/ Forside / Interesser / Helbred / Andet helbred / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet helbred
#NavnPoint
Nordsted1 10501
ans 6072
dova 5326
katekismus 3590
HelleBirg.. 3068
CLAN 2619
miritdk 2300
refi 2280
piaskov 2118
10  transor 1971
Mareridt?
Fra : Michel


Dato : 28-07-10 20:35

Hej,

Jeg ved ikke, om dette er det rigtige sted at spørge.

Jeg har i mindst ti år af og til haft nogle drømme, som er ret ubehagelige.
Det handler om, at jeg (synes jeg selv) er vågen og bliver holdt nede af et
eller andet. Første gang troede jeg, trods at jeg er ret jordnær, at det var
en ånd, men kunne jo godt se, at det var en form for mareridt. De bliver
stadigt værre, da dette med at blive holdt nede i drømmene også medfører
fysisk smerte (jo, det gør ondt i de forbandede mareridt) og angst, hvor
jeg - formentligt i drømmen - kæmper for at slippe ud af den og fortvivlet
siger ting som "Nej, ikke igen. Lad mig nu være."

Drømmene er ret underlige, da de ofte kommer i de tidlige morgentimer, og de
kommer med minutters mellemrum. Det har jeg rent faktisk dokumenteret, da
jeg har skrevet tidspunkter op, hvor jeg lige var vågnet op fra én af disse
uvelkomne drømme og skrev tidspunktet ned. Tidspunkterne var 4:41 og 4:43
(og der er mange flere eksempler, så det er ikke blot en typo). Jeg troede
ikke, at man kunne ryge så hurtigt i drømmefasen.

Disse underlige drømme startede samtidigt med, at jeg begyndte at få, hvad
jeg siden opdagede hedder klardrømme (lucid dreams). Drømme hvor man opdager
at man drømmer og kan tage kontrollen over "handlingen" i drømmen. De kan
være fascinerende, men jeg ville gerne undgå dem.

Jeg skylder at sige, at jeg aldrig har gjort noget for at få klardrømme. Jeg
var totalt overrasket over den første, men jeg gør intet for at få dem igen.
De kommer imidlertid af og til. For god ordens skyld vil jeg tilføje, at jeg
ikke er på stimulanser af nogen art, så det er altså ikke grunden.

Har I andre også haft disse kortvarige mareridt? Og kan man gøre noget ved
dem, for de ødelægger nattesøvnen og er møjubehagelige.

Mange hilsner
Michel



 
 
Adam Sjøgren (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 28-07-10 21:18

On Wed, 28 Jul 2010 21:35:13 +0200, Michel wrote:

> Jeg har i mindst ti år af og til haft nogle drømme, som er ret ubehagelige.
> Det handler om, at jeg (synes jeg selv) er vågen og bliver holdt nede af et
> eller andet.

Som ay man gerne vil f.eks. sætte sig op i sengen, men føler at man ikke
kan bevæge sig, selvom man synes man er vågen, hvilket man opdager man
ikke var, når man så vågner rigtigt?

Gad vide om det kan have med at gøre at vejrtrækning? Hjælper det at
sove i en anden stilling (på siden i stedet for på ryggen, f.eks.)?


Mvh.

--
"My internal clock is on Tokyo time." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Michel (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Michel


Dato : 28-07-10 21:56

> Gad vide om det kan have med at gøre at vejrtrækning? Hjælper det at
> sove i en anden stilling (på siden i stedet for på ryggen, f.eks.)?

Nej, om jeg ligger på maven, siden eller ryggen, så kommer disse mareridt.
Jeg synes, jeg har prøvet alt.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med vejrtrækning...

Mvh
Michel



Adam Sjøgren (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 28-07-10 22:15

On Wed, 28 Jul 2010 22:55:41 +0200, Michel wrote:

>> Gad vide om det kan have med at gøre at vejrtrækning? Hjælper det at
>> sove i en anden stilling (på siden i stedet for på ryggen, f.eks.)?

> Nej, om jeg ligger på maven, siden eller ryggen, så kommer disse mareridt.
> Jeg synes, jeg har prøvet alt.

Ok, jeg har kun oplevet den type drømme når jeg har ligget på ryggen...

> Jeg ved ikke helt, hvad du mener med vejrtrækning...

