/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Særbehandling til Humac fra DR-side?
Fra : Per Rønne


Dato : 04-08-10 11:42

Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
kosterne med serienumre på:

<http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
=true>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

 
 
Thomas von Hassel (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-08-10 11:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> kosterne med serienumre på:
>
> <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
> =true>

jeg er sikker på hvis en anden "high profile" butik offentligjorde en
liste over serienumre fra stjålne produkter, så ville de nok også poste
dem.

<http://www.humac.dk/nyheder/tjek-om-din-mac-eller-ipod-er-en-stjaalen-v
are/>


DR advarer jo også imod f.eks. hvis der er et apotek som har fået
stjållet farlg medicin ..
/thomas

(Thorbjørn Ravn (04-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 04-08-10 11:53

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> kosterne med serienumre på:
>
> <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
> =true>

Skal vi skyde på at de varer der aldrig, aldrig, aldrig skal snuse til
Internettet førend Apple tipper det danske politi om hvilket IP-nummer
den stjålne genstand sidder på?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-08-10 12:21

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> > kosterne med serienumre på:
> >
> > <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
> > =true>
>
> Skal vi skyde på at de varer der aldrig, aldrig, aldrig skal snuse til
> Internettet førend Apple tipper det danske politi om hvilket IP-nummer
> den stjålne genstand sidder på?

det ville kræve at de "ringer hjem" med MAC adresse eller serienummer
.....

Jeg tror ikke engang når du laver en registrering at den sender disse
oplysninger med men jeg kan jo tage fejl ...

/thomas

Per Rønne (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-08-10 17:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> > kosterne med serienumre på:
> >
> > <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
> > =true>
>
> Skal vi skyde på at de varer der aldrig, aldrig, aldrig skal snuse til
> Internettet førend Apple tipper det danske politi om hvilket IP-nummer
> den stjålne genstand sidder på?

Jep; mon ikke de også har registreret kosternes MAC adresser?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

Thomas von Hassel (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-08-10 18:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:
>
> > per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> >
> > > Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> > > kosterne med serienumre på:
> > >
> > > <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
> > > =true>
> >
> > Skal vi skyde på at de varer der aldrig, aldrig, aldrig skal snuse til
> > Internettet førend Apple tipper det danske politi om hvilket IP-nummer
> > den stjålne genstand sidder på?
>
> Jep; mon ikke de også har registreret kosternes MAC adresser?

De kan nok findes via Apple, men MAC adresser og serienumre er lidt
ubrugelige med mindre maskinen kaster dem ud til omverdenen.

/thomas

(Thorbjørn Ravn (04-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 04-08-10 12:32

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:
>
>> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>>
>> > Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
>> > kosterne med serienumre på:
>> >
>> > <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
>> > =true>
>>
>> Skal vi skyde på at de varer der aldrig, aldrig, aldrig skal snuse til
>> Internettet førend Apple tipper det danske politi om hvilket IP-nummer
>> den stjålne genstand sidder på?
>
> det ville kræve at de "ringer hjem" med MAC adresse eller serienummer

iTunes... Software Update...

> Jeg tror ikke engang når du laver en registrering at den sender disse
> oplysninger med men jeg kan jo tage fejl ...

Det tror jeg du gør.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-08-10 12:54

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>
> > Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:
> >
> >> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> >>
> >> > Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> >> > kosterne med serienumre på:
> >> >
> >> > <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
> >> > =true>
> >>
> >> Skal vi skyde på at de varer der aldrig, aldrig, aldrig skal snuse til
> >> Internettet førend Apple tipper det danske politi om hvilket IP-nummer
> >> den stjålne genstand sidder på?
> >
> > det ville kræve at de "ringer hjem" med MAC adresse eller serienummer
>
> iTunes... Software Update...
>
> > Jeg tror ikke engang når du laver en registrering at den sender disse
> > oplysninger med men jeg kan jo tage fejl ...
>
> Det tror jeg du gør.

Det er jo en af de ting hvor vi ikke kan blive hhv. enige eller finde et
definitivt svar enten den eller den anden vej.

Det er helt sikkert at der bliver sendt ting til apple, om ikke andet
for at finde ud af hvilke updates der skal hentes osv.

Når de så f.eks. i deres EULA skriver at der ikke bliver "transmittet
personal information" så har de _store_ problemer hvis de så alligevel
gør det...

se:

<http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx106.pdf>


afsnit 4


og

<http://www.apple.com/legal/privacy/>

/thomas

Thomas von Hassel (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-08-10 12:58

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:
>
> > thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
> >
> > > Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com>
> > >wrote:
> > >
> > >> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> > >>
> > >> > Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> > >> > kosterne med serienumre på:
> > >> >
> > >> > <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.ht
> > >> > m?rss =true>
> > >>
> > >> Skal vi skyde på at de varer der aldrig, aldrig, aldrig skal snuse
> > >> til Internettet førend Apple tipper det danske politi om hvilket
> > >> IP-nummer den stjålne genstand sidder på?
> > >
> > > det ville kræve at de "ringer hjem" med MAC adresse eller serienummer
> >
> > iTunes... Software Update...
> >
> > > Jeg tror ikke engang når du laver en registrering at den sender disse
> > > oplysninger med men jeg kan jo tage fejl ...
> >
> > Det tror jeg du gør.
>
> Det er jo en af de ting hvor vi ikke kan blive hhv. enige eller finde et
> definitivt svar enten den eller den anden vej.
>
> Det er helt sikkert at der bliver sendt ting til apple, om ikke andet for
> at finde ud af hvilke updates der skal hentes osv.
>
> Når de så f.eks. i deres EULA skriver at der ikke bliver "transmittet
> personal information" så har de _store_ problemer hvis de så alligevel gør
> det...
>
> se:
>
> <http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx106.pdf>
>
>
> afsnit 4
>
>
> og
>
> <http://www.apple.com/legal/privacy/>

damnit, du vinder:

"We may collect information such as occupation, language, zip code, area
code, unique device identifier, location, and the time zone where an
Apple product is used so that we can better understand customer behavior
and improve our products, services, and advertising."

"unique device identifier"

Om de så krydsrefferer de oplysninger med stjålne serienumre er så en
anden sag ...

/thomas

Per Rønne (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-08-10 17:27

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Når de så f.eks. i deres EULA skriver at der ikke bliver "transmittet
> personal information" så har de _store_ problemer hvis de så alligevel
> gør det...

Jeg var ikke klar over at serienumre og MAC adresser kunne rubriceres
som »personal information« ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

Thomas von Hassel (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-08-10 18:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Når de så f.eks. i deres EULA skriver at der ikke bliver "transmittet
> > personal information" så har de _store_ problemer hvis de så alligevel
> > gør det...
>
> Jeg var ikke klar over at serienumre og MAC adresser kunne rubriceres
> som »personal information« ...

De er unikke parametre som med mere eller mindre besværlige metoder kan
spores tilbage til den pågældende maskine/person

I modsætning til f.eks. skærmopløsning, cpu, OS version som ikke er
unikke parametre ...

/thomas

Jesper (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 04-08-10 12:40

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> kosterne med serienumre på:
>
> <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
> =true>

Nu er problemet at ved indbrud i f.eks. en møbelbutik er der ingen
serienumre at offentliggøre.
--
Jesper
*********************************************
Chuck Norris doesn't wear a watch.
HE decides what time it is.

Per Rønne (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-08-10 17:27

Jesper <spambuster@users.toughguy.net> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> > kosterne med serienumre på:
> >
> > <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
> > =true>
>
> Nu er problemet at ved indbrud i f.eks. en møbelbutik er der ingen
> serienumre at offentliggøre.

Jeg mindes heller ikke at have set tilsvarende ved indbrud i eksempelvis
Fona. Også tv og radio er forsynet med serienumre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

Ukendt (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-08-10 17:36

Hej,

> Jeg mindes heller ikke at have set tilsvarende ved indbrud i eksempelvis
> Fona. Også tv og radio er forsynet med serienumre ...

Har du nogensinde set Fona offentliggøre lister med serienumre?

Mon ikke det har en del at gøre med at Humac har udsendt en
pressemeddelelse, og det pt. er svært for journalisterne at finde noget
at skrive om...

Man kan da bare håbe for Humac, at de har husket forsikringen...

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Jesper Mehlsen (05-08-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Mehlsen


Dato : 05-08-10 16:42

Jesper skrev:

>
> Nu er problemet at ved indbrud i f.eks. en møbelbutik er der ingen
> serienumre at offentliggøre.

Det er ikke helt korrekt. Mange designermøbler har serienumre. Allerede
for flere år siden startede nummereringen se f.eks. her

http://www.wood-supply.dk/article/view.html?id=20017

Hilsen Jesper

(Thorbjørn Ravn (04-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 04-08-10 13:39

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Når de så f.eks. i deres EULA skriver at der ikke bliver "transmittet
> personal information" så har de _store_ problemer hvis de så alligevel
> gør det...

_Dine_ personlige oplysninger. Maskinens serienummer er ikke en
personlig oplysning.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (04-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 04-08-10 13:40

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> damnit, du vinder:

Naturligvis

> "We may collect information such as occupation, language, zip code, area
> code, unique device identifier, location, and the time zone where an
> Apple product is used so that we can better understand customer behavior
> and improve our products, services, and advertising."
>
> "unique device identifier"

Jovist. De kører den så langt de kan. Det er det samme med Windows Update.


> Om de så krydsrefferer de oplysninger med stjålne serienumre er så en
> anden sag ...

Hvad tror du helt ærligt selv?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-08-10 13:42

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>
> > damnit, du vinder:
>
> Naturligvis
>
> > "We may collect information such as occupation, language, zip code, area
> > code, unique device identifier, location, and the time zone where an
> > Apple product is used so that we can better understand customer behavior
> > and improve our products, services, and advertising."
> >
> > "unique device identifier"
>
> Jovist. De kører den så langt de kan. Det er det samme med Windows Update.
>
>
> > Om de så krydsrefferer de oplysninger med stjålne serienumre er så en
> > anden sag ...
>
> Hvad tror du helt ærligt selv?

umiddelbart ville jeg synes der burde være historier så fra tid til
anden om tyve knægte som er blevet "hapset" på den konto ... så mit
forsigtige gæt er .. nej.

/thomas

(Thorbjørn Ravn (04-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 04-08-10 13:47

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

>> Hvad tror du helt ærligt selv?
>
> umiddelbart ville jeg synes der burde være historier så fra tid til
> anden om tyve knægte som er blevet "hapset" på den konto ... så mit
> forsigtige gæt er .. nej.

Forskellen her er at det er en forhandler og ikke en slutbruger. Det
tror jeg faktisk gør en forskel.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-08-10 13:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>
> >> Hvad tror du helt ærligt selv?
> >
> > umiddelbart ville jeg synes der burde være historier så fra tid til
> > anden om tyve knægte som er blevet "hapset" på den konto ... så mit
> > forsigtige gæt er .. nej.
>
> Forskellen her er at det er en forhandler og ikke en slutbruger. Det
> tror jeg faktisk gør en forskel.

Du har sikkert ret .. fordi forhandleren rapporterer direkte tilbage til
"moderskibet" med de numre der skal blacklistes ...

/thomas

(Thorbjørn Ravn (04-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 04-08-10 17:29

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jep; mon ikke de også har registreret kosternes MAC adresser?

MAC-adresser kan ændres og vandrer iøvrigt sjældent udenfor et lokalnet.

Herudover er de garanteret registereret sammen med serienummeret.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (04-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 04-08-10 17:29

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg mindes heller ikke at have set tilsvarende ved indbrud i eksempelvis
> Fona. Også tv og radio er forsynet med serienumre ...

Det er nok bare ikke sket i agurketiden...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas Bjorn Anderse~ (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 04-08-10 21:28

nospam0002+20100804@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804)
writes:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>
>> Når de så f.eks. i deres EULA skriver at der ikke bliver "transmittet
>> personal information" så har de _store_ problemer hvis de så alligevel
>> gør det...
>
> _Dine_ personlige oplysninger. Maskinens serienummer er ikke en
> personlig oplysning.

Joh, det tror jeg nu nok, at den er. Datatilsynet har tidligere taget
stilling til, at en IP adresse og en bils nummerplade begge er
personhenførbare.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Thomas Bjorn Anderse~ (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 04-08-10 21:31

nospam0002+20100804@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804)
writes:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
>> Jep; mon ikke de også har registreret kosternes MAC adresser?
>
> MAC-adresser kan ændres og vandrer iøvrigt sjældent udenfor et lokalnet.

Den gennemsnitlige indbrudstyv sletter ikke engang harddisken, inden
tyvekosterne sælges videre. At han skulle bruge tid på at rode med Open
Firmware (eller hedder det EFI i disse dage?) tvivler jeg stærkt på. Så
skal det godt nok være organiseret tyveri. Hvis man er uintelligent nok
til at købe stjålne varer, hvad er så sandsynligheden for, at man kan
finde ud af at ændre MAC adressen?

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

(Thorbjørn Ravn (05-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 05-08-10 07:09

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

>> _Dine_ personlige oplysninger. Maskinens serienummer er ikke en
>> personlig oplysning.
>
> Joh, det tror jeg nu nok, at den er. Datatilsynet har tidligere taget
> stilling til, at en IP adresse og en bils nummerplade begge er
> personhenførbare.

Det tror jeg ikke Apple og Microsoft har opdaget.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste