/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Station2 genudsendelse
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 26-07-10 20:29

En bliver snuppet på en ATV - han har ingen kørekort.

Han skubber den over i et hjørne af "tanken".

Må han det ifølge FL?


--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


 
 
Mikael (26-07-2010)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 26-07-10 14:12

On 26 Jul., 21:29, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:
> En bliver snuppet på en ATV - han har ingen kørekort.
>
> Han skubber den over i et hjørne af "tanken".
>
> Må han det ifølge FL?

Det kræver vel ikke kørekort at skubbe en bil hvor motoren ikke er i
gang? I så flad har jeg da godt nok brudt loven et utal af gange som
mekanikerlærling.

Mikael

Per (26-07-2010)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 26-07-10 21:19

Mikael wrote:
> On 26 Jul., 21:29, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
> wrote:
>> En bliver snuppet på en ATV - han har ingen kørekort.
>>
>> Han skubber den over i et hjørne af "tanken".
>>
>> Må han det ifølge FL?
>
> Det kræver vel ikke kørekort at skubbe en bil hvor motoren ikke er i
> gang? I så flad har jeg da godt nok brudt loven et utal af gange som
> mekanikerlærling.
>

Det kræver kørekort, hvis han har fat i rattet/styret - ikke hvis han
skubber den bagfra.

En person uden kørekort, der trækker en motorcykel, straffes for kørsel uden
førrerret.

Det er retspraksis, at man fører et køretøj, hvis man har fat i
styreanordningen.

Ex. hvis der sidder 2 personer i en bil, og den på førersæddet styrer
pedalerne og passagereren har fat i rattet - ja så er passageren føreren !!
Interesssant ifm. ATK, hvor det nok ikke kan ses hvem der har fat i rattet


Mvh. Per


Tommy Hansen (26-07-2010)
Kommentar
Fra : Tommy Hansen


Dato : 26-07-10 22:45


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> En person uden kørekort, der trækker en motorcykel, straffes for kørsel
> uden førrerret.
>
Vil ikke lige dokumenterer den påstand ?

Vh
Tommy



Per (27-07-2010)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 27-07-10 05:34

Tommy Hansen wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
>> En person uden kørekort, der trækker en motorcykel, straffes for
>> kørsel uden førrerret.
>>
> Vil ikke lige dokumenterer den påstand ?
>


Færdselsloven

§ 11. Som gående anses også den, der løber på ski, skøjter, rulleskøjter
eller lignende, og den, der fører barnevogn eller legevogn. Den, der skubber
kørestol, trækker cykel eller knallert, anses ligeledes som gående.

Det er bla. derfor, at man kan få lov af politiet til at trække sin cykel
eller knallert hjem, hvis man ikke har lys på. For så anses man for gående
og ikke kørende.

Det er altså hjemlet, at man er gående, når man trækker en cykel/knallert,
men ikke når man trækker en motorcykel fx. - altså er man fører.

Mvh. Per



Tommy Hansen (27-07-2010)
Kommentar
Fra : Tommy Hansen


Dato : 27-07-10 23:32


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er altså hjemlet, at man er gående, når man trækker en cykel/knallert,
> men ikke når man trækker en motorcykel fx. - altså er man fører.
>
>
Det er fandme langt ude. Dvs. man kan få en bøde for at trække sin Mc der er
gået i stykker uden at have hjelm på.
Gad vide om nogen er blevet dømt for noget så latterligt ?

Vh
Tommy



Per (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 28-07-10 06:32

Tommy Hansen wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
>> Det er altså hjemlet, at man er gående, når man trækker en
>> cykel/knallert, men ikke når man trækker en motorcykel fx. - altså
>> er man fører.
> Det er fandme langt ude. Dvs. man kan få en bøde for at trække sin Mc
> der er gået i stykker uden at have hjelm på.

Ja ! ....Færdselsloven er benhård, tag ikke fejl af det !

> Gad vide om nogen er blevet dømt for noget så latterligt ?