.... og jeg har mistænkt at jeg måske har ligget på en måde der har
besværliggjort vejrtrækningen, hvilket måske har bevirket drømme om ikke
at kunne bevæge sig (indtil man får luft).

Det er ren teori og spekulation


Mvh.

--
"It is just what they are gathered here to do, that I Adam Sjøgren
find so ineffably, horrificly repugnant." asjo@koldfront.dk

Jesper Mehlsen (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Mehlsen


Dato : 28-07-10 22:48

Michel skrev:
> Hej,
>
> Jeg ved ikke, om dette er det rigtige sted at spørge.
>
> Jeg har i mindst ti år af og til haft nogle drømme, som er ret ubehagelige.
> Det handler om, at jeg (synes jeg selv) er vågen og bliver holdt nede af et
> eller andet. Første gang troede jeg, trods at jeg er ret jordnær, at det var
> en ånd, men kunne jo godt se, at det var en form for mareridt. De bliver
> stadigt værre, da dette med at blive holdt nede i drømmene også medfører
> fysisk smerte (jo, det gør ondt i de forbandede mareridt) og angst, hvor
> jeg - formentligt i drømmen - kæmper for at slippe ud af den og fortvivlet
> siger ting som "Nej, ikke igen. Lad mig nu være."
>
> Drømmene er ret underlige, da de ofte kommer i de tidlige morgentimer, og de
> kommer med minutters mellemrum. Det har jeg rent faktisk dokumenteret, da
> jeg har skrevet tidspunkter op, hvor jeg lige var vågnet op fra én af disse
> uvelkomne drømme og skrev tidspunktet ned. Tidspunkterne var 4:41 og 4:43
> (og der er mange flere eksempler, så det er ikke blot en typo). Jeg troede
> ikke, at man kunne ryge så hurtigt i drømmefasen.
>
> Disse underlige drømme startede samtidigt med, at jeg begyndte at få, hvad
> jeg siden opdagede hedder klardrømme (lucid dreams). Drømme hvor man opdager
> at man drømmer og kan tage kontrollen over "handlingen" i drømmen. De kan
> være fascinerende, men jeg ville gerne undgå dem.
>
> Jeg skylder at sige, at jeg aldrig har gjort noget for at få klardrømme. Jeg
> var totalt overrasket over den første, men jeg gør intet for at få dem igen.
> De kommer imidlertid af og til. For god ordens skyld vil jeg tilføje, at jeg
> ikke er på stimulanser af nogen art, så det er altså ikke grunden.
>
> Har I andre også haft disse kortvarige mareridt? Og kan man gøre noget ved
> dem, for de ødelægger nattesøvnen og er møjubehagelige.
>
> Mange hilsner
> Michel
>
>


Det du beskriver er velkendt, indenfor psykiatrisk sprogbrug kaldes det
for "hypnagoge forestillinger". Det er normalt, og selvom majoriteten af
folk ikke (heldigvis) kan beskrive det, så er der mange referencer til det.

Se f.eks (men ikke kun!) her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

Søg på begrebet og du vil blive præsenteret for en hel verden af
oplevelser og beskrivelser. Fælles for dem alle er at der ikke er tale
om psykose eller paranoia ... men blot hypnagoge forestillinger.


MVH
Jesper

Michel (29-07-2010)
Kommentar
Fra : Michel


Dato : 29-07-10 03:58

Hej,

> Det du beskriver er velkendt, indenfor psykiatrisk sprogbrug kaldes det
> for "hypnagoge forestillinger". Det er normalt, og selvom majoriteten af
> folk ikke (heldigvis) kan beskrive det, så er der mange referencer til
> det.
>
> Se f.eks (men ikke kun!) her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

En ret præcis beskrivelse af mine oplevelser. Søger selv lidt videre.

Jeg genkender i øvrigt også dette med ofte i halvvågen tilstand, før jeg
skal op, at høre mærkelige sætninger (ikke suicidale!), se billeder af
mennesker eller begivenheder jeg ikke kender til, for de eksisterer ikke,
underlige "videosekvenser" osv.

Tak for dit svar. Det giver lidt en forklaring på de oplevelser, jeg gerne
var foruden.

Mange hilsner
Michel



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177547
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408797
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste