Krydsning
Fra : Oldfarm

Dato : 06-08-01 19:54

Kan man krydse en guppy og en sværddrager?
--

Oldfarm®
http://home3.inet.tele.dk/gammelga/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 06-08-01 20:45

"Oldfarm" <_X_oldfarm@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man krydse en guppy og en sværddrager?

Jeg aner ikke om man kan, men jeg synes ideen er absurt.

Man skal ikke 'forurene' arter af fisk.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Arild Madsen

Dato : 06-08-01 23:10

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Jeg aner ikke om man kan, men jeg synes ideen er absurt.
>
> Man skal ikke 'forurene' arter af fisk.
> --

Er ikke det en god grunn til å spørre om de kan krysse seg med hverandre
?

Men tilbake spørsmålet så har jeg vanskelig å se at Poecilia reticulata
(guppy) kan krysse seg med Xiphophorus hellerii (sverdrager) og har
aldri hørt at det har blitt gjort noen gang.
Når det gjelder krysninger så kan Xiphophorus hellerii (sverdrager)
krysses med Xiphophorus variatus (platy) og få avkom som er fruktbart

Arild Madsen

Fra : Oldfarm

Dato : 06-08-01 23:43

Jeg har kun guppi og en rød sværddrager i mit akvarium(af ungefødende
tandkarper). Nu er jeg begyndt at få yngel/unger der er meget orange/røde
som de sværddragere jeg har. Nu venter jeg på at hannerne skal lave sværd.
Desuden har de afkom, som jeg mistænker for at være krydsninger en meget
orange farve(mine sværddragere er orange/røde). Jeg kan evt. tage et foto,
når vi når lidt videre!
--

Arild Madsen <Arild.nospam.madsen@whoever.com> skrev i

Fra : Laura

Dato : 07-08-01 09:10

Guppyer kan få unger 10 gange med ca. en måneds mellemrum af den samme "klat",
jeg ved ikke om det samme gør sig gældende for sværddragere... Der var på et
tidspunkt en der postede en (synes jeg) ret god artikel om guppyer, men jeg
kan ikke lige finde tilbage til den, måske er der andre der kan huske hvor den
ligger?
/laura

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-08-01 10:06

"Laura" <laura@survival-bbs.dyndns.org> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Laura

Mon det er den her?

http://groups.google.com/groups?q=guppy%2Bfisk&hl=da&safe=off&rnum=1&selm=97
jfk8%242b0u%241%40news.cybercity.dk

Mvh. Renate

Fra : Oldfarm

Dato : 07-08-01 15:08

Arild Madsen <Arild.nospam.madsen@whoever.com> skrev i

Det er jo ikke noget jeg bevist har forsøgt. Jeg regnede ikke med at det
kunne lade sig gøre. Jeg har en flok sværddragere gående og så kommer min
søn med tre Guppy'er. Resten har de så selv fundet på... -Men jeg skulle
måske have sat et skilt op indvendigt i akvariet: "Blanding af racer strengt
forbudt!"???

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-08-01 07:57

> [...]
jeg skulle
> måske have sat et skilt op indvendigt i akvariet: "Blanding af

Det kan du godt prøve, jeg er dog ikke sikre på at fiskene
overholder det :)

Det jeg mener er mange specielt i østen forsøger at lave
underligt udgaver af f.eks. guppier osv, som mildest talt ser
afskyelige ud, og absolut ikke ligner de rigtige naturlige
guppier.
Og det bryder jeg mig bestemt ikke om. Specielt ikke når man af
dem har fået så stor en hale de knap nok kan svømme rigtigt mere.

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 07-08-01 22:06

> Kan man krydse en guppy og en sværddrager?

Nej.

For at kunne lave "hybrider" skal dyrene have samme antal kromosom-par.

Mig bekendt har guppy og sværddrage samme antal kromosom-par, men de to
kromosomer som afgører fiskens køn sider ikke placeret samme sted. Som du
nok ved er sværddragen lidt speciel da den kan være en han uden at have
"sværdet" og først når den går sammen med flere hunner udvikler den sværdet
og bliver til en rigtig han. Dens kromosomer afgører altså fisken til at
være en hun ind til at "bliv til en han" kromosomet aktiveres.

Guppyen har traditionelle kromosom-par mht. køns spørgsmålet.

Derfor lader de to fisk sig ikke krydse.

De vil dog gerne parre hinanden har jeg set med mine egne, men der kommer
garanteret ikke noget yngel. Vil man lave hybrider kan man gøre det med
nogle chiklider ved jeg, men ofte er hybrider sterile og derved undgår man
jo også at "forurene" racen som der blev nævnt længere nede i tråden.

Diverse dyr som lader sig krydse iflg. min gamle biologibog fra gymnasiet:

Tiger + Løve
Hest + Æsel
Menneske + Chimpanse (principielt)

Håber det var nok.

Det med sværddragen står i en af mine bøger. Vil du ha' et ISBN nummer så
kan du selv fortsætte?

Thomas

Fra : Tom Manczak

Dato : 07-08-01 00:55

> [...]
>
> Guppyen har traditionelle kromosom-par mht. køns spørgsmålet.
>
> Derfor lader de to fisk sig ikke krydse.

Jeg vil da tro den slags hybrid-parringer med kønskromosomfejl til følge
vil kunne frembringe levedygtige men sterile afkom. Muligvis vil de have
nogle fiskesyndromer, ligesom vi mennesker har. Det er med 3
kønskromosomer (8 kombinationer) i.f.t. de normale 2. Et eksempel ville
være XXY som frembringer et bestemt syndrom. Ved mange af de syndromer
med kønskromosomfejl er mennesker helt normale udadtil. Dog med en lidt
forkert fordeling af kønshormoner og kønskarakterer hos kønnene,
forsinket pubertet ell. afvigende størrelse (høj/lav/tyk/tynd). Det
kunne lige så godt skyldes andet end kønskromosomfejl, og heldigvis er
de sjældne.

> [...]
man
> jo også at "forurene" racen som der blev nævnt længere nede i tråden.

Mht. cichlider, især malawi og victoria, hvor malawier kan hybridisere
med frugtbart afkom, sker dog sjældent i naturen, men sker i akvarier.
Victoria-cichliderne, hybridiserer desværre i stor stor stil i naturen,
pga. nedsat sigtbarhed i søen, som gør at arterne ikke kan genkende
deres artsfæller ordentligt.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark