Hjemmelavet NAS?
Fra : Ukendt

Dato : 04-08-10 21:42

Kan man selv bygge en NAS server af gamle pc-stumper?
Jeg skal egentlig bruge en NAS til alt mit musik via stereoanlæget i stuen,
men en NAS har ikke noget lydkort. Og jeg har et prof. pci-lydkort liggende
som kunne egne sig til formålet. Hvordan griber jeg det an?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-08-10 11:54

"J. Fogd" <nomail> skrev i meddelelsen
> Kan man selv bygge en NAS server af gamle pc-stumper?

Ja - en nas er jo bare en lille pc uden alt det, der ikke er brug
for i denne sammenhæng.

Så du kan jo sagtens få samme funkruion med en PC - det vigtigste er at
der er plads til det fornødne antal harddiske og et netkort.

Jan

Fra : jk

Dato : 05-08-10 13:11

On Wed, 4 Aug 2010 22:41:45 +0200, "J. Fogd" <nomail> wrote:

> [...]
>men en NAS har ikke noget lydkort. Og jeg har et prof. pci-lydkort liggende
>som kunne egne sig til formålet. Hvordan griber jeg det an?

Den simpleste NAS man kan tænke sig er at bruge en router med usb
udtag, og sætte en usb-harddisk derpå.

Asus w500 har f.eks. 2 usb udtag. Jeg har en usb laserprinter på den
ene. Så har man en netprinter, uden at den behøver noget netkort.

På samme måde med usb-harddisken. Asus medleverer software til at lave
en ftp-server desuden. Kun for windows. Desuden download assistant
(altså evt. torrent til harddisken, uden computer, andet end
routeren).

mvh

John

Fra : Morten

Dato : 05-08-10 07:00

On 4 Aug., 22:41, "J. Fogd" <nomail> wrote:
> [...]
> men en NAS har ikke noget lydkort. Og jeg har et prof. pci-lydkort liggende
> som kunne egne sig til formålet. Hvordan griber jeg det an?

Jeg har selv lige gået med samme overvejelser, men droppede det igen,
da man jo stadig skal have et bundkort der understøtter RAID (hvis man
vil køre det) og SATA harddiske - så for mig endte regnestykket med at
blive, at der ikke ville være meget at spare ved at lave den selv,
frem for at købe en færdig til 2.000,-

Fra : Morten

Dato : 05-08-10 07:15

On 5 Aug., 15:05, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Linux Software Raid virker fuldt ud perfekt, både mht stabilitet og
> performance. Det er langt at foretrække fremfor FakeRAID
> (bundkortløsningerne).
>
> Så et hvilket som helst bundkort med flere harddisk controllere vil kunne
> bruges med fordel.

Se det stemmer så slet ikke med det jeg fik afvide da jeg havde det
oppe i gruppen her for en måned siden - citat:

> Nej, det er ikke korrekt.
> Hvis ikke man har et bundkort med indbygget raid controller (med raid 5 vil
> det vist være lidt svært at finde et), så er det således, at den
> hardwareenhed (raid controlleren), som du skal købe, også har indbygget
> porte til at slutte diskene til, da raid og controllerfunktion hænger
> uløseligt sammen.

Men det er altså forkert? - Jeg kan samtidig se at FreeNAS (som var
det jeg planlagde at bruge) skriver på deres hjemmeside: "It supports
Software RAID (0,1,5)" - så må det skulle forstås som at den kan køre
RAID - så længe diskene bare (på den ene eller anden måde) er
forbundet til PC'en?

/Morten

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-08-10 14:06

> Jeg har selv lige gået med samme overvejelser, men droppede det igen, da
> man jo stadig skal have et bundkort der understøtter RAID (hvis man vil
> køre det)

Nja tværtimod.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-08-10 15:12

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/swerver2.jpg>

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Leo

Dato : 05-08-10 19:35

Kig på det her
http://www.altomdata.dk/byg_et_monster_af_et_mediecenter
og glem det med "gamle" dele, du vil sikkert bare blive generet af støj for
en "gammel" maskine, og det er sikkert ikke hvad du ønsker i stuen.

Til en NAS kan du sagtens bruge nogle ældre dele, så længe du påtænker at
placere den i en skunk, eller et andet sted, hvor du kan undgå at skulle
høre støjen fra en tænt computer/nas, der helt sikkert vil støje på de
forkerte tidspunkter.
Men er det en NAS du har brug for ?, eller er det en Medieserver, til at
have film og musik liggende på ?

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-10 22:11

Leo wrote:
> [...]
> sikkert vil støje på de forkerte tidspunkter.
> Men er det en NAS du har brug for ?, eller er det en Medieserver, til

Hmm jeg vil bare gerne kunne bruge min bærbare som remote control for den
musik der skal ligge på NAS'en. Jeg har ingen behov for at kunne optage tv
(tror jeg ikke, medmindre man kan optage via HDMI til pc'en?). Jeg har
nemlig en gammel "analog" harddisk-optager kun med scart.

MVH
Ole

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-08-10 20:12

> Se det stemmer så slet ikke med det jeg fik afvide da jeg havde det oppe
> i gruppen her for en måned siden - citat:

Nej det ved jeg godt - mange går i baglås når de læser ordet "software"
da det tit og ofte borger for ringere ydelse i mange andre sammenhænge.

Men på *nix er det muligt og klart at foretrække fremfor FakeRAID da
fleksibiliteten er større og ydelsen tit bedre. Og nej jeg har ikke
links, det må folk selv søge hvis der sås tvivl om min påstand Men
det er alment kendt i miljøet et Linux Software Raid yder rigtig godt.

> Men det er altså forkert?

Ja. Og nej.

Den ultimative ydelse får du via et godt controller kort - det er ikke
helt gratis og kan slet ikke sammenlignes med det der sidder på mange
bundkort og som mange tror er ægte hardwareraid hvilket sjældent/aldrig
er tilfældet.

> [...]
> Software RAID (0,1,5)" - så må det skulle forstås som at den kan køre
> RAID - så længe diskene bare (på den ene eller anden måde) er forbundet

Korrekt!

Disclaimer: Jeg taler udelukkende om *nix baserede systemer - jeg
beskæftiger mig ikke med Windows og ved ikke engang om der fåes anden
software raid dertil end den som interagerer med bundkort med FakeRAID.