| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | sikkerhedwire på påhængsvogn under 1600 kg Fra : HSLK | 
  Dato :  04-08-10 15:05 |  
  |   
            Hejsa
 
 Jeg tog i 2007 B/E kørekort og her lærte jeg at det ikke er lovpligtigt 
 at benytte sikkerheds wire for påhæbgskøretøj under 1600kg i totalvægt 
 men er dog altid lovpligtig for to-akslet påhæbgskøretøjer uanset 
 totalvægt. dette stod også i køreskolebogen.
 
 Jeg kan ikke finde lov teksten kan nogle hjælpe mig ???
 
 Knus Henriette.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           alexbo (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  04-08-10 15:41 |  
  |   
            
 "HSLK" skrev
 
 > Jeg tog i 2007 B/E kørekort og her lærte jeg at det ikke er lovpligtigt at
 > benytte sikkerheds wire for påhæbgskøretøj under 1600kg i totalvægt men er
 > dog altid lovpligtig for to-akslet påhæbgskøretøjer uanset totalvægt.
 > dette stod også i køreskolebogen.
 
 Det lyder ikke betryggende, det er kun et par dage siden vi en 
 køreskolehjemmeside med fejl i lys og parkeringsregler.
 
 > Jeg kan ikke finde lov teksten kan nogle hjælpe mig ???
 
 En PV under 750 kg. uden bremser behøver ikke vire.
 En PV med bremser skal have en vire enten til bremsning eller til styring.
 Er den over 1500 kg eller toakslet skal det være til bremse.
 En toakslet med tætte aksler tæller som enakslet.
 
 En O1 er under 750kg.
 En O2 er 750-3500 kg.
 
 Detailforskrifter for køretøjer:
 5.01.110 Påhængs-/sættevogn til bil
 (1) Påhængs-/sættevogn til bil skal være forsynet med driftsbremse og
 parkeringsbremse.
 (2) Driftsbremsen skal virke på alle køretøjets hjul.
 (3) Driftsbremsen skal være således indrettet, at køretøjet automatisk
 bremses i tilfælde af brud på tilkoblingsanordningen mellem bil og
 påhængs-/sættevogn. For påløbsbremser kan dette ske ved en sprængwire.
 (4) Driftsbremsen på sættevogn skal være tilsluttet det trækkende køretøjs
 drifts-bremse.
 (5) Slitage af driftsbremsens belægning skal være let at kontrollere fra
 køretøjets yderside eller underside udelukkende ved hjælp af værktøj eller
 udstyr, der normalt leveres med køretøjet. Kontrol kan ske ved hjælp af
 passende inspektionsåbninger eller på anden måde.
 
 5.01.111 Påhængs-/sættevogn O1
 (1) Påhængs-/sættevogn O1 skal ikke være forsynet med bremser.
 (2) Hvis påhængs-/sættevogn O1 er forsynet med bremser, skal disse opfylde
 systemkravene for bremser på påhængs-/sættevogn O2.
 
 5.01.112 Påhængs-/sættevogn O2
 (1) Driftsbremsen på påhængsvogn O2 skal
 a) være tilsluttet den trækkende bils driftsbremse, eller
 b) være en påløbsbremse.
 (2) Bestemmelsen i pkt. 5.01.110 (3) skal ikke være opfyldt for påhængsvogn
 O2, med én aksel eller med to aksler med en indbyrdes afstand på mindre end
 1,00 m, såfremt
 a) den tilladte totalvægt ikke overstiger 1.500 kg, og
 b) der, foruden tilkoblingsanordningen mellem bil og påhængsvogn, tillige
 findes en yderligere mekanisk forbindelse, der kan have form af en kæde
 eller en wire, der, i tilfælde af at koblingen adskilles, forhindrer, at
 påhængskøretøjets trækstang rører jorden, og som kan opretholde en vis
 styring af påhængskøretøjet.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Troels [around 9000] (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels [around 9000] | 
  Dato :  04-08-10 18:39 |  
  |   
            > Det lyder ikke betryggende, det er kun et par dage siden vi en 
 > køreskolehjemmeside med fejl i lys og parkeringsregler.
 
 Du gradbøjer det vidst - parkeringsreglerne var tvetydige, og reglerne 
 omkring lys var skam tolket korrekt - færdselsloven er bare ringe 
 formuleret, så teoricaféen gjorde det blot lettere for menigmand at forstå.
 
 Troels 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            alexbo (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  04-08-10 22:37 |  
  |   
            
 "Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev
 
 > Du gradbøjer det vidst - parkeringsreglerne var tvetydige,
 
 Der er intet tvetydigt i nedenstående.
 
