Sterilisation?
Fra : John Sahl

Dato : 06-08-01 18:57

Hej alle...

Da Sabina og jeg er enige om at vi aldrig vil have flere børn. Overvejer vi
at finde andre løsninger, end at hun skal fylde sig med hormoner eller andet
for, at vi skal undgå at hun bliver gravid. Hun har store gener af
p-pillerne,
eller rettere det har vi, for det påvirker hende kraftigt både fysisk og
psykisk i omkring 14 dage omkring hendes menstruation.

Nu er vi så nået der til at vi overvejer om jeg skal lade mig sterilisere.
Rent
faktisk er dette ikke noget jeg overhovedet har overvejet før. Så det kom
lidt bag på mig. Men tanken er mig slet ikke fjern og jeg er 99% sikker på
at det ender med det. (Det er trods alt et mindre indgreb for mig end for
hende)

Jeg vil dog godt lige høre hvordan folk som har fået det gjort, oplever det
at leve med det bag efter? Så kom frit frem hvis der er nogen der har gjort
det.

Av!

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Peter

Dato : 06-08-01 19:38

Hej John
Jeg synes du / i skal prøve at kikke tilbage til d. 16-07-2001 kl.23:26, der
havde jeg et indlæg i denne gruppe om nøjagtig det samme.
Jeg har der fået mange god svar og fået en god diskusion ud af det
Jeg skal under kniven på Torsdag, og jeg glæder mig meget til det er
overstået så vi kan have fri sex uden at være "bange" for at få flere børn.

Mvh
Peter Micheelsen
lpm@it.dk

Fra : Hanne L

Dato : 06-08-01 21:28

Peter skrev i en meddelelse news:9kmo0c$63i$1@news.cybercity.dk...

Hej Peter

> Hej John
> Jeg synes du / i skal prøve at kikke tilbage til d. 16-07-2001 kl.23:26, der
> havde jeg et indlæg i denne gruppe om nøjagtig det samme.

Er du sød at klippe det væk, du ikke svarer på
samt svare nedenunder det, du citerer.

Venlig hilsen
Hanne L

Fra : Peter

Dato : 07-08-01 13:29

Hej Hanne
undskyld
Jeg skal nok prøve at huske at slette det som jeg ikke svarer på, men jeg
synes alligevel at jeg svarede på det han spurgte om, men ok, jeg ved hvad
du mener

mvh
Peter

Fra : Milea

Dato : 07-08-01 09:52

[SNIP]
> Jeg skal under kniven på Torsdag, og jeg glæder mig meget til det er
> overstået så vi kan have fri sex uden at være "bange" for at få flere
> [...]

Hej Peter

Som nævnt i tidligere tråd, blev min mand steriliseret sidst i Juni.

Fri sex...vil lige indskyde....inden man bliver meldt 'clean', skal man
enten ha 30 udløsninger eller afleverer 'sæd' prøve efter 3 måneder. Grunden
til dette, er at der indenfor de 3 mdr, stadig kan være levende sædceller i
sædblære..de har en ret god levetid. De 30 udløsninger...som man evt. kan nå
at få, INDENFOR 3 mdr. er for at få tømt sædblære...så selvom at man bliver
steriliseret, kan man ikke dyrke fri sex, inden for de første 3 mdr. *S*

Når du er blevet steriliseret vil du få udleveret et 'glas' hos den
pågældende 'kirug', og så skal du selv aflevere/indlevere 'sædprøve' efter
ovennævnte 'tidsfrist' , på nærmeret sygehus/det sygehus du hører under. *S*

Mvh. Milea

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 07-08-01 10:10

> [...]

bliver
> steriliseret, kan man ikke dyrke fri sex, inden for de første 3 mdr. *S*

30 udløsninger inden for tre måneder!!!

.... hvorfor ikke nøjes med 14 dage

Mark

Fra : Milea

Dato : 07-08-01 10:22

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
[SNIP]

> ... hvorfor ikke nøjes med 14 dage
>
> Mark

Jamen det er jo lige det jeg skriver (underforstået)*GG*
Få 30 udløsninger..på KORT tid, og man meldes hurtigere 'clean'.

De 3 mdr, er jo hvis man ikke har så mange udløsninger.
Noget med, at 'efter' 3 mdr, bør samtlige 'overlevende' sædceller være
'døde' *S*

Milea

Fra : John Sahl

Dato : 07-08-01 10:46

"Milea" <milea@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jamen det er jo lige det jeg skriver (underforstået)*GG*
> Få 30 udløsninger..på KORT tid, og man meldes hurtigere 'clean'.

Damn, kæresten kommer sgu til at hjælpe til, så kan vi vel klare
det på en weekend *SF*

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-08-01 18:41

> Damn, kæresten kommer sgu til at hjælpe til, så kan vi vel klare
> det på en weekend *SF*

yikes*G* hvad tror du jeg er??? en malkemaskine??

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : John Sahl

Dato : 08-08-01 00:08

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in message news:gOVb7.4233$xn.270510@news010.worldonline.dk...
> yikes*G* hvad tror du jeg er??? en malkemaskine??

Suuuuug Ellen

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 09-08-01 01:52

[SNIP]

> 30 udløsninger inden for tre måneder!!!
>
> ... hvorfor ikke nøjes med 14 dage

14 dage ? .. hvad vil du så få den sidste uge til at gå med ?
Det kan da klares på den halve tid. *ss*

Fra : Jan Jensen

Dato : 06-08-01 22:30

Hej,

Da min kone var gravid med vort 2. barn, besluttede jeg mig for, at jeg
ville lade mig sterilisere når min kone havde født, idet vi var enige om, at
vi ikke ønskede mere end 2 børn. Jeg var ikke i tvivl om, at det var mig som
skulle under "kniven" pga. indgrebets størrelse.
Som sagt så gjort - indgrebet blev foretaget i januar og jeg har ikke
fortrudt i 2 sekunder. På nær lidt ømhed - intet værd at tale om - de første
14 dage bagefter, så oplevede/oplever jeg ingen gener overhovedet.
Som nogen har spurgt mig om, så påvirker det hverken virilitet, lyst eller
noget andet.
Det er kun noget jeg varmt kan anbefale !

Mvh Jan

Jeg gik med samme tanker som dig, og "John Sahl" <webmaster@mandezonen.dk>

Fra : Neslein

Dato : 07-08-01 17:13

"Jan Jensen" <trej@get2net.dk> wrote in message
> Hej,

[...]

> Det er kun noget jeg varmt kan anbefale !
>
> Mvh Jan

Ditto.

Snittet en fredag eftermiddag for 2 aar siden, tilbage paa arbejdet mandag.
Tilbragte weekenden med at blive vartet op af hustru og datter som tak for
mit udviste "heltemod"...

Ingen komplikationer, ingen forskel i lyst, ydeevne eller ejakulatets farve,
konsistens eller smag .

MVH

http://www.newsfeeds.com - The #1 Newsgroup Service in the World!
-----== Over 80,000 Newsgroups - 16 Different Servers! =-----

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 07-08-01 00:55

Hej John

> [...]
> eller rettere det har vi, for det påvirker hende kraftigt både fysisk og
> psykisk i omkring 14 dage omkring hendes menstruation.

Jeg kender problemet. Jeg kan så regne ud, at I ikke vil have nogen børn
sammen.

> [...]
> at det ender med det. (Det er trods alt et mindre indgreb for mig end for

Så vidt jeg har forstået, er det et ret simpelt indgreb. Og funktionalite-
ten skulle være helt den samme med sædvæske og det hele - bare uden de
små drenge.

> [...]
det
> at leve med det bag efter? Så kom frit frem hvis der er nogen der har

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er nogen, der har fået fjernet
sterilisationen igen. Den kan lade sig gøre har jeg hørt.

Mark

Fra : Pia KL

Dato : 07-08-01 11:57

> [...]
det
> at leve med det bag efter? Så kom frit frem hvis der er nogen der har

Du skal også lige tænke på den situation, at du om 10-15 år kan ramle sammen
med en yngre kvinde, som du gerne vil have børn sammen med.

Min mand blev efter sit sidste barn sterialiseret, fordi hans daværende kone
ikke kunne tåle at få flere børn.
Nu mange år senere kunne jeg godt tænke mig at få børn, men det kan vi ikke
få.
Sterilationen har været forsøgt reopereret 2 gange uden at det lykkedes.
Så eneste mulighed er at få det offentlige til at godkende en
microinsemination, hvilket er en længere procedure, og så skal man håbe på
at den lykkes. Og en sådan gør forbandet ondt.
Manden skal have taget sædceller ud af nosserne med en lang nål.
Kvinden skal på hormoner i flere måneder, have tvangsmodnet folikler
(blærerene med æg i), gerne 8-12 stykker (der er normalt kun en moden
folikel pr. mensesperiode), og så skal de tages ud via en nål op gennem
skeden, og ind i æggestokkene, hvor de roder rundet for at fange foliklerne.
Så bliver "sæden" sorteret og via en pipettenål, føres én sædcelle ind i ét
æg... De befrugtede æg modnes, og måske 2-3 stykker deler sig normalt. Så
bliver der smidt 1-2 æg op i livmoderen, og så kan man så håbe på, at det
hele lykkes.

Det er ikke en sjov proces at komme igennem.

Pia

Fra : John Sahl

Dato : 07-08-01 12:25

"Pia KL" <pia@larholm.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal også lige tænke på den situation, at du om 10-15 år kan ramle
sammen
> med en yngre kvinde, som du gerne vil have børn sammen med.

Det skal måske lige siges at mit valg om ikke at få flere børn, INTET
har at gøre med min kæreste. At vi så er enige om at vi ikke vil have
flere er jo så bare temmelig heldigt.

Vi har begge hver sit barn fra tidligere forhold og deraf også hver sit
bonusbarn Vi har ikke nogen af os ønsker om flere børn, hverken
sammen eller hver for sig.

Jeg er godt klar over at det er en permanent ting som ikke bare lige
rettes tilbage igen

Fra : Pia KL

Dato : 07-08-01 12:37

> Jeg er godt klar over at det er en permanent ting som ikke bare lige
> rettes tilbage igen

Jeg ville også bare have dig til lige at stoppe op og tænke på den mulighed
:)
Min mand troede heller ikke han ville have flere efter den sidste som var
den fjerde.

Men jeg er måske lidt irriteret over, at han i sin tid blev overtalt til at
blive stereliseret.

Men på den anden side, det er da skønt at kunne dyrke al det sex man har
lyst til, uden at tænke på at blive gravid ;)

Så - go for it, hvis du er 110% sikker på at du _aldrig_ vil have flere
børn....

Pia

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-08-01 18:41

"Pia KL" <pia@larholm.dk> wrote in message

> Men jeg er måske lidt irriteret over, at han i sin tid blev overtalt til
at
> blive stereliseret.

lod sig overtale?? det lyder som om han ikke har haft noget at skulle have
sagt..... han har da forhåbentlig selv været med til at tage beslutningen..

Fra : Kat

Dato : 07-08-01 16:06

John Sahl skrev:
> [...]
INTET
> har at gøre med min kæreste. At vi så er enige om at vi ikke

Ja, undskyld, John....men BLA BLA BLA.....
Det sagde alle de mænd, der har fortrudt også (og jeg har set en
del!). Står den yngre model der med sine kønne tiggende øjne, så
skal der måske ikke så meget til, at du fortrød....
Jeg kan kun sige, at du skal overveje det meget kraftigt!

--
/kat
---

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 07-08-01 16:28

Hej Kat

> [...]
> del!). Står den yngre model der med sine kønne tiggende øjne, så
> skal der måske ikke så meget til, at du fortrød....

Jeg kan da en historie om én der mødte en yngre model og hun
ville s'gu have børn, selvom han naturligvis sagde at det
cirkus havde han været igennem osv. Hvis han stadig ville
være kæreste med hende var der ingen vej udenom.

> Jeg kan kun sige, at du skal overveje det meget kraftigt!

Spiral har ikke været nævnt endnu. Der er mange kvinder
tilfredse med. På den måde er beslutningen om "ikke flere
børn" ikke nødvendigvis.

Mark

Fra : Puk

Dato : 07-08-01 17:03

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> skrev i en meddelelse

Hej alle sammen

> Spiral har ikke været nævnt endnu. Der er mange kvinder
> tilfredse med. På den måde er beslutningen om "ikke flere
> børn" ikke nødvendigvis.

Jeg ved ikke ret meget om spiraler, for jeg har altid fået at
vide, at de primært er til kvinder som har født, og da jeg ikke
har det, har jeg altid mere eller mindre udelukket dem som
mulighed.
Men jeg mener at have ladet mig fortælle at de effektive spiraler
er dem som også frigiver hormoner. Hvis dette er korrekt, er der
så nogen der ved, om disse hormoner potentielt vil have samme
negative bivirkninger som hormonerne i p-piller?

Hvordan iøvrigt med det her, at spiraler er bedre for kvinder der
er født. Er det old news eller holder det stadig med de spiraler
man har idag? Og hvorfor er det så iøvrigt sådan?

Hyg sig så vældigt
Puk

Fra : Hanne L

Dato : 07-08-01 19:08

Puk skrev i en meddelelse news:bgUb7.3828$PZ4.263915@news000.worldonline.dk...

Hej Puk og Mark

Mark Thomas Gazel skrev i en meddelelse

> [...]
> så nogen der ved, om disse hormoner potentielt vil have samme
> negative bivirkninger som hormonerne i p-piller?

Hormoner er hormoner = et onde.
Om der er ligeså meget i en spiral som i p-piller, tror jeg
ikke. Da jeg havde spiral(er), var det først og fremmest
bare det, at der var et fremmedlegeme i livmoderen samt
den lille frigivning af kobber fra spiralen, der sørgede for,
at man ikke blev gravid. Men det var jo dengang for
maaaaange år siden *GGG*.

> Hvordan iøvrigt med det her, at spiraler er bedre for kvinder der
> er født. Er det old news eller holder det stadig med de spiraler
> man har idag? Og hvorfor er det så iøvrigt sådan?

Jeg synes, jeg på et tidspunkt hørte, at man i dag kan
bruge en uden at have født, men er ikke sikker.
Tidligere var argumentet, at livmoderhalsen skulle have
været udvidet, før man proppede en spiral derop. Men
siden da er spiralerne jo blevet mindre og mindre, så det
betyder muligvis ikke noget mere.

Kærlig hilsen
Hanne L

Fra : Vanillepigen

Dato : 07-08-01 21:48

"Hanne L" <maanelys@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Hanne og Puk

Puk skrev;

Hanne skrev;
> Hormoner er hormoner = et onde.

Jeg er ikke helt enig med jer i, at hormoner nødvendigvis er et onde. Fx kan
p-piller afhjælpe acne.
Jeg ville da ønske at jeg var begyndt at tage dem langt før jeg faktisk
gjorde. Så havde jeg ikke døjet med dét problem i så mange år. Selvom min
hud ikke er optimal nu, så er den hundrede gange bedre, end før jeg startede
på de p-piller jeg tager nu. Men jeg vil så sige at de piller jeg fik i
første omgang fik mig til at flippe totalt ud. De jeg tager nu er der lidt
mindre østrogen i.

Med venlig hilsen Kristine.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-08-01 22:04

"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> wrote in message
> [...]
> første omgang fik mig til at flippe totalt ud. De jeg tager nu er der lidt

jeg vil lige sige at da jeg i sin tid ( for omkring 7 år siden) startede på
disse p-piller ( minulet = lavdosis pille med Ethinylestradiol og Gestoden)
havde jeg en kæmpe fordel af dem... mine blødninger aftog og jeg havde det
skide godt.... troede aldrig jeg skulle stoppe med dem....
det er inden for det sidste år eller to er min krop generelt gået amok... og
det har åbenbart også sat sig på min hormon balance......
med det vil jeg bare lige sige at selvom det starter som et gode... kan det
forandre sig til noget frygteligt rod(

Fra : Vanillepigen

Dato : 07-08-01 22:22

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
Hej Sabina

> [...]

> det har åbenbart også sat sig på min hormon balance......
> med det vil jeg bare lige sige at selvom det starter som et gode... kan

Åhh nej det må du ikke sige

Det er noget rod. Ens egen krop forandrer sig jo hele tiden, og din har
været ekstra hårdt belastet.
Og hvis man så skal kæmpe mod underlivsproblemer og humørsvingninger oveni.
Jeg forstår godt at du ønsker et alternativ. og så er det jo godt at John
også er afklaret med det.

For mit eget vedkommende håber jeg bare at mine p-piller ikke skifter
virkning. Og nu tænker jeg altså på bi-virkningerne. Jeg håber heller ikke
at de skifter deres primære virkning *G*. I øvrigt er der underligt det med
at tale om BI-virkninger. Bi-virkninger er vel også virkninger ikke?

Kristine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-08-01 06:43

> Åhh nej det må du ikke sige

sad but true

> Det er noget rod. Ens egen krop forandrer sig jo hele tiden, og din har
> været ekstra hårdt belastet.
> Og hvis man så skal kæmpe mod underlivsproblemer og humørsvingninger
oveni.

det er sjovt.... det er nemt nok at snakke og skrive om... men at gennemleve
det.... yikes...
nogle gange flipper jeg skråt over småting som normalt ville få mig til at
grine.......

> Jeg forstår godt at du ønsker et alternativ. og så er det jo godt at John
> også er afklaret med det.

yup

> [...]
med
> at tale om BI-virkninger. Bi-virkninger er vel også virkninger ikke?

jo det er virkninger... men bi-virkninger er virkninger udover den
ønskede... og dermed en biting til hovedvirkningen*GGG*
sorry... lidt forvirret.....

Fra : Puk

Dato : 08-08-01 06:17

"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kristine

> Jeg er ikke helt enig med jer i, at hormoner nødvendigvis er et
onde. Fx kan
> p-piller afhjælpe acne.

Ja det har jeg jo også altid hørt. Selv har jeg aldrig lidt af
decideret acne men blot et par bumser her og der, som vist er ret
almindeligt. Jeg er for lidt tid siden holdt op med at tage
p-piller, da jeg ikke har en fast partner og syntes det var lidt
åndsvagt at hælde hormoner i mig selv uden nogen egentlig grund.
Jeg oplevede ved min første mens, at jeg fik hele 3 bumser *G*.
Ellers har jeg ikke haft bumser i årevis. Men jeg tror godt at
jeg kan leve med en bums hist og pist *S*.

Min lillebror derimod har haft rigtig svær acne på ryggen og er
fuldstændig arret der. Da han hørte om min oplevelse med
p-pillerne spurgte han, om han ikke kunne få en røvfuld af dem
*G*.

Hyg sig så vældigt
Puk

Fra : Vanillepigen

Dato : 08-08-01 23:00

> Hej Kristine

Hej Puk

> syntes det var lidt
> åndsvagt at hælde hormoner i mig selv uden nogen egentlig grund.

Nej det forstår jeg godt, hvis man kan undgå det, men de kan altså også have
en positiv (bi)-virkning i visse tilfælde.

> Men jeg tror godt at jeg kan leve med en bums hist og pist *S*.

Ja der er der jo nogen, der slipper billigt

> [...]
> fuldstændig arret der. Da han hørte om min oplevelse med
> p-pillerne spurgte han, om han ikke kunne få en røvfuld af dem

Jeg er ikke helt sikker på at det hjælper på mænd, desværre.

Hilsen Kristine.

Fra : Hanne L

Dato : 08-08-01 10:22

Vanillepigen skrev i en meddelelse news:9kpk75$9gg$1@sunsite.dk...

Hej Kristine

> [...]

> første omgang fik mig til at flippe totalt ud. De jeg tager nu er der lidt

Da jeg ikke selv har lidt af acne, kan jeg selvfølgelig ikke
helt sætte mig ind i, hvor slemt det kan være for en.
Men du traf det valg hellere at ville tage hormoner end
at lide af acne. Det giver vist også grimme ar, ikke?

Der skal noget meget alvorligt til, før jeg tager hormoner
igen. Da jeg fik hormoner tidligere på året, fordi jeg blødte
i 1½ måned, blev jeg både deprimeret og mistede lysten
til sex totalt. DET har jeg ikke lyst til at opleve igen. Det
varede mindst 3 uger, efter jeg var holdt op med at tage
hormonerne.
Så selv ikke svedeture eller andre følgevirkninger, der
måtte komme, hvis min overgangsalder bliver en, jeg
mærker noget til, vil kunne få mig til at tage dem igen.

Jeg kan godt forestille mig, at der er forskel på hormoner,
men de er i alle tilfælde noget kunstigt, jeg tilfører min
krop.

Kærlig hilsen
Hanne L

Fra : Sott

Dato : 08-08-01 20:16

Hej Hanne og Vanillepigen :0)

> [...]
> Men du traf det valg hellere at ville tage hormoner end
> at lide af acne. Det giver vist også grimme ar, ikke?

Jeg lider helt vildt meget af acne på bagside af lårene og på røven,
lidt mindre på ryggen og så desværre og på brystet og noget i
ansigtet - jeg er dødtræt af det, men jeg kan ikke tage p-piller,
fordi jeg så (som Sabina også beskriver det) - flipper ud over ting,
jeg normalt ville grine af.

Og du har ret, det giver ar og er i det hele taget bare grimt og... og
*ukvemsord i en lind strøm*
Det værste er at det begynder så tidligt - min den yngste starter nu
og han er kun 7 år, de to ældste på 11 og 12 har allerede haft det i
et par år efterhånden, dog ikke så slemt som jeg. Også hos dem er det
værst på lårene og røven *uf*... jeg har allerede prøvet adskillige
dyre cremer, også på recept og det virker ikke - og en hel del af dem
må min datter slet ikke prøve, fordi hun har astmaallergi (vi kan jo
lige så godt i samme åndedrag forsøge at redde deres hud *S*)... der
er så noget med nogle piller (ikke p-piller), der specifikt skulle
kunne bedre acne, men de skulle have grimme bivirkninger og være
ultradyre - så det har jeg endnu ikke fået afprøvet

Da jeg var teenager, troede man det ville hjælpe med tøris henover
huden - det hjælper ikke en disse, skulle jeg hilse og sige *øv -
surmuler*. Sol/solarie hjælper en smule, men det giver mig til gengæld
misfarvninger i ansigtet - fordi jeg har pigmentforandringer, så det
er heller ikke særligt fedt.

> Jeg kan godt forestille mig, at der er forskel på hormoner,
> men de er i alle tilfælde noget kunstigt, jeg tilfører min
> krop.

Åh, jeg ville nu næsten gøre hvad som helst, for at slippe for acne -
men dog ikke rende rundt som en skruphysterisk og skrigende hyæne i
adskillige dage hver måned, der må være en grænse *G*

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-08-01 22:06

"Sott" <sott@post.tele.dk> wrote in message
> Åh, jeg ville nu næsten gøre hvad som helst, for at slippe for acne -
> men dog ikke rende rundt som en skruphysterisk og skrigende hyæne i
> adskillige dage hver måned, der må være en grænse *G*

suk... jeg lider heldigvis ikke af acne..... den enkelte bums der dukker op
fra tid til anden tror jeg nok jeg kan nedkæmpe*G*
men det er netop den skruphysteriske hyæne jeg gerne vil slippe af med....

nu skal jeg til lægen i morgen... der vil jeg bringe emnet op...... så får
vi se hvad der sker

Fra : Vanillepigen

Dato : 08-08-01 22:56

> Hej Kristine
Hej Hanne

> Da jeg ikke selv har lidt af acne, kan jeg selvfølgelig ikke
> helt sætte mig ind i, hvor slemt det kan være for en.

Det kan være ret slemt, og det hjælper ikke just på selvtillididen

> Men du traf det valg hellere at ville tage hormoner end
> at lide af acne. Det giver vist også grimme ar, ikke?

Jeg skulle jo alligevel vælge en præventionsform. Hverken Mark eller jeg er
til kondomer; Pessaret - da har jeg måske det samme problem som Sabina ;
Spiral - jeg kan ikke lide tanken om det og har altid troret at man skulle
have haft et barn. Så p-piller var okay. Især da jeg alligevel tager medicin
hver aften og har en rutine (med dét i det mindste).

Med hensyn til arrene mener jeg selv at jeg er billigt sluppet. Jeg har
noget i ansigtet, men det er slet ikke så slemt som andre jeg har set.

[snip]

> Jeg kan godt forestille mig, at der er forskel på hormoner,
> men de er i alle tilfælde noget kunstigt, jeg tilfører min
> krop.

Jamen det forstår jeg sandelig også godt. Jeg ville bare indskyde at det
ikke kun behøver at være negativt, som jeg også skriver til Puk. Hvis man
har mulighed for at undgå det så skal man gøre det og man skal også overveje
ens øvrige livsstil i forhold til fx p-piller, om man ryger fx. Men indtil
videre er jeg for mit eget vedkommende godt tilfreds.

Kristine.

Fra : Sott

Dato : 07-08-01 20:33

Hej Puk :0)

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så nogen der ved, om disse hormoner potentielt vil have samme
> negative bivirkninger som hormonerne i p-piller?

Forskellen er, at spiralen virker lokalt, også mht. hormoner - mens
p-piller sådan set skal hele vejen rundt i organismen.

> Hvordan iøvrigt med det her, at spiraler er bedre for kvinder der
> er født. Er det old news eller holder det stadig med de spiraler
> man har idag? Og hvorfor er det så iøvrigt sådan?

Jeg fik første gang spiral som 15 årig, og jeg havde ikke født - ud
over øget blødning, havde jeg ingen bivirkninger. Jeg ved ikke,
hvorfor det anbefales til kvinder, som har født - men man kan altså
godt få spiral, uden at have født.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-08-01 18:39

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> wrote in message
> [...]
> cirkus havde han været igennem osv. Hvis han stadig ville
> være kæreste med hende var der ingen vej udenom.

det er IMO en latterligt ultimatum..... der findes i dag utallige metoder
for at få børn samme.....

> Spiral har ikke været nævnt endnu. Der er mange kvinder
> tilfredse med. På den måde er beslutningen om "ikke flere
> børn" ikke nødvendigvis.

spiral er ikke nævnt fordi jeg tidligere har prøvet det med MEGET dårlige
erfaringer...
en spiral der normalt skulle holde 5 år, holdt kun 2 mdr med MEGET kraftige
og smertefulde blødninger til følge...
jeg lå generelt i sengen 3-4 dage da jeg havde den...

men spiral har skam også været overvejet i denne proces...... og er heller
ikke helt forkastet endnu.... jeg kastede egentlig spørgsmålet om
sterilisation i luften i ren desperation over at det altid er mig der døjer
med alt muligt.... det er deprimerende at være totalt påvirket af hormoner i
14 dage hver måned... hvis jeg ikke er ked af det så er jeg hysterisk-... og
oven i det har jeg smerter og er overfølsom......
john er sund og rask og har ikke problemer med noget rent
helbredsmæssigt.... det vil i længden betyde mindre for ham(rent fysisk) at
blive steriliseret end det gør for mig at blive ved med p-piller og
andet......

Fra : Kat

Dato : 07-08-01 18:50

Sabina Hertzum skrev:
> [...]
ham(rent fysisk) at
> blive steriliseret end det gør for mig at blive ved med

Hvad med det go´e gammeldaws pessar. Jeg _opdagede_ det sidste
år, og aldrig har jeg haft et så perfekt præventionsmiddel. Det
er for nemt og uden nogen former for bivirkninger!! Man skal
_bare_ lige huske det i tasken nogen gange - men nu er man jo
ikke 16 mere, så det er helt fint.

--
/kat
---

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-08-01 19:17

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote in message
> [...]
> er for nemt og uden nogen former for bivirkninger!! Man skal
> _bare_ lige huske det i tasken nogen gange - men nu er man jo

det har jeg slet ikke overvejet... nok mere fordi vores vaner ikke ligefrem
indbyder til at blive afbrudt fordi man liiiige skal ordne den lille
detalje
og helt ærligt... jeg er DØDglemsom i en ophedet situation.... det kan MEGET
nemt gå galt når det er...
men rent fysisk lyder det jo nær perfekt.... men indimellem kan jeg egentlig
godt føle det lidt som at præventionen "hænger" på os kvinder......
hvorfor er det os der ikke alene skal hænge på beskyttelsen men også
resultatet hvis det ikke fungerer

Fra : Kat

Dato : 07-08-01 21:26

Sabina Hertzum skrev:
> [...]
lille
> detalje
> og helt ærligt... jeg er DØDglemsom i en ophedet situation....

Dårligt argument, kan jeg kun sige - for så kan du bare tage det
(pessaret) på hver dag, når tiden/toilettet passer dig. Det skal
bare ud engang i mellem og ny creme på, hvis du ikke lige har
været aktiv. Og nu skal man vel heller ikke gøre tingene værre
end de er - jeg vil da tit gerne lige ud og soigneres eller tisse
inden!

> [...]
kvinder......
> hvorfor er det os der ikke alene skal hænge på beskyttelsen men

Det er perfekt, når man lige har lært sig selv at administrere
det og fået det ind på rygmarven.
Og vi _hænger_ jo desværre på den del af det sjove, da
alternativet: kondom er så rædsomt, og lægeverden har været
mandsdomineret længe. Det sidste ser dog ud til at vende i nær
fremtid!
Men du overvejer ikke at få skåret dine _strenge_?
Hvorfor lige HAM?

--
/kat
---

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-08-01 21:51

> [...]
> været aktiv. Og nu skal man vel heller ikke gøre tingene værre
> end de er - jeg vil da tit gerne lige ud og soigneres eller tisse

det er da dejligt at det fungerer for dig..... men jeg mener faktisk
alvorligt at jeg er dødglemsom.... hvorfor hulen tror du jeg blev gravid
første gang???
desuden ville jeg ikke bryde mig om at skulle tage den på hver dag.....
eller bare i weekenden som tilfældet er nu....
som mit underliv ter sig mht underlivsbetændelse og lignende kan det til
tider være en smertefuld affære..... ikke mindst når det er noget jeg
tilsyneladende har døjet med i over 6 mdr....
og så det faktum at jeg ikke er i stand til at bruge noget så simpelt som
tampax pga arvæv.....
take your pick.... jeg har en bunke årsager der taler imod...... så kan du
sige herfra og til juleaften at det er et dårlig argument...... jeg havde
måske ikke lyst til at gå helt så meget i detaljer.....

> [...]
> fremtid!
> Men du overvejer ikke at få skåret dine _strenge_?

hvorfor IKKE ham??? hvorfor mig???
det er MIG der er syg... mig der døjer fysisk og psykisk måned efter
måned..... mig der skal i narkose og indlægges i et par dage...
hvor hans kan klares ambulant med et minimum af ubehag....
for ikke at snakke om det faktum at han er ældre og har nemmere ved at
overbevise lægen om det rigtige i valget......
hvor jeg, med mine 27 år og et barn, nok vil have temmelig svært ved at få
henvisningen.....

en anden ting er at en sterilisation af en mand er mere sikker end den er af
en kvinde... som prævention altså.... den ligger endda over p-piller... men
under cølibat....
http://www.netdoktor.dk/sex_samliv/fakta/praevention_hvilken.htm

og nu er jeg ikke engang begyndt at snakke om de fysiske problemer jeg har
udover alt dette......

Fra : Kat

Dato : 07-08-01 22:11

Sabina Hertzum skrev:

> og nu er jeg ikke engang begyndt at snakke om de fysiske
problemer jeg har
> udover alt dette......

Synd for dig....
Og det var sgu ikke for at presse dig ud i alle mulige
forklaringer - bare en debat! Man er vel selv ansvarlig for, hvad
man vil ud med her, ikke!!??...
Var turen (med underlivet) igennem sidste år (et HELT år i
helvede!) - JEG ved, at det er psykisk hårdt - men det holder op
igen!!

--
/kat
---

Fra : Hanne L

Dato : 07-08-01 22:06

Sabina Hertzum skrev i en meddelelse news:9kWb7.4250$xn.271685@news010.worldonline.dk...

Kære Sabina og Kat

Kat skrev

> det har jeg slet ikke overvejet... nok mere fordi vores vaner ikke ligefrem
> indbyder til at blive afbrudt fordi man liiiige skal ordne den lille
> detalje

Altså Sabina, et pessar tager man på, _inden_ man går
i gang og ikke midt i det hele *GGG*. Så hvis man har
spillet op til hinanden i løbet af dagen, kan man lige
smutte ud og sætte det op på et tidspunkt.

> og helt ærligt... jeg er DØDglemsom i en ophedet situation.... det kan MEGET
> nemt gå galt når det er...
> men rent fysisk lyder det jo nær perfekt....

Nu er der bare lige det ved det, at den creme, man
smører det med, smager ad h...... til. Det overdøver
fuldstændig smagen af kusse. Derfor fik jeg min ældste
søn *SSS*.

> men indimellem kan jeg egentlig
> godt føle det lidt som at præventionen "hænger" på os kvinder......
> hvorfor er det os der ikke alene skal hænge på beskyttelsen men også
> resultatet hvis det ikke fungerer

Min forfærdelige (læs:mandschauvinistiske) kæreste
siger, at hvis man vil have privilegierne (at få børn), må
man også tage pligterne, der følger med.
Han påstår, det ikke er mandschauvinistisk, fordi han er
dybt misundelig over, at vi kan føde børn.

Kærlig hilsen
Hanne L

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-08-01 22:11

"Hanne L" <maanelys@mail.dk> wrote in message
> [...]
> spillet op til hinanden i løbet af dagen, kan man lige
> smutte ud og sætte det op på et tidspunkt.

jamen for hulen hanneG* mange gange opdager jeg ikke vi er i gang før han er
inden i mig*GGG*
og nogle gange går det altså MEGET stærkt... der er vist ingen af os der går
ret meget op i planlægning.... og jeg er bange for at den vil smutte lidt
for tit hvis jeg skulle vælge den*G*

> Nu er der bare lige det ved det, at den creme, man
> smører det med, smager ad h...... til. Det overdøver
> fuldstændig smagen af kusse. Derfor fik jeg min ældste
> søn *SSS*.

tja... endnu et minus..... det tror jeg BESTEMT john vil brokke sig over*G*

> [...]
> man også tage pligterne, der følger med.
> Han påstår, det ikke er mandschauvinistisk, fordi han er
> dybt misundelig over, at vi kan føde børn.

han måtte gerne overtage for mig*G* med alle arrene og mærkerne det
giver

Fra : John Sahl

Dato : 08-08-01 00:20

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in message news:MSYb7.78$MK.7534@news010.worldonline.dk...
> jamen for hulen hanneG* mange gange opdager jeg ikke vi er i gang før han er
> inden i mig*GGG*

Ja, jeg hopper jo på dig hver gang du bukker dig forover eller falder i søvn, så
selvfølgelig opdager du det ikke før jeg er inde *GGG* Du tildeles hermed 10
smæk for at skrive sådan noget på nettet *SF*

> og nogle gange går det altså MEGET stærkt... der er vist ingen af os der går
> ret meget op i planlægning.... og jeg er bange for at den vil smutte lidt
> for tit hvis jeg skulle vælge den*G*

Det vil smutte ALT for tit..

> tja... endnu et minus..... det tror jeg BESTEMT john vil brokke sig over*G*

JA, det går SLET ikke.. Jeg elsker jo den smag og duft

Fra : Hanne L

Dato : 16-08-01 21:08

Sabina Hertzum skrev i en meddelelse news:MSYb7.78$MK.7534@news010.worldonline.dk...

Kære Sabina

> [...]
> ret meget op i planlægning.... og jeg er bange for at den vil smutte lidt

Der er heller ikke noget så kedeligt som planlagt sex.
Jeg kan stadig huske, hvordan cremen fedtede overalt.
Når jeg endelig havde fået vasket den af alle de steder,
jeg ikke gad have den, vidste jeg nogen gange ikke, om
jeg længere havde lyst.

> tja... endnu et minus..... det tror jeg BESTEMT john vil brokke sig over*G*

Det ville ALLE mænd, der elsker at slikke.

> han måtte gerne overtage for mig*G* med alle arrene og mærkerne det
> giver

Bortset fra, at man ikke altid får mærker og ar, tror jeg
slet ikke, han har tænkt på den side af sagen *S*.

Kærlig hilsen
Hanne L

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-08-01 10:43

> [...]
> Når jeg endelig havde fået vasket den af alle de steder,
> jeg ikke gad have den, vidste jeg nogen gange ikke, om

øv hvor irriterende.... det er heldigvis uddebateret nu..... og ikke med i
overvejelserne:))

> Det ville ALLE mænd, der elsker at slikke.

kvinder vel også

> Bortset fra, at man ikke altid får mærker og ar, tror jeg
> slet ikke, han har tænkt på den side af sagen *S*.

hvis man ikke gør er man IMO smadder heldig*G*
det lykkedes mig lige at chokere min tidligere svigermor den anden dag*G*
ved at vise hende resultaterne/konsekvenserne af min graviditet....

Fra : Hanne L

Dato : 20-08-01 08:39

Sabina Hertzum skrev i en meddelelse news:GK5f7.496$Ay1.6085@news000.worldonline.dk...

Hej Sabina

> øv hvor irriterende.... det er heldigvis uddebateret nu..... og ikke med i
> overvejelserne:))

Okey *S*

> kvinder vel også

Bestemt! Jeg har det ligesom Søs og vil godt kunne
slikke nårsomhelst, jeg får lyst, uden at få den smag
i munden.

> hvis man ikke gør er man IMO smadder heldig*G*
> det lykkedes mig lige at chokere min tidligere svigermor den anden dag*G*
> ved at vise hende resultaterne/konsekvenserne af min graviditet....

Så hører jeg åbenbart til de heldige.
Men har godt set, hvor uretfærdigt andres graviditet har
givet dem mærker.

Kærlig hilsen
Hanne L

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-08-01 09:06

> Sabina Hertzum skrev i en meddelelse
>
> Hej Sabina

hey

)

> Så hører jeg åbenbart til de heldige.
> Men har godt set, hvor uretfærdigt andres graviditet har
> givet dem mærker.

heldige dig jeg er også desværre ikke i den dejlige stemning at jeg kan
se på mine strækmærker og huske hvad det er der har frembragt dem..... som
jeg ser det så var det nemlig ikke min dejlige søn.. men den ulidelige
vægtøgning jeg havde under min graviditet.... og problemerne med at smide
kiloene bagefter....... når ens selvtillid får et alvorligt knæk af den
grund så er det svært at se det positive i det

Fra : Sott

Dato : 08-08-01 20:33

Hej Hanne og I andre :0)

> Altså Sabina, et pessar tager man på, _inden_ man går
> i gang og ikke midt i det hele *GGG*. Så hvis man har
> spillet op til hinanden i løbet af dagen, kan man lige
> smutte ud og sætte det op på et tidspunkt.

Altså for mit vedkommende - og jeg fejler ikke et dyt med underlivet
og har aldrig gjort det *S* - er pessar absolut udelukket. Og jeg er
ligeglad med om det kommer på før, under eller efter (nå, ja - det
passede lige i sætningen *G*).

Pessar skal bruges i forbindelse med sæddræbende creme, og det skal
kunne placeres korrekt osv.
Når jeg dyrker sex, gider jeg ikke spekulere i to sec. på om lortet nu
sidder rigtigt eller har rykket sig, fordi jeg nyder at bolle for
vildt - og jeg nægter at bruge sæddræbende creme, for jeg vil ikke
have lortet i min mund, når jeg så gerne vil have "hans" pik i munden
også bagefter samleje - og desuden gider jeg ikke "smutte ud" på noget
som helst tidspunkt. Det er i mine øjne endnu mere følelseskoldt end
at skulle hjælpes ad med at sætte et kondom på. Og for at det ikke
skal være løwn, så elsker jeg følelsen af en pik der rammer livmoderen
*uhmmm*, og der ville med pessaret være endnu mere, "der er imellem",
end der er ved kondom - som trods alt er ret tyndt.

Derudover - så er det sgu' ikke kvindens pligt at sørge for
prævention. Det er _parrets_ fælles ansvar, og derfor også noget man
som par beslutter hvordan gøres bedst muligt. Så må man foretage
afvejninger, og i Johns og Sabinas tilfælde ville jeg synes, at der er
meget der taler for, at John tager det på sig - Sabina har så meget
andet at slås med allerede. Så for deres begge tos skyld bør Sabinas
krop vist skånes mest muligt, også i den henseende.

Jeg er ret egoistisk mht. prævention, og vælger oftest udfra
udelukkelsesmetoden og/eller dovenskab. Derfor har jeg spiral *S*

Pessar er for mig noget af det værste... jeg ser det for mig: Nå, nu
har han taget mig på låret tre gange, måske skal vi ha' sex i aften,
jeg smutter lige på toilettet og sætter pessaret op og pladrer mig til
i creme.... så kommer man ind, og frynsen er drattet omkuld ved tv'et
og er i dyb søvn..... det gjorde jeg kun én gang, rettelse - det gør
jeg bare slet ikke. Og jeg ville heller ikke tage det på i løbet af
dagen (bare for en sikkerhedsnåls skyld), så kunne jeg rende rundt med
sæddræbende creme og et fremmedlegeme, der i størrelse er mere til
gene end en spiral - og det endda måske helt unødvendigt... Det er jeg
simpelthen for krakilsk og stivsindet og doven og egoistisk til. Jeg
ville nu heller ikke forvente, at manden rendte rundt med kondom på
sådan i løbet af dagen, i flere timer - bare fordi, hvis nu...

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-08-01 22:15

"Sott" <sott@post.tele.dk> wrote in message

hej super-søs*G*

> [...]
> *uhmmm*, og der ville med pessaret være endnu mere, "der er imellem",
> end der er ved kondom - som trods alt er ret tyndt.

det er sku godt jeg har dig... indimellem har jeg et overflod af ting på
hjernen så er det sku godt du kan sætte ord på det for mig)

> [...]
> andet at slås med allerede. Så for deres begge tos skyld bør Sabinas
> krop vist skånes mest muligt, også i den henseende.

jeg mener jo også at det er et fælles ansvar.. nu har det været "mit"
ansvar... dermed sagt mig der skulle have noget i kroppen... de sidste to
år.... og dermed hele johns og mit forhold.... indtil nu har jeg slet ikke
overvejet andre løsninger.... fordi det fungerede udemærket og fordi det jo
i sin tid hjalp på mine voldsomme og smertefulde blødninger.....
men efterhånden føler jeg min krop bliver hærget igennem inden fra.... hvis
jeg på nogen måde kunne give den en pause så skal det være HELT.... dvs en
periode UDEN piller og medikamenter af nogen art....

> [...]
> ville nu heller ikke forvente, at manden rendte rundt med kondom på
> sådan i løbet af dagen, i flere timer - bare fordi, hvis nu...

thank you.... det er lige sådan jeg ville have det... bortset fra at jeg
sansyneligvis også ville have de fysiske gener af det, men det er ikke det
de umiddelbare følelser der melder sig, handler om....

Fra : Hanne L

Dato : 16-08-01 21:04

Sott skrev i en meddelelse news:3b71a0fa$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Hej Søs

> [...]
> *uhmmm*, og der ville med pessaret være endnu mere, "der er imellem",
> end der er ved kondom - som trods alt er ret tyndt.

Jeg kan kun erklære mig enig med dig, bortset fra, at jeg
altså ikke bryder mig om, at noget rammer min livmoder. AV!

> [...]
> andet at slås med allerede. Så for deres begge tos skyld bør Sabinas
> krop vist skånes mest muligt, også i den henseende.

Det er så absolu et fælles ansvar. Og jeg synes, det er godt,
Sabina og John er blevet enige om deres måde, for ja, hun
har nok at slås med.

> Jeg er ret egoistisk mht. prævention, og vælger oftest udfra
> udelukkelsesmetoden og/eller dovenskab. Derfor har jeg spiral *S*

Det har jeg prøvet to gange. Første gang med succes. Anden
gang gjorde det simpelthen så ondt at få den sat op, fordi han,
lægen, var en ufølsom skid, der ikke havde tid til, at jeg lige
skulle slappe af, før han lavede indgrebet. Så jeg blødte i
dagevis, og fik den taget ud igen.

> [...]
> ville nu heller ikke forvente, at manden rendte rundt med kondom på
> sådan i løbet af dagen, i flere timer - bare fordi, hvis nu...

*GGGGGG* som du kan beskrive det. Jeg kan se for mig,
at man har sat passaret op, fordi man tror, der er noget i
gære, og han så er faldet i søvn. Skuffelsen ville få mig til
at blive eddikesur. Og det ville nok heller ikke gå upåtalt
hen *S*.

Jeg fravælger først og fremmest pessaret, fordi smagen af
cremen er totalt aftændende og væmmelig. Jeg vil kunne
slikke alt det, jeg lyster, uden den hæmsko. Og det samme
gælder da den mand, jeg er sammen med. Det er umuligt
at smage de naturlige safter, når de er iblandet den slags.

Kærlige hilsner
Hanne L

Fra : John Sahl

Dato : 08-08-01 00:14

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in message news:9kWb7.4250$xn.271685@news010.worldonline.dk...
> det har jeg slet ikke overvejet... nok mere fordi vores vaner ikke ligefrem
> indbyder til at blive afbrudt fordi man liiiige skal ordne den lille
> detalje

Pessar er IKKE en option, det vil slet ikke kunne passe til Sabina og
min måde at gøre tingene på. Og med Sabinas underlivshistorie er det
sidste hun trænger til vist en mulighed for yderligere infektioner.

Fra : John Sahl

Dato : 07-08-01 16:45

> Spiral har ikke været nævnt endnu. Der er mange kvinder
> tilfredse med. På den måde er beslutningen om "ikke flere
> børn" ikke nødvendigvis.

Jeg har slet ikke nævnt andre præventionsformer, men det er
altså ikke fordi de ikke er overvejede/bortdømte. Spiral er
vist ikke det smarteste når Sabina som nævnt døjer meget
med underlivet i forvejen.

Fra : John Sahl

Dato : 07-08-01 16:40

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> del!). Står den yngre model der med sine kønne tiggende øjne, så
> skal der måske ikke så meget til, at du fortrød....

Jeg er ikke som folk er flest

> Jeg kan kun sige, at du skal overveje det meget kraftigt!

Jeg har været klar over i 4 år at jeg ikke vil have flere børn. Det
ændrer sig ikke.

Så det er stort set besluttet. Det er nu 99,99% sikkert at jeg
vælger at få det gjort.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 07-08-01 16:57

> Jeg har været klar over i 4 år at jeg ikke vil have flere børn. Det
> ændrer sig ikke.
>
> Så det er stort set besluttet. Det er nu 99,99% sikkert at jeg
> vælger at få det gjort.

Held og lykke med cuttet *gulp*.

Mark

--
The generation that will change the world
is still looking for its carkeys.

Fra : John Sahl

Dato : 07-08-01 17:10

> Held og lykke med cuttet *gulp*.

De 0,01% usikkerhed består af det med at der er en
eller anden som skal snitte mig med en kniv i den region

*skidefuld kirurg vælter rundt*

UPS................. Hovsa...

*ARRRRRGGGGGHHH*

Fra : Peter

Dato : 11-08-01 20:36

Hej
Så er det overstået for mig, jeg var under kniven i torsdags, og jeg kan nu
sige der slet ikke er noget at være bange for
det der gør mest ondt er faktisk bedøvelsesnålen, og senere når de syer i
vævet, men ikke noget at være bange for
Så hvis i vil er det bare at få bestilt behandlingen og ikke være bange for
den.
Og jeg har stadig ikke fortrudt et sekund

mvh
Peter