E-fakturasystem bör baseras på öppen
Fra : M.O.B. i L.

Dato : 25-07-10 17:26

I Danmark har de ett e-fakturasystem http://www.nemhandel.dk som används
av hela den offentliga sektorn. Det kräver dock att man har Microsoft
Windows XP eller Server 2003 och .NET för att kunna skicka fakturorna
direkt från bokföringsprogrammet, se
http://ibizcenter.dk/kom-i-gang/nemhandel-programmet.aspx (jag har svårt
att tro att det fungerar i Windows-emulatorn Wine). Systemkravet är inte
acceptabelt eftersom varje liten företagare då tvingas skaffa sig en
dator med Windows. Dessutom gynnas Microsoft av staten på bekostnad av
andra OS-leverantörer. Man borde i stället ha ett e-fakturasystem som
bygger på öppen källkod. Jag skulle rekommendera att det var skrivet i
PHP och endast använder de moduler som finns på de billigaste
webbhotellen. Då kan företagare dels installera PHP hemma på valfritt
OS, dels använda ett webbaserat bokföringsprogram på ett billigt
webbhotell. Självklart kan man skriva ett fullgott kryptosystem i PHP så
att fakturorna inte snappas upp av obehöriga på vägen. Man borde även
utveckla systemet i Perl -- som ett alternativ för dem som föredrar
detta och som en bekräftelse på att det inte använder eventuellt sluten
källkod i PHP. Förövrigt är en faktura till en myndighet en allmän
handling, men den kan ju vara sekretessbelagd.

Ett gratis, öppenkällkodsprogram som kan generera filer för
NemHandel-programmet är http://saldi.dk/ (källkod:
ftp://saldi.dk/saldi/seneste/). Det kan dock ej skicka dem utan att
filerna överförs till minst en Windows XP-dator med NemHandel-programmet.

Fra : Thommy M.

Dato : 25-07-10 20:43

On 2010-07-25 18:25, M.O.B. i L. wrote:
> [...]
> ftp://saldi.dk/saldi/seneste/). Det kan dock ej skicka dem utan att
> filerna överförs till minst en Windows XP-dator med NemHandel-programmet.

Varför inte skriva denna typ av system i Java? Då vet man att det
fungerar på alla plattformar utan att behöva skriva om något.

Fra : Marcus Strömberg

Dato : 25-07-10 20:59

Thommy M. skrev:

> Varför inte skriva denna typ av system i Java? Då vet man att det
> fungerar på alla plattformar utan att behöva skriva om något.

Tillhör Java den datortekniska allmänningen, eller jagar Sun Microsystems
och ägaren Oracle implementörer efter licenspengar?

--

Marcus

m9370@abc.se

Fra : Marcus Strömberg

Dato : 25-07-10 21:04

Marcus Strömberg skrev:

> Tillhör Java den datortekniska allmänningen, eller jagar Sun Microsystems
> och ägaren Oracle implementörer efter licenspengar?

Läs på Wikipedia först! Jag syndade, och därför svarar jag mig själv:

"As of May 2007, in compliance with the specifications of the Java Community
Process, Sun relicensed most of its Java technologies under the GNU General
Public License. Others have also developed alternative implementations of
these Sun technologies, such as the GNU Compiler for Java and GNU
Classpath."

--

Marcus

m9370@abc.se

Fra : M.O.B. i L.

Dato : 25-07-10 21:07

Thommy M. wrote:

> Varför inte skriva denna typ av system i Java? Då vet man att det
> fungerar på alla plattformar utan att behöva skriva om något.

De billigaste webbhotellen har inte Java utan bara PHP (och inte alla
moduler heller). Dock går det ganska lätt att översätta mellan Java och
PHP5. Det är inte lika stark öppen källkodstradition i Java som i Perl
så man får akta sig så man inte råkar använda något slutet bibliotek.

Fra : Thommy M.

Dato : 05-08-10 20:02

On 2010-07-25 22:07, M.O.B. i L. wrote:

> [...]
> PHP5. Det är inte lika stark öppen källkodstradition i Java som i Perl
> så man får akta sig så man inte råkar använda något slutet bibliotek.

En liten uppföljning. Här är det billigt att köra Java-applikationer.

http://code.google.com/intl/sv-SE/appengine/docs/whatisgoogleappengine.html

Fra : M.O.B. i L.

Dato : 05-08-10 20:57

Thommy M. wrote:

> En liten uppföljning. Här är det billigt att köra Java-applikationer.
>
> http://code.google.com/intl/sv-SE/appengine/docs/whatisgoogleappengine.html

Det verkar ju vara lovande. Java EE för massorna. Dock blir det
konverteringsproblem efter som de inte har MySQL utan JDOQL.

Fra : Hakvinius

Dato : 26-07-10 10:06

"M.O.B. i L." wrote in message

(snap)

> Systemkravet är inte acceptabelt eftersom varje liten företagare då
> tvingas
> skaffa sig endator med Windows.

Anlednningen till att man implementerat i windowsmiljö är sannolikt att de
flesta småföretagare *har* just den miljön. Att implementera på någon annan
plattform vore att tvinga denna majoritet av småföretagare att idriftsätta
och underhålla ännu ett OS. Dumt!

Om jag skulle lansera en programvara, hade jag definitivt först anpassat den
för Windows just för att snabbt få volym (eftersom "alla" har det).

Fra : M.O.B. i L.

Dato : 26-07-10 10:43

Hakvinius wrote:

> [...]
> annan plattform vore att tvinga denna majoritet av småföretagare att
> idriftsätta och underhålla ännu ett OS. Dumt!

Feltänkt! Man kan köra PHP, Perl och Java på Windows utan problem --
dessutom kan man köra dem på Mac OSX, Linux, BSD, billiga webbhotell
(åtminstone PHP och Perl). Nu måste ju ägare av andra OS sätta sig in i
hur man driver en Windows-server på ett säkert sätt och det tar mycket
tid för ett litet företag.

> Om jag skulle lansera en programvara, hade jag definitivt först anpassat
> den för Windows just för att snabbt få volym (eftersom "alla" har det).

Detta handlar om kommunikation och det danska systemet har inte ens
något känt protokoll utan man måste köpa Windows och installera ett
hemligt proprietärt protokoll. Det gör att ingen kan skapa en version
för något annat OS utan kostsam reverse engineering. Helt onödigt av en
stat att gynna ett stort privat företag i så stor utsträckning. Det
skadar konkurrensen.

Fra : Hakvinius

Dato : 26-07-10 11:25

"M.O.B. i L." wrote in message

Hakvinius wrote:

> [...]

> (åtminstone PHP och Perl). Nu måste ju ägare av andra OS sätta sig in i
> hur man driver en Windows-server på ett säkert sätt och det tar mycket

Jo, men har en småföretagare verkligen tid med att pyssla med detta?

> Detta handlar om kommunikation och det danska systemet har inte ens
> något känt protokoll utan man måste köpa Windows och installera ett
> hemligt proprietärt protokoll.

Det skiter småföretagaren i...

> Det gör att ingen kan skapa en version
> för något annat OS utan kostsam reverse engineering. Helt onödigt av en
> stat att gynna ett stort privat företag i så stor utsträckning. Det
> skadar konkurrensen.

Det skiter småföretagaren också i....

Fra : M.O.B. i L.

Dato : 26-07-10 12:08

Hakvinius wrote:

> "M.O.B. i L." wrote in message

> Jo, men har en småföretagare verkligen tid med att pyssla med detta?

Det tar ingen tid. Eftersom allt är öppen källkod så räcker det med ett
installationsprogram.

> Det skiter småföretagaren i...

Inte de som inte vill skaffa Windows.

> Det skiter småföretagaren också i....

Småföretagare vill väl också ha rättvis konkurrens och inte betala
onödigt höga priser och skatter. Jag är ju småföretagare och jag bryr
mig. Alla småföretagare som står bakom Piratpartiet bryr sig.

Fra : Hakvinius

Dato : 26-07-10 12:23

"M.O.B. i L." wrote in message

Hakvinius wrote:

> "M.O.B. i L." wrote in message

> Det tar ingen tid. Eftersom allt är öppen källkod så räcker det med ett
> installationsprogram.

Det *tar* tid. Även om själva installationen inte tar tid, så tar varje ny
miljö och varje ny mjukvara tid i anspråk.

> Inte de som inte vill skaffa Windows.

Precis, men de är i förkrossande minoritet. Och om jag hade varit utvecklare
hade jag av komersiella skäl skitit i denna lilla grupp.

> Småföretagare vill väl också ha rättvis konkurrens och inte betala
> onödigt höga priser och skatter.

Det betalar gärna för att slippa joxa med datorerna och för att slippa
strul. Windows kanske inte är den ultimata lösningen på det problemet, men
sannolikt den realistiskt sett bästa. Dock har en småföretagare en njugg
inställning till att betala för "rättvis konkurrens".

> Jag är ju småföretagare och jag bryr
> mig.

Jag tror inte att du på långa vägar är representativ för gruppen
"småföretagare"...

> Alla småföretagare som står bakom Piratpartiet bryr sig.

Ett fåtal m a o... Inget att lägga ner tid på.

Fra : M.O.B. i L.

Dato : 26-07-10 12:45

Hakvinius wrote:

> "M.O.B. i L." wrote in message

> Det *tar* tid. Även om själva installationen inte tar tid, så tar varje
> ny miljö och varje ny mjukvara tid i anspråk.

Inte alls.

> Precis, men de är i förkrossande minoritet. Och om jag hade varit
> utvecklare hade jag av komersiella skäl skitit i denna lilla grupp.

Då hindrar du konkurrens. Dessutom missar du kanske 30% av marknaden.

> Det betalar gärna för att slippa joxa med datorerna och för att slippa
> strul.

En väldigt liten enmansföretagare med dålig lönsamhet måste hjälpa sig
själv och då är öppen källkodscommunityt mycket mer hjälpsamt.

> Windows kanske inte är den ultimata lösningen på det problemet,
> men sannolikt den realistiskt sett bästa. Dock har en småföretagare en
> njugg inställning till att betala för "rättvis konkurrens".

Det blir gratis med Linux och dyrt med Windows. Har man hela sitt
affärssystem på ett billigt webbhotell så behöver man inte bekymra sig
om uppdateringar, backup m.m.

> Jag tror inte att du på långa vägar är representativ för gruppen
> "småföretagare"...

Du verkar inte ha någon respekt för småföretagarna och tror att de inte
klarar någonting.

> Ett fåtal m a o... Inget att lägga ner tid på.

Det är ett ganska stort parti.

Fra : Hakvinius

Dato : 26-07-10 13:10

"M.O.B. i L." wrote in message
(snap)

> Då hindrar du konkurrens. Dessutom missar du kanske 30% av marknaden.

Fantastiskt! Jag kan mao få 70% av marknaden genom att bara utveckla till en
enda miljö! Taget!
Sedan hindrar jag inte alls konkurrens! Jag väljer efter behov!

(snap)

> [...]

> En väldigt liten enmansföretagare med dålig lönsamhet måste hjälpa sig
> själv och då är öppen källkodscommunityt mycket mer hjälpsamt.

Är bättre att han fokuserar på försäljning och på att få upp sin lönsamhet,
än att han sitter och leker med datorerna...
Sannolikt är det inte Windows som gör att han har dålig lönsamhet, utan
något annat - och då bör han fokusera på det där andra...

> [...]
> njugg inställning till att betala för "rättvis konkurrens".

> Det blir gratis med Linux och dyrt med Windows.
Ja, om man enbart räknar inköpskostnaden, men det är ju inte den enda
kostnaden för ett system...

> Har man hela sitt
> affärssystem på ett billigt webbhotell så behöver man inte bekymra sig
> om uppdateringar, backup m.m.

Helt rätt, men det förutsätter inte att användaren kör Linux... Användaren
kan ju köra Windows, Mac, Linux eller vad som helst.

> Du verkar inte ha någon respekt för småföretagarna och tror att de inte
> klarar någonting.

Hur har du kommit fram till den villfarelsen?

> Ett fåtal m a o... Inget att lägga ner tid på.

> Det är ett ganska stort parti.

Inte tillräckligt stort. Det finns nog fler både företagare bland sossar och
vänsterpartister än bland piratpartister, och då hade jag faktiskt hellre
satsat på dem....

Fra : M.O.B. i L.

Dato : 26-07-10 13:31

Hakvinius wrote:

> [...]
> till en enda miljö! Taget!
> Sedan hindrar jag inte alls konkurrens! Jag väljer efter behov!

Tillgång till 70%. Du får dock tillgång till 100% om du använder något
plattformsoberoende system.

> [...]
> Sannolikt är det inte Windows som gör att han har dålig lönsamhet, utan
> något annat - och då bör han fokusera på det där andra...

Man kan nog inte öka utgifterna med inköp av Microsoft-produkter och
-tjänster.

> Ja, om man enbart räknar inköpskostnaden, men det är ju inte den enda
> kostnaden för ett system...

Det är billigare i drift eftersom det finns en tradition om att
Linux-användare hjälper varandra gratis. Det finns många Linux-föreningar.

> Helt rätt, men det förutsätter inte att användaren kör Linux...
> Användaren kan ju köra Windows, Mac, Linux eller vad som helst.

Nej, men det system som staten tillhandahåller måste gå att installera
på de billigaste webbhotellen och de använder Linux, Apache, MySQL och
PHP (och i vissa fall Perl -- jag har t.ex. en webbhotellplats utan
domännamn för 100 kr/år och som har både PHP och Perl.). I detta fall är
dock enbart PHP och Perl relevant eftersom webbservern och databasen
inte behövs för den krypterade kommunikationen.

> Hur har du kommit fram till den villfarelsen?

Du verkar tro att företagare måste köpa support och inte kan och vill
fixa själva.

> Inte tillräckligt stort. Det finns nog fler både företagare bland sossar
> och vänsterpartister än bland piratpartister, och då hade jag faktiskt
> hellre satsat på dem....

Det finns ett gratis system som kan användas och kostnaden för staten
blir lägre. Det finns ingen anledning att göra Bill Gates rikare.

Fra : Hakvinius

Dato : 26-07-10 13:48

"M.O.B. i L." wrote in message

> [...]

> Sedan hindrar jag inte alls konkurrens! Jag väljer efter behov!

> Tillgång till 70%. Du får dock tillgång till 100% om du använder något

Givetvis hade jag gjort det om det vore möjligt och om jag hade kunnat
leverera samma funktionalitet, säkerhet och prestanda. Men jag tror inte att
utvecklaren enbart valt Windows för att retas...

> Man kan nog inte öka utgifterna med inköp av Microsoft-produkter och
> -tjänster.

Har man lönsamhetsproblem på den nivån, kanske man ska över sin situation i
allmänhet...

> Det är billigare i drift eftersom det finns en tradition om att
> Linux-användare hjälper varandra gratis. Det finns många Linux-föreningar.

Vem har tid att sitta i Linux-föreningar?

> [...]

dock enbart PHP och Perl relevant eftersom webbservern och databasen
inte behövs för den krypterade kommunikationen.

Det system som staten (i detta fall den danska) installerar ska täcka så
många slutanvändare som möjligt, och då väljer man de stora framför de
billiga.

Ja, det är du. Du avregistrerade dig dock för F-skatt och moms för över tolv
år sedan (1998-01-01)... Sedan är en av verksamheterna "försäljning av
datorprogram". Jag tyckte du sa att dessa skulle vara gratis?

En småföretagare kan lägga mer lönsam tid på annat än att leka med datorer.
De skulle t ex kunna anlita ett företag som ditt (om du nu hade haft någon
verksamhet).

Inget är gratis.

Fra : M.O.B. i L.

Dato : 26-07-10 15:30

Hakvinius wrote:

> [...]
> leverera samma funktionalitet, säkerhet och prestanda. Men jag tror inte
> att utvecklaren enbart valt Windows för att retas...

Troligen har danska staten valt Microsoft för att de dumpat priset, men
detta har lett till nackdelar för de med andra OS än M$ Windows och
försvårar införandet av webbaserad bokföring. Tror du att Microsoft
dömts i EU för oetiska affärsmetoder för skojs skull?

> Har man lönsamhetsproblem på den nivån, kanske man ska över sin
> situation i allmänhet...

Men du rekommenderar väl inte att man skall öka sina utgifter.

> Vem har tid att sitta i Linux-föreningar?

Det är bara att gå in på deras forum och ställa frågor. Annars är det
bara att ta med en laptop till ett möte och få problemet löst.

> [...]
> tolv år sedan (1998-01-01)... Sedan är en av verksamheterna "försäljning
> av datorprogram". Jag tyckte du sa att dessa skulle vara gratis?

Du har nog fel uppgifter för jag drev även firman hela våren 1998. Jag
försökte få utvecklingen av Java-appletter sponsrad av KK-stiftelsen men
programmen skulle vara gratis för slutanvändarna. Just nu behöver jag
inte vara registrerad för skatt eftersom jag inte har någon försäljning.

> En småföretagare kan lägga mer lönsam tid på annat än att leka med
> datorer. De skulle t ex kunna anlita ett företag som ditt (om du nu hade
> haft någon verksamhet).

Jag kan starta vid behov.

> Inget är gratis.

Öppen källkod innebär att utvecklingskostnaderna delas upp på flera
företag. Vill någon ha en extra finess så kan man sponsra någon att
utveckla den. Programmet distribueras gratis och alla får modifiera det
och sprida modifikationerna (dock tar huvudlinjen nog bara in
modifikationer som fungerar väl). Även de som inte bekostar utvecklingen
och bara använder programmet bidrar med buggrapporter och feedback.
Detta system blir oerhört mycket billigare och effektivare än Microsofts
överpriser som bevisas av deras vinster. (Skrivet i Thunderbird i
Kubuntu.) Företag som utvecklar öppen källkod kan också tjäna pengar på
kundanpassningar av programmen.

Fra : Hakvinius

Dato : 26-07-10 16:17

"M.O.B. i L." wrote in message

(snap)

> Troligen har danska staten valt Microsoft för att de dumpat priset, men
> detta har lett till nackdelar för de med andra OS än M$ Windows och
> försvårar införandet av webbaserad bokföring.

Ännu ett "troligen"....

> Tror du att Microsoft
> dömts i EU för oetiska affärsmetoder för skojs skull?

Ta reda på vad de dömdes för innan du pladdrar å....

(snap)

> Har man lönsamhetsproblem på den nivån, kanske man ska över sin
> situation i allmänhet...

> Men du rekommenderar väl inte att man skall öka sina utgifter.

Jovisst - bara man får avkastning på sin investering.

(snap)

> Det är bara att gå in på deras forum och ställa frågor. Annars är det
> bara att ta med en laptop till ett möte och få problemet löst.

Vilken småföretagare (särskilt en sådan med ekonomiska bekymmer) har tid med
det??
Bätre att lägga tiden på försäljning, utveckling etc.

(snap)

> [...]
> av datorprogram". Jag tyckte du sa att dessa skulle vara gratis?

> Du har nog fel uppgifter för jag drev även firman hela våren 1998.

Jag har fått uppgifterna från Bolagsverket

> [...]
> programmen skulle vara gratis för slutanvändarna. Just nu behöver jag
> inte vara registrerad för skatt eftersom jag inte har någon försäljning.

Just nu? Du har inte varit skatteregistrerad sedan 1998...

(snap)

> Jag kan starta vid behov.

Bra! Ut och marknadsför dig.

(snap)

> [...]
> överpriser som bevisas av deras vinster. (Skrivet i Thunderbird i
> Kubuntu.) Företag som utvecklar öppen källkod kan också tjäna pengar på

Som sagt, inget är gratis. Det är också stor skillnad på "kostnad" och
"pris". En ensamföretagare/småföretagare har en kostnad för sin egen tid.

Fra : Mikael Forsberg

Dato : 26-07-10 13:59

M.O.B. i L. skrev 2010-07-26 13:08:

Alla småföretagare som står bakom Piratpartiet bryr sig.

En Pirat Partist har nog inga problem med att köra lite Windows.

De jag varit hem hos har haft flera olika datorer och även operativsystem.

Annars håller jag med dig om att det är bra att stödja öppen källkod.

Fra : Thommy M.

Dato : 26-07-10 11:45

On 2010-07-26 11:06, Hakvinius wrote:

> [...]
>
> Om jag skulle lansera en programvara, hade jag definitivt först anpassat
> den för Windows just för att snabbt få volym (eftersom "alla" har det).

Det är ju just därför man skall använda Java. Funkar överallt direkt
utan hänsyn till underliggande OS.

Fra : M.O.B. i L.

Dato : 26-07-10 12:28

Thommy M. wrote:

> Det är ju just därför man skall använda Java. Funkar överallt direkt
> utan hänsyn till underliggande OS.

Java finns som sagt inte på de billigaste webbhotellen. Orsaken är väl
att det finns inga gratis och öppna webbserversystem baserade på Java
som är tillräckligt snabba. Av de gratis och öppna systemen är nog PHP
och Perl snabbast. Facebook lär t.ex. använda Perl och PHP. Däremot lär
det finnas kommersiella Java-system som är ännu snabbare.

Fra : Thommy M.

Dato : 29-07-10 12:06

On 2010-07-26 13:28, M.O.B. i L. wrote:

> [...]
> och Perl snabbast. Facebook lär t.ex. använda Perl och PHP. Däremot lär
> det finnas kommersiella Java-system som är ännu snabbare.

Glömde svara på denna.

Varför blanda in webbhotell? NemHandel är något man kör lokalt
tillsammans med sitt ekonomisystem.

Fra : M.O.B. i L.

Dato : 29-07-10 19:00

Thommy M. wrote:

> Glömde svara på denna.
>
> Varför blanda in webbhotell? NemHandel är något man kör lokalt
> tillsammans med sitt ekonomisystem.

Man kan ju köra ekonomisystemet på webben på ett billigt webbhotell med
PHP och då måste man kunna kommunicera mellan webbhotellet och den
offentliga sektorns ekonomisystem. Jag hade i den ursprungliga artikeln
en länk till ett sådant fritt system. Det blir ju allt vanligare med
applikationer i molnet.

Fra : Hakvinius

Dato : 26-07-10 12:33

On 2010-07-26 11:06, Hakvinius wrote:

> [...]
> den för Windows just för att snabbt få volym (eftersom "alla" har det).

Det är ju just därför man skall använda Java. Funkar överallt direkt

Visst - jag har inget emot Java. Nu har man dock använt en annan miljö, och
det kan bero på att Java är mindre lämpligt i just detta sammanhang. Det är
kanske ingen tillfällighet att *alla* program/ programdelar inte är
utvecklade i Java. Långt ifrån alla utvecklare av öppen källkod vill befatta
sig med Java, och det finns säkert bra anledningar till det.

Fra : M.O.B. i L.

Dato : 26-07-10 13:04

Hakvinius wrote:

> [...]
> är utvecklade i Java. Långt ifrån alla utvecklare av öppen källkod vill
> befatta sig med Java, och det finns säkert bra anledningar till det.

Det kan ju också bero på Microsofts oetiska affärsmetoder. De kanske
låter någon underleverantör dumpa priset för att tvinga fram acceptans
för .NET och SOAP. Se denna video för mer fakta:
http://www.youtube.com/watch?v=8Px-GHPxB4I
http://www.youtube.com/watch?v=H7QVITAWdBQ
(Microsoft betalade nog någon för att den ursprungliga uppladdningen
skulle tas bort.)

Fra : Hakvinius

Dato : 26-07-10 13:18

"M.O.B. i L." wrote in message

(snap)

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=H7QVITAWdBQ
> (Microsoft betalade nog någon för att den ursprungliga uppladdningen

Nu kommer du med dina grundlösa, odokumenterade och osannolika teorier
igen....
(rolig film, även om den inte tillförde något i debatten)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-10 09:45

Marcus Strömberg <m9370@abc.se> writes:

> Tillhör Java den datortekniska allmänningen, eller jagar Sun Microsystems
> och ägaren Oracle implementörer efter licenspengar?

Der er ikke licenspenge for at bruge Java.

Desværre er det ikke fuldt standardiseret så i praksis er det Sun's egen
Java der virker bedst, og ikke nogen af de alternative implementationer.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-10 11:57

"M.O.B. i L." <mikaelb@df.lth.se> writes:

> [...]
> och Perl snabbast. Facebook lär t.ex. använda Perl och PHP. Däremot lär
> det finnas kommersiella Java-system som är ännu snabbare.

Nej.

Traditionelt er de billigste webhoteller baseret på ren Open Source oven
på en Linux/FreeBSD/lignende (fordi det virker bedst) og der har været
en hel del fnidder med at få Suns Java på disse platforme.

Tiden har siden ændret sig, men der er meget lille markedsefterspørgsel
efter Java-webhoteller.

I dag er en fornuftig løsning at bruge Googles infrastruktur (Google
Application Engine for Java) som tillader næsten ligesåmeget som et
Java-baseret webhotel.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-10 13:54

"Thommy M." <thommym@somewhere.com> writes:

> Men så brug den bedste då, det är samma pris.

Der er nogen licensproblemer der gør det lidt bøvlet, men ellers kræver
det bare at "nogen" gør "noget" ved sagen.