 Færdselsloven:
 § 29. Standsning eller parkering må ikke ske:
 1) på fodgængerfelt eller ud for udkørsel fra cykelsti eller inden for en
 afstand af 5 m foran fodgængerfeltet eller udkørslen,
 
 Det får Teoricafeen til
 a.. Fodgængerfelt / 5 m FØR, du må gerne holde 1 cm. efter feltet.
 a.. Udkørsel fra Cykelsti / 5 m før og efter
 
 Færdselsloven har tydeligt ligestillet fodgængerfelt og cykeludkørsel, ikke
 på/ud for og ikke 5 meter før.
 
 Men Teoricafen synes at sådan skal det ikke være de opfinder 5 meter efter
 ang. cykeludkørsel.
 Hvorfor FØR skal stå med stort og hvad den ene cm. skal gøre godt for er 
 svært at vide, enten mener de at deres elever er meget langsomt opfattende 
 og ikke kan kende forskel på før eller efter, eller også er det rent faktisk 
 dem selv der har problemer desangående
 
 I betragtning af at Teoricafeen er en fælles hjemmeside for forskellige
 køreklærere, synes jeg de skulle lade nogen der har forstand på
 færdselsloven læse korrektur på siden.
 
 Deres påstand om overhalingslys er det rene vås.
 
 Teoricafeen:
 "Man SKAL til gengæld ALTID blinke med overhalingslyset (det lange
 lys/fjernlys) når man overhaler lastbiler og andre der ikke kan se ud af
 deres egen bagrude.
 Man skal ALTID blinke med overhalingslyset når man overhaler andre køretøjer
 i lygtetændingstiden!"
 
 Taget lige ud af fantasien, der findes ingen regler om brug af
 overhalingslys.
 De skriver oven i købet SKAL som om det er en meget vigtig regel, det er det
 rene sludder.
 
 Er det din påstand at man ikke må parkere op til 5 meter efter en
 cykeludkørsel.
 Er det din påstand at man skal bruge overhalingslys?
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Troels [around 9000] (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels [around 9000] | 
  Dato :  04-08-10 23:15 |  
  |   
            > Er det din påstand at man skal bruge overhalingslys?
 
 Ja, jvf. bekendtgørelsen om teoriundervisningen (som ikke hedder dét 
 eksakt), som foreskriver at eleven skal kunne give signal til forankørende 
 med dårligt udsyn forudgående en overhaling.
 
 Signal er i dette tilfælde ikke blinklys, og ej heller horn - tilbage er 
 fjernlys.
 
 Tvetydigheden omkring parkeringsreglerne var en oxymoron herfra, beklager.
 
 Troels 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              alexbo (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  05-08-10 08:59 |  
  |   
            
 "Troels skrev
 
 >> Er det din påstand at man skal bruge overhalingslys?
 >
 > Ja, jvf. bekendtgørelsen om teoriundervisningen (som ikke hedder dét
 > eksakt), som foreskriver at eleven skal kunne give signal til forankørende
 > med dårligt udsyn forudgående en overhaling.
 
 Den handler om hvad eleven skal lære, eleven skal lære at give tegn, eleven
 skal lære at køre på motorvej, eleven skal lære at køre på galtførebane,
 eleven skal lære om ratslør, eleven skal lære at bruge en kobling, eleven
 skal lære at parallelparkere, eleven skal lære meget.
 Men det betyder ikke at alle disse ting er påbudt i trafikken.
 Man SKAL ikke bruge overhalingslys ved overhaling.
 Man SKAL ikke køre på motorvejen.
 Man SKAL ikke køre i glat føre.
 Man SKAL ikke sidde og flå i rattet.
 Man SKAL ikke køre i en bil med kobling.
 Man SKAL ikke parallelparkere.
 
 Der findes som tidligere skrevet ingen krav om at biler skal være forsynet 
 med overhalingslys, det er tilladt at montere men ikke påbudt, og så vil det 
 være mærkeligt om der fandtes krav om at det SKAL bruges.
 
 Jeg vil tilråde dig at kigge nærmere på sagen, du har jo spurgt efter
 lovgrundlaget og fik det ikke, det kan skyldes at du ikke har spurgt de
 rigtige, men det kan også skyldes at lovgrundlaget ikke findes.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Nico de Jong (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Nico de Jong | 
  Dato :  05-08-10 11:26 |  
  |   
            
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4c5a6f57$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Der findes som tidligere skrevet ingen krav om at biler skal være forsynet 
 > med overhalingslys, det er tilladt at montere men ikke påbudt, og så vil 
 > det være mærkeligt om der fandtes krav om at det SKAL bruges.
 
 Det får mig til at tænke på kørelysproblematikken. Man SKAL bruge kørelys, 
 men der er ikke krav om at man har automatisk kørelys iflg en synsmand jeg 
 spurgte. Jeg ser regelmæssigt helt nye biler der kører mørklagt. Det må da 
 være en nem sag at skrive det ind i loven, for så kan vi slippe for biler 
 uden kørelys i løbet af 5 år.
 
 Nico 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Robert Piil (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Robert Piil | 
  Dato :  05-08-10 11:36 |  
  |   
            Nico de Jong skrev:
 
 > Det får mig til at tænke på kørelysproblematikken. Man SKAL bruge kørelys, 
 > men der er ikke krav om at man har automatisk kørelys iflg en synsmand jeg 
 > spurgte. Jeg ser regelmæssigt helt nye biler der kører mørklagt. Det må da 
 > være en nem sag at skrive det ind i loven, for så kan vi slippe for biler 
 > uden kørelys i løbet af 5 år.
 
 Man kan så meget, det interessante er vel (her i gruppen) hvordan 
 reglerne er nu. Så kunne man også skrive en fartbegrænsning af alle 
 køretøjer i DK på 130 km/t der er jo ingen der må køre hurtigere 
 alligevel, og trafiksikkerhedsmæssigt, ville det sikkert også være mere 
 effektivt end kørelys.
 
 -- 
 Robert Piil
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Anders Majland (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Majland | 
  Dato :  05-08-10 11:43 |  
  |  
 
            > Det får mig til at tænke på kørelysproblematikken. Man SKAL bruge kørelys, 
 > men der er ikke krav om at man har automatisk kørelys iflg en synsmand jeg 
 > spurgte. Jeg ser regelmæssigt helt nye biler der kører mørklagt. Det må da 
 > være en nem sag at skrive det ind i loven, for så kan vi slippe for biler 
 > uden kørelys i løbet af 5 år.
 Du har vist en lidt forkert oplevelse af alderen på den danske bilpark ...
 http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/15197/headword/dk/304.pdf
Gennemsnitsalder for personbiler 9,3 år
 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Nico de Jong (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Nico de Jong | 
  Dato :  05-08-10 14:19 |  
  |   
            
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:4c5a95d2$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Det får mig til at tænke på kørelysproblematikken. Man SKAL bruge 
 >> kørelys, men der er ikke krav om at man har automatisk kørelys iflg en 
 >> synsmand jeg spurgte. Jeg ser regelmæssigt helt nye biler der kører 
 >> mørklagt. Det må da være en nem sag at skrive det ind i loven, for så kan 
 >> vi slippe for biler uden kørelys i løbet af 5 år.
 >
 > Du har vist en lidt forkert oplevelse af alderen på den danske bilpark ...
 >
 >  http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/15197/headword/dk/304.pdf
> Gennemsnitsalder for personbiler 9,3 år
 >
 >
 Det jeg tænkte på, var at det kunne være en del af bilsynet. Så ville folk 
 nok hurtigt få installeret noget.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Robert Piil (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Robert Piil | 
  Dato :  05-08-10 14:31 |  
  |   
            Nico de Jong skrev:
 
 > Det jeg tænkte på, var at det kunne være en del af bilsynet. Så ville folk 
 > nok hurtigt få installeret noget.
 
 Svjv. sætter man ikke nye krav til allerede indregistrerede biler ved 
 bilsyn. De skal opfylde de krav der var gældende da de blev 
 indregistreret. Man kunne i stedet tænke sig en konstruktion a la 
 partikelfilterafgifter på dieselbiler, hvor man kommer af med en 
 strafafgift, hvis ikke man installerer et partikelfilter.
 
 -- 
 Robert Piil
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                alexbo (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  05-08-10 12:06 |  
  |   
            