Det ved jeg desværre ikke, men jeg har kendskab til en, der blev sigtet for
spirituskørsel, fordi han under spirituspåvirkning skubbede sin bil ved at
styre den igennem højre siderude og havde fat i rattet...

Du kan blive sigtet og dømt for de allermindste ting, når det gælder
færdselsloven.

Den klassiske er manglende dup/dupper henover skruerne (hvis den er monteret
med sådanne) på din nummerplade. Bøde 500 kr !!!

Mvh. Per


Kent Friis (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 28-07-10 16:27

Den Wed, 28 Jul 2010 07:32:22 +0200 skrev Per:
> Tommy Hansen wrote:
>> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>>
>>> Det er altså hjemlet, at man er gående, når man trækker en
>>> cykel/knallert, men ikke når man trækker en motorcykel fx. - altså
>>> er man fører.
>> Det er fandme langt ude. Dvs. man kan få en bøde for at trække sin Mc
>> der er gået i stykker uden at have hjelm på.
>
> Ja ! ....Færdselsloven er benhård, tag ikke fejl af det !
>
>> Gad vide om nogen er blevet dømt for noget så latterligt ?
>
> Det ved jeg desværre ikke, men jeg har kendskab til en, der blev sigtet for
> spirituskørsel, fordi han under spirituspåvirkning skubbede sin bil ved at
> styre den igennem højre siderude og havde fat i rattet...
>
> Du kan blive sigtet og dømt for de allermindste ting, når det gælder
> færdselsloven.
>
> Den klassiske er manglende dup/dupper henover skruerne (hvis den er monteret
> med sådanne) på din nummerplade. Bøde 500 kr !!!

Hvor fa*en står det henne?

Og hvem er den komiker der har fået det vedtaget - for jeg mindes ikke
Jacob Haugaard havde mandater nok.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Ib Jakobsen (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 28-07-10 19:04

Den 28-07-2010 17:26, Kent Friis skrev:
> Den Wed, 28 Jul 2010 07:32:22 +0200 skrev Per:
>> Tommy Hansen wrote:
>>> "Per"<mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>>>
>>>> Det er altså hjemlet, at man er gående, når man trækker en
>>>> cykel/knallert, men ikke når man trækker en motorcykel fx. - altså
>>>> er man fører.
>>> Det er fandme langt ude. Dvs. man kan få en bøde for at trække sin Mc
>>> der er gået i stykker uden at have hjelm på.
>>
>> Ja ! ....Færdselsloven er benhård, tag ikke fejl af det !
>>
>>> Gad vide om nogen er blevet dømt for noget så latterligt ?
>>
>> Det ved jeg desværre ikke, men jeg har kendskab til en, der blev sigtet for
>> spirituskørsel, fordi han under spirituspåvirkning skubbede sin bil ved at
>> styre den igennem højre siderude og havde fat i rattet...
>>
>> Du kan blive sigtet og dømt for de allermindste ting, når det gælder
>> færdselsloven.
>>
>> Den klassiske er manglende dup/dupper henover skruerne (hvis den er monteret
>> med sådanne) på din nummerplade. Bøde 500 kr !!!
>
> Hvor fa*en står det henne?


Det står kr@ft edme her:

Detailforskrifter for køretøjer 2010.

§ 71. Nummerpladen monteres således, at den er synlig og let læselig.
Stk. 2. Nummerpladen monteres i en lodret eller næsten lodret stilling
og i et plan, der er vinkelret på køretøjets længdeakse.
Stk. 3. Hvis der bruges skruer ved monteringen, må de ikke anbringes på
en sådan måde, at nummerpladens læselighed nedsættes. Skruehovedet skal
være dækket af en hætte i samme farve som nummerpladen. Der må ikke
anvendes pynteskruer



--
MVH
Ib Jakobsen

Troels [around 9000] (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 28-07-10 18:21

> Den klassiske er manglende dup/dupper henover skruerne (hvis den er
> monteret med sådanne) på din nummerplade. Bøde 500 kr !!!

Og er de der, skal de matche den dominerende farve bag skruehovedet
(hvid/sort/gul). Forkert farve: også 500 kr.

Den bliver flittigt brugt her i Aalborg og omegn hvis de unge knejter er
liiiige rappe nok i replikken "I kan ikke skrive mig på noget, min bil er
uden fejl!"

Troels


Hans Paulin (6310) (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 28-07-10 22:30

Den 28-07-2010, skrev Troels [around 9000]:
>> Den klassiske er manglende dup/dupper henover skruerne (hvis den er
>> monteret med sådanne) på din nummerplade. Bøde 500 kr !!!
>
> Og er de der, skal de matche den dominerende farve bag skruehovedet
> (hvid/sort/gul). Forkert farve: også 500 kr.
>
> Den bliver flittigt brugt her i Aalborg og omegn hvis de unge knejter er
> liiiige rappe nok i replikken "I kan ikke skrive mig på noget, min bil er
> uden fejl!"

Og når det koster en plov så er det fordi nummerpladen bliver sværere
at aflæse?

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Troels [around 9000] (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 28-07-10 23:15

> Og når det koster en plov så er det fordi nummerpladen bliver sværere at
> aflæse?

Den går ind under §17 under vejledning om syn af køretøjer, så det må blive
et ja. :)

Troels


Hans Paulin (6310) (29-07-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 29-07-10 07:23

Troels [around 9000] udtrykte præcist:
>> Og når det koster en plov så er det fordi nummerpladen bliver sværere at
>> aflæse?
>
> Den går ind under §17 under vejledning om syn af køretøjer, så det må blive
> et ja. :)

Ok tak

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Armand (01-08-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-08-10 10:09

Hans Paulin (6310) skrev:
> Den 28-07-2010, skrev Troels [around 9000]:
>>> Den klassiske er manglende dup/dupper henover skruerne (hvis den er
>>> monteret med sådanne) på din nummerplade. Bøde 500 kr !!!
>>
>> Og er de der, skal de matche den dominerende farve bag skruehovedet
>> (hvid/sort/gul). Forkert farve: også 500 kr.
>>
>> Den bliver flittigt brugt her i Aalborg og omegn hvis de unge knejter
>> er liiiige rappe nok i replikken "I kan ikke skrive mig på noget, min
>> bil er uden fejl!"
>
> Og når det koster en plov så er det fordi nummerpladen bliver sværere at
> aflæse?
>
Nej, det er fordi det er ulovligt iflg færdselsloven § 71. - Stk. 2. og
Stk. 3, og bødestørrelsen er fast minimums-størrelse!

--
Armand.

Kent Friis (01-08-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 01-08-10 12:42

Den Sun, 01 Aug 2010 11:08:49 +0200 skrev Armand:
> Hans Paulin (6310) skrev:
>> Den 28-07-2010, skrev Troels [around 9000]:
>>>> Den klassiske er manglende dup/dupper henover skruerne (hvis den er
>>>> monteret med sådanne) på din nummerplade. Bøde 500 kr !!!
>>>
>>> Og er de der, skal de matche den dominerende farve bag skruehovedet
>>> (hvid/sort/gul). Forkert farve: også 500 kr.
>>>
>>> Den bliver flittigt brugt her i Aalborg og omegn hvis de unge knejter
>>> er liiiige rappe nok i replikken "I kan ikke skrive mig på noget, min
>>> bil er uden fejl!"
>>
>> Og når det koster en plov så er det fordi nummerpladen bliver sværere at
>> aflæse?
>>
> Nej, det er fordi det er ulovligt iflg færdselsloven § 71. - Stk. 2. og
> Stk. 3, og bødestørrelsen er fast minimums-størrelse!

Det er sandsynligvis fordi at loven er lidt for firkantet. Jeg kan
forestille mig at den er lavet for at forhindre at folk placerer en
skrue med hvid hætte i kanten af 8-tallet, så det ligner et 6-tal og
lignende tricks.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Hans Paulin (6310) (01-08-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 01-08-10 18:15

Armand frembragte:
> Hans Paulin (6310) skrev:
>> Den 28-07-2010, skrev Troels [around 9000]:
>>>
>>
>> Og når det koster en plov så er det fordi nummerpladen bliver sværere at
>> aflæse?
>>
> Nej, det er fordi det er ulovligt iflg færdselsloven § 71. - Stk. 2. og
> Stk. 3, og bødestørrelsen er fast minimums-størrelse!

Ka du huske hvad der står dér?

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



P.G. Thomsen (01-08-2010)
Kommentar
Fra : P.G. Thomsen


Dato : 01-08-10 21:11


"Hans Paulin skrev:
>> Nej, det er fordi det er ulovligt iflg færdselsloven § 71. - Stk. 2. og
>> Stk. 3, og bødestørrelsen er fast minimums-størrelse!
>
> Ka du huske hvad der står dér?

§ 71. Statens Bilinspektion foretager køretøjstekniske undersøgelser,
herunder periodisk syn af køretøjer, samt yder bistand ved andre
myndigheders behandling af færdselssager.

Stk. 2. Trafikministeren fastsætter bestemmelser om Statens Bilinspektions
virksomhed.

Stk. 3. Forsvarsministeren fastsætter bestemmelser om kontrol med forsvarets
køretøjer.
--
) Hilsen
( Per T.
[_]?
www.perthomsen.dk



Armand (02-08-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-08-10 00:20

P.G. Thomsen skrev:
> "Hans Paulin skrev:
>>> Nej, det er fordi det er ulovligt iflg færdselsloven § 71. - Stk. 2. og
>>> Stk. 3, og bødestørrelsen er fast minimums-størrelse!
>> Ka du huske hvad der står dér?
>
> § 71. Statens Bilinspektion foretager køretøjstekniske undersøgelser,
> herunder periodisk syn af køretøjer, samt yder bistand ved andre
> myndigheders behandling af færdselssager.
>
> Stk. 2. Trafikministeren fastsætter bestemmelser om Statens Bilinspektions
> virksomhed.
>
> Stk. 3. Forsvarsministeren fastsætter bestemmelser om kontrol med forsvarets
> køretøjer.

Nårh ja, så datailforskrifterne istedet

Det er heller ikke fordi jeg har så god hukommelse, men 1½ døgns tid kán
jeg da (næsten) huske Ib's oplysninger derom

--
Armand.

Hans Paulin (6310) (02-08-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 02-08-10 04:58

Armand skrev:
> P.G. Thomsen skrev:
>> "Hans Paulin skrev:
>>
>> § 71. Statens Bilinspektion foretager køretøjstekniske undersøgelser,
>> herunder periodisk syn af køretøjer, samt yder bistand ved andre
>> myndigheders behandling af færdselssager.
>>
>> Stk. 2. Trafikministeren fastsætter bestemmelser om Statens Bilinspektions
>> virksomhed.
>>
>> Stk. 3. Forsvarsministeren fastsætter bestemmelser om kontrol med
>> forsvarets køretøjer.
>
> Nårh ja, så datailforskrifterne istedet
>
> Det er heller ikke fordi jeg har så god hukommelse, men 1½ døgns tid kán jeg
> da (næsten) huske Ib's oplysninger derom

Jeg havde bare ikke læst hele tråden :

"...Stk. 3. Hvis der bruges skruer ved monteringen, må de ikke
anbringes på en sådan måde, at nummerpladens læselighed nedsættes.
Skruehovedet skal være dækket af en hætte i samme farve som
nummerpladen...."

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



alexbo (27-07-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 27-07-10 07:43


"Per Henneberg Kristensen" skrev

> En bliver snuppet på en ATV - han har ingen kørekort.
> Han skubber den over i et hjørne af "tanken".
> Må han det ifølge FL?

Hvis en betjent har givet ham lov, f.eks sagt du kan skubbe den derover.

§ 4.
Stk. 2. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives
af politiet eller andre, som justitsministeren har bemyndiget til at
regulere færdslen, jf. § 89. Disse anvisninger skal efterkommes forud for
anvisninger i stk. 1.

Stk. 3. Anvisningerne i stk. 1 og 2 skal efterkommes forud for
færdselsreglerne.

mvh
Alex Christensen





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408851
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste