On Aug 3, 12:21 pm, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:
> Den 03-08-2010 10:55, Leo Jensen skrev:
>
>
>
> > Bremserør der skal skiftes efter 4 år ?? Jeg vil gerne vide hvilke
> > biler det kan ske med så jeg kan undgå den slags skrammel.
>
> Det er set på japanske, koreanske, italienske, franske og tyske.
Så er jeg rolig igen, for de 18 år gamle rør på Jaguaren gider jeg da
ikke til at skifte...
Det er
> ikke sikkert det er tilfældet hver gang ved første periodesyn. Men ofte
> er det ude ved hjulene der er problemer. Og typisk hvor der er stor
> påvirkning af hjulsprøjt. Samt på de kanaler hvor alle rør er samlet. Så
> stort set kan man risikere at skulle have fat i alle bremserør. Og så
> har jeg ikke nød at nævne der som bonus kan være problemer med knækkede
> udluftningsskruer.
>
>
>
> > Desværre er det sådan, at undervognsbehandling ikke kan betale sig ud
> > fra en simpel økonomisk betragtning, hvis man skiller sig af med bilen
> > i tide.
>
> Og i vores klima er "tide" senest når bilen er 3,5 år gammel.
Måske af hensyn til bilens levetid, men da ikke af hensyn til om man
får mere eller mindre for bilen, hvis den skal sælges når den er 6-8
år gammel.
Jeg har ikke haft så mange biler, men her er min rusthistorik:
2CV 1975, købt i 1984. en del rust lavet, undervognsbehandlet 1 gang i
ca. 1987. Kører stadig, og får da også lidt Tectylspray af og til. Og
nogle gange lidt plade, men ruster ikke så meget som man skulle tro.
Kører året rundt.
Citroên BX14E 1984. købt i 1989. Ingen rust frem til totalskade i
1992. Ingen problemer overhovedet faktisk...
Citroën BX16TRS 1984, købt i 1992. Sminket lig, men holdt da i 4 år.
Rust i dørstolper og bagagerum.
Peugeot 405 Stc 1992, købt i 1996. ingen rust ved køb, men fik
alligevel undervognsbehandling. Sidste bil rustede jo. Ingen rust
overhovedet, solgt i 2002. om jeg fik mere for den pga
undervognsbehandling: Måske. Solgt privat.
Honda Civic 2001, købt i 2002. En japaner, den skal da
undervognsbehandles, så det blev den. Ingen rust overhovedet, solgt i
2005. Køberen (et bilhus) var KUN interesseret i kilometertallet
(under 100000 km), gik ikke engang rundt om den.
Jaguar XJ 1992, købt i 2005. Forbavsende fin, men havde vist også fået
et par gange undervognsbehandling i sine først 13 år. Har foreløbig
fået 2x Dinitrol hos mig og er ikke rustfri, men dog ret fin. Kører
året rundt, og det har den gjort siden 2003 i DK. Før den kom hertil
var den sydtysker...
>
> > Det er så svært med sikkerhed at vide hvor grænsen for 'i
> > tide' går, men hvis du køber eksempelvis franske biler snakker vi nok
> > omkring de 15 år.
>
> En 15 år gammel franskmand kan godt være frisk. Men den kan dælme også
> ligge under mulde.
Og det har ikke noget med fordomme at gøre. Det
> har noget med 30 år i bilbranchen at gøre.
Jeg husker pludselig at jeg så motorrummet på en kollegas ZX for
nylig. Den er vel 15 år og skal helt sikkert ikke synes igen.
Inderskærme/tårne var voldsomt rustne. Men min egen Pug 405 holdt
imponerende godt.
>
> > For mindre lødige produkter rammer du grænsen tidligere, men 6-8 år
> > bør de fleste biler kunne holde sig anstændigt rustfri. Ford og
> > Mercedes har bare været lidt uheldige...
>
> Ja, da de er lovligt undskyldt. Ford har næsten igen erfaring med biler
> der kan ruste. Mercedes havde en rimelig periode med W124 og til dels
> W123. Ellers har de været lige så gode til at ruste som alle andre. Opel
> har også altid har ry for at ruste. De er nok ikke værre end andre.
> Hyundai fik af FDM et dårligt ry med hensyn til rust. De var såmænd
> heller ikke værre end andre. Men sådan er der så meget. Dem der kører
> Trabant synes den er perfekt.
Karossen ruster da i hvert fald ikke
Leo