Det er lettere at tilgive sin fjende end sin ven. Nietzsche
Vn7   Og handler en ven ilde mod dig, så sig: "Jeg tilgiver dig,
hvad du gjorde mod mig; men du gjorde det mod dig selv - hvordan
skulle jeg dog kunne tilgive det!"
VN7hghmk   Forelskelsens eneste redning er kærligheden. Frithiof
Brandt 1892-1964
Vn8   Der er ingen, som jeg har specielt lyst til at være sammen
med. Mine venner er hvem som helst der står foran mig. Andy Warhol
vn8   Where one can no longer love, there one should pass by!
vn8dy   The parasites live where the great have little secret sores.
Nietzsche
VN8mop   Vil du gøre noget for dit barn saa elsk dets mor Jødisk
ordsprog
Vn8ms   Indimellem har vi en ven på grund af den lykkelig
omstændighed, at vi ikke giver ham nogen grund til misundelse.
-Friedrich Nietzche
vna   Af sine venner lærer den vise meget. Aristotles
vna   Det bedste spejl er en gammel ven. George Herbert
Vna   Friendship is Love without his wings!      Byron
Vna   God evidently does not intend us all to be rich, or powerful,
or great, but He does intend us all to be friends. R.W.Emerson
Vna   Gå ikke foran mig. Måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke
bagved mig. Måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær
blot min ven.      Albert Camus
vna   Mellem venner er der ikke behov for retfærdighed. Aristoteles
Vna   Venskab er det sværeste i verden at forklare. Det er ikke
noget du lærer i skolen. Men hvis du ikke har lært betydningen af
venskab, har du i virkeligheden ikke lært noget som helst. Muhammad
Ali
vna   Venskab er en stiltiende overenskomst mellem to fornuftige og
retskafne personer Francois de Voltaire
vna   Venskabet er højere og varigere end kærligheden. August
Strindberg
vna   Venskabet er højere og varigere end kærligheden.August
Strindberg
vnb   Hvis du er naturlig venlig, tiltrækker du en masse mennesker,
som du ikke bryder dig om. William Faulkner
Vnb   Hvis du er naturligt venlig, tiltrækker du en masse mennesker,
som du ikke bryder dig om. -Willian Faulkner
Vnb   Når lykken ler, hvad skal man så med venner? Aristotles
vnb   Pas på med venner, ikke så meget for hvad de får dig til at
gore, som hvad de forhindrer dig i at gore. Henrik Ibsen
Vnb   Venskab er uendelig meget bedre end venlighed. Marcus Tullius
Cicero
vnc    Hvor der er virkeligt venskab, behøves ingen ceremonier.
Shakespeare
vnc    Der er kun lidt venskab i verden, og mindst mellem ligemænd.
Francis Bacon
Vnc   A friend to all is a friend to none.      Thomas Fuller
Vnc   Af en hunds venlighed kan man lære, hvordan mennesket skal
være.    Captain Beefheart    Hvis hunde kunne tale, ville vi
formentlig have de samme vanskeligheder med dem som med mennesker.
Karel Capek
vnc   Alt samvær er dårligt samvær, når det ikke er med ens
jævnbyrdige. Nietzsche
vnc   Den bedste overenskomst, man kan træffe med et andet menneske,
er: 'Der skal i al fremtid være sandhed imellem os'.       Ralph
Waldo Emerson
Vnc   Den bedste ven vil sandsynligvis få den bedste kæreste,
eftersom det gode parforhold beror på talent for venskab. Nietzsche
Vnc   Der er ingen, som jeg har specielt lyst til at være sammen
med. Mine venner er hvem som helst der står foran mig. Andy Warhol
vnc   Der er intet, som styrker et venskab, som den ene vens tro på,
at han er bedre end den anden.    Balzac
vnc   Der findes tre trofaste venner: en gammel hustru, en gammel
hund og rede penge Benjamin Franklin
vnc   Det er godt at have få venner og mange bekendte - og at vide,
hvem der er hvad! Lis Brydal
Vnc   Det er lettere at tilgive sin fjende end sin ven. Nietzsche
vnc   Du skal være dine venner et hårdt leje.      Nietzsche
Vnc   Gode venner kan lave alting sammen - men kun de bedste venner
er i stand til at lave ingenting sammen. A.A. Milne
vnc   Hvad er en ven? En enkelt sjæl bosat i to kroppe. Aristoteles
Vnc   Hvis du ønsker dig fjender, overgå andre; hvis du ønsker dig
venner, lad andre overgå dig. Charles Caleb Colton
vnc   If all men knew what others say of them, there would not be
four friends in the world.       Blaise Pascal
Vnc   Indimellem har vi en ven på grund af den lykkelig
omstændighed, at vi ikke giver ham nogen grund til misundelse.
-Friedrich Nietzche
vnc   Sandt venskab findes, hvor tavshed mellem to mennsker er
behagelig.    Dave Tyson Centry
Vnc   Venskab indebærer, at man på en næsten rørende måde tager ting
og sager for, hvad de giver sig ud for at være. Samuel Beckett
Vnc   Venskabets mest dødelige sygdom er et gradvist forfald, eller
en afsmag, som øges time for time af ting, som er for ubetydelige til
at klage over og for talrige til at fjerne. Samuel Johnson
vnc   Vore venner fortæller os, hvad vi skal gøre, vore fjender lære
os hvad vi skal gøre. -Johann Wolfgang Von Goethe
vnc   We do not regret the loss of our friends by reason of their
merit,
but because of our needs and for the good opinion that we believed
them to have held of us.La Rochefoucauld
vncDu skal være din ven et hårdt leje. Nietzsche
vncon   Alt samvær er dårligt samvær, når det ikke er med ens
jævnbyrdige. Nietzsche
vnd Gå ikke foran mig. Måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke bagved
mig. Måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær blot min
ven.Albert Camus
vnd    Der er ingen, som jeg har specielt lyst til at være sammen
med. Mine venner er hvem som helst, der står foran mig. Andy Warhol
vnd    Det er en større skam at nære mistro til sine venner end at
blive skuffet af dem. Francois de la Rochefoucauld (1613-1680)
vnd      A friend should be a master at guessing and keeping
still. "En ven skal være ekspert i at gætte og tie stille." Nietzsche
vnd      But what is the good of friendship if one cannot say
exactly what one means?
[...]
Vnd   `A friend is a person with whom I may be sincere. Before him,
I may think aloud.'       Ralph Waldo Emerson (1803-1882)
Vnd   A profound man needs friends unless he has a God……..I have
neither God nor friends. Nietzsche(i brev til sin søster)
vnd   At elske lidt er et sikkert middel til at blive genelsket. La
Rochefoucauld
vnd   At have mange venner er ikke at have nogen venner. Aristoteles
vnd   Den anvendte Misundelse er Kappelysten, Sjælen i
Kammeratskabet. Vilh. Andersen
vnd   Den eneste måde at finde ud af, om en person er til at stole
på, er ved at stole på ham Ernest Hemingway
vnd   Den, der er din ven, elsker dig, men den, der elsker dig, er
ikke altid din ven. Således gør venskab altid godt, men kærlighed
undertiden ondt. Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)
Vnd   Der findes ingen venner, der findes kun øjeblikke af venskab.
- Jules Renard
Vnd   Der gives vel her og der på jorden en slags fortsættelse af
[...]
vnd   Desværre omgås man næsten aldrig med folk på gund af deres
moralske egenskaber. Edvard Brandes
vnd   Det mest infame er en vens misbrug af en vens tillid. Henrik
Ibsen
vnd   Du behøver ikke at være gift for at have en god ven som
partner for livet. Greta Garbo
vnd   Fortæl aldrig dine venner, hvilke fejl de begår i
selskabslivet. De retter fejlene og tilgiver dig aldrig. Logan
Pearsall Smith
Vnd   Friendship is only a reciprocal conciliation of interests, and
an exchange of good offices;
it is a species of commerce out of which self-love always expects to
gain something.La Rochefoucauld
Vnd   Gå ikke foran mig. Måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke
bagved mig. Måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær
blot min ven. Albert Camus
Vnd   Hvad er en ven? En enkelt sjæl bosat i to kroppe. Aristotles
vnd   Hver gang en ven har succes, dør jeg en lille smule. Gore
Vidal
vnd   Hvis du vil elskes, vær elskelig.       Ovid
Vnd   Mere indviklet er livet ikke, end at venner fortrinsvis
erhverves ved venlighed, fjender ved fjendtlighed. Mikael Rode
Vnd   Never contract friendship with a man that is not better than
thyself.Confucius (B.C. 551-479)Chinese Ethical Teacher - Founder of
Confucianismkl
vnd   Når en af dine egne giver dig tamp, så er det ingen krænkelse
men opdragelse! Af en fremmed skal du ikke tåle det, men er det en
slægtning, gør det ikke noget. Maxim Gorki
Vnd   Samvær der ikke løfter mennesker, er undertrykkende. Nietzsche
Vnd   Tro ikke dine venner, når de beder dig sige din ærlige mening.
Alt, hvad de ønsker, er at blive bestyrket i den mening, de har om sig
selv. Albert Camus
Vnd   Vanskeligheden ligger ikke så meget i at dø for en ven som i
at finde en ven, der er værd at dø for. Homer
Vnd   Venskab kan holde et helt liv, bare man ikke beder om at låne
penge. Mark Twain
Vnd   Vil man låne af venner, bliver man uvenner - og dem kan man
ikke låne af.    Storm P
VNd   Ægteskabets har chancer, hvis det er baseret på ønsket om
intimt kammeratskab.       Jeanette MacDonald
nvnff   We do not regret the loss of our friends by reason of their
merit,
vnkå   Hvad er en ven? En enkelt sjæl bosat i to kroppe. Aristoteles
Vnminus   Tro ikke dine venner, når de beder dig sige din ærlige mening.
Alt, hvad de ønsker, er at blive bestyrket i den mening, de har om sig
selv. Albert Camus
vnmkv    Hvor der er virkeligt venskab, behøves ingen ceremonier.
Shakespeare