"Nico de Jong"  skrev
 > Det får mig til at tænke på kørelysproblematikken. Man SKAL bruge kørelys, 
 > men der er ikke krav om at man har automatisk kørelys iflg en synsmand jeg 
 > spurgte. Jeg ser regelmæssigt helt nye biler der kører mørklagt. Det må da 
 > være en nem sag at skrive det ind i loven, for så kan vi slippe for biler 
 > uden kørelys i løbet af 5 år.
 Ja, der er faktisk ubegrænsede muligheder for at automatisere, her har man 
 så valgt at kræve lys, men overladt det til bilisterne at sørge for det.
 Jeg kunne godt tænke mig en kortlæser i bilen, ind med kørekortet i en læser 
 for at bilen kan køre, det vil gøre livet lidt sværere for dem der kører 
 uden kørekort, og man vil altid kunne se hvem der kørte, eller i hvert fald 
 hvilket kort der blev kørt med, ved ulykker, fartkontrol og lign.
 Et førerkort er indført i transportsektoren, "bilen" ved hvem der har kørt i 
 den, og "kortet" ved hvilke biler det har siddet i.
 Det har gjort det meget vanskeligere at overtræde kørehviletids 
 bestemmelserne.
 http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8rerkort
mvh
 Alex Christensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           HSLK (06-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : HSLK | 
  Dato :  06-08-10 07:50 |  
  |   
            alexbo:
 > "HSLK" skrev
 >
 >> Jeg tog i 2007 B/E kørekort og her lærte jeg at det ikke er lovpligtigt at
 >> benytte sikkerheds wire for påhæbgskøretøj under 1600kg i totalvægt men er
 >> dog altid lovpligtig for to-akslet påhæbgskøretøjer uanset totalvægt.
 >> dette stod også i køreskolebogen.
 >
 > Det lyder ikke betryggende, det er kun et par dage siden vi en 
 > køreskolehjemmeside med fejl i lys og parkeringsregler.
 >
 >> Jeg kan ikke finde lov teksten kan nogle hjælpe mig ???
 >
 > En PV under 750 kg. uden bremser behøver ikke vire.
 > En PV med bremser skal have en vire enten til bremsning eller til styring.
 > Er den over 1500 kg eller toakslet skal det være til bremse.
 > En toakslet med tætte aksler tæller som enakslet.
 >
 > En O1 er under 750kg.
 > En O2 er 750-3500 kg.
 >
 > Detailforskrifter for køretøjer:
 > 5.01.110 Påhængs-/sættevogn til bil
 > (1) Påhængs-/sættevogn til bil skal være forsynet med driftsbremse og
 > parkeringsbremse.
 > (2) Driftsbremsen skal virke på alle køretøjets hjul.
 > (3) Driftsbremsen skal være således indrettet, at køretøjet automatisk
 > bremses i tilfælde af brud på tilkoblingsanordningen mellem bil og
 > påhængs-/sættevogn. For påløbsbremser kan dette ske ved en sprængwire.
 > (4) Driftsbremsen på sættevogn skal være tilsluttet det trækkende køretøjs
 > drifts-bremse.
 > (5) Slitage af driftsbremsens belægning skal være let at kontrollere fra
 > køretøjets yderside eller underside udelukkende ved hjælp af værktøj eller
 > udstyr, der normalt leveres med køretøjet. Kontrol kan ske ved hjælp af
 > passende inspektionsåbninger eller på anden måde.
 >
 > 5.01.111 Påhængs-/sættevogn O1
 > (1) Påhængs-/sættevogn O1 skal ikke være forsynet med bremser.
 > (2) Hvis påhængs-/sættevogn O1 er forsynet med bremser, skal disse opfylde
 > systemkravene for bremser på påhængs-/sættevogn O2.
 >
 > 5.01.112 Påhængs-/sættevogn O2
 > (1) Driftsbremsen på påhængsvogn O2 skal
 > a) være tilsluttet den trækkende bils driftsbremse, eller
 > b) være en påløbsbremse.
 > (2) Bestemmelsen i pkt. 5.01.110 (3) skal ikke være opfyldt for påhængsvogn
 > O2, med én aksel eller med to aksler med en indbyrdes afstand på mindre end
 > 1,00 m, såfremt
 > a) den tilladte totalvægt ikke overstiger 1.500 kg, og
 > b) der, foruden tilkoblingsanordningen mellem bil og påhængsvogn, tillige
 > findes en yderligere mekanisk forbindelse, der kan have form af en kæde
 > eller en wire, der, i tilfælde af at koblingen adskilles, forhindrer, at
 > påhængskøretøjets trækstang rører jorden, og som kan opretholde en vis
 > styring af påhængskøretøjet.
 >
 > mvh
 > Alex Christensen
 
 Hejsa
 
 Takker for svaret.
 
 Jeg ville nu ALDRIG ungå at sætte sikkerhedvejer på regl eller ej.
 
 Knus Henriette.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            alexbo (07-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  07-08-10 17:01 |  
  |   
            
 "HSLK"skrev
 
 > Takker for svaret.
 Velbekomme.
 
 mvh
 Alex Christensen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |