Det kaldes ambitioner....
Fra : Kim2000

Dato : 26-07-10 20:13

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1382047.ece

Hvorfor er det at Danmark aldrig kaster sig ud i sådanne vilde
forskningsprojekter. CERN opfandt fx laseren, og så fik tyske virksomheder
et gigantisk forspring. Men det er da også muligt, at vi gør det i al
stilhed?

Hvor er ambitionerne for Danmark og dansk erhvervsliv?

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-07-10 20:29

Kim2000 <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
4c4dde29$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hvorfor er det at Danmark aldrig kaster sig ud i sådanne vilde
> forskningsprojekter. CERN opfandt fx laseren, og så fik tyske
> virksomheder et gigantisk forspring.

CERN er et fælleseuropæisk forskningscenter, der ligger på grænsen mellem
Frankrig og Schweiz. Laseren blev opfundet i USA. Hvordan er det lige, du
får de ting kædet sammen med, at det skulle have givet tyskerne et gigantisk
forspring?

> Hvor er ambitionerne for Danmark og dansk erhvervsliv?

De er parkeret hos de partier, der får våde pletter i bukserne i
bestræbelserne på at føre socialdemokratisk politik, hvor vi alle skal føres
ud over afgrunden på 1. klasse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : TL

Dato : 26-07-10 20:44

On Mon, 26 Jul 2010 21:12:47 +0200, in dk.politik "Kim2000"
<Kim2000@surfer.dk> wrote:

>CERN opfandt fx laseren, og så fik tyske virksomheder
>et gigantisk forspring.

CERN opfandt ikke laseren. Hvis man skal pege på et enkelt sted eller
organisation, så blev den opfundet på Bell Labs i USA. Af Charles
Townes og Art Schalow. Townes fik Nobelprisen, delt med to sovjettiske
forskere, for forarbejdet, der ledte til laseren.
Sagen er jo, at som det oftest er tilfældet med videnskabelige
fremskridt og fundamentale "opfindelser", så er laseren resultat af
mange forskere og forskningsgruppers bidrag.
(Townes er forresten den ene af to Nobelprismodtagere jeg personlig
har mødt og talt med. Jeg tvivler på, at han husker at have mødt mig

Og så er CERN forresten er ikke tysk.

Fra : Kim2000

Dato : 26-07-10 20:48

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> (Townes er forresten den ene af to Nobelprismodtagere jeg personlig
> har mødt og talt med. Jeg tvivler på, at han husker at have mødt mig

Men _udover_ det så havde jeg altså ret i alle mine faktuelle oplysninger

Fra : TL

Dato : 26-07-10 20:51

On Mon, 26 Jul 2010 21:48:19 +0200, in dk.politik "Kim2000"
<Kim2000@surfer.dk> wrote:

>"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

>Men _udover_ det så havde jeg altså ret i alle mine faktuelle oplysninger

Er du inde på, at en-udaf-fire er bedre end gennemsnittet for
dk.politik?

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-07-10 21:09

TL <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen
inpr46p6lppdjp4bp8uddem9653fn67qed@4ax.com:

> Er du inde på, at en-udaf-fire er bedre end gennemsnittet for
> dk.politik?

Hvilken én er det?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : TL

Dato : 26-07-10 21:15

De manglende ambitioner i DK?

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-07-10 21:17

TL <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen
p5rr46to4bgaus4vjk1u3sj0vfrrt9b806@4ax.com:

> De manglende ambitioner i DK?

Ups. Den havde jeg overset.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Michael Weber

Dato : 27-07-10 17:46

TL wrote:

> [...]
> (Townes er forresten den ene af to Nobelprismodtagere jeg personlig
> har mødt og talt med. Jeg tvivler på, at han husker at have mødt mig

På min arbejdsplads er der også en nobelprismodtager.
Han kan så godt nok huske mig.
:)

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.
http://www.dubistterrorist.de/

Fra : TL

Dato : 27-07-10 21:04

On Tue, 27 Jul 2010 18:45:46 +0200, in dk.politik "Michael Weber"
<michael@michaelweber.invalid> wrote:

>På min arbejdsplads er der også en nobelprismodtager.
>Han kan så godt nok huske mig.
>:)

Aarhus universitet? Er Jens Skou ikke pensioneret?

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-10 00:02

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse

Jeg kender da også en nobelprismodtager - dem er der da mange af.

Fra : TL

Dato : 28-07-10 05:47

On Wed, 28 Jul 2010 01:02:12 +0200, in dk.politik "Carl Alex Friis
Nielsen" <cafn*mail.dk> wrote:

>"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
>
>Jeg kender da også en nobelprismodtager - dem er der da mange af.

Vist kun to danske de sidste 20-30år (?)

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-10 16:26

> Vist kun to danske de sidste 20-30år (?)

Ih nej - der er hundreder af dem.

I 1988 modtog FN's fredsbevarende tropper Nobel Fredsprisen. Soldater der
deltog i FN missioner på det tidspunkt kan derfor opfattes som
nobelprismodtagere.
Det har givet udslag i en medalje de har ret til at bære på uniformen.

Fra : Michael Weber

Dato : 28-07-10 05:22

TL wrote:

> Aarhus universitet? Er Jens Skou ikke pensioneret?

Joe...men han dukker skam stadig op.

Fra : Michael Weber

Dato : 27-07-10 17:36

Kim2000 wrote:
> [...]
> gør det i al stilhed?
>
> Hvor er ambitionerne for Danmark og dansk erhvervsliv?

De venter på at de studerende kommer hjem fra CERN?

Fra : Bo Warming

Dato : 28-07-10 07:27

On Mon, 26 Jul 2010 21:12:47 +0200, "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>stilhed?
>
>Hvor er ambitionerne for Danmark og dansk erhvervsliv?

At CERN har bidraget til laserens udvikling er tænkeligt men i
hovedsagen opstod den af praktisk edisonsk prøven sig frem med all
mulige radarvidereudviklinger under og efter WW2 hvor også
mikrobølgeovn var udspring og output af uhørt elektronik forsknings
ødselhed og USA ville overgå tyskerne og næsten havde pengene til det

Kvantemekanisk teori bidrog en anelse

En rubinkrystal mættedes med energi og vupti - synkron ensrettet
stråling kom ud - og fantasifuld laser-efterrationalisering kunne
knytte an til Einstein, Max Planck, CERN, freudianske associationer og
hvad ved jeg....

Ikke rent held og resourcerigelighed men heller ikke planlagt - mange
stod på skuldrene af de tyske radaropfindere og Edison og Tesla og på
hinandens skuldre - N M R spektre kom på samme måde i de år og Babbage
og Boole bidrog fra hver sin front til at Jaquard-vævehulkort blev til
de hus-store komputere der blev til små lommeregnere osv. Braindrain
over atlanten a la von Brauns var vigtigt