/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skift af bremseværkse - how to
Fra : Per Olsen


Dato : 06-08-10 11:45

Hejsa

Jeg skal have skiftet bremseværke på Nubira'en - (den har rundet
90.000 på det nuværende)
Nu er jeg gået og kommet lidt i tvivl om hvordan det er korrekt at
gøre

Jeg har købt en bremseudlufter ved Haraldnyborg
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4432&Grp=&n=10

Skal jeg først suge alt den gamle bremsevæske ud af systemet med
bremseudlufteren (et hjul af gangen) også fylde bremseværke på
beholderen, oo efterfølgende bruge bremseudlufteren og suge luft ud af
systemet hele vejen rundt

ELLER

Fjerne så megen bremsevæske fra beholdern, fylde nyt på og udlufte vær
hjul?

Hvad er det mest korrekte?

Mvh
Per

 
 
alexbo (06-08-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-08-10 21:22


"Per Olsen" skrev

>Skal jeg først suge alt den gamle bremsevæske ud af systemet med
>bremseudlufteren (et hjul af gangen) også fylde bremseværke på
>beholderen, oo efterfølgende bruge bremseudlufteren og suge luft ud af
>systemet hele vejen rundt

Nej, det er bedst at undgår at der kommer luft i systemet, det kan gemme sig
i ABS blokken og kan være vanskeligt at fjerne.

>ELLER
>Fjerne så megen bremsevæske fra beholdern, fylde nyt på og udlufte vær
>hjul?

Ja det er den rigtige måde, udluft det første hjul mens du fylder nyt væske
på, indtil der ikke er noget gammelt tilbage hele vejen.
Man kan ofte blot åbne for en udluftningsskrue, og lade væsken trække ud af
sig selv lige så stille, og fylde nyt på efterhånden som det forsvinder.

Hvis nu en nabo skulle komme med gode råd, så lad være med at lade ham træde
bremsen i bund for lige at få det sidste luft ud, cylinderen har i lang tid
arbejdet i det samme område, så et tråd i bund kan skade den.

mvh
Alex Christensen






Ib Jakobsen (06-08-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 06-08-10 21:34

Den 06-08-2010 19:44, Per Olsen skrev:




Det bør nok kunne give anledning er par hundrede indlæg.

> Skal jeg først suge alt den gamle bremsevæske ud af systemet med
> bremseudlufteren (et hjul af gangen) også fylde bremseværke på
> beholderen, oo efterfølgende bruge bremseudlufteren og suge luft ud af
> systemet hele vejen rundt

Lad være med det. I moderne bremseanlæg med ABS kan det være svært at få
luften ud. Og du vinder intet ved den metode.

>
> ELLER
>
> Fjerne så megen bremsevæske fra beholdern, fylde nyt på og udlufte vær
> hjul?
>
> Hvad er det mest korrekte?

Jeg har altid brugt den sidste metode. Smut på apoteket og køb en
20-30ml sprøjte. Og sæt så en 5 cm slange på. Den gør at du kan komme
ind i begge kamre som beholderen består af. Sug så meget op som muligt.
Fyld sprøjten med ren bremsevæske og spul så begge kamre så godt som det
nu er muligt. Påfyld så ren bremsevæske og lade det hele hvile i ti
minutter. Der kan opstå lidt luftbobler under påfyldning. Og nu kan du
så suge den rene væske ud ved hvert hjul.


--
MVH
Ib Jakobsen

Armand (07-08-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-08-10 12:58

Ib Jakobsen skrev:
> Den 06-08-2010 19:44, Per Olsen skrev:
>
>
>
>
> Det bør nok kunne give anledning er par hundrede indlæg.
>

>> Fjerne så megen bremsevæske fra beholdern, fylde nyt på og udlufte vær
>> hjul?
>>
> Jeg har altid brugt den metode. Smut på apoteket og køb en
> 20-30ml sprøjte. Og sæt så en 5 cm slange på. Den gør at du kan komme
> ind i begge kamre som beholderen består af. Sug så meget op som muligt.
> Fyld sprøjten med ren bremsevæske og spul så begge kamre så godt som det
> nu er muligt. Påfyld så ren bremsevæske og lade det hele hvile i ti
> minutter. Der kan opstå lidt luftbobler under påfyldning. Og nu kan du
> så suge den rene væske ud ved hvert hjul.
>


Hvis man kan komme til at trykke de enkelte bremsestempler helt i bund
lettes vædskeskiftet:
Dels får man trykket så meget at det gamle vædske tilbage i reservoiret
og får derved dét udskiftet fra starten, og dels er der ikke så meget
gammel vædske ude i bremse-caliberen, som det friske blander sig op med:
Ergo, hurtigere til punktet med klar vædske ved udluftnings-niplen!

--
Armand.

Ib Jakobsen (07-08-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 07-08-10 13:10

Den 07-08-2010 13:58, Armand skrev:

>
>
> Hvis man kan komme til at trykke de enkelte bremsestempler helt i bund
> lettes vædskeskiftet:

Uha nej. Er der tale om hjulcylndre er det næsten lig med utætte
cylindre. Men calipre er der mindre risiko. Og det vil være en fordel at
få den motioneret.


> Dels får man trykket så meget at det gamle vædske tilbage i reservoiret
> og får derved dét udskiftet fra starten, og dels er der ikke så meget
> gammel vædske ude i bremse-caliberen, som det friske blander sig op med:
> Ergo, hurtigere til punktet med klar vædske ved udluftnings-niplen!

Jo, men til gengæld for man slam, og skidt og møg mast gennem ABS-enhed.
Og det vil jeg fraråde. Et godt flow fra beholder til udluftningssted
for hurtigt væsken til at se klar ud. Der er højest en halv liter på en
bil. Og som regel købes det i literdunke. Så kan man lige så godt bruge
det på at skylle systemet ud frem for at sætte resten på hylden. Og så
smide den ud efter et par år.


--
MVH
Ib Jakobsen

Armand (07-08-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-08-10 13:24

Ib Jakobsen skrev:
> Den 07-08-2010 13:58, Armand skrev:
>
>>
>>
>> Hvis man kan komme til at trykke de enkelte bremsestempler helt i bund
>> lettes vædskeskiftet:
>
>> Dels får man trykket så meget at det gamle vædske tilbage i reservoiret
>> og får derved dét udskiftet fra starten, og dels er der ikke så meget
>> gammel vædske ude i bremse-caliberen, som det friske blander sig op med:
>> Ergo, hurtigere til punktet med klar vædske ved udluftnings-niplen!
>
> Jo, men til gengæld for man slam, og skidt og møg mast gennem ABS-enhed.
> Og det vil jeg fraråde. Et godt flow fra beholder til udluftningssted
> for hurtigt væsken til at se klar ud. Der er højest en halv liter på en
> bil. Og som regel købes det i literdunke. Så kan man lige så godt bruge
> det på at skylle systemet ud frem for at sætte resten på hylden. Og så
> smide den ud efter et par år.
>
Good point med det allerede indkøbte vædske, der ellers også står og
bliver ubrugeligt gammel!

Men hvad gør du ved skifte af bremseklodser, hvis du ikke tør trykke det
gamle vædske tilbage gennem ABS'en?
Mig bekendt er udskiftning af bremsevædske ikke obligatorisk samtidig
med bremseklodser :-/

--
Armand.

Ib Jakobsen (07-08-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 07-08-10 13:32

Den 07-08-2010 14:23, Armand skrev:

> Good point med det allerede indkøbte vædske, der ellers også står og
> bliver ubrugeligt gammel!

Man kan selvfølgelig bruge det til at rense pensler i.


> Men hvad gør du ved skifte af bremseklodser, hvis du ikke tør trykke det
> gamle vædske tilbage gennem ABS'en?

Indrømmet, så gjorde jeg som alle andre. Maser stemplerne i caliperne i
bund. For at se om de kunne køre. Efter behørigt at have tømt
beholderen. Fandens til svineri når det sprøjter i hele motorrummet.

> Mig bekendt er udskiftning af bremsevædske ikke obligatorisk samtidig
> med bremseklodser :-/

Ikke på værksted. Men er det min egen så holder bremseklodser mindst 5-6
år på min egen bil. Og jeg har en mani med at skulle caliperne ad og
rense dem en gang i mellem. Og smøre dem med ATE-fedt. Faktisk har jeg
aldrig købt et sæt caliper til egen vogn.



--
MVH
Ib Jakobsